E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    31-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
    DE  PERSPECTIEF  VAN  DE  CIRKEL .

    Op  een  vierkant  stuk  karton  trekken  we  een  cirkel  en  wel  zo , dat  deze  precies  de  zijkanten  van  het  karton  raakt . In  deze  cirkel  trekken  we  vervolgens  de  diagonalen , de  verticale  as  AB  en  de  horizontale  as  CD . Nu  leggen  wij  het  karton  plat  voor  ons  op  tafel  en  bekijken  het  door  het  A.B.C. -scherm .  We  zien  het  dan  zoals  fig . 43 b  aangeeft .  De  vormverandering  van  het  stuk  karton  zelf  hebben  we  reeds  kunnen  vaststellen ; de  daarop  getekende  cirkel  neemt  thans  de  vorm  van  een  ellips  aan .  Een  ellips  wil  zeggen , een  gesloten  kromme  lijn , meer  breed  dan  hoog , tengevolge  van  de  verkorting  van  de  verticale  as  AB .  Het  middelpunt  O  ligt  dichter  bij  B  dan  bij  A , vanwege  de  sterkere  verkorting  van  de  helft  van  het  vierkant , die  het  verst  van  het  oog  verwijderd  is .  Dit  zal  uiteraard  hetzelfde  zijn  voor  de  raakpunten  C  en  D  van  de  cirkel  met  de  zijden  van  het  vierkant . ( Toch  blijft , als  wij  de  ellips  op  zichzelf  beschouwen , het  snijpunt  van  zijn  twee  assen  in  het  punt  M , dat  evenver  van  A  als  van  B  ligt .  De  geometrische  vorm  van  de  ellips  moet  volkomen  symmetrisch  blijven  ten  opzichte  van  zijn  twee  assen  AB  en  EF ) .
    Wij  gaan  nu  de  cilinder  eens  bekijken .
    Veronderstel  dat  wij  een  cilinder  in  een  doos  zetten  die  precies  is  aangepast  aan  de  afmetingen  van  die  cilinder . Deze  doos  gaan  wij  nu  eerst  in  perspectief  tekenen , op  dezelfde  wijze  zoals  onze vorige  kubussen .
     Wij  nemen  aan  dat  de  doos  doorzichtig  is  en  trekken  in  de  bovenste  vierkant  en  in  het   onderste  vierkant  een  ellips .  Wij  zien  dan  dat  de  bovenste  ellips  meer  afgeplat  is  dan  de  onderste , omdat  hij  zich  dichter  bij  de  horizon  bevindt  en  dus  de  verkorting  sterker  is .  Vervolgens  hebben  wij  alleen  maar  de  raakpunten  van  de  onderste  en  bovenste  ellips  door  verticale  lijnen  met  elkaar  te  verbinden  en ..... de  cilinder  is  klaar !  Fig . 44 bislaat  ons  nog  eens  duidelijk  zien , dat  de  volheid  van  de  vorm  van  de  ellipsen  afneemt , naarmate  zij  dichter  bij  de  horizon  komen .  Wij  kunnen  deze  afbeelding  min  of  meer  vergelijken  met  fig . 38 .  Tenslotte  toont  fig . 45  ons , dat  een  liggende  cilinder  op  dezelfde  wijze  gecostrueerd  wordt  als  een  staande  cilinder .
    Dit  is  nu  voorlopig  alles  wat  wij  over  de  perspectief  moeten  weten .  U  zult  moeten  toegeven  dat  het  allemaal  toch  betrekkelijk  eenvoudig  is .  Trouwen , naarmate  u  oefent , zult  u  aan  deze  verschijnselen  spoedig  gewend  zijn  om  ze  dan  als  het  ware  gevoelsmatig  te  gaan  toepassen .
    De  zuivere  contructies  die  u  aan  de  hand  van  de  afbeeldingen  heeft  kunnen  bestuderen , zullen  u  in  staat  stellen  om  uw  eigen  schetsen  op  zuiverheid  te  kunnen  controleren .
    Niettemin  vinden  wij  het  noodzakelijk  om  u  te  wijzen  op  enkele  veel  voorkomende  fouten , die  de  beginner  geneigd  is  te  maken .

    WAAR  U  OP  MOET  LETTEN .

