E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    27-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 36
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 36

    27-03-2006 om 18:26 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 37
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .

    27-03-2006 om 18:25 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART .NR . 5
    ART . NR . 5

          DE  LIJNPERSPECTIEF.

    Inleiding  tot  de  studie  van  de  lijnperspectief .

    Wij  gaan  nu  beginnen  met  enkele  bijzonder  interessante  ontdekkingen , waarvoor  wij  teruggaan  naar  ons  in  ruiten  verdeelde  scherm .
    Fig . 27  toont  u , van  opzij  gezien , het  oog  van  de  waarnemer , dat , door  het  recht  voor  hem  staande  doorzichtige   scherm , een  dun  rechtlijnig  stokje  A.B.C.D.E.  in  schijne  stand  bekijkt .  Het  onderste  stukje  E  is  tengevolge  van  deze  schuine  stand  dichter  bij  het  oog  dan  de  rest  van  het  stokje , dat  zich  er  verder  van  verwijdert  naarmate  men  bij  A  komt . Dit  oog  ziet  het  stokje  door  de  stralen  die  ervan  uitgaan  en  die  in  het  oog  bijeenkomen . Deze  stralen  komen  dus  in  één  punt  bij  elkaar , zoals  ons  fig . 27  laat  zien .  Dit  " bij  elkaar  komen " noemen  wij  "  covergeren " . De  stralen  gaan  dus  door  het  scherm  volgens  de  lijn  A' . B' . C' . D' . E' .
    Deze  lijn  vormt  de  " projectie "  van  het  stokje  op  het  glas , of  anders  gezegd , het  beeld  daarvan .
    Het  is  duidelijk , dat  dit  beeld  kleiner  is  dan  het  stokje  zelf . Nu  moet  u  eens  letten  op  een  belangrijk  verschijnsel  : terwijl  in  werkelijkheid  de  stukken  ED - DC - CB - BA   op  het  stokje  even  lang  zijn , zien  wij  dat  op  het  scherm  de  stukjes E'D' - D'C' - B'A'  van  beneden  naar   boven  toe  steeds  kleiner  worden , waarbij  dan  het  kortste  stuk  ervan  overeenkomt  met  dat  gedeelte  van de  stok  dat  het  verst  van  het  oog  verwijderd  is . Onthoudt  dit  effect  van  verkleining -  of  liever  gezegd  "verkorting " - van  een  bepaald  onderdeel  van  het  voorwerp  ten  opzichte  van  een  ander  deel  dat  zich  dichter  bij  het  oog  bevindt .
    Laten  wij  nu  fig. 27 bis  eens  bekijken . In  plaats  van  de  lichtstralen  te  laten  zien  welke  in  het  oog  bij  elkaar  komen , hebben  wij  eenvoudig  de  horizontale  stralen  van  het  stokje  naar  het  scherm  genomen . De  nu  verkregen  projectie  is  evenwijdig , terwijl  de  vorige  convergeerde . U  ziet  dus  dat  de  stukken  A'B - B'C' - enz , onderling  gelijk  blijven , precies  zoals  op  het  stokje  zelf . Deze  wijze  van  weergeven - welke  geheel  theoretisch  is , omdat  wij  het  in  werkelijkheid  nooit  zo  kunnen  zien - noemt  men  " vlakke  projectie " ( Zie  fig . 28 A ) ; Het  is  een  methode , gebruikt  door  architecten  en  technici , met  als  enig  doel  het  juist  weergeven  van  de  onderlinge  verhoudingen  van  het  voorwerp , zoals  deze  in  werkelijkheid  zijn  en  niet  zoals  deze  zich  aan  ons  oog  voordoen  ( zie  fig . 28 B  en  C ) .
    Wij  namen  hierboven  als  voorbeeld  een  rechte  stok  onder  een  bepaalde  hoek . De  voorwepen  rondom  ons  zijn  echter  ingewikkelder  en  geven  niet  alleen  lijnen  te  zien  die  in  één  bepaalde  richting  gaan . Wat  echter  voor  het  een  geldt , geldt  ook  voor  het  ander .
    In  werkelijkheid  is  de  bundel  samenkomende  lichtstralen  geen  driehoek  met   het  oog als  toppunt , zoals  u  wellicht  uit  de  schematische  voorstelling  zou  opmaken . Nee , deze  bundel  heeft  de  vorm  van  een  kegel  en  de uitdrukking  
     " gezichtskegel "  gebruiken  wij voor  dat gedeelte  van  de  ruimte  dat  onze  blik  in  één  keer  kan  opvangen , in  de  hoogte , breedte  en  diepte , zonder  ons  hoofd  te  draaien  of  ons  gezichtsas  te  veranderen . De  basis  van  deze  kegel  komt  overeen  met  ons  " gezichtsveld " , dat  groter  wordt  naarmate  wij  verder  kunnen  kijken ( fig. 29 ) . De  begrenzing  van  dit  gezichtsveld  is  ongeveer  cirkelvormig . In  de  perspectief  noemt  men  dit  " tafereel " . Buiten  de  omtrek  van  de  cirkel  nemen  wij  weliswaar  onder  en  boven , rechts  en  links  nog  vormen  en  kleuren  waar , doch  deze  beelden  zijn  toch  niet  zuiver  te  onderscheiden . Alles  wat  zich  rondom  ons  werkelijk  gezichtsveld  bevindt  kunnen  wij  niet  zuiver  waarnemen  en  wij  kunnen  - nee , wij  mogen  dit -  nimmer  natekenen . 
    Dicht  bij  ons  is  de  gezichtskegel  smal  en  dus  het  gezichtsveld  beperkt . Maak  daarom  niet  de  fout  om  te  trachten  een  groot  gedeelte  van  de  voorgrond  op  de  tekening  te  krijgen , omdat  die  voorgrond  overeenkomt  met  de  delen  van  het  voorwerp  die  het  dichtst  bij  het  oog  zijn . 

    DE  TWEE  GRONDBEGINGSELEN  VAN  DE  LIJNPERSPECTIEF .  

    Wees  vooral  niet  bang  om  met  deze  studie  te  beginnen . De  perspectiefleer  kan  men  samenvatten  in  enkele  zeer  eenvoudige  regels  en  het  is  helemaal  niet  zo  ingewikkeld  als  u  wellicht  denkt . Integendeel , bent  u niet  nieuwsgierig  om  door  te  dringen  in  het  geheim  van  de  vormveranderingen , naarmate  wij  die  vormen  van  verschillende  kanten  bezien  ? 
    Waarom  het  aanzicht  van  de  voorwerpen  verandert , al  naar  gelang  de  afstand  of  plaats  die  zij  innemen  ten  opzichte  van  ons , of  welke  wij  innemen  ten  opzichte  van  de  voorwerpen ?  Zou  u  er  geen  grote  voldoening  van  hebben , wanneer  u  op  die  manier  de  verschillende  vormverschijningen  in  de  natuur  beter  leert  begrijpen  en  deze  daardoor  ook  beter  zou  kunnen  weergeven ?
    De  perspectiefleer  is  een  zaak  van  waarnemen  en  gezond  verstand  en  geen  geheizinnige , theoretische  wetenschap . Is  het  nu  noodzakelijk  om  de  perpectief  door  en  door  te  kennen  alvoren  te  gaan  tekenen  en  schilderen ?  Zeker  niet . Als  u  van  nature  een  volkomen   " zuiver  oog  "  zou  hebben , dan  zou  het  zelf  geheel  overbodig  zijn . Wij  zouden  dan  gewoon  kunnen  tekenen  wat  wij  zagen  en  het  zou  goed  zijn . Doch  ongelukkigerwijze  hebben  wij  altijd  de  neiging  om  de  dingen  niet  weer  te  geven  zoals  wij  ze  zien , maar  zoals  wij  ze  in  werkelijkheid  kennen . Een  typisch  voorbeeld  hiervan : Een  kind  tekent  een  cilinder  die  voor  hem  staat . Hij  zal  de  bovenkant  weergeven  als  een   cirkel , de   onderkant  als  een  rechte  horizontale  lijn  ( fig . 30 ) . Waarom ?  Het  kind  geeft  geen  gevolg  aan  wat  hij  ziet , doch  aan  wat  hij  weet : hij  weet  dat  de  bovenkant  een  volmaakte  circel  is  en  dat  de  cilinder  niet  op  tafel  kan  staan , wanneer  de  onderkant  niet  vlak  is . Fig . 30  laat  zien  zoals  het  voorwerp  zich  werkelijk  aan  zijn  oog  voordoet . 

