Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    27-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.455 Tibetaans II

    455 Tibetaans II
    Wat kunnen wij hieruit leren?
    Sluit aan bij de concrete leefwereld.
    Bepaalde dingen zijn niet universeel.
    Heel pragmatisch.
    Om te zetten in reële conversaties.
    3 tot 17 vergelijken met het leerplan NE cl I (0 – niveau) : thema’s, de overbodige eruit halen en de ontbrekende aanvullen.
    Grammatica zou ik achter de thema’s plaatsen
    Oefeningen maken voor het A.A.AC.ZC. – talenpracticum op Smart Phone
    Ik slaagde erin NE cl I in het Tibetaans te vertalen. 800 lemma’s van meest frekwente gesproken in gesproken Tibetaans.

    27-03-2017 om 09:12 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.454 Tibetaans

    454 Tibetaans
    Tijdens de bijscholingen liet ik in het AVC regelmatig vallen, dat ik nooit een taal geleerd had met een ander alfabet. Mijn voorkeur ging naar het Tibetaans.
    In Huy wordt in het Tibetaans instituut een cursus Tibetaans verkocht met cassettes. De teksten zijn gebaseerd op de Tibetaanse filosofie. Dat stemt dus niet overeen met ons didactisch profiel!
    Later vond ik een ander boekje bij Artsen zonder grenzen. Het is een cursus gesproken Tibetaans uitgegeven in Paris bij Sylvie Grand – Clément “Le Tibetain sur le bout de la langue”. Deze methode sluit beter aan bij ons. Er zijn ook cassettes. Het ziet er als volgt uit :
    1. Uitspraak
    2. Elementen vann Spraakkunst
    3. Begroeting
    4. Familiale conversatie
    5. In de stad
    6. Hotel
    7. Voedsel : Markt – Restaurant
    8. Aankopen : Plaats – Kleren – Materie – Kleuren – Oorsprong – Activiteiten - Kopen
    9. Op straat : Transport – Uurregeling – Ticket – Bus – Halte –Autostop – Ongeval
    10. Trekking : Weer – Uitrusting – Voorbereiding – Gids en dragers – Natuur – Weg – Verlichting – Rivier – Col - Rustplaats
    11. Nomaden : Landschap – Leven van Nomaden – Uitrusting
    12. Gezondhzeid : Raadpleging dokter, ziekte –Conversatie dokter, patiënt - Lichaam – Ziektes – Spoed
    13. 13 Bhoedisme en kloosters : Iconografie – Geschiedenis – Kloosterleven – Rituele instrumenten – Ontmoeting met de lama – Feesten – Bhoedistische terminologie
    14. Bedevaarten : Pelgrims – Bedevaartplaatsen – Praktijk
    15. Getallen
    16. Tijd en datum : Uur – Bijwoorden – Leeftijd en anciënniteit - Duur – Datum – 5 elementen – 2 geslachten – 12 dieren
    17. Idiomatische uitdrukkingen : Hoeveelheid –Hij die – Sedert – Ondervinding – Geen tijd hebben – Macht
    18. Index plaatsen
    19. Glossarium van concrete termen
    20. Wortels van gebruikelijke werkwoorden
    21. Annex : Transliteratie
    22. Inhoudstafel

    20-03-2017 om 09:48 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.453 Didactica cybernetica