    In  fig . 46  ziet  u  enkele  grote  fouten .  Een  ervan  ziet  u  dadelijk . Juist !  De  perspectief  van  de  cirkels  deugt  niet .  De  tweede  fout  is  het  weergeven  van  de  ruiten  op  het  tafellaken .  Zoals  het  nu  getekend  is  lijkt  het  op  een  voor  ons  hangend  kleedje .  Met  het  wijken  van  de  lijnen  is  in  het  geheel  geen   rekening  gehouden .  Ook  de  zijkanten  van  de  tafel  laten  geen  juist  perspectievisch  verloop  zien  en  tenslotte  mankeert  er  ook  iets  aan  de  groeven  op  de  karaf .  Perspectief  doet  zich  namelijk  ook  hier  gelden .  De  voorste  groef  is  het  dichtst  bij  het  oog  en  naarmate  zij  meer  naar  achteren  verdwijnen , zullen  ze  smaller  worden .
    Vergelijk  nu  fig . 46  goed  met  fig . 47  en  de  fouten  zullen  onmiddelijk  in  het  oog  springen .
    Het  tweede  voorbeeld  is  een  beetje  moeilijker .
    Een  ruimtelijk  voorwerp ( dat  dus  drie  afmetingen  heeft :  lengte , breedte  en  diepte )  zoals  een  kubus , kunt u  nooit  tekenen  zoals  het  is  afgebeeld  in  fig .  48 C .  Waarom  niet ?   Omdat , wanneer  u  één  van  de  vlakken  voor  u  ziet , zoals  bij  A , de  twee  zijvlakken  aan  het  gezicht  zijn  onttrokken .  
    Kubus  C  moet  dus  de  voorkant  laten  zien  en  een zijvlak  in  vluchtend  perspectief .
    Wanneer  deze  twee  vlakken  voor  u  zichtbaar  zijn  moet  de  stand  van  de  kubus  dus  zo  zijn , zoals  dit  bij  B  is  aangegeven .
    Hij  staat  dus  perspectievisch  onder  een  hoek  en  moet  als  zodanig  worden  weergegeven .  Alleen  in  het  geval  wanneer  deze  kubus  ( of  een  dergelijk  voorwerp )  deel  uitmaakt  van  een  groep , kunt  u  hem  tekenen  als  D'  en  D''  van  fig . 49  ( zie  ook  afb . 36 ) .
    U  ziet  het , bij  het  tekenen  komt  het  aan  op  gezond  verstand  en  duidelijk  waarnemen .  Bekijk  daarom  de  voorwerpen  eerst  goed  alvoren  u  gaat  tekenen .  Bedenk , dat  u , door  vijf   minuten  goed  te  kijken  vaak  meer  kunt  leren  dan  door  een  half  uur  te  tekenen .   Maar.....  we  zijn  nu  al  weer  lang  bezig  geweest  aan  ernstige  studie  en  daarom  heeft  u  recht  op  uw
    DERDE  ONTSPANNING :
    HET  TEKENEN  VAN  SILHOUETTEN
                            

    31-03-2006 om 16:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 43 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 43 .

    31-03-2006 om 13:10 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 EN 44 BIS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44  en  44 bis .

    31-03-2006 om 13:05 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 45 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    31-03-2006 om 13:03 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 46 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 46 .

    31-03-2006 om 13:03 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47 .

    31-03-2006 om 13:02 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 48 .

    31-03-2006 om 13:01 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .49
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 49 .

    31-03-2006 om 13:00 geschreven door Freddy


    30-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 6 DE HORIZON.
    ART . NR . 6

    DE  HORIZON .

    Bij  het  bekijken  van  de  kubussen  heeft  u   zich  natuurlijk  al  afgevraagd  waarheen  de  lijnen   " vluchten  " naarmate  ze  zich  van  ons  verwijderen .  Wanneer  zij  steeds  meer  naar  elkaar  toelopen, dan  zullen  ze  toch  ergens  bij  elkaar  komen . Inderdaad ! En  dat  punt  " ergens " ligt  op  de  horizon .
    DE  HORIZON - één  van  de  belangrijkste  perspectiebegrippen - wat  is  dat ?  Stelt  u  zich  voor , een  lijn , welke  onbegrensd  is,  volkomen  horizontaal  loopt  en  die  precies  gelegen  is  op  de  hoogte  van  onze  ogen  wanneer  wij  volkomen  recht  voor  ons  kijken . Ook  zoudt  u  zich  een  enorme, onbegrende  glasplaat kunnen  voorstellen  welke  volkomen  horizontaal  ligt , met  de  voorkant ( de  snede  dus ) tegen  de  ogen . En  of  wij  nu  op  een  ladder  gaan  staan  of  op  de  grond  gaan  zitten , nimmer  zult  u  de  onderkant  of  de  bovenkant  van  deze  glasplaat  kunnen  zien . Anders  gezegd : van  dit  steeds  " horizontale  vlak " - dat  loodrecht  op  het  tafereel  staat  zien  wij  dus 
    alleen  de  snede . Die  snede  is  dus  onze  horizon , welke  steeds  horizontaal  loopt  en  omhoog  en  omlaag  gaat  naarmate  wij  een  hoger  of  lager  standpunt  innemen .
    Voor  een  ieder  is  dus  de  plaats  van  de  horizon  verschillend . Bent  u  klein , dan  ligt  hij  lager  dan  de  horizon  van  een  groter  iemand . Wij  raden  u  aan , om  deze  verschijnselen  zelf  eens  te  onderzoeken , want  daar  gaat  het  immers  om : u  moet  leren  zien .

