E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    04-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 71 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 71 .

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 70 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 70 .

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 69
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 69

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
    Art . Nr . 8

    DE  BOUW  EN  DE  DEFINITIEVE  TEKENING .

      Op  het  midden  van  ons  vel  papier  trekken  we  een  verticale  lijn .  Zet  op  die  lijn  een  willekeurig , doch  goed  gekozen  punt , dat  de  top  van  het  voorwerp  voorstelt .  Op  de  plaats  van  de  grootste  breedte  zet  u  vervolgens  een  horizontale  lijn .  Om  deze  plaats  te  bepalen  is  het  voldoende  wanneer  u  de  onderlinge  verhouding  tussen  de  breedte  en  hoogte  van  het  voorwerp  in  het  oog  houdt .  Dit  is  nu   gemakkelijk  te  bepalen  met  behulp  van  de  lineaal , zoals  hieronder  is  uiteengezet .
      Wanneer  wij  een  symmetrisch  voorwerp  gaan  tekenen  ( een  symmetrisch  voorwerp  wordt  door  de  verticale  as  in  twee  precies  gelijke  helften  gedeeld )  trekken  wij  de  verticale  as  precies  door  het  midden  van  de  horizontale  as .  In  alle  andere  gevallen  zullen  we  steeds  met  behulp  van  de  lineaal  de  onderlinge  verhoudingen  moeten  vaststellen .  Bepalen  wij  ons  nu  weer  tot  een  symmetrisch  voorwerp , zoals  de  kan  van  Fig . 56 , dan  gaan  wij , na  het  trekken  van  de  horizontale  en  verticale  as , eens  zien  welke  hulplijnen  er  nog  meer  nodig  zijn  om  tot  een  goede  tekening  te  komen .  In  fig . 57  zien  wij  als  het  ware  de  kan  herleid  tot  een  tekening  van  louter  rechte  lijnen ; of  anders  gezegd : de  werkelijke  vorm  van  de  kan  is  ingesloten  door  een  rechtlijnige  vorm .  Zo'n  rechtlijnige  tekening  noemen  we  wel  de  geometrische  vorm .  Dit  insluiten  in  geometrische  vormen  nu  is  een  uiterst  belangrijke  handeling , welke  u  bij  het  opzetten  van  een  tekening  nimmer  mag  verwaarlozen .  U  kunt  het  werkelijk  beschouwen  als  de  fundamenten  van  een  huis .  Ook  een  tekening  heeft   een  echt  fundament  nodig !  Vergeet  dit  nimmer !
     De  geometrische  vormen  kunnen  de  meest  uiteenlopende  zijn : vierkanten , rechthoeken , ruiten , veelhoeken  enz....  Bekijk  daartoe  fig . 6  nog  eens .  Nuttig  is  het  vervolgens  wanneer  wij  een  rechthoek  om  de  tekening  trekken  en  dan  eens kijken  hoe  het  gesteld  is  met  de  verhoudingen  van  de  omringende  ruimte  van  het voorwerp .  Wanneer  de  tuit  aan  de  kan  geschetst  is  moeten  we  bijvoorbeeld  eens  onderzoeken  of  de  ruimte  tussen  tuit  en  kan  voldoende  is , waardoor  er  meteen  een  controle  is  op  de  goede  stand  van  die  tuit .  Al  met  al  zult  u  er  dus  langzamerhand  van  doordrongen  worden  dat  het  bij  het  tekenen  gaat  om  kijken , kijken , kijken !