    453 Didactica cybernetica : resultaatleren
    Het didactisch profiel voor talen leren aan anderstaligen is toepasbaar voor andere vakken. Ik vergelijk dikwijls de didactiek die achter mijn leesmethode voor kinderen staat, met het didactisch profiel van het AVC cl.
    Eigenlijk komt het neer op resultaatleren of mastery – learning (alhoewel dat niet hetzelfde is).. Het resultaat is het objectief.
    Een taal leren spreken doe je door zoveel mogelijk te doen spreken. Elk nieuw aanbod moet onmiddellijk gebruikt en ingeoefend worden zonder de theorie die erachter zit.
    Het onderzoek via micro – teaching dat ik afnam van nieuwe leerkrachten en geroutineerden was verhelderend. De opdracht voor de leerkracht was : in klassikaal verband een conversatie inoefenen door de studenten zoveel mogelijk zelf te laten spreken. De beste leerkrachten bereikten amper 50 % van de leertijd. Als je dat dan nog opdeelt door het aantal studenten is het resultaat pover. Daarom is het talenpracticum zo belangrijk. Daar ben je zeker, in ons systeem, dat elke student 33 % van de leertijd zelf spreekt.
    Voor kinderen die leren lezen geldt hetzelfde. Van als ze twee fonemen leerden moeten onmiddellijk alle combinaties in woorden echt gelezen worden. De basis is enkel hetgeen ze leerden. Daar wordt niet buiten gegaan.
    Als deze werkwijze uitgebreid wordt met het optimaliseren van de mogelijkheden van de leerkracht (begrip reikwijdte van de leerkracht) dan zijn de redsultaten verbluffend. En dat was toch onze doelstelling.

    13-03-2017 om 09:26 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.452 Aanleren - inoefenen

    452 Aanleren – inoefenen
    Het didactisch proces moet volledig afgewerkt worden : van doelstellingenn tot evalutie en remediëring.
    Leerkrachten talen zijn meestal niet grondig voorbereid op hun taak. Zij kennen hun talen goed, maar de stiel – de didactiek – moeten ze vaak nog verbeteren. Het aggregaat was meestal een bijkomende zaak.
    Een andere taal aanleren doe je best met de beste methode. Die onderscheidt zich van de gebruikelijke methoden door resoluut de didactiek van andere talen aan anderstaligen te volgen. Of beter nog : het didactisch profiel van het AVC Jos Chabert cl.
    Maar eens aangeleerd moet het ingeoefend worden. Je mag het aangelererde niet meer vergeten. In de doelsdtellingentaal heet dat : het moet geïntegreerd worden. In het AVC gebeurde dat via de didactiek van het A.A.AC.ZC. – talenpracticum. In de beginjaren was dat met bandrecorders met de fameuze vertragingslus. In 1996 werd deze didactiek toegepast op P.C. door de firma Divace. Via een aanvraag voor offerte slaagden wij erin de software te doen ontwikkelen op de hedendaagse apparatuur.

    http://www.everyoneweb.com/cmftacl 

    https://www.tumblr.com/blog/aacc-laboratory

    06-03-2017 om 09:29 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.451 0 - niveau

    451 0 – niveau
    Het essentiële verschil van de didactiek voor talen aan anderstaligen in ons systeem en de nog steeds gebruikelijke manier om andere talen aan te leren, ligt hem in het 0-niveau.
    Het ging destijds zo ver dat we verplicht waren een test af te nemen van de absolute beginners over hun kennis van het lager middelbaar. In ons AVC hebben we dat steeds geweigerd. We pasten er een administratieve mouw aan. De inspectie bood weinig weerstand. En ik kan er mij enkel op verheugen dat dezelfde inspecteurs bij ons te rade kwamen en dat zij bij ons andere talen kwamen leren!
    Als je een andere taal leert of doceert en je hebt het geluk om met absolute beginners te werken, dan kun je wonderen verrichten. Met ons didactisch profiel slaagt men erin op 4 maanden correcte conversaties te voeren. Ik begrijp dan ook niet dat men nog durft conversatielessen inrichten na het hoogste niveau. Dat is de didactische wereld op zijn kop zetten! Onze manier van werken vereist echter specialisering!
    De beste resultaten bereikten we dan ook in Italiaans en Spaans. Later ook in nog verder van ons staande talen. Want de meerderheid van de studenten bestond er uit absolute beginners.
    Voor Nederlands geldde dat ook. Maar daar zaten de leerkrachten zodanig vastgeroest in de didactiek van de Moedertaal, dat dit een obstakel bleek. Zij hebben het dan ook nooit gepresteerd een eigen methode te ontwikkelen volgens ons didactisch profiel. Ik meen nochtans dat een leerkracht die zichzelf respecteert en beantwoordt aan de kwaliteitsvereisten, dat na 7 jaar practijk moet kunnen!
    Voor Engels, Duits en Frans sleepten onze studenten hun opgedane kennis van de humaniora mee : valse beginners. Begin er dan maar aan, om eerst de fouten weg te werken. Waarom kwamen al die studenten met een diploma van humaniora en hoger, zich anders aanbieden, zelfs op het 0 – niveau. Dat is in tegenspraak met wat professor Engels in onze school verklaarde : de studenten die zich aanbieden in de universiteit om een universitaire graad te behalen voor een taal, werden geacht deze totaal te beheersen.