    HET  EERSTE  GRONDBEGINGSEL  VAN  DE  PERSPECTIEF.
    Het  eerste  verschijnsel  waarvan  wij  ons  bij  de  perspectief  rekenschap  moeten  geven  is  de  voortgaande  verkleining  naarmate  een  voorwerp  zich  verder  van  ons  verwijdert . Wij  stelden  dit  reeds  vast  bij  de  stok  van  Fig . 27 . Nu  nemen  we  eens  een  ander  voorbeeld . We  zetten   3  kubussen  van  2  cm  sluitend  aan  elkaar . Samen  vormen  zij  dus  een  lengte  van  6  cm . Dit  zal  echter  niet  de  lengte  zijn  zoals  hij  aan  ons  oog  voordoet  indien  wij  die  kubussen  moeten  tekenen . Zouden  wij  die  lengte  van  6  cm  aanhouden , dan  vertoont  zich  een  beeld  als  in  fig. 31 a  is  te  zien . Wanneer  u  goed  kijkt  is  het  zelfs  alsof  de  achterste  kubus  groter  is  dan  de  voorste , terwijl  in  werkelijkheid  de  afmetingen  van  de  kubussen  gelijk  zijn . De  tweede  kubus  zal  echter , omdat  hij  verder  van  het  oog  verwijderd  is , kleiner  moeten  worden  en  de  derde  kubus  nog  kleiner . Tekenen  wij  het  op  die  manier , dan  onstaat  een  beeld  als  in  fig . 31 b  en  dit  beeld  stemt  overeen  met  wat  wij  in  werkelijkheid  zien .

    HET  TWEEDE  GRONDBEGINSEL  VAN   DE  PERSPECTIEF .

    Bij  de  drie  kubussen  van  fig. 31 b  kunnen  wij  het  volgende  vaststellen : a . dat  zij  een  soort  afplatting  of  ineenschuiving  ondergaan , b . hun  dikte  ( in  de  diepte )  neemt  af ,  c .  de vierkanten  van  boven - en  zijkanten  gaan  minder  ver  in  de  diepte  en  d . de  zijkanten  komen  steeds  dichter  bij  elkaar . Wij  merken  tevens  op , dat  de  lijnen  die  de  rij  links  en  rechts  begrenzen  dichter  bij  elkaar  komen , naarmate  zij  zich  verder  van  het  oog  verwijderen . Men  zegt  daarom , dat  deze  lijnen  die  in  werkelijkheid  dus  evenwijdig  lopen , maar  voor  ons  oog  "in "  het  papier  schijnen  te  gaan , " vluchtlijnen " zijn . U  moet  dit  tweede  verschijnsel , dat  uiteraard  een  gevolg  is  van  het  eerste , goed  onthouden .

