142 Leerachterstand ?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In D.S. van 20.11.2007 stond School maakt geen verschil. Uit een onderzoek over begrijpend lezen in het 4de leerjaar zou blijken dat de schoolresultaten bijna uitsluitend bepaald worden door de gezinssituatie.
Die is uiteraard enorm belangrijk. Maar in het adagio van alle fouten van de opvoedelingen zijn de opvoeders de oorzaak wordt de zwarte piet dan doorgeschoven naar de ouders. Ik geloof dat de leerkracht, die beantwoordt aan het profiel dat ik schetste, wel degelijk HET verschil kan maken. Maar dat zijn witte raven en dus uiterst zeldzaam.
In het artikel stelt men dat de scholen onderling niet zouden verschillen. Ik betwijfel dat ten stelligste. Bovendien is de gebruikte functionele leesmethode in het eerste leerjaar ook doorslaggevend. In veel scholen wordt van in het eerste leerjaar reeds een achterstand uitgebouwd, die sterk kan oplopen, naar gelang de gebruikte leesmethode en het talent van de leerkracht.
Het verschil zou volgens dat artikel gemaakt worden door de opleiding van de ouders, de taal die thuis wordt gesproken en de boekenkast. Ouders met een lagere opleiding besteden vaak meer aandacht aan hun kinderen. De interactie tussen de ouders en de leerkracht is hier cruciaal. De grafiek met de 5 types leerlingen veralgemenen lijkt mij dan ook zeer gewaagd.
|