      Daarom  bekijken  we  nu  fig . 60  en  61 .  
    Wanneer  u   met  zorg  de  vorm  van  het  hier  grijs  gedurkte  silhouet  bestudeert -  fig . 60  onderaan  nog  eens  extra  duidelijk  gemaakt  in  zwart  en  wit - zult  u  een  belangrijk  hulpmiddel  hebben  om  de  contouren  zuiver  te  bepalen .  Fig . 61  laat  nog  eens  zien , dat  we  in  onze  schets  zoveel  mogelijk  hulplijnen  moeten  betrekken .
       Op  die  manier  ontstaan  dan  langzamerhand  steeds  ingewikkelder  geometrische  figuren  waarmee  wij  de  uiteindelijke  vorm  van  ons  voorwerp  kunnen  bepalen .  Het  wordt  een  " spinneweb ", waaruit  tenslotte  de  juiste  vorm  tevoorschijn  komt .  We  behoeven  eigenlijk  niet  angstig  meer  te  zoeken  naar  de  vorm , hij  ontstaat  als  het  ware  vanzelf . 
    En  dit  alles  zal  u  gemakkelijker  afgaan  wanneer  u  de  eerste  schetsen  op  het  geruite  papier  in  herinnering  houdt , wanneer  u  regelmatig  meet  met  de  lineaal  en  op  die  wijze  de  onderlinge  verhoudingen  bepaalt .  Aan  de  andere  kant  echter  moeten  we  natuurlijk  wel  bedenken  dat  het  er  tenslotte  om  gaat  dat  u  vanzelf  " goed " leert  zien .  Daarom  mogen  we  ook  weer  niet  teveel  gaan  steunen  op  al  die  hulpmiddelen .  Naarmate  u  vordert , zult  u  zich  slechts  tevreden  mogen  stellen  met  het  bepalen  van  twee  afstanden : lengte  en  breedte  en  met  het  vaststellen  van  het  kader  om  de  tekening .  Daarna  bepaalt  u , door  met  het  oog  te  schatten , de  onderlinge  verhoudingen  van  de  verschillende  onderdelen  van  het  voorwerp .  Achteraf  kunt  u  deze  dan  nog  wel  met  hulplijnen  controleren  en  zo  u  wilt  kunt  u  ter  controle  het  scherm  gebruiken .
    De  verschillende  illustraties  in  dit  hoofdstuk  zullen  deze  uiteenzetting  stellig  duidelijk  hebben  gemaakt .  In  het  geval  van  een  voorwerp  in  perspectief  gezien , zoals  de  kast  van  fig . 63 , kunnen  wij  ook  prachtig  gebruik  maken  van  het  bestuderen  der  omringende  ruimten .  Door  de  grijze  driehoekjes  welke  " overblijven "  trachten  te  zien , zult  u  de  helling  van  de  schuine  lijnen  gemakkelijk  kunnen  bepalen  en  de  scherpte  van  de  hoeken  kunnen  vastellen .  Ter  controle  kunt  u  dan  nog  de  wijkende  lijnen  doortrekken  om  te  zien  of  zij  werkelijk  in  één  punt  samenkomen .
      Wanneer  wij  later  ook  beeldjes  of  andere  ingewikkelder  vormen  te  tekenen  krijgen , 
    zullen  wij  steeds  gebruik  maken  van  deze  methode , nl.  het  observeren  van  de  omringende  ruimten , om  zodoende  de  ware  vorm  uit  de  omgeving  " los  te  maken ". 
      In  de  fig . 64  en  65  laten  wij  u  nogmaals  zien  hoeveel  gemak  u  hebt  van  hulplijnen  waarmee  u  de  " vaste  punten " in  een  tekening  onderling  kunt  bepalen .  In  onze  afbeeldingen  zijn  deze  lijnen  met  door  het  kader  heen  getekend .  Bij  de  duif  ziet  u  dat  de  verticale  lijn , welke  langs  de  achterkant  van  de  kop  loopt , meteen  de  juiste  plaats  van  de  poot  bepaalt .  De  hoogte  van  de  vleugel  komt  gelijk  met  de  plaats  waar  de  kop  in  de  romp  overgaat .  Controleer  nu  voor  u  zelf  ook  de  overige  punten .  
      Het  beste  is  het  om  voor  de  hulplijnen  in  uw  tekeningen  een  HB  potlood  te  gebruiken , omdat  u  hiermede  een  lichtere lijn  krijgt , die  na  het  voltooien  van  de  tekening  gemakkelijk  weg  te  vlakken  is .  Voor  de  tekening  zelf  raden  wij  een  3B  potlood  aan .  Wanneer  de  tekening  in  potlood  eenmaal  goed  lukt , dan  is  het  nuttig  om  ook  eens  enkele  studies  met  penseel  en  O.I.  ink  te  maken .
     En  nu  zullen  wij  alles  nog  eens  kort  samenvatten .

    Samenvatting .

    Bij  het  tekenen  naar  de  natuur  komt  alles  aan  op  het  VERGELIJKEN  VAN  DE  AFMETINGEN  en  het  VERGELIJKEN  VAN  DE  VORMEN .