    WIJKENDE  LIJNEN  EN  VERDWIJNPUNTEN
    EVENWIJDIGE  PERSPECTIEF

    Wij  keren  nu  weer  eens  terug  naar  onze  "wijkende  lijnen "  en  herhalingen  daarvoor  een  eerder  gedane  proef  ( zie fig. 35 ). Door  ons  scherm  bekijken  wij  het  vierkante  stukje  karton  dat  plat  voor  ons  op  tafel  ligt . Wij  zien  dan  dat  de  lijnen AC  en  BD , welke  de  zijden  links  en  rechts  begrenzen , " wijkende  lijnen " zijn . In  werkelijkheid  zijn  het  horizontale  lijnen  welke  evenwijdig  aan  elkaar  lopen . Zij  beginnen  dicht  bij  ons oog  en  lopen  naar  achter  toe . Het  andere  paar  lijnen  AB  en  CD  ligt  ook  horizontaal  en  in  werkelijkheid  ook  evenwijdig  aan  elkaar .
    Maar  in  tegenstelling  tot  de  lijnen  AC  en  BD  liggen  de  lijnen  AB  en  CD  evenwijdig  met  onze  horizonlijn - dus  met  ons  tafereel . Daarom  wijken  deze  lijnen  niet . De  enige  verandering  welke  zij  ondegaan  is , dat  zij  korter  worden  naarmate  zij  verder  van  ons  oog  verwijderd  zijn . ( CD  is  korter  dan  AB ) !  Hetzelfde  verschijnsel  zien  wij  bij  de  lijnen  EF  en  GH  van  het  staande   karton . De  lijnen  EG  en  FH  daarentegen  zijn  weer  wijkende  lijnen .
    Wanneer  wij  nu  de  wijkende  lijnen  van  het  liggende  en  het  staande  stuk  karton  gaan  verlengen  door  middel  van  " vluchtlijnen " ( de  gestippelde  lijnen  in  fig. 35 ) dan  zien  we  dat  zij  uitkomen  in  het  punt  P . Dit  punt  ligt  op  de  horizon ! Wij  leren  hieruit  dus , dat  alle  evenwijdige  horizontale  lijnen , welke  loodrecht  op  het  tafereel  staan , samenkomende  in  één  punt  op  de  horizon . Dit  punt  noemen  wij  het  " vluchtpunt " . Wij  zeiden  u  reeds  dat  perspectief  een  zaak  is  van  gezond  verstand  en  of  het  dus  gaat  om  stukken  karton  of  om  vierkante  of  rechthoekige  dozen , overal  en  altijd  zult u  deze  zelfde  verschijnselen  van  de  evenwijdige  lijnen  kunnen  ontdekken . Bekijk  fig. 36  maar  eens . De  vlakken  van  de  kubus  welke  naar  het  oog  zijn  toegekeerd  behouden  hun  werkelijke  vormen  en  afmetingen . De  vakken  echter  welke  loodrecht  op  het  tafereel  staan , ondergaan  vormveranderingen  omdat  zij  begrensd  worden  door  wijkende  lijnen .
    Tot  nu  toe  hebben  we  alleen  gesproken  over  de  evenwijdige  perspectief , welke  zo  genoemd  is , omdat  het  voorwerp  zich  recht  voor  ons  bevindt  met  één  vlak  evenwijdig  aan  ons  tafereel . De  wijkende  lijnen  van  het  voorwerp  staan  in  werkelijkheid  dus  loodrecht  op  het  tafereel .
    Wij  gaan  nu  onze  kubus  eens  wat  verdraaien , zodat  we  hem  onder  een  bepaalde  hoek  zien .

