184 Praktijk
De dwaasheid kent drie persistente houdingen : ongevoeligheid voor de groeiende onvrede bij de achterban, zichzelf verheffen tot de belangrijkste doelstelling en de illusie van een onkwetsbare positie Wie doet me wat ?. Barbara Tuchman in The march of folly. Thomas J. Peeters schreef drie boeken over zijn management : 1. In search of excellence. Excellente ondernemingen. 2. Thriving on chaos. Revolutionair management. 3. A passion for excellence. De dynamiek van het ondernemen. Hij ontwikkelde zo zijn Kwaliteitsrevolutie, die ik aanpaste aan het volwassenenonderwijs (thesis management in het onderwijs V.U.B.) en toepaste ten gronde. Differentiëren door service, kwaliteit en diversiteit is de winnende lange termijnstrategie. Een kwaliteitsrevolutie ontketenen. Kwaliteit steeds differentiëren in termen van de student (alle studenten). Staat kwaliteit dagelijks bovenaan mijn prioriteitenlijstje ? Er wordt niets opnieuw gedaan, we doen het van de eerste keer goed. De attitude van toewijdingen en emotionele betrokkenheid moet vertaald worden in het dagelijkse handelen. Er is een systeem zonder gepassioneerdheid (instructies, didactisch profiel en studie). Kwaliteit wordt gemeten. Deze meting moet zichtbaar gebeuren en moet gebeuren door mensen die het uitvoeren. Kwaliteit wordt beloond. Iedereen wordt getraind in kwaliteitstechnieken. Klein is erg mooi.
|