447 Historische pedagogiek
Ik heb uit de "Historische pedagogiek" van dr. A. Gerlo (Story Scientia 1978) de elementen gehaald waarbij de pedagogen door de eeuwen heen principes die toegepast worden in de avsg - methodiek en in ons didactisch profiel, voorop stellen.
Oudheid 1. Sofisten : leraars in retoriek 2. Socrates : actieve, inductie, maieutiek, dialoogvorm, eenheid van grammatica, retoriek en dialectiek Overgang naar de Middeleeuwen 3. Seneca : wij leren niet voor het leven, maar voor de school 4. Quintillianus : metodiek van taal en letterkunde 5. Plutarchus : dringt aan op activiteit : taal spreken 6. Plinius : weinig maar goed Middeleeuwen 7. St. - Augustinus : 3 pedag. hefbomen : hilaritas (lachen), charitas (vriendschap) en reverentia (gezag) 8. Vincentius van Beauvais : de verstandelijke opvoeding gebeurt in de vreemde en door disputaties Renaissance en humanisme 9. Erasmus : Latijn spreken en Collegium Trium Linguarum 10. Vives : taalkundige vorming, moedertaal (geen vak, wel gebruik), aanschouwing, inductie 11. Montaigne : - meilleur : une tête bien faite, qu'une tête bien pleine - dode talen ondergeschikt aan levende talen - opgestapelde kennis ondergeschikt aan begrepen kennis d.w.z. te gebruiken kennis Realisme 13. Ratke : "Frankfurter Memorial" natuurlijke methode voor talen 14. Comenius : Janua linguarum reserata (de poort der talen ontsloten - 8000 termen in 1000 zinnen) Orbis sensualium pictus (aanschouwelijke methode Latijn - beeld -schriftbeeld) grammaticale studies moeten vereenvoudigd worden voorbeelden, geen massa abstracte regels Aufklärung of realisme 15. Tolstoï : de enige methode is ervaring XIX en XXste eeuw 16. Spencer : aanschouwelijkheid en zelfwerkzaamheid van het enkelvoudige naar het samengestelde van het concrete naar het abstracte van ervaring naar theorie 17. Dewey : learning by doing Herhalen en inoefenen Wij plaatsten het talenpracticum in het didactisch model bij "herhalen en inoefenen". Het A.A.AC.ZC. - talenpracticum biedt de student unieke mogelijkheden, om individueel het aangeleerde te integreren. In de SGAV - methodiek werd minder belang gehecht aan talenpractica, om wille van de praktische problemen en de beperkte mogelijkheden in de door hun gebruikte installatie. Bovendien vergen oefeningen in het talenpracticum veel voorbereidend werk. Leerkrachten talen kiezen te vaak voor "gesneden brood". Wij gaven aan de SGAV een meerwaarde door ons A.A.AC.ZC. - systeem!
|