410 Communiceren
Onderzoek en analyse van gesprekken, de conversatieanalyse, leverde in de jaren 70 eindelijk een aantal inzichten op, die toepasbaar zijn in het vreemde talenonderwijs. In “Ongeschreven regels” EOS 6/2014 staat dat ze ontdekten dat taal een structuur herbergt die grammatica overstijgt en die dieper gaat dan de woorden die we gebruiken en de volgorde waarin we naamwoorden met werkwoorden combineren. Die gespreksinfrastructuur is in alle culturen gelijk. Met gezond boerenverstand wisten we dat al eerder. Bovendien zag twintig jaar eerder de SGAV – methodiek het levenslicht en die was een toepassing van zulke inzichten in het onderwijs aan anderstaligen. De rol van de taal in de alledaagse gesprekken is de meest fundamentele. In 2009 bestudeerden Tanya Stivers, Enfield e.a. aan het Max Planckinstituut via video – opnames van alledaagse gesprekken communicatie. Ze selecteerde 350 vraag en antwoord sequenties. Met dezelfde werkwijze ontstond de audiovisueel – structureel – globale methode van St.-Cloud – Zagreb, waarover we het reeds uitvoerig hadden.
|