E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    06-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14 .

    06-04-2006 om 17:41 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art .  Nr .  9 .

    HET  SCHETSEN  VAN  PERSONEN .

               INLEIDING

      Thans  zijn  wij  gekomen  tot  een  van  de  meest  aantrekkelijke  onderdelen  van  onze  studie .  Waar  wij  ons  tot  nu  toe  met  "dode voorwerpen " hebben  beziggehouden ,  zullen  wij  in  deze  les  proberen  het  leven  zelf  te  vangen .  Waar  gaat  het  om  bij  het  schetsen  van  personen  in  een  enkele  lijn ?  Het  is  de  kunst  om  met  zo  weinig  mogelijk  lijnen  het  wezen  van  de  mens  vast  te  leggen , de  houding , de  beweging , in  één  woord  datgene  wat  er  bij  hem  leeft .  Daar  U  nu  al  enigszins  vertrouwd  ben  met  het  schetsen  van  voorwerpen  heeft  U  gevoel  voor  evenwicht  en  verhoudingen  gekregen  en  bent  U  ook   in  staat  het  wezen  van  de  objecten  te  begrijpen  en  weer  te  geven . 
    Door  deze  oefeningen  regelmatig  te  herhalen  is  er  een  steeds  nauwere  samenwerking  ontstaan  tussen  uw  hersens , die  dank  zij  uw 
    ogen , het  beeld  opnemen  en  uw  hand , die  de  lijnen  van  dat  beeld  moet  vastleggen .  U  heeft  ondervonden  dat  U  in  zeer  korte  tijd  kwam  tot  het  uitvoeren  van  schetsen  van  voorwerpen  en  daarom  zijn  wij  ervan  overtuigd  dat  U , zonder  veel  moeilijkheden  te  ondervinden , in  staat  bent  om  thans  schetsen  van  personen  te  maken .  Vaak  echter  denkt  de  beginner  dat  het  schetsen  van  personen  hem  grote  moelijkheden  geeft , doch  hij  dient  leren  in  te  zien  dat  het  niet  moeilijker  is  om  de  verhoudingen  van  de  stilstaande  mens  te  leren , dan  de  verhoudingen  van  een   fles  of  ander  voorwerp .  Zowel  in  her  ene  geval  als  in  het  andere  is  een  zaak  van  waarnemen , van  vergelijkingen  maken  tussen  de  onderdelen   van het  model .  Overigens  zal  bij  het  schetsen  van  personen  uw  taak vergemakkelijkt  worden  door  het  leren  van  verschillende  vaststaande  verhoudingen  of  " canons "  die  de  belangrijkste  verhoudingen  van  het  menselijk  lichaam  vastleggen .  

                           DE  THEORIE  

    VERHOUDINGEN  VAN  DE  MENSELIJK

                                 FIGUUR

    De  " canon "  van  acht  hoofdlengten

    Prent  deze  verhoudingen  in  Uw  geheugen , leer  ze  van  buiten  zoals  een  scholier  de  tafels  van  vermenigvuldiging .  U  zult  dat  gemakkelijk  kunnen , wees  daarvan  overtuigd !  Het  is  vanzelfsprekend  nodig  dat  U  een  regel  als  vaststaand  aanneemt .  Niets  mag  U  daarentegen  hiervan  afschrikken , omdat  wij  in  het  begin , om  te  kunnen  vereenvoudigen , geen  rekening  zullen  houden  met  meer  of  minder  geaccentueerde  verschillen , welke  de  verschillende  typen  mensen  te  zien  geven .

