179 Alibi's en prolibi's
Een van de meest treffende en volledige ervaringen in onze school van het emotionele aspect van een revolutie inzake kwaliteit speelde zich af rond het fenomeen : " leerkracht observator ". Dit is een geschiedenis van 11 jaar kwaliteitsverbetering proberen op gang te brengen via deze begeleiding. De analyse was grondig. De besprekingen waren frekwent. Leerkrachten observatoren en programmatoren samen met hun begeleider op de frontlijn. De verwachting was een ommekeer in de mentaliteit van de leerkrachten bereiken. Alle systemen werden gekelderd met alibi's. Steeds werd gezocht naar redenen om iets niet te doen : defect, te weinig tijd, te veel 'service' voor de studenten, te veel te vertellen over familie en vrienden, nog te veel te doen wat moest gedaan zijn, inpalming van het kommandopaneel door de programmator, zin van dergelijk kleinschalig onderzoek, dat is controle, ik moet nog gaan fotocopiëren, ik heb wat te regelen met de studiemeesters, ik moet mijn persoonlijke belangen gaan verdedigen bij de directie, ik moet de belangen van de personeelsafvaardiging uitgebreid gaan bespreken met de afgevaardigden, ik heb nog privé gesprekken te voeren met studenten uit mijn vorige leerjaren, ik zit liever mee in te spreken naast mijn collega, ik moet mijn nota 's nog leren (paraferen en dateren is er te veel aan)... En de lichtpunten : Kan er geen hoofdtelefoon gemaakt worden met een lang snoer (SBR installatie) zodat ik toch kan observeren terwijl mijn collega inspreekt ? Ik heb een student geholpen die zat te sukkelen, ik heb een collega geholpen die zat te sukkelen, ik wilde een nieuw schema uitproberen SRSR/ Ik heb mijn interimaris opvolger in contact gesteld met mijn leerkracht observator omdat ik dat belangrijk vindt. Ik heb gezien dat er geen leerkracht observator zat bij een beginneling en ik ben spontaan ingesprongen om hem te helpen. Heel deze analyse haalt niets uit. Op dertig seconden zijn deze alibi's van de tafel geveegd. " U gaat mij toch niet vertellen dat wij werk leveren dat niet voldoet ? Verander het systeem ! Vervang ze en zoek uit wat de oorzaak is verdorie ! Een analyse van dit probleem is gewoonweg overbodig. Waar het om ging was de integriteit. Wij moeten zorgen voor goed werk, dat is alles. Love the job ! What gets measured gets done !
Herwerking van een tekst van de Tom Peters-groep naar een concrete situatie in mijn school : de leerkracht talenpracticum (een systematisch onderzoek met onmiddellijke evaluatie en feed-back).
|