146 Didactica Cyberneticaxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Didactiek waarbij elk aanbod onmiddellijk geïntegreerd wordt (integratie in de betekenis van het vierde gedragsniveau De Block). Herhalen en inoefenen zijn de sleutelwoorden in het didactische proces. Wat je leert wordt onmiddellijk gebruikt en is dus functioneel. In het leesonderwijs aan kinderen worden de leessymbolen die aangeleerd worden onmiddellijk gelezen in woorden en zo snel als mogelijk in zinnen. Alle theoretisch mogelijke woorden worden ingeoefend. In het taalonderwijs aan anderstaligen wordt wat men leert begrepen via beeld en de klank en het wordt aangeboden in zinsverband. De dialogen worden onmiddellijk in de praktijk gebruikt. Reikwijdte en operationele doelstellingen zijn essentieel voor de leerkracht. Moderne hulpmiddelen via P.C. zijn daarbij een enorme vooruitgang. Woorden die buiten de basiswoordenschat vallen kunnen in teksten aangeduid worden. De leerkracht wordt zo researcher van eigen werk. Hij(zij) beantwoordt zo aan het profiel van de ideale leerkracht.
|