    27-02-2017 om 09:01 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.450 Leerplan


    450 Leerplan
    In 1996 legden wij de nieuwe leerplannen voor het gemeentelijk volwassenenonderwijs voor aan de inspectie en ze werden goedgekeurd op 22.4.1996. Zij waren het resultaat van de inspanningen van de leden van de werkgroep leerplannen Nederlands. Ze werden echter om mij onbekende redenen niet ingevoerd.
    Ik heb ze dan ook omgewerkt tot leerplannen talen aan anderstaligen op drie niveaus, bruikbaar voor alle talen. De specifieke invulling voor de gekozen taal moet echter gebeuren door de scholen die ze toepassen.
    1. 0-niveau
    2. niveau na de integratie van het basisniveau
    3. niveau na de integratie van het tweede niveau
    Ze werden opgesteld volgens de principes van ons didactisch profiel en de verdere verwerking naar een didactiek voor talenonderricht aan anderstaligen.

    20-02-2017 om 09:20 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.449 Didactisch profiel AVC

    449 Didactisch profiel AVC
    1. De aan te leren taal is de voertaal, altijd.
    2. Native speaker heeft prioriteit, als hij beschikbaar is, life of opgenomen.
    3. Voorrang van de gesproken taal d.i. voorrang voor het spreken door alle studenten
    4. Geschreven taal in functie van de gesproken taal.
    5. Geen theorie, maar functioneel taalonderwijs. Leer de studenten, wat ze zullen gebruiken.
    6. Basiswoordenschat d.w.z. geen onnodige ballast, ook in hogere niveaus. Dit is echte aanpassing aan het niveau van alle studenten. Uitgaan van de student.
    7. Democratische opstelling : iedereen is gelijkwaardig.
    8. Reikwijdte vergroten :
    8.1. Zoveel mogelijk, maar doordacht, audiovisueel en interactief werken d.w.z. uitgaan van authentieke situaties (prioritair life) met aanwending van een brede waaier van alle mogelijke audiovisuele (of multimediale en zelfs cross - mediale) middelen buiten tekst.
    9. Professioneel didactisch werk leveren d.w.z. het hele didactische proces grondig afwerken;
    10. Fouten voorkomen ("Van alle fouten van de opvoedelingen, is de opvoeder de oorzaak" , uit "Het Mierenboekje" van Salzmann).

    13-02-2017 om 09:17 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.448 Evalueren

    448 Evalueren : gespreid
    Op het einde van het schooljaar, is het de tijd van de examenstress.
    Ik heb destijds de benaming examen vervangen door : " Bespreking van het eindverslag van de gespreide evaluaties van het jaar". Dat is het eindpunt van het leerproces. Het begin ervan heb ik niet meer kunnen aanpassen. Dat zou het opstellen van een contract zijn tussen leerkracht en student.
    Het is onvoorstelbaar hoe volwassenen dikwijls behandeld worden als kinderen. Er zou een definitieve breuk moeten komen tussen VO en O, vooral op didactisch vlak.
    Bovendien beantwoordt de terminologie die ik voorsta, aan een didactisch verantwoorde benadering. De mokerslag op het einde van de stressperiode, die men examen noemt, moet definitief verbannen worden! De verplichtingen, die het ministerie oplegt aan de scholen, houden voldoende speelruimte in, om eigentijds en vooral didactisch verantwoord te werken, ook administratief.
    Daaruit vloeit mijn definitie van een perfecte leerkracht voort : " De leerkracht weet precies, op elk ogenblik van het jaar, voor alle studenten, waar ze exact aan toe zijn". Dat houdt wel in dat zij de gelegenheid krijgen om met de beste didactische hulpmiddelen te werken. Het vereist ook vorming waarbij de reikwijdte van de leerkracht vergroot wordt.