    Wij  kunnen  de  verschijnselen  heel   goed  controleren  door  zelf  een  drietal  kubussen  te  bestuderen  door  ons  A.B.C. -scherm . Heeft  u  geen  kubussen  bij  de  hand , doe  het  dan  met  een  vel  papier  dat  u  vlak  op  tafel  neerlegt , zoals  fig . 32 a  laat  zien .  Wanneer  u  nu  de  ruitverdeling  op  het  scherm  zelf  als  richtlijnen  neemt  zult  u  zien  dat : a . de  lijn  CD  korter  is  dan  de  lijn  AB , omdat  CD  verder  van  het  oog  verwijderd  is , b . dat  daarom  de  lijnen  AC  en  BD  naar  elkaar  toelopen . Wanneer  u  nu  eens  op  dezelfde  wijze  één  van  uw  velletjes  geruit  papier  bekijkt , zult  u  bovendien  een  toenemende  verkleining  van  de  vierkantjes  waarnemen , omdat  de  ruimte  tussen  de  horizontale  lijnen  steeds  kleiner  wordt  en  de  verticale  lijnen  naar  elkaar  toelopen  ( fig. 32 b ) .
    We  plaatsen  nu  de  reeds  besproken  cilinder  op  ons  blad  papier  en  bekijken  hem  door  het  schrem ( fig. 33 ) . De  bovenkant  zien  wij  als  een  ellipsvorm , de  onderkant  eveneens , maar  voller  van  vorm  omdat  wij  er  meer  boven op  zien . Wij  tekenen  natuurlijk  alleen  de  voorste  helft  van  die  ellips , omdat  de  cilinder  nu  eenmaal  niet  doorzichtig  is . Let  nu  eens  op  de  punten  A  en  B . Deze  liggen  hoger  dan  het  punt  C , dat  het  dichtst  bij  ons  oog  ligt .                                 

    27-03-2006 om 17:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .27 en 27 bis .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 27  en  27 bis .

    27-03-2006 om 11:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .

    27-03-2006 om 10:58 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    27-03-2006 om 10:57 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .30 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30.

    27-03-2006 om 10:56 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 31.

    27-03-2006 om 10:55 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32.

    27-03-2006 om 10:49 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 33.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 33.