    De  meest  bekende  van  alle  canons  is  de  "klassieke" .  De  lengte  van  het  hoofd  is  gekozen  als  maateenheid  en  de  totale  afmeting  van  het  lichaam  omvat  acht  keer  deze  afmeting  ( fig . 2 ) .  De  regen  van  vier  verdelingen  ( fig . 1 )  is  een  vereenvoudiging  van  deze  canon .  De  Egyptische  canon  geeft  ons  negentien  verdelingen  te  zien .  Er  is  ook  een  canon  gebaseerd  op  7  1/2  maal  de  hoofdlengte .  Deze  beantwoordt  het  meest  aan  de  anatomische  werkelijkheid , maar  er  is  moeilijker  mee  om  te  gaan .  Wij  keren  dus  terug  tot  onze  canon  van  acht  verdelingen  die , hoewel  een  beetje  kunstatig , een  beetje  theoretisch  misschien , ons  zal  helpen  de  onderlinge  verhoudingen  van  het  menselijk  lichaam  te  leren  kennen  en  die  dienst  zal  doen  als  vast  maat .  Wij  vragen  eerst  uw  aandacht voor  een   zeer  belangrijke  verdeling , die  overeenkomt  met  de  helft  van  de  totale  hoogte  van  het  lichaam .  Dat  is  de  vierde  deellijn , op  de  afbeelding  aangegeven  door  een  lijn  van  kleine  kruisjes .  U  ziet  het , het  midden  van  het  lichaam  bevindt  zich  op  het  midden  van  de  dijen ,  precies  op  de  plaats  waar  de  tweebeenderen , die  het  bekken  vormen , samengroeien  ( de  schaambeensvereniging ) .  Onthoudt  dit  zeer  belangrijke  punt  goed .  De  beginners  hebben bijna  altijd  de  neiging  om  de  onderste  ledematen  van  hun  personen  te  verkorten .  In  werkelijk  is  de  lengte  van  dij , been  en   voet , bijna  altijd  gelijk  aan  de  lengte  van  romp , hals  en  hoofd  tesamen .  Onderzoek  met  dezelfde  aandacht  op  fig. 2  de  punten  die  overeenkomen  met  elke  deellijn .  De  eerste  deellijn  gaat  door  het  puntje  van  de  kin , de  tweede  door  de  tepels , de  derde  door  de  taille  ( iets  boven  de  navel ) , de  vierde  ( het  midden  van  het  lichaam )  door  de  schaambeensvereniging , de  vijfde snijdt  de  dijen  boven  de  knieén  terwijl  de  zesde  zich  even  onder  de  knieén  bevindt .  De  zevende  ligt  onder  de  kuiten  en  de  achtste  raakt  de  grond  onder  de  voeten . 
    In  werkelijkheid  is  het  zeer  zeldzaam  personen  te  ontmoeten  waarvan  de  verhoudingen  precies  overeenkomen  met  die  van  de  regel  van  de  acht  hoofden : doch  dat  zult  U  snel  bemerken .  Van  de  meesten  onder  ons  gaat  het  hoofd  7  1/2  maal  op  de  totale  lichaamslengte , soms , slechts  zeven  of  zelfs  minder .  Het  gaat  hier  dus ,  wij  herhalen  het , om  een  zuiver  theoretische  studie  van  grondbegrippen  waarin  het  ons  vrijstaat  later  correcties  aan  te  brengen .  Om  rekening  te  houden  met  wat  voorafging  kan  men  overigens  deze  canon  van  acht  verdelingen  aanhouden , zodat  de  onderlinge  verhoudingen  van  romp  en  ledematen  onveranderd  blijven  en  daarna  het  hoofd  groter  maken  om  de  werkelijkheid  nabij  te  komen .  Aan  de  proporties  van  het  kind  dienen  wij  wel  speciale  aandacht  te  schenken .  De  omvang  van  het  hoofd  is  in  verhouding  belangrijk  groter  dan  bij  de volwassen  mens .  De  canon  van  een  heel  jonge  baby  bijvoorbeeld  zal  ongeveer  drie  hoofdlengten  zijn ; die  van  een  knaap  of  meisje  van  acht  of  negen  jaar  - vijf  hoofdlengten   ( fig . 5 ) . 