    Wij werkten in het AVC een eigen systeem uit voor multiple choise : EVA cl.  De toelatingstesten werden hiermee afgelegd.  De resultaten gingen onmiddellijk in het administratief susteem.  Maar de feed - back bij het afleggen was uniek : na de keuze kregen ze het juiste antwoord onmiddellijk te zien.  Bovendien werd er een itemanalyse aan gekoppeld.  De vragen werden elk jaar verfijnd op basis van staistische analyse van de resultaten.

    06-02-2017 om 09:58 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    30-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.447 Historische pedagogiek

    447 Historische pedagogiek

    Ik heb uit de "Historische pedagogiek" van dr. A. Gerlo (Story Scientia 1978) de elementen gehaald waarbij de pedagogen door de eeuwen heen principes die toegepast worden in de avsg - methodiek en in ons didactisch profiel, voorop stellen.

    Oudheid
    1. Sofisten : leraars in retoriek
    2. Socrates : actieve, inductie, maieutiek, dialoogvorm, eenheid van grammatica, retoriek en dialectiek
    Overgang naar de Middeleeuwen
    3. Seneca : wij leren niet voor het leven, maar voor de school
    4. Quintillianus : metodiek van taal en letterkunde
    5. Plutarchus : dringt aan op activiteit : taal spreken
    6. Plinius : weinig maar goed
    Middeleeuwen
    7. St. - Augustinus : 3 pedag. hefbomen : hilaritas (lachen), charitas (vriendschap) en reverentia (gezag)
    8. Vincentius van Beauvais : de verstandelijke opvoeding gebeurt in de vreemde en door disputaties
    Renaissance en humanisme
    9. Erasmus : Latijn spreken en Collegium Trium Linguarum
    10. Vives : taalkundige vorming, moedertaal (geen vak, wel gebruik), aanschouwing, inductie
    11. Montaigne :
    - meilleur : une tête bien faite, qu'une tête bien pleine
    - dode talen ondergeschikt aan levende talen
    - opgestapelde kennis ondergeschikt aan begrepen kennis d.w.z. te gebruiken kennis
    Realisme
    13. Ratke : "Frankfurter Memorial" natuurlijke methode voor talen
    14. Comenius : Janua linguarum reserata (de poort der talen ontsloten - 8000 termen in 1000 zinnen)
    Orbis sensualium pictus (aanschouwelijke methode Latijn - beeld -schriftbeeld)
    grammaticale studies moeten vereenvoudigd worden
    voorbeelden, geen massa abstracte regels
    Aufklärung of realisme
    15. Tolstoï : de enige methode is ervaring
    XIX en XXste eeuw
    16. Spencer : aanschouwelijkheid en zelfwerkzaamheid
    van het enkelvoudige naar het samengestelde
    van het concrete naar het abstracte
    van ervaring naar theorie
    17. Dewey : learning by doing
    Herhalen en inoefenen
    Wij plaatsten het talenpracticum in het didactisch model bij "herhalen en inoefenen". Het A.A.AC.ZC. - talenpracticum biedt de student unieke mogelijkheden, om individueel het aangeleerde te integreren. In de SGAV - methodiek werd minder belang gehecht aan talenpractica, om wille van de praktische problemen en de beperkte mogelijkheden in de door hun gebruikte installatie. Bovendien vergen oefeningen in het talenpracticum veel voorbereidend werk. Leerkrachten talen kiezen te vaak voor "gesneden brood".
    Wij gaven aan de SGAV een meerwaarde door ons A.A.AC.ZC. - systeem!