    27-03-2006 om 10:48 geschreven door Freddy


    26-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 4 b
    ART . NR . 4 b

           Het   Penseel

    Eigenschappen - hantering - gebruik

    Wij  kennen  verschillende  soorten  penselen .
    Voor  het  tekenen  met  O.I.  inkt , waarmee  wij  ons  nu  gaan  bezighouden , gebruiken  we  gewone  waterverfpenselen , van  niet  te  grote  dikte  ( Nrs. 3 , 4  en  6 ).  Bij  het  kopen  van  onze  penselen  moeten  we  goed  opletten  dat , wanneer  wij  het  penseel  nat   maken , de  haartjes  een  mooie  punt  vormen .
    Koop  penselen  van  goede  kwaliteit . Het  mooiste  (en  duurste ) zijn  de  marterharen , doch  een  andere  goed   penseel  is  ook  bruikbaar . Na  het  gebruik  moeten  de  penselen  goed  worden  uitdewassen , zodat  de  resten  inkt  zich  niet  in  de  schacht  kunnen  vastzetten . We  bergen  onze   penselen  op  in  een  potje  of  beker  met  de  haren  naar  boven . Wanneer  we  onze  penselen  een  tijdlang  ongebruikt  zullen  laten  dan  kan  toch  die  mooie  puntige  vorm  behouden  blijven  door  het   penseel  te  doppen  in  water  waaraan  iets  vloeibare  gom  is  toegevoegd . Tussen  duim  en  wijsvinger  brengt  u  de  haren  mooi  in  hun  model . Moet  het  penseel  gebruikt  worden , was  het  dan  voorzichtig  in  lauw  water uit . Behandel  uw  penselen  dus  goed , dan  hebt  u  er  het  meeste  plezier  van .
    Met  een  penseel  kunnen  wij  lijnen  tekenen  van  uiterst  dun  tot  heel  zwaar . Een  penseellijn  heeft  meer  volume  dan  een  pennestreek  en  is  ook  soepeler . Aan  de  minste  of  geringste  beweging  van  de  hand  zal  het  penseel  gehoorzamen  en  zodoende  is  het  een  tekeninstrument  om  er  de  gevoeligste  lijnen  mee  te  zetten . Het  voorrecht  van  de  goede  tekenaar !  Aarzel  dan  ook  niet  om  het  penseel  te  gaan  gebruiken . Wij  raden  u  met  klem  aan  om  de  oefeningen  van  de  hand  weer  op  te  nemen  en  deze  nu  met  het  penseel  uit  te  voeren . Wij  maken  daarbij  echter  geen  gebruik  van  de  bestaande  potloodoefeningen , doch  beginnen  op  een  schoon  vel  papier .  Een  penseellijn  is  namelijk  pas  zuiver  wanneer  hij  spontaan  neergezet  is . Wel  mogen  wij  in  het  begin  de  hulplijnen  heel  luchtig  in   potlood  schetsen , want  de  assen , vierkanten , rechthoeken  en  veelhoeken  zullen  belangrijke  hulpmiddelen  zijn  om  tot  een  verantwoorde  " constructie "  van  uw  tekeningen  komen .
    Hoe  houden  we  ons  penseel  nu  vast ?  We  kunnen  het  doen  zoals  we  een  potlood  of  penhouder  vasthouder . De  potloodstift  is  hard  en  daardoor  hebben  wij  altijd  voldoende  zeggenschap  over  de  variatie  in  de  lijndikte . Immers , we  moeten  op  het  potlood  nog  even  drukken  om  een  zwaarder  accent  in  een  lijn  te  krijgen . De  haren  van  een  penceel  zijn  soepel  en  veerkrachtig . Tekenen  wij  met  het  penseel  dan  zal  vaak , zonder  dat  wij  het  willen , de  lijn  zich  verbreden , omdat  de  druk  van  de  haren  op het  papier  minimaal  even  zwaarder  wordt . Die  onregelmatigheden  in  de  lijnen  moeten  we  dus  proberen  te  vermijden  en  daarom  geven  we  onze  hand  een  steun . Die  steun  is  de  pink !  Wij  buigen  de  pink  minder  dan  de  andere  vingers  en  laten  de  zijkant  van de  hand  op  het  papier  rusten , zodat  bij  het  trekken  van  de  lijn  de  gehele  hand  die  lijn  kan  volgen . In  fig. 26A  ziet  u  die  stand . Ook  kunnen  wij , zoals  fig. 26B  laat  zien , de  hand  loshouden  van  het  papier  en  hem  slechts  op  de  top  van  de  pink  laten  steunen . Tenslotte  kunt  u  bij  diezelfde  stand  het  penseel  loodrecht  boven  het  papier  brengen , zodat  slechts  het  uiterste  puntje  van  de  haren  het  papier  raakt . Aan  welke  manier  u  de  voorkeur  geeft  doet  er  niet  toe . Bij  alle  drie  profiteert  u  van  de  pink  als  " schokbreker " en  u  zult  zien  dat  u  nu  veel  meer  controle  heeft  over  uw  hand  en  de  druk  die  het  penseel  op  het  papier  geeft .
    Bij  het  tekenen  van  cirkels , ellipsen , spiralen  en  krullen  zijn  het  echter  niet  meer  de   vingers  die  het  penseel  sturen . Zij  zorgen  er  alleen  voor  dat  het  penseel  in  zijn  goede  stand blijft . De  beweging  komt  dan  vanuit  de  elleboog , de  onderarm  en  de  pols , terwijl  de  hand  één  en  dezelfde  stand  behoudt . Het  is  min  of  meer  de  beweging  die  de  huisvrouw  maakt bij  het  koffiemalen , maar  met  dit  verschil , dat  de  pink  die  hier  de  knop  van  de  slinger  omvat , in  werkeheid  cirkels , ovalen  en  spiralen  op  het  papier  beschrijft . Probeer  nu  zelf  de  verschillende  manieren  van  hanteren  eens  en  zie  welke  u  het  beste  bevalt . Al  werkende  zult  u  wellicht  nog  een  andere  - een  eigen  manier -  ontdekken . Bedenk  altijd , dat  het  bij  het  tekenen  gaat  om  het  resultaat , op  welke  wijze  u  dit  ook  bereikt.
    Ga  nu , alvorens  te  tekenen , eerst  uw  hand  wat  los  maken , zoals  u  dit  deed  met  het  potlood : vrije  bewegingen  " in  de  lucht " boven  het  papier . Probeer  in  gedachten  de  tekening  voor  u   te  zien , zoals  deze  op  het  papier  zal  komen  en  dan... begin  zonder  angst  uw  eerste  penseellijnen . Zorg  ervoor  dat  het  penseel  schoon  is , doop  het  voorzichtig  in  de  inkt , waarbij  u  een  teveel  aan  inkt  in  de  haren  even  langs  de  rand  van  de  hals  uitdrukt . Al  naar  gelang  u  een  dunnere  of  dikkere  lijn  wenst , drukt  u  dus  minder  of  meer  om  de  punt .
    Welnu , aan  de  slag  dan  en  veel  succes !
    Bedenk  dat het  een  oefening  is  en  geen  wedstrijd . Laat  u  niet  ontmoedigen  door  mislukkingen  die  iedere  beginner  meemaakt . Houdt  vol  en  u  zult  er  veel  profijt  van  hebben .

