132 Hugo Weckx en het taalonderwijs in Brussel, in de jaren 90.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Wij juichen de aandacht van de minister inzake taalonderwijs uiteraard toe. Het gevaar dat opnieuw om de hoek opduikt is, dat nieuwe parallelle circuits dreigen te ontstaan. Ingevolge het succes, reeds 25 jaar geleden(ondertussen 40 jaar), van het taalonderwijs in Vlaanderen, ontstond een wildgroei op het terrein. Elke Vlaamse minister die zich respecteerde richtte toen in zijn departement taalcursussen in, terwijl in het onderwijs voor sociale promotie de remwet gold. Nu gaat men inbinden en dreigt Brussel uit de boot te vallen. Bovendien stevent men lijnrecht op "lokettenonderwijs" voor migranten, allochtonen, anderstaligen, ... af. Functioneel taalonderwijs in de cursussen volwassenenonderwijs zijn meer dan onderwijs.
Zich uiten in een taal is een stuk van zichzelf prijsgeven, zijn attitudes blootleggen. Dus : de leerschool bij uitstek voor multicultureel samenleven.
En zo geschiedde! De wildgroei neemt maar toe. Coördinatie is zoek. Wie ontwart het kluwen ?
|