    PERSPECTIEF  VAN  VOORWERPEN  WELKE  EEN  HOEK  MAKEN  MET  HET  TAFEREEL.

    In  fig . 37  zien  wij   onze  kubus  dus " onder  een  bepaalde  hoek " . Geen  enkele  lijn , geen  enkel  vlak  loopt  evenwijdig  met  het  tafereel . Alle  horizontale lijnen , welke  in  werkelijkheid  evenwijdig  aan  elkaar  lopen , zijn  dus  wijkende  lijnen  geworden . In  de  tekening  zien  wij  deze  lijnen  dan  ook  "vluchten ", maar  niet  in  één , doch  in  twee  "vluchtpunten " ( de  punten  P1  en  P2 ) . Het  ene  is  links , het  andere  rechts  gelegen . U  moet  dit  echter  onthouden : horizontaal  wijkende  lijnen  hebben  alleen  dan  hetzelde  vluchtpunt , wanneer  zij  in  werkelijkheid  evenwijdig  aan  elkaar  lopen . In  onze  kubus  zijn  het  dus  de  lijnen  EF , AB ,CD  enerzijds  en  de  lijnen  BF , AE , CG  anderzijds .

    DE  PLAATS  VAN  DE  VLUCHLIJNEN  MET  BETREKKING  TOT  DE  HORIZON .