     Tweede  ontspanning :

      HET  MAKEN  VAN  EEN  VLOTTE

                  PENSEELSCHETS

    Omdat wij  niet  willen  dat  de  vaardigheidsoefeningen  met  het  penseel  tot  een  te  zware  last  worden , gaan  wij  het  geleerde  nu  eens  op  een  prettige  wijze  toepassen .
    Met  de   behandeling  van  het  penseel  bent  u  al  een  beetje  vertrouwd  geworden  en  u  kunt  al  wat  profiteren  van  uw  vaardigheid  met  dit  matriaal  door  vlotte , vrije  schetsjes  te  maken  in  de  geest  van  de  afbeeldingen  hier onder .
    Natekenen  is  er  echter  niet  bij !  We  laten  onze  fantasie  de  vrije  loop ; ieder  onderwerp  dat  u  voor  de  geest  komt  probeert  u zo  goed  mogelij  te  schetsen . Dieren  en  mensen , caricaturen , als  u  dat  lukt . Probeer  het  maar ! Het  gaat  er  nog  niet  om  dat  u  tekeningen  maakt  die  tot  in  de  details  verantwoord  zijn . Wij  vragen  heel  eenvoudige  schetsen , vrij  van  ieder  overbodig  detail . Speel  maar  wat  met  rechte  en  kromme  lijnen , met  de  aanzwellingen  van  dik  naar  dun  en  omgekeerd . Probeer  als  het  ware  met  kinderlijke  zorgeloosheid  uw  penseel  te  hanteren , vrij  en  losjes . U  moet  het  echt  durven  doen !  Fantaseer  maar  wat  u  wilt . Nogmaals , het  gaat  niet  om  een  correcte  tekening , maar  om  het  genoegen  van  het  hanteren  van  het  materiaal . En  aan  het  toevallige  van  deze  grillige  lijnen  zult  u kleine  persoonlijke  ontdekkingen  doen . U  zult  zich  ook , terwijl  u  zich  op  deze  wijze  ontspant , de  kunst  eigen  maken  van  geheel  bevrijd  te  zijn  van  " spook  der  preciese  techniek " . U  krijgt  vertrouwen  en  gaat  u  meester  voelen  van  uw  instrument .
    Wij  gaan  nu  nog  even  terug  naar  decoratieve  versieringen .
    De  verschillende  decoratieve  figuren  zijn  hier  ook  uitgevoerd  met  het  penseel . Nadat  u  dus  de  eerste  reeks  oefeningen  met  zacht  potlood  hebt  gemaakt , mag  u  vooral  niet  nalaten  om  enkele  van  deze  figuren  nu  ook  eens  met  het  penseel  uit  te  voeren .
    Tenslotte  nog  deze  raad : de  voorbeelden  zijn  verkleind  weergegeven , als  gevolg  van  de  noodzakelijke  beperkingen , die  de  reproductie  ons  oplegde . U  moet  uw  tekeningen  dus  vooral  niet  te  klein  gaan  maken .

    26-03-2006 om 18:55 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 . b ,

    Plaat  II

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 4 . a ,

    Plaat  I

    Decoratieve  versieringen

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 26 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 26

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 4 a
    ART . NR. 4 a
                      
                      Eerste  Ontspanning : 

            DECORATIEVE  VERSIERINGEN

    Juist !  Om  een  vermoeide  eentonigheid  van  de 
    " lijnen - oefeningen "  tegen  te  gaan  doen  wij  nu  een  beroep  op  uw  fantasie  en  smaak . Met  de  thans  verkregen  kennis , o.a. van  de  lettervormen  gaan  we  nu  zelf  iets  ontwerpen . Door  de  oefeningen  van  de  hand  heeft  het  gevoel  voor  evenwicht  en  harmonie  zich  al  enigszins  ontwikkeld  en  daarvan  gaan  we  nu  gebruik  maken  bij  het  tekenen  van  verschillende  versieringen . Wij  zullen  zien  dat  door  kleine  variaties  in  de  vorm  een  onuitputtelijke  rijkdom  aan  motieven  tevoorschijn  komt . Op  de  plaatjes  hieronder  zien  wij  enkele  decoratieve  versieringen , welke  met  behulp  van  letters  en  cijfers  zijn  samengesteld . Teken  ze  echter  niet  na , doch  probeer  zelf  iets  te  bedenken . Al  werkende  zult  u  ontekken  dat  er  talrijke  mogelijkheden  zijn . En  omdat  u  het  zelf  gemaakt  heeft  zult  u  de  vreugde  van  het  scheppen  beleven , hoe  bescheiden  deze  vorm  van  scheppen  ook  is . Kijk , we  staan  nu  toch  al  ver  af  van  ons  copiéren  in  het  begin .

                 Variaties  in  de   lijndikte .

