321 Leren op school I
De principes van de AVSG-methode voor talenonderwijs aan anderstaligen kunnen we vergelijken met de beginselen ons aangereikt door de algemene didactiek. De presentatie moet parate kennis bevorderen. Exploitatie leidt naar functionele kennis. Er worden geen paraatheidkontroles gehouden, maar de nadruk ligt op het functioneren in een andere context. Spraakkunst moet op een inductieve wijze gegeven worden, wordt dus uitgesteld. Voortdurend herhalen is g belangrijk. Basiswoordenschat is aanpassen aan de student. Beeld : aanschouwelijkheid is een stimulans tot motivatie. In het geheugen doet men een geïsoleerd systeem van sporen ontstaan. Wie werkelijk een vreemde taal wil beheersen moet niet aan het over en weer vertalen uit en in zijn moedertaal vastzitten en mag de zinsbouw van verschillende vreemde talen niet door elkaar gooien. Scherp van elkaar afgezonderde systemen als men de ene taal spreekt, het ene taalsysteem actief is, moeten andere taalsystemen door systeemscheiding zoveel mogelijk buiten werking houden, door beperking tot één systeem. Zo is men maximaal actief en brengt de grootste concentratie op voor de nieuwe stof.
|