    Uit  hetgeen  wij  tot  nu  toe  hebben  geleerd  kunnen  we  gemakkelijk  afleiden , dat  de  vluchtlijnen  welke  onder  de  horizon  liggen  een  opwaartse  richting  hebben . De  vluchtlijnen  nu , welke  boven  de  horizon  liggen  hebben  een  neergaande  richting . De  lijnen  die  precies  op  de  hoogte  van  onze  ogen  liggen , blijven  echter  horizontaal . Wij  herinneren  u  hierbij  nog  even  aan  die  grote  glazen  plaat , waarvan  de  snede  overeen  komt  met  de  horizon . De  vluchtlijnen  welke  dus  precies  op  de  hoogte  van  de  ogen  liggen  vallen  samen  met  de  horizon .
    De  afbeeldingen  zullen  al  deze  verschijnselen  voor  ons  zichtbaar  maken . Wij  zullen  dan  zien , dat  alle  vlakken  in  grootte  schijnen  af  te  nemen , naarmate  zij  zich  verder  van  ons  verwijderen  en  als  het  ware  dieper  in  de  achtergrond  dringen . Wij  kennen  dit  verschijnsel  reeds  van  de  verkorting . De  mate  van  de  verkorting  echte  hangt  af  van  de  gezichtshoek . In  fig . 38  is  het  zo  dat  het  oog  zich  bevindt  ter  hoogte  en  tegenover  het  punt O . Dit  punt  O  ligt  dus  op  de  lijn  welke  overeenkomt  met  de  horizon . Van  plank  A  zien  wij  dus  geen  wijkende  lijnen , omdat  deze  samenvallen  met  de  horizon . Van  de  planken  F , E  en  C  lopen  de  wijkende  lijnen  op  omdat  zij  onder  de  horizon  liggen . Tevens  merken  wij  op , dat  wij  de  planken  sterker  verkort  zien  naarmate  wij  er  minder  bovenop  kijken ( plank F  doet  zich  het  breedst  voor  omdat  wij  er  meer  " bovenop " kijken ) . Van  de  planken  D  en  B  liggen  de  wijkende  lijnen  boven  de  horizon  en  zij  hebben  dus  een  neergaande  richting . Omdat  deze  planken  boven  de  horizon  liggen  kijken  wij  er  dus  van  onderen  tegenaan . En  hoe  meer  wij  er  tegenaan  kunnen  kijken - dus , hoe  hoger  zij  liggen -  des  te  breder  zien  wij  die  plank ( D  zien  wij  breder  dan  B ) .
    Het  zal  u  duidelijk  zijn , dat  al  deze  verschijnselen   voor  ieder  ander  voorwerp  gelden , al  naar  gelang  de  plaats  dat  het  inneemt  ten  opzichte  van  de  horizon . De  afbeelding  op   ( fig . 40 )  zal  het  u  allemaal  nog  eens  duidelijk  maken . 
    Zowel  bij  lijnen  als  bij  vlakken  en  bij  ruimtelijke  voorwerpen  zult  u  zich  thans  rekenschap  kunnen  geven  van  het  vluchten  der  lijnen  en  van  de  verkortingen . In  het  kort  demonstreren  wij  dit  nog  bij  fig . 42 . Eerst  is  de  lineaal  gezien  in  evenwijdige  perspectief , met  zijn  langste  zijde  naar  de  beschouwer  gekeerd . Achtereenvolgens  wordt  hij  in  verschillende  standen  geplaatst  ( perspectievisch  gezegd  dus  onder  een  " andere  hoek " )  om  tenslotte  weer in  evenwijdige  perspectief  te  komen , doch  nu  met  zijn  kortste  zijde  naar  ons  toegekeerd . In  fig . 41  hebben  wij  verschillende  vlakken  en  ruintelijke  voorwerpen  bij  elkaar  gebracht  om  u  een  geheel  te  laten  zien  van  perspectievische  verschijnselen  onder  een  bepaalde  hoek . Wij  merken  hierbij  op , dat  u  het  middelpunt  van  de  verschillende  vlakken , welke  door  het  perspectievisch  aanzicht  een  vormverandering  hebben  ondergaan . Het  middelpunt  bevindt  zich  namelijk  op  het  snijpunt  van  de  diagonalen .
    Tenslotte  gaven  wij  met  stippellijnen  de  onzichbare  zijden  aan . Vanzelfsprekend  zijn  ook  zij  onderwerpen  aan  de  perspectief .
    Tot  besluit  geven  wij  thans  een  kort  overzicht  van  de  betrekkelijke  eenvoudige  en  gemakkelijk  te  onthouden  regels  welke  betrekking  hebben  op  de  LIJNPERSPECTIEF .
    Verticale  lijnen  blijven  in  perspectievisch  aanzicht  verticaal , doch  hun  grootte  neemt  af  naarmate  zij  verder  van  ons  oog  verwijderd  zijn .
    Horizontale  lijnen  worden  in  twee  groepen  ondergebracht :
    A ) horizontale  lijnen  welke  evenwijdig  aan  onze  oogas , dus  aan  het  tafereel  liggen . Deze  lijnen  blijven  horizontaal . Hun  grootte  neemt  echter  af  naarmate  zij  verder  van  ons  oog  verwijderd  zijn .
    B ) hoizontale  lijnen  welke  een  hoek  maken  met  het  tafereel  en  waarbij  het  beginpunt  dus  meer  of  minder  bij  ons  oog  is , terwijl  het  uiteinde  zich  er  verder  van  verwijdert . Deze  lijnen  schijnen  zich  in  de  achtergrond  te  " dringen " !  Zij  " vluchten " dus  naar  de  horizon  en  komen  daar , wanneer  wij  ze  doortrekken , samen  in  een  " vluchtpunt " .
    Alle  horizontale  lijnen  van  deze  groep - in  werkelijkheid  dus  evenwijdig  lopend  aan  elkaar  -  komen  samen  in  hetzelfde  vluchtpunt .
    Er  kunnen  meerdere  vluchtpunten  zijn .
    Wanneer  de  horizontale  lijnen  van  het  voorwerp  loodrecht  op  het  tafereel  staan  komen  zij  samen  in  het  vluchtpunt  dat  wij  het  " oogpunt " noemen .
    De  horizontale  lijnen  die  in  werkelijkheid  evenwijdig  aan  elkaar  lopen  doch  NIET  loodrecht  op  het  tafereel  staan , komen  samen  in  de  vluchtpunten  die  wij     "verdwijnpunten " noemen . Deze  verdwijnpunten  kunnen  zowel  links  als  rechts  van  het  oogpunt  liggen  en  er  zijn  evenveel  verdwijnpunten  als  er  groepen  van  lijnen  van  deze  soort  zijn .
    Dit  zijn  dan  de  belangrijkste  perspectievische  regels . Onthoud  ze  goed . Voor  de  perspectief  van  de  circel , waarover  wij  nu  gaan  praten , gelden  in  principe  deze  wetten  eveneens .

    30-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    29-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .30
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig .40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 41
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 41

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG. 42
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 42

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    27-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 34
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig .34

    27-03-2006 om 18:28 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 35
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 35

    27-03-2006 om 18:27 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 36
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 36

    27-03-2006 om 18:26 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!