    30-01-2017 om 09:34 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (1)
    23-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.446 A.V.S.G.

    446 A.V.S.G.
    1. Optimale accoustiek.
    Het horen van de studenten moeten op het 0 - niveau opgevoed worden want :
    - op het 0 - niveau klinkt een andere taal als muziek
    - zij horen de andere taal niet goed
    - specifieke klanken horen zij fout en er zijn gespecialiseerde technieken nodig om ze hoorbaar te maken
    2. Voorrang spreken.
    Bij elke vorm van onderwijs maakt de leerkracht een didactische keuze op basis van het didactisch model. Als men van de noden van de studenten uitgaat en men wil op een efficiënte wijze zo snel als mogelijk een andere taal aanleren kiezen we voor het spreken. Het taalaanbod is audiovisueel d.w.z. dat het aangeboden wordt in scenario's, die worden door visueel materieel(dia's) ondersteund, wat begrijpen van op het 0 - niveau mogelijk maakt.
    3. Basiswoordenschat.
    Het gaat hier om een basiswoordenlijst van gesproken taal aan anderstaligen, met de meest frequente woorden.
    Bij vergelijking van de ons bekende lijsten Nederlands, die we vergeleken via een software - programma, stelden wij vast dat slechts 400 lemma's voorkwamen in alle lijsten en dat heel wat essentiële woorden, zonder dewelke men de taal ooit vlot zal spreken, gewoon ontbraken. We kwamen tot een lijst van 800 lemma's te integreren vanaf het 0 - niveau : NE cl I (jan.1996). We vertaalden die naar de andere , vooral Europese talen.
    4. Luisteren - begrijpen - nazeggen.
    De scenario's worden beluisterd en begrepen via dia's, die gelijktijdig geprojecteerd worden. De studenten zeggen ze individueel na.
    5. Grammaticaal mechanisme : substitutie.
    Grammatica is studie van de taal. Zij wordt met het schrijven, tot ze geen invloed meer zal uitoefenen op het vlot spreken, uitgesteld. Zij zit ten andere levend verweven in de conversatie en pas na voldoende inoefenen van de scenario's krijgt men een basis om het leren ervan mogelijk te maken.
    Zie verder : "De structureel - globale audiovisuele methode" S. De Vriendt R. Renard

    23-01-2017 om 09:42 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    16-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.445 Website

    445 Website

    Home
    Regelmatige training van de leerkrachten voor ze begonnen was noodzakelijk. Nieuwe leerkrachten kregen deze in-service-training. Op regelmatige basis werd in ons Collegium Linguarum bijgestuurd. Dat gebeurde in groep.
    Daarna was het echter aangewezen ook te testen, wat de resultaten ervan waren. Daarom ontwikkelden wij verschillende testen.

    16-01-2017 om 13:47 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.444 cmFTAcl

    444 cmFTAcl

    cmFTAcl staat voor cross - mediaal Forum Talen aan Anderstaligen collegium linguarum. Hierin worden de ideeën verwerkt die ontstonden uit een intensieve bijscholing (collegium linguarum) in het AVC Meise vanaf 1967.
    In die jaren ontbrak er een eigen didactiek 'talen aan anderstaligen'. Het taalonderwijs werd gegeven volgens de didactiek van de Moedertaal. Deze ging ervan uit dat de studenten reeds een basis hadden vanaf de start. Het 0 - niveau werd genegeerd.
    Ons uitgangspunt was : talen leren op de meest efficiënte wijze aan iedereen zonder basis in de aan te leren taal. Iedereen, ongeacht zijn herkomst of vooropleiding kwam aan bod.

    De volledige uitleg staat in
    "De Structureel Globale AudioVisuele methode" S. De Vriendt en R. Renard

    09-01-2017 om 08:57 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    02-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.442 voertaal

    442 Voertaal
    Het schooljaar 1909 – 1910 werd het St. - Hubertuscollege in Neerpelt en het Kruisherencollege in Maaseik volledig Nederlandstalig.
    De wet van 3.8.1883 voerde het Nederlands in Vlaanderen als voertaal in voor een aantal vakken in de staatsscholen. Ook het Normaalonderwijs (leerkrachtenopleiding) werd verplicht Nederlandstalig.

    02-01-2017 om 09:40 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.443 AVC Jos Chabert cl 50

    443 AVC Jos Chabert cl
    Op 1 november 2017 wordt het Audiovisueel Centrum voor volwassenenonderwijs (nu CVO Meise en Jette) 50.
    We mogen dit gouden jubileum niet laten voorbij gaan zonder eens uitgebreid te schetsen hoe het allemaal verliep. Bij het 25 jarig bestaan gaf ik het logboek uit – een soort database – met alle data die van belang zijn geweest. Hierop zullen wij ons baseren, maar het zal een verhaal worden in wekelijkse afleveringen, tot de verjaardag.

    Reeds in 442 afleveringen weidde ik uit over het wel en wee van onze school voor volwassenen.  Alles kwam aan bod.  Dus kunnen jullie uitgebreid alles hernemen.  Zie ook :

    AVC : http://fotoalbum.seniorennet.be/JefDC/avclmeise
    AVC Jos Chabert cl Meise http://www.surveymonkey.com/s/R57Z68R
    Film : AVC https://www.youtube.com/watch?v=sXDrscHBdfw
    DVD+
    2.1 A 1 AVC25
    2 A 2 AVC25 jaar
    3 A 3 SoSB Secr. Klassen Fouten t.o.
    4 A 4 A.A.AC.ZC. id.vr.antw. Wetgeving avsg Struisvogels.
    5 A 5 Pensioen Jef Jef L. DC
    6 A 5 JVC1989-90
    7 A 6 JVC1989-90z.fl
    8 A 7 A.A.AC.ZC. idem idem Struisvo.synd

    02-01-2017 om 09:35 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.441 STEM

    441 STEM
    Leren programmeren is even belangrijk als leren lezen, schrijven en rekenen ?
    STEM staat voor Science, Technologie, Engineering, Mathematics.
    Computationeel denken , de vaardigheid om een probleem op een abstracte wijze op te lossen, zou op zeer jonge leeftijd kunnen bijgebracht worden. Het gebeurt reeds in Amerika en elders volgden reeds experimenten.
    Kleuters kunnen via Scratch, een grafische programmeertaal, blokjes met eenvoudige opdrachten verslepen en in de juiste volgorde zetten. Zo kunnen ze animatiefiguurtjes op het scherm laten bewegen.
    Computerwetenschapper Samaey van de K.U. Leuven experimenteert reeds in Tielt. Coder Dojo werd door Martine Tempels, voorzitter van het STEM-platform naar België gebracht.
    Maar een structureel kader ontbreekt voor de invoering van computerwetenschappen op school.

    06-09-2016 om 08:24 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.440 Roets

    440 Roets

    2.8 Geen boek heeft de Nederlandse taal zo beïnvloed als de Statenbijbel uit 1637, wellicht ook omdat er vertalers uit alle Nederlandse gewesten werden gerecruteerd, waaronder de Vlamingen Baudartius en Walaeus.
    3.8. Loteling A. De Vos schreef omstreeks 1860 dat er militaire geneesheren waren die “evenmin de taal van de Vlaming verstaan als ’t gegrol van een ziek varken”. De Vos werd later militair arts.

