327 AVSG IV
De toepassing van de audiovisuele structureel-globale methode in het leren van vreemde talen. Welke factoren domineren de ontvangst en het uiten van de taal ? Het structureel-globale : situatie, context, tekening, woordengroep, betekenis, klank (het globale) georganiseerd en werkend als structuur. - sketch - grammaticaal mechanisme - uitspraak en spraakkunst in beelden
Het aanleren van de betekenis : tekening en klank. De betekenis is de stimulus voor de vlugge reactie van de hersenen en de goede memorisatie. Dias (tekening) : voorwerpen, mensen en natuurlijke verschijnselen, maar ook de basissituaties van het gewone dagelijkse leven. Banden (nu DVDs) dialoog = vertrekpunt in de context en in de realiteit van de situatie betekenis woord Taal is niet alleen een massa trillingen tussen twee personen, maar ook een reactie op een ondervinding, verlangen of nood aan communicatie en iets dat zin heeft en uitgebeeld kan worden. Al de woorden zijn geconditioneerd door de structuur van de betekenis. Daarom zijn de hersenen gestimuleerd in het vlug aanleren van taal. Het beeld heeft een drievoudige waarde : - het maakt mogelijk dat het conventioneel symbool van de taal verstaan wordt - het verbindt de uitdrukking aan de realiteit - het vergemakkelijkt de accoustische memorisatie
|