                  Enkele  opmerkingen

     Thans  geven  wij  enkele  regels  die  U  goed  moet  onthouden .  De  onderverdeling  van  de  bovenste  ledematen  ( arm , onderarm  en  hand )  zult  U  gemakkelijker  onthouden  wanneer  U  de  armen  bestudeert  als  zij  langs  het  lichaam  afhangen .  Het  uiterste  punt  van  de  vingers  raakt  precies  het  midden  van  de  dij , bijna  bij  de  vijfde  deellijn  ( fig . 2 ) .  Veel  beginners  geven  hun  figuren  veel  te  korte  armen .  De  handen  komen  nauwelijks  over  de  heuplijn  heen  en  dat  is  een  vreemd  zicht .  Soms  ook  maken  zij  de  armen  zo  lang  dat  ze  de  knieén  raken .  Eveneens  moet  U  goed  letten  op  de  juiste  plaats  van  de  elleboog .  Hij  bevindt  zich  precies  op  dezelfde  hoogte  als  de  taille  ( derde  deellijn )  bij  de  man .  De  bovenarm  is  even  lang  als  de  onderarm .  Breng  uw  hand  in  de  in  fig . 6  aangegeven  stand  en  door  uzelf  in  de  spiegel  te  bekijken  zult  U  dit  gemakkelijk  kunnen  ontdekken .  U  zult  zien  dat  de  pols  tot  de  hoogte  van  de  schouder  komt ; of  andersgezegd  dat  de  lengten  AB  en  AC  bijna  gelijk  zijn .  Fig . 8  laat  U  zien , dat  de  lengte  van  de  hand  gelijk  is  aan  de  lengte  van  het  gelaat , dus  van  de  plaats  waar  de  haren  beginnen  tot  aan  de  kin .  De  onderste  ledematen  ( dij , been  en  voet ) worden  door  de  knieén  in  twee  gelijke  delen  verdeeld .  Bij  iemand  die  met  z'n  gezicht  naar  ons  toestaat  is  het  gemakkelijk  vast  te  stellen  dat  de  afstand  tussen  de  aanhechtingsplaats  aan  de  heup  en  de  knie  enerzijds , en  tussen  de  knieen  de  grond  anderszijds , dezelfde  is .
                      

    06-04-2006 om 17:03 geschreven door Freddy


    05-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 1 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 1 .
    De  canon  van  vier  verdelingen .
    De  spanwijdte  van  de  arm  is  gelijk
    aan  de  totale  hoogte  van  de  figuur .

    05-04-2006 om 14:57 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2 .
    De  canon  van  8  hoofdlengten .
    De  breedten  AB  en  BC  zijn  ieder 
    gelijk  aan  de  grootste  breedte
    van  de  kop .

    05-04-2006 om 14:53 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 bis .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2  bis .
    De  figuur  van
    opzij  gezien .

    05-04-2006 om 14:50 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 bis .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2  bis .
    De  figuur  van  opzij  en 
    op  de  rug  gezien .

    05-04-2006 om 14:48 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 3
    De  lengte  van  de  bovenste  ledemaat 
    ( bovenarm , onderarm  en  hand ).  Volgen
    de  canon  van  fig . 2  liggen  de  ogen  op  de 
    1/2  van  de  hoofdlengte  en  de  knieén  1/3 
    hoofdlengte  boven  de  zesde  deellijn .
    Let  goed  op  de  schuine  stand  van  de  lijn  MO .

    05-04-2006 om 14:45 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4
    De  canon  van  8  hoofdlengten  bij  de  vrouw .
    De  insnoering  boven  de  derde  deellijn  is  strekker  dan  bij  de  man  en  ligt  ook  hoger .
    Bij  de  vrouw  is  het  bekken  breder  en  in  profil  gezien  merken  wij  een  sterke  welving  van  de  rug  op .

    05-04-2006 om 14:38 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5
    De  verhoudingen  van  baby  tot  jongeling .

    05-04-2006 om 14:32 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6

    05-04-2006 om 14:31 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 8 , a .
    Art . 8 , a .