    In  de  voorafgaande  afbeeldingen  zien  we  welke  belangrijke  rol  de  variatie  in  de  lijndikte  speelt . Het  effect  van  de  tekening  wordt  er  grotendeels  door  bepaald .  Evenals  bij  de  muziek  moet  ook  een  tekening  zijn  zwarte  en  witte  noten  hebben . Een  bepaald  geluid  zou  ondragelijk  worden  als  het  steeds  dezelfde  toon  bleef  aanhouden . Ditzelfde  geld  voor  de  lijnen  en  vlakken  in  een  tekening .
    Daarom  gaan  we  nu  hier  en  daar  onze  lijnen  accentueren , waardoor  we  een  indruk  krijgen  van   het  reliéf , zonder  dat  wij  gebruik  gaan  maken  van  het  aanbrengen  van  licht - en  schaduwpartijen . Dit  laten  variéren  van  de  lijndikte  noemen  we  ook  wel  " modulatie " in  tegenstelling  tot  " modelleren " , hetgeen  het  aanbrengen  van  licht - en  schaduwpartijen  is .
    Modulatie  wil  dus  zeggen : het  aangenaam  verdelen  van  de  kracht  in  de  lijnen  -  van  heel  licht  tot  zwaar -  en  het  prettig  verdelen  van  lichtere  en  donkerder  vlakken  in  een  tekening .
    Het  is  een  poging  dus  om  de  vormen  wat  schilderachtiger  te  doen  uitkomen .
    Bekijk  de  letters  A  B  C  van  fig . 21  maar  eens.
    Eerst  mager , zonder  kleur  of  kracht , vervolgen  letters  die  overal  even  dik  zijn  en  dan  die  fraaie  gemoduleerde  vormen . Zo  is  et  ook  met  de  bladeren , waarbij  wij  uiteindelijk  van  één  bepaalde  vorm   uitgaan . Dank  zij  die  simpele  variatie  in  de  lijndikte  van  de  omtrek  of  van  een  detail  wordt  een  opmerkelijk  effect  bereikt . Bij  de  voorbeelden  in  fig . 22  heeft  de  tekenaar  niet  alleen  met  de  lijnen  " gespeeld " , doch  tevens  door  de  afwisseling  van  de  zwarte  vlakjes  een  levendig  effect  weten  te  bereiken .
    De  variaties  in  de  lijndkten  moeten  natuurlijk  altijd  verantwoord  worden  toegepast ; alleen  wanneer het  zin  heeft  hiermede  een  bepaald  effect  te  bereiken . Bij  het  maken  van  decoratieve  versieringen  behoeven  we  nu  eenmaal  niet  volkomen  realistisch  te  werken .
    Anders  wordt  het  bij  het  tekenen  naar  de  natuur . Daar  moeten  wij  vermijden  om  met  de  rede  in  strijd  te  komen . Een  zware  lijn  onderstreept  de  vorm , verleent  hem  gewicht  en  geslotenheid . Een  onbelangrijk  onderdeel  zullen  we  dus  nimmer  met  een  krachtige  lijn  of  met  een  donker  vlak  aanduiden , omdat  hierdoor  de  harmonie  verstoord  kan  worden . Een  aardig  voorbeeld  is  de  laatste  T  van  fig . 23 .
    Het  doet  vreemd  aan  dat  die  zware  horizontale  balk  gedragen  wordt  door  dat  dunne  verticale  lijntje . De  T  die  er  naast  staat  " doet " het  direct  veel  beter .  En  wat  nu  voor  die  letters  geldt , dat  geldt  ook  voor  onze  tekeningen . Wanneer  wij  de  penseeltekeningen  van  de  Japanse  kunstenaars  bekijken  ( fig . 25 )  zien  wij , dat  door  een  eenvoudige , doch  goed  doordachte  modulatie  van  lijnen  en  vlakken  een  grote  kracht  en  levendigheid  is  verkregen .
    Deze  tekeningen   laten  ons  ook  meteen  zien  wat  wij  met  een  penseel  kunnen  bereiken .

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 23
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig. 23

    25-03-2006 om 19:03 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 . a ,

    Fig . 21  en  21 bis ,
    Fig . 22 .

    25-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    24-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .

    Enkele  karakteristieke  penseeltekeningen  van  Japanse  kunstenaars .

    24-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - HET PENSEEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Het  Penseel

    24-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    23-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 .

    Fig . 13 .

    A )  HB  potlood  met  scherp  gepunte  stift .  Geeft  een  fijne  grijze  lijn .  Te  gebruiken  voor  de  hulplijnen  en  in  gevallen  waarover  we  later  zullen  spreken .
    B )  Een  zachter  potlood  met  rond  afgeslepen  punt .  Wordt  de  punt  te  breed , dan  bijslijpen .
    C )  Een  nog  zachter  potlood , waarvan  de  stift  beitelvormig  is  afgeslepen  ( C ) .  Met  de  punt  kunnen  fijnere  lijnen  getrokken  worden .  Houdt  je  het  potlood  schuin  op  het  papier  zoals  bij  C' , dan  ontstaat  een  brede  streek .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!