Talen aan anderstaligen avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
24-03-2009
191 Niveaus Talen aan anderstaligen
Ik heb een C.L. - advies over de gehanteerde niveaus voor Talen aan Anderstaligen opgevist. Enkel Richterich, in een advies aan de Raad van Europa spreekt van een vertrekpunt, dat ik situeerde bij ons begrip : 0 - niveau. Allerhande niveaus worden naargelang de bron gebruikt. Zij zijn echter terug te brengen in een cijferreeks van 0 tot 7. Hieraan kunnen wij een aantal uren koppelen, die nodig zijn om het volgende niveau te bereiken. De efficiëntie waarin dit gebeurt, hangt af van de leerkracht en de methode die hij of zij hanteert. Als daarenboven de modernste leermiddelen op de correcte wijze ingeschakeld worden, kan de leertijd gereduceerd worden. Men kan er ook een aantal woorden aan koppelen, die op de verschillende niveaus zouden moeten verworven, of beter : geïntegreerd zijn. Wij hanteren de indeling van prof. Beheydt. Op didactisch vlak kunnen de doelstellingen ook aanzien worden als niveaus. Hier biedt prof. De Block ins een veilige haven, waarin alle varianten opgenomen zijn. Het zal opgenomen worden in http://www.everyoneweb.com/cmFTAcl, waar ik op een gestructureerde wijze de meerwaarde van het avCVO weergeef.