    LAATSTE  RAADGEVINGEN

    Wees  niet  bang  bij  het  tekenen .  Vrees  bij  tekenen  komt  voort  uit  onvoldoende  waarneming .  Vanaf  het  ogenblik  dat  u  er  zeker  van  bent  de  vormen  goed  bestudeerd  te  hebben , is  er  geen  enkele  reden  te  aarzelen  in  het  weergeven  daarvan .  Neem  voldoende  tijd  om  het  voorwerp  goed  te  observeren  en  in  uw  gedachten  te  construeren .  Zet  uw  lijnen  vast  en  zonder  aarzeling  neer .  Het  eindresultaat  hangt  in  zekere  zin  af  van  de  eerste  lijn  die  u  op  papier  zet .  Wat  u  ook  tekent , u  dient  een  afkeur  te  hebben  voor  de  " vormloze "  vorm , een  weke , moeilijk  uitgebrachte , slecht  geproportioneerde  vorm .  Wanneer  u  iets  geen  vorm  kunt  geven , komt  dat , omdat  u  die  vorm  nog  niet  begrijpt ; u  hebt  hem  dus  nog  niet  voldoende  bestudeerd .  Alles  wat  zich  aan  ons  oog  voordoet  heeft  vorm .  Het  gaat  erom  dat  u  deze  vormen  leert  ontleden .  Een  goed  ontlede  vorm  is  een  reeds  voor  de  helft  getekende  vorm .
    Alvoren  de  laatste  hand  aan  uw  tekening  te  leggen , gaat  u  deze  eerst  eens  critisch  bezien .  Vergelijk  alle  vormen  nog  eens  met  die  van  de  voorwerpen  zelf .  Nu  is  het  de  tijd  dat  het  A.B.C. - scherm  weer  tevoorschijn  komt .  Wees  niet  bang  om  alles  te  verbeteren , wat  niet  overeenkomt  met  de  werkelijkheid , of  zelfs  de  opstelling  te  veranderen , indien  de  compositie  daardoor  verbeterd  wordt .  Mocht  dit  laatste  nodig  blijken , dan  kunt  u  op  de  volgende  manier  te  werk  gaan .  Over  de  tekening  legt  u  een  vel  transparant  papier .  De  lijnen  die  u  wilt  handhaven  trekt  u  over ; de  te  veranderen  vormen  tekent  u  opnieuw .  Draai  nu  dit  vel  tranparant  papier  om  en  trek  de  lijnen  aan  de  achterkant  over  met  een  zacht  potlood  met  brede  punt .  Neem  een  schoon  vel  papier  en  leg  daarop  het  vel  transparant  papier  met  de  van  achteren  zwart  gemaakte  lijnen  naar  onderen .  Met  een  scherp  gepunt  HB  potlood  trek  u  nu  heel  dun  de  goede lijnen  over .  Ze  komen  dan  heel  dun  op  het  nieuwe  vel  tekenpapier  te  staan.
    Op  deze  wijze  heeft  u  dan  weer  een  uitgangspunt  voor  een  nieuwe  tekening  verkregen .
    Wees  nimmer  tevreden  met  een  voorlopig  resultaat .  Is  een  bepaalde  vorm  of  verhouding  verkeerd , ga  dan  niet  "schipperen ",  doch  verbeter  alles , zoals  het  werkelijk  moet  zijn .  Alleen  op  die  wijze  krijgt  u  vertrouwen  in  uzelf  en  durft  u  ook  uzelf  te  zijn , zodat  u  geheel  op  kunt  gaan  in  hetgeen  u  doet .
     Voor  het  ogenblik  is  het  van  weinig  belang  wat  anderen  voor  u  hebben  aangevoeld  of  gedaan .  Iedereen  heeft  op  zijn  eigen  wijze  iets  te  zeggen .  Tracht  de  vormen  weer  te  geven  zoals  u  ze  ziet  en  aanvoelt , met  de  middelen  die  u  nu  ten  dienste  staan .  Al  tekenende  zult  u  vorderingen  maken  en  uzelf  ontwikkelen :  een  zorgvuldige  waarneming  leidt  uiteindelijk  tot  een  werkelijk  persoonlijke  ontdekking .
      Wees  oprecht  en  uw  werk  zal  stellig  een  persoonlijk  karakter  dragen  ! 


    05-04-2006 om 12:29 geschreven door Freddy


    04-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 71 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 71 .

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 70 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 70 .

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 69
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 69

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
    Art . Nr . 8

    DE  BOUW  EN  DE  DEFINITIEVE  TEKENING .

