328 AVSG V
IV-2 Spraakkunst Die moet rekening houden met de gesproken taal en met de structurele principes : dus in dialoogvorm. Hij wordt onderwezen in situaties en structuren : zinnen, intonatie, de opname –context betekenis. In het begin met beelden. Later zonder beelden, maar hij moet altijd betekenisvolle eenheden weergeven. Het spraakkundig deel van de les wordt gegeven in al de reeds onderwezen situaties, ook de nieuwe les. Een groot deel van de spraakkunst wordt onderwezen in functie van de betekenis. De oefeningen laten de functie uitschijnen van intonatie en pauze. Degene die een affectiviteit weergeven bij de eerste lessen. Affectieve structuren van zinnen die niet gebonden zijn vb. ils sont riches. Spraakkunst wordt dus onderwezen in structuren omdat dit de beste manier is om spontaan te assimileren en gemakkelijk te veralgemenen. Als de leerling altijd moet analyseren kan hij de conversatie niet volgen en gaat dit ten koste van het vlot spreken!!!!
17-04-2012 om 08:59
geschreven door Jef De cuyper
|