     Alvorens  met  een  tekening  te  beginnen  eerst  het  voorwerp  GOED  OBSERVEREN  om  het GOED  TE  BEGRIJPEN  en  zodoende  zijn  juiste  vorm  en  karakter  te  kunnen  weergeven .

     Begin  nimmer  met  het  tekenen  van  de  omtrek , doch  met  het  neerzetten  van  de  hulplijnen  om  zodoende  een  verantwoord  geraamte  te  krijgen . Een  tekening  wordt  van  binnenuit  opgebouwd .  Werk  aan  alle  gedeelten  van  een  tekening  tegelijk .  Dus  nooit  een  bepaald  gedeelte  helemaal  afmaken , wanneer  de  totale  vorm  nog  niet  zuiver  bepaald  is .  Leer  ieder  onderdeel  zien  in  zijn  betrekking  tot  het  geheel .

      Laat  u  niet  van  de  wijs  brengen  door  de  details .  Trek  zoveel  mogelijk  verticalen , horizontalen  en  schuine  lijnen .  Zoek  naar  de  vaste  punten .  Stel  de  plaats  van  een  punt  vast  met  betrekking  tot  een  ander  punt .  Precies  zoals  op  een  landkaart , waar  een  stad, die  op  een  bepaalde  meridiaan  ligt , wordt  vergeleken  met  een  andere .  Deze  onderlinge  betrekkingen  van  de   verschillende  onderdelen  van  het  voorwerp  moet  u  van  begin  tot  eind  blijven  observeren .  In  een  tekening  bestaat  een  onderdeel  slechts  in  betrekking  tot  de  andere .  Dit  geldt  niet  alleen  voor  de  afmetingen , maar  ook , zoals  u  later  zult  bemerken , voor  de  lichte  en  donkere  partijen  en  ook  voor  de  kleuren .
     Bekijken  wij  nu  fig . 59  nog  eens .  We  zien  dan  dat  de  tuit  van  de  kan  uitkomt  in  een  bepaalde  kruising  van  lijnen  en  dat  het  oor  wordt  bepaald  door  een  schuine  lijn .
     Wanneer  de  plaats  van  ieder  onderdeel  op  deze  manier  is  vastgesteld , is  de  taak  van  de  hulplijnen  volbracht  en  zijn  wij  tot  de  werklijke  omtrek  gekomen .  Om  de  details  in  die  omtrek  zuiver  te  kunnen  tekenen , mag  u -wij  dwingen  u  er  geenszins  toe -  gebruik  maken  van  de  lettervormen .  Hoe  u  ook  werkt , denk  ook  steeds  aan  de  vorm  van  de  overgebleven  ruimten  welke  buiten  het  voorwerp  liggen .  Deze  zijn  minstens  zo  belanrijk  voor  het  bepalen  van  de goede  vorm .
     Al  tekenende  zal  uw  oog  de  vormen  naukeurger  gaan  waarnemen .  U  zult  vlugger  gaan  werken  en  dadelijk  de  belangrijke  aanknopingspunten  kunnen  ontdekken .  Oefen  u  eerst  in  het  tekenen  van  een  enkel  voorwerp , hetgeen  u  op  verschillende  manieren  kunt  opstellen .  Naarmate  u  vordert gaat  u  moeilijker  voorwerpen  tekenen , doch  u  tekent  ze  nog  steeds  afzonderlijk .

       HET  TEKENEN  VAN  STILLEVENS.

     Tenslotte  kunt  u  zich  gaan  oefenen  in  het  tekenen  van  verschillende  voorwerpen  tot  een  stilleven  samengevoegd .  In  uw  omgeving  zijn  er  vast  en  zeker  voorwerpen  die  u  graag  eens  wilt  tekenen , en  waarmee  u  al  enigszins  vertrouwd  bent .  Kies  echter  wel  voorwerpen  van  verschillende  hoogte , vorm  en  volume .  Plaats  deze   voorwerpen  voor  u  op  tafel  en  schuif  er  eens  mee , om  zodoende  tot  een  prettig  geheel  te  komen .  Zet  ze  nimmer  zo  stijkjes  op  een  lijn , doch  laat  het  ene  voorwerp  het  andere  een  gedeelte  afdekken .  Dit  is  dan  tevens  uw  eerste  oefening  in  " compositie " .  U  zult  versteld  staan  welke  mogelijkheden  zich  voordoen  met  een  3  of  4  tal  voorwerpen .  Ook  zult  u  ondervinden , dat  het  ene  voorwerp  het  beter  doet  in  de  compositie  dan  een  ander , dat  een  symmetrische  opstelling  vaak  vervelend  is , evenals  een  al  te  regelmatige .  Een  onverwachte  opstelling  daarentegen  kan  het  oog  in  verrukking  brengen .  Ook  zult  u  ontdekken  dat  een  groot  voorwerp  heel   
    aardig  in  evenwicht  wordt  gebracht  door  twee  of  drie  kleinere  voorwerpen .  Dat  in  evenwicht  brengen  van  de  verschillende  vormen  is  ook  een  zaak  die  u  al  ziende  leert .  Hierbij  zult  u  dan  ook  opmerken  dat  een  oneven  aantal  voorwerpen  zich  tot  een  prettiger  compositie  zal  laten  rangschikken  dan  een  even  aantal .  Als  voorbeeld  van  een  gelukkige  opstelling  tonen  wij  fig . 66 , waarbij  is  op  te  merken  dat  het  geheel  in  een  pyramide  te  " vangen "  is .  Met  deze  " pyramide-opstelling "  komt  men  meestal  tot  aardige  resultaten .
      Het  tekenen  van  stillevens  is  een  uitstekende  oefening  in  het  bestuderen  van  de  vormen  en  verhoudingen , aangezien  wij  regelmatig  moeten  vergelijken . En  hierbij  niet  alleen  de  onderlinge  verhoudingen  van  een  enkel  voorwerp  vergelijken , doch  deze  ook  moeten  leren  zien  in  betrekking  tot  de  vormen  der  omringende  voorwerpen .  Ook  voor  het  weergeven  van  de  perspectief  in  deze  voorwerpen  zult  u  de  richtingen  van  het  ene  voorwerp  moeten  vergelijken  met , de  richtingen  in  het  andere .
      Het  is  welhaast  overbodig  te  zeggen  dat  u  bij  het  tekenen  van  een  stilleven  ook  zoveel  mogelijk  gebruik  maakt  van  hulplijnen .  Het  A.B.C.-scherm  komt  pas  te  voorschijn  wanneer  de  gehele  tekening  voltooid  is , om  zodoende  de  juistheid  van  uw  weergave  te  controleren .  Maak  uw  stilleven  niet  te  groot , maar  ook  niet  te  klein  ( grootste  afmeting  16  à  18  cm . ) .

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    03-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 66
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 66
    Photografisch  document  wat  als  basis  gebruikt  wordt .

    03-04-2006 om 17:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Perspectivisch  controle  element .

    1 ) Vluchtlijnen  voor  voorwerpen ; plans  en  vergelijkingen .
    2 ) Recht  op  de  diameter  van  de  ellipsen  voor  cilinders  en  aanverwante  voorwerpen .
    ( het  uitlopen  van  de  lijnen  is  opgehouden , door  het  in  kader  van  het  blad  zetten ).

    03-04-2006 om 17:09 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 68
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 68
    Naar  verbeelding , volle  constructielijnen  op  doorschijnend  papier  zetten , ( de  stippellijn  hier  is  alleen  een  aanwijzing  voor  de  leerlingen ) .

    03-04-2006 om 17:01 geschreven door Freddy


    02-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 56
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 56
     Hier  ziet  u  een  tekening  van   een  koffiepot .  In  de  volgende  schema's  ziet  u  hoe  door  middel  van  hulplijnen  de  contructie  onstaat .

    02-04-2006 om 19:10 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 57 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57
    Op  het  midden  van  ons  papier  trekken  we  een  verticale  lijn , omdat  het  een  praktisch  symmetrisch  voorwerp  is .  De  tuit  en  het  oor  steken  links  en  rechts  bijna  evenver  uit . 
    Dit  kunt  u  gemakkelijk  vaststellen  door  middel  van  het  meten  met  de  lineaal  ( fig. 55 ) .  De  totale  breedte  zet  u  af  op  een  horizontale  lijn , welke  de  verticale  snijdt  op  de  plaats  waar  de  buik  van  de  pot  het  breedst  is ( meet  dit  ook  met  de  lineaal ) .  Vervolgens  trekken  wij  de  bovenste  en  onderste  horizontale  lijnen  en  de  linker  en  rechter  verticalen .  Zo  onstaat  een  rechthoek  waarin  het  gehele  voorwerp  past .  Nu  bepalen  we  de  hoogte  van  de  voet , van  de  buik , van  hals  en  deksel  en  geven  dit  met  horizontale  lijnen  aan .  Door  middel  van  verticale  lijnen  - voor  voet  en  buik - en  schuine  lijnen-voor  hals  en  deksel - bepalen  we  tenslotte  de  grote  algemene  vorm .

    02-04-2006 om 19:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 en 59.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 58  en  59
    Wij  zoeken  de  begin - en  eindpunten  op  van  de  schuine  lijnen  waarmee  de  vorm  van  tuit , oor  en  voet  worden  bepaald .  In  de  volgende  bewerking  ziet  u  dat  met  horizontale  lijntjes  belangrijke  details  worden  aangeduid , zoals  de  knop  van  het  deksel , de  gebogen  lijnen  enz .  In  werkelijkheid  is  het  dus  zo , dat  wij  in  de  grote  rechthoek  waarbinnen  de  gehele  vorm   valt , een  aantal  kleinere  geometrische  figuren  tekenen  welke  de  verschillende  onderdelen  omsluiten .  Wij  zijn  dus  nu  gereed  met onze contructie .  
    Zie  eens  hoe  door  middel  van  " modulatie " in  de  lijndikte  het  ronde  en  het  bolle  van  de  kan  is  weergegeven .  Wij  hebben  aangenomen  dat  het  licht  van  links  komt . 

    02-04-2006 om 17:58 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 en 59 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-04-2006 om 17:41 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .60 en 61 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 60  en  61 .
    De  afbeeldingen  laten  duidelijk  zien  waarover  het  gaat .  Het  silhouet  van  het  voorwerp  dat  precies  past  in  de  overgebleven , welke  links  als  een  zwarte  massa  is  weergegeven .

    02-04-2006 om 17:39 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-04-2006 om 17:34 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 60 en 61
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 60  en  61 .
    De  afbeelding  laat  de  hulplijnen  voor  een  vaas  zien , waarbij  ter  verduidelijking  de  overgebleven  ruimten  grijs  zijn  weergegeven .

    02-04-2006 om 17:33 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 62
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 62
    Wij  vragen  nu  nog  geen   ingwikkelde  tekeningen  zoals  dit  beeld .  Wij  laten  u  alleen  zien  dat  ook  in  dergelijke  gevallen  van  dezelfde  methode  gebruikt  wordt  gemaakt .

    02-04-2006 om 17:24 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 63
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 63

    02-04-2006 om 17:20 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 64
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 64

    02-04-2006 om 17:18 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 65 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65

    02-04-2006 om 17:18 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 7 a

    Art . Nr . 7 a

    HET  TEKENEN  IN  LIJN  NAAR  DE  NATUUR .

    Voorlopig  laten  wij  het  scherm  rusten .  Wij  maken  er  alleen  gebruik  van  bij  de  contrlole -  achetraf -  om  de  juistheid  van  de  lijnen  te  bepalen .
       Het  eerste  stadium :

    HET  BESTUDEREN  VAN  DE  VORM .