      Op  het  midden  van  ons  vel  papier  trekken  we  een  verticale  lijn .  Zet  op  die  lijn  een  willekeurig , doch  goed  gekozen  punt , dat  de  top  van  het  voorwerp  voorstelt .  Op  de  plaats  van  de  grootste  breedte  zet  u  vervolgens  een  horizontale  lijn .  Om  deze  plaats  te  bepalen  is  het  voldoende  wanneer  u  de  onderlinge  verhouding  tussen  de  breedte  en  hoogte  van  het  voorwerp  in  het  oog  houdt .  Dit  is  nu   gemakkelijk  te  bepalen  met  behulp  van  de  lineaal , zoals  hieronder  is  uiteengezet .
      Wanneer  wij  een  symmetrisch  voorwerp  gaan  tekenen  ( een  symmetrisch  voorwerp  wordt  door  de  verticale  as  in  twee  precies  gelijke  helften  gedeeld )  trekken  wij  de  verticale  as  precies  door  het  midden  van  de  horizontale  as .  In  alle  andere  gevallen  zullen  we  steeds  met  behulp  van  de  lineaal  de  onderlinge  verhoudingen  moeten  vaststellen .  Bepalen  wij  ons  nu  weer  tot  een  symmetrisch  voorwerp , zoals  de  kan  van  Fig . 56 , dan  gaan  wij , na  het  trekken  van  de  horizontale  en  verticale  as , eens  zien  welke  hulplijnen  er  nog  meer  nodig  zijn  om  tot  een  goede  tekening  te  komen .  In  fig . 57  zien  wij  als  het  ware  de  kan  herleid  tot  een  tekening  van  louter  rechte  lijnen ; of  anders  gezegd : de  werkelijke  vorm  van  de  kan  is  ingesloten  door  een  rechtlijnige  vorm .  Zo'n  rechtlijnige  tekening  noemen  we  wel  de  geometrische  vorm .  Dit  insluiten  in  geometrische  vormen  nu  is  een  uiterst  belangrijke  handeling , welke  u  bij  het  opzetten  van  een  tekening  nimmer  mag  verwaarlozen .  U  kunt  het  werkelijk  beschouwen  als  de  fundamenten  van  een  huis .  Ook  een  tekening  heeft   een  echt  fundament  nodig !  Vergeet  dit  nimmer !
     De  geometrische  vormen  kunnen  de  meest  uiteenlopende  zijn : vierkanten , rechthoeken , ruiten , veelhoeken  enz....  Bekijk  daartoe  fig . 6  nog  eens .  Nuttig  is  het  vervolgens  wanneer  wij  een  rechthoek  om  de  tekening  trekken  en  dan  eens kijken  hoe  het  gesteld  is  met  de  verhoudingen  van  de  omringende  ruimte  van  het voorwerp .  Wanneer  de  tuit  aan  de  kan  geschetst  is  moeten  we  bijvoorbeeld  eens  onderzoeken  of  de  ruimte  tussen  tuit  en  kan  voldoende  is , waardoor  er  meteen  een  controle  is  op  de  goede  stand  van  die  tuit .  Al  met  al  zult  u  er  dus  langzamerhand  van  doordrongen  worden  dat  het  bij  het  tekenen  gaat  om  kijken , kijken , kijken !

      Daarom  bekijken  we  nu  fig . 60  en  61 .  
    Wanneer  u   met  zorg  de  vorm  van  het  hier  grijs  gedurkte  silhouet  bestudeert -  fig . 60  onderaan  nog  eens  extra  duidelijk  gemaakt  in  zwart  en  wit - zult  u  een  belangrijk  hulpmiddel  hebben  om  de  contouren  zuiver  te  bepalen .  Fig . 61  laat  nog  eens  zien , dat  we  in  onze  schets  zoveel  mogelijk  hulplijnen  moeten  betrekken .
       Op  die  manier  ontstaan  dan  langzamerhand  steeds  ingewikkelder  geometrische  figuren  waarmee  wij  de  uiteindelijke  vorm  van  ons  voorwerp  kunnen  bepalen .  Het  wordt  een  " spinneweb ", waaruit  tenslotte  de  juiste  vorm  tevoorschijn  komt .  We  behoeven  eigenlijk  niet  angstig  meer  te  zoeken  naar  de  vorm , hij  ontstaat  als  het  ware  vanzelf . 
    En  dit  alles  zal  u  gemakkelijker  afgaan  wanneer  u  de  eerste  schetsen  op  het  geruite  papier  in  herinnering  houdt , wanneer  u  regelmatig  meet  met  de  lineaal  en  op  die  wijze  de  onderlinge  verhoudingen  bepaalt .  Aan  de  andere  kant  echter  moeten  we  natuurlijk  wel  bedenken  dat  het  er  tenslotte  om  gaat  dat  u  vanzelf  " goed " leert  zien .  Daarom  mogