334 AVSG XI
In onze methode wordt er bij het opbouwen van de dialogen op het 0-niveau rekening gehouden met de basiswoordenlijst van de gesproken taal. Wij stelden de basiswoordenlijst voor gesproken Nederlands op het 0-niveau samen : Necl1
In het kader van drie eisen tot kwaliteitsverbetering van het volwassenenonderwijs talen voor anderstaligen
-een eigen didactiek en didactisch profiel die zich duidelijk onderscheiden van het voltijds onderwijs
-professionaliteit op alle échelons van het didactische model
-de Europese - Internationale context
voerden wij een kritisch onderzoek uit over basiswoordenschat.
Her en der duiken basiswoordenlijsten op. Zij worden gebruikt bij het talenonderwijs. Als men deze lijsten vergelijkt en interpreteert rijzen er een aantal vragen.
Het begrip woordenlijst verschilt nogal en dekt zeer uiteenlopende ladingen.
Veel voorkomende benamingen :
-basiswoordenlijst (Devriendt SGAV)
-lijst van woordvormen (Coutinho)
-basiswoordenboek (Wolters, Kleyn, Nieuwborg en De Boeck Dieltjens)
-basiswoordenschat (PCMT)
-elementair woordenboek (L.Beheydt)
Ook in andere talen :
-Treshold level
-A general list (Longman West)
-Le ... fondamental (Didier)
De didactische basis waarop de samenstelling steunt is meestal niet te achterhalen. De werkwijze bij de samenstelling ervan wordt zelden beschreven. De doelstellingen van de lijst worden bijna nooit geformuleerd.
|