    Kies  een  eenvoudig  voorwerp  en  zet  het  voor  u  op  tafel .  De  afstand  tot  het  oog  moet  ongeveer  vijfmaal  de  grootste  afmeting  van  het  voorwerp  bedragen .  Zorg  voor  een  goede  belichting .  U  moet  het  voorwerp  duidelijk  kunnen  zien  in  één  enkele  oogopslag , zonder  uw  hoofd te  buigen  of  de  horizon  te  verleggen .  Het  prettigste  is , wanneer  het  licht  van  links  boven  het  voorwerp  valt .  Zo , en  nu  gaat  u  eerst  eens  aandachtig  dit  voorwer  bekijken .  Het  is  een  goede  gewoonte  waaraan  u  zult  moeten  wennen .  Doch  naarmate  u  vordert  zult  u  leren  inzien , dat  die  ogenblikken  van  "meditatie " vaak  het  welslagen  van  de  tekening  bepalen .  U  dient  zich  namelijk  rekenschap  te  geven  van  wat  u  tekent .  De  meeste  mensen  kijken  mechanisch  en  oppervlakkig .
    Het  zijn  de  mensen  die  zeggen  " ik  kan  geen  potlood  vasthouden " .  Hun  gebrek  libt  echter  ergen  anders : zij  kunnen  niet  kijken !
     " Gewoon  maar  kijken "  is  voor  het  tekenen  ook  niet  voldoende .  Wat  de  tekenaar  van  anders  onderscheidt  is  dan  ook  zijn  " bewust  kijken " .  De  tekenaar  leest als  het  ware  het  voorwerp .  U  moet  eens  opletten  hoeveel  tekeningen  van  beginners  een  zekere  leegheid  vertonen .  Wij  zien  een  paar  angstig  neergezette  lijnen  welke  ieder  verband  missen .  Men  is  niet  verder  kunnen  komen , omdat  men  niet  kon  of  niet  wist  het  voorwerp  te  " lezen " . 
    Om  de  vormen  te  leren  begrijpen  moet  ons  kijken  gepaard  gaan  met  nadenken .  In  onze  gedachten  moeten  wij  de  lijnen  reeds  op  het  papier  zien .  Steeds  moeten  wij  onszelf  ook  afvragen : waarom  loopt  die  lijn  zo  en  waarom  heeft  deze  lijn  weer  een  andere  richting .  Leer  ieder  voorwerp  zien  als  ware  het  doorzichtig .  Teken  in  uw  gedachten  de  lijnen  door , zoals  wij  deden  bij  de  cilinder  van  fig . 44 .  Tekenen  is  begrijpen  en  andere  laten  begrijpen .  Voor  een  leek  is  het  bekijken  van  een  partituur  een  zien  van  "tekentjes " op  papier .  Voor  de  musicus  echter  betekenen  deze  tekentjes  iets : ze  worden  geluiden , stilten , bewegingen .  Kunstenaar  is  hij ,  die  de  partituur  weet  te  ontcijferen .  Zo  is  het  ook  met  het  tekenen . Wij  moeten  de  vormen  in  de  natuur  leren  ontcijferen  om  op  die  manier  die  vormen  voor  anderen  begrijpelijk  te  doen  worden .

    Het  tweede  stadium  :  DE  VERHOUDINGEN

    Op  enkele  uitzonderingen  na , ziet  de  beginner  zijn  onderwerp  teveel  als  uit  kleine  stukjes  samengesteld .  Hij  ziet  het  geheel  nog  niet .  Wanneer  hij  gaat  tekenen  bekijkt  hij  zo'n  stukje , trekt  haastig  een  lijn , richt  het  hoofd  weer  op  en  trekt  de  volgende  lijn .  Omdat  hij  zonder  methode  te  werk  gaat , zet  hij  deze  fragmenten  achter  elkaar  op  een  rijtje , zonder  hun  werkelijke  grootte  te  schatten .  Dit  moet  op  mislukking  uitdraaien .  Wanneer  details  afzonderlijk  van  elkaar  worden  waargenomen , zal  er  nimmer  een  verantwoord  geheel  onstaan ;  Daarom  moet  u  altijd  eerst  de  grote  verhoudingen  vaststellen  en  daarna  de  verhoudingen  van  de  onderdelen .  Op  die  manier  komen  dan  vanzelf  de  details  op  hun  juiste  plaats  te  staan  en  in  de  juiste verhouding .

    Wanneer  u  een  voorwerp  tekent  waarvan  de  hoogte  groter   is  dan  de  breedte , dan  neemt  u  het  vel  tekenpapier  in  de  lengte , voor  u .  In  het  tegenovergestelde  geval  neemt  u  het  papier  in  de  breedte  voor  u .  Al  naar  gelang  u  op  een  stuk  karton  of  en  tekenbord  werkt , zet  u  het  papier  met  klemmen  of  punaises  vast .  Prettig  is  het  om  het  tekenbord  eerst  een  paar  vellen  papier  te  spannen  ter  grootte  van  het  bord  zelf .  Hiermede  voorkomt  u  dat  putjes  en  nerven  in  het  bord  storend  werken  bij  het  tekenen .  Gebruik  altijd  tekenpapier  van  goede  kwaliteit .  Het  mag  niet  te  grof  of  te  fijn  van  korrel  zijn .  Glad  papier  mag  u  voor  potloodtekeningen  nimmer  gebruiken .

