NEcl 1 Functioneel andere talen leren ev. met een avsg-methode en alleszins volgens het didactisch profiel van de avCVO s (met kwaliteitsbewaking via C.L.) houdt in dat aangeleerd wordt, wat onmiddellijk intensief gebruikt wordt. Dit gebeurt zonder omwegen en zonder ballast (theorie en schrijven). Ik kreeg de gelegenheid om bij het herschrijven van de leerplannen Nederlands aan anderstaligen om alle ons bekende basiswoordenlijsten van het Nederlands te vergelijken, dank zij de informatica (Luc Segers). Ik kwam toen tot onthutsende vaststellingen. 1. Het didactische uitgangspunt waarop deze lijsten gebaseerd werden is meestal niet te achterhalen. 2. Het begrip woordenlijst verschilt nogal en dekt zeer uiteenlopende ladingen. 3. De doelstellingen van de lijsten werden niet geformuleerd 4. De basisfrekwentielijst die wij kozen bevatte veel dialectwoorden 5. Van grondigheid was geen sprake : sommige meest frekwente woorden ontbraken(zelfs de grammaticale) 6. De gehanteerde didactische termen betekenden verschillende zaken naar gelang de lijst 7. De frekwentiegrens was veel te breed en varieerde van lijst tot lijst We vergeleken 9 gepubliceerde lijsten. Met de werkgroep werden de lijsten vergeleken. De woorden die in alle lijsten voorkwamen werden bewaard. De andere werden kritisch onderzocht. Vergelijkbaarheid werd ingebouwd. Wij kwamen zo tot 800 lemmas (grondvormen van woorden). Samengestelde woorden werden ondergebracht in de lijst structuren. De lijst van 800 werd geëvalueerd met studenten die het eerste jaar (204 lesuren van 50 minuten) voltooiden. Hiermee werd de lijst nog verfijnd.
|