Uit "Europese school zoekt ruimte in Brussel" ( ) blijkt eens te meer hoe belangrijk talen ingeschat worden. Het Europees perspectief leidt naar een keuze van de negen (en niet zeven zoals vermeld) E.E.G. talen. Ondertussen is dat aantal drastisch verhoogd. Het is hoog tijd dat op zeer ruime schaal - ook voor migranten en niet bij voorkeur voor kinderen van E.E.G. (E.U.)- ambtenaren - een basisopleiding Nederlands opgestart wordt. Dit gebeurt reeds maar op amateuristische basis. Ondertussen is er de gekende wildgroei aan initiatieven.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zo'n project verdient een deskundige onderbouw, een functionele (d.w.z. een audiovisuele) methode en een onderwijs met de modernste middelen. Wij staan zeer kort bij goedkope maar zeer krachtige audiovisuele middelen die de "reikwijdte" van de leerkrachten die willen, sterk zullen verruimen en de tijd die besteed wordt aan het belangrijkste in het talenonderwijs - het inoefenen - aanzienlijk zal verkorten. Waar een wil is, is een weg ! Wie zal de weg uitstippelen en wanneer wordt hij gerealiseerd ? Het potentieel is alleszins aanwezig.
Het is een grote didactische ramp dat de tegengestelde beweging bezig is. Er kwam geen alternatief voor de avsg-methode niettegenstaande de multi-mediale mogelijkheden vergrootten. De zelfcorrectieve mogelijkheden binnen de talenpractica verdwenen tussen de mazen van het net. De oefeningen lijken meer op bezigheidtherapie dan op een leersituatie. De gulden regel is : wat men beter of even goed thuis en alleen kan, doet men daar en men verliest er zijn tijd niet mee in de scholen!
Er komt ondertussen weinig schot in de zaak. Een didactisch doordachte methode voor absolute beginners het 0 niveau blijft uit. De interactieve componenten voor het inoefenen en herhalen, verdwenen zelfs in de scholen die reeds 40 jaar terug de toon aangaven. De meerwaarde is zoek! Wie vist ze opnieuw op ?
|