    30-08-2016 om 09:11 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    21-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.439 Spelling

    439 Spelling
    Reeds op 20 juni 1844 werd het Koninklijk Besluit genomen waarbij de spelling van het Nederlands in ons land gelijkgesteld werd aan de officiële spelling van Nederland.
    De uitspraak werd nog steeds niet vestgelegd in standaard Nederlands !?

    21-06-2016 om 08:43 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    14-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.438 Comenius VII

    438 Comenius VII

    81 LXXXI. De huiselijke gemeenschap.
    82 LXXXII. Veranderingen in het huishouden.
    83 LXXXIII. Het stadsbestuur, daar waar een stad in ogenschouw genomen wordt;
    84 LXXXIV. De burgerlijke gemeenschap.
    85 LXXXV. De kooplieden.
    86 LXXXVI. De artsen met deapothekers en de chirurgen (barbiers).
    87 LXXXVII. De reschters met de gerechtelijke voortgang en de schuldvordering.
    88 LXXXVIII. De soorten der ontspanningen.
    89 LXXXIX. De tafelmanieren.
    90 LXC. De begrafenis gebruiken.
    91 LXCI. Het koninkrijk, nadere beschouwing van het gebied.
    92 LXCII. Het besturen van het rijk.
    93 LXCIII. De verwarringen van de koninkrijken en de oorlogen.
    94 XCIV. De godsdienst 916
    95 XCV. Het heidendom 924
    96 XCVI. Het Jodendom 939
    97 XCVII. Het Christendom 950
    98 XCVIII. Het Mohammedanisme 972
    99 XCIX. De voorzienigheid van god en het einde der dingen 977
    100 C. Het besluit 996 tot en met 1000

    14-06-2016 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    07-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.437 Comenius VI

    437 Comenius VI

    61 LXI. Ethica.
    62 LXII. Over de omzichtigheid.
    63 LXIII. De vlijt.
    64 LXIV. De matigheid.
    65 LXV. De dapperheid.
    66 LXVI. Het fatsoen.
    67 LXVII. De rechtvaardigheid.
    68 LXVIII. De goedgunstigheid.
    69 LXIX. De godvruchtigheid
    70 LXX. De standvastigheid enz.
    71 LXXI. De kunst van een redevoering en eerstens de woordkunst en de letterkunst.
    72 LXXII. De welsprekendheid en de redekunst.
    73 LXXIII. De dichtkunst en de muziek.
    74 LXXIV. De geneeskunde.
    75 LXXV. De rechtsgeleerdheid.
    76 LXXVI. De godgeleerdheid.
    77 LXXVII. De geleerde omgang.
    78 LXXVIII. De huishouding waar u het huis kunt inspecteren.
    79 LXXIX. De huwelijkse gemeenschap.
    80 LXXX. De ouderlijke gemeenschap.

    07-06-2016 om 09:23 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.436 Comenius V

    436 Comenius V

    41 XLI. De wetenschap aangaande het metalen huisraad
    42 XLII. De wetenschappen aangaande het linnen, het houten en het ledergereedschap
    43 XLIII. De vaardigheden van het reizen, eerstens van het reizen te voet.
    44 XLIV. Het paardrijden en het voermanschap.
    45 XLV. Het zwemmen en de scheepvaart.
    46 XLVI. Trekwerktuigen.
    47 XLVII. De vermaakscheppende middelen.
    48 XLVIII. De middelen voor de menselijke beschaving.
    49 XLIX. De letteren en de boeken met de vaardigheden die daartoe dienen, de drukkerij e.a. enz.
    50 L. De scholen.
    51 LI. De filosofie.
    52 LII. De Wiskunde en eerst de Rekenkunde.
    53 LIII. Het landmeten.
    54 LIV. Leer van het evenwicht.
    55 LV. De sterrenkunde.
    56 LVI. De Aardrijkskunde.
    57 LVII. De tijdrekenkunde met de geschiedschrijving.
    58 LVIII. De redekunst.
    59 LIX. Geheugenkunst.
    60 LX. De kunst van het voorspellen.

    31-05-2016 om 08:37 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!