    De  eerste  vraag  die  bij  de  beginner  opkomt  is  wel : " hoe  begin  ik  met  het  vaststellen  van  de  verhoudingen ? " .  Het  antwwoord  op  die  vraag  is  eenvoudiger  dan  u  denkt .  We  beginnen  namelijk  met  het  vaststellen  van  de  grootste  hoogte  en  de  grootste  breedte .  Deze  twee  maten  te  vergelijken , het  verschil  dat  tussen  beiden  bestaat  te  schatten , dat  is  de  hele  kwestie !  Wanneer  in  uw  tekening  de  twee  grootste  afmetingen  van  het  voorwerp  in  hun  juiste  verhouding  zijn  weergegeven , dan  ligt  daarin  de  kans , dat  alle  overige  verhoudingen  juist  zullen  zijn , op  voorwaarde  echter , dat  u  deze  ook  even  zorgvuldig  bestudeert  en  tegen  elkaar  afweegt .  Wij  geven  u  wel  de  raad  om  de  studies  voor  dit  deel  niet  te  klein  te  maken .  De  grootste  afmeting  van  een  voorwerp  mag  niet  kleiner  zijn  dan  10  cm .  Hoewel  er  toe  moeten  komen  de  verhoudingen  op  het  oog  te  leren  schatten , zullen  wij  in  het  begin  het  meten  met  potlood  of  lineaal  als  hulpmiddel  toepassen .  Neem  het  potlood  of  lineaal  ter  hand  zoals  fig . 55  laat  zien .  De  lineaal  wordt  door  duim  en  pink  gesteund .  Meet  nu , met  een  zoveel  mogenlijk  gestrekte  arm ,  eerst  de  hoogte  AC .  De  bovenkant  van  de  lineaal  laat  u  samenvallen  met  het  punt  C ; uw  duim  laat  u  langs  de  lineaal  glijden  totdat  de  nagel  samenvalt  met  het  punt  A .  Nu  gaat  u , zonder   uw  duim  te  verschuiven , dezelfde  handeling  uitvoeren  op  de  grootste  breedte  van  het  voorwerp .  U  kijkt  dus  hoeveel  keer  de  hoogte  op  de  breedte  gaat .  In  fig . 55  is  de  breedte  AB  gelijk  aan  4 X  de  hoogte  AC .  Om  deze  metingen  zuiver  te  kunnen  verrichten  is  het  de  zaak  dat  u  het  hoofd  volkomen  stil  houdt .  Ga  daarom  goed  op  uw  stoel  zitten  met  de  rug  tegen  de  leuning .  Van  groot  belang  is  ook , dat  u  de  arm  steeds  gestrekt  houdt  en  er  op  let  dat  de  lineaal  noch  naar  voren , noch  achteren , noch  naar  links  of  naar  rechts  helt .
    De  twee  enige  standen  die  de  lineaal  bij  deze  metingen  mag  hebben  zijn :  een  zuiver  verticale  voor  het  meten  van  de  hoogte  en  een  zuiver  horizontale  stand  voor  het  bepalen  van  de  breedtemaat .  In  het  laatste  geval  de  lineaal  vooral  niet  schuin  houden .  Houdt  hem  evenwijdig  aan  de  denkbeeldige  horizonlijn , evenwijdig  aan  de  horizontale  lijnen  van  het  scherm , toen  u  dat  zuiver  recht  tegenover  u  had  geplaatst .

    Maar  wat  bent  u  nu  eigenlijk  aan  het  doen , wanneer  u  op  deze  wijze  te  werk  gaat ?  Door  de  handelingen  met  de  lineaal  zet  u  in  feite  het  scherm  weer  ineen ,  met  zijn  verticale  en  horizontale  lijnen .  Op  de  verticale  assen  geeft  uw  duim  de  hoogten  aan  en  op  de  horizontale  assen  bepaalt  hij  de  breedten .  Dezelde  maten  dus , die  u  in  de  vorige  oefeningen  bepaalde  met  behulp  van  de  ruiten  op  het  papier .

    02-04-2006 om 15:42 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 55 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55

    Het  is  niet  juist  wanneer  u  met  de  lineaal  op  het  voorwerp  zelf  de  verhoudingen  bepaalt . Houdt  de  lineaal  met  gestrekte  arm  tussen  u  en  het  voorwerp , hetzij  horizontaal  of  verticaal , doch  altijd  op  de  hoogte  van  het  oog .

    02-04-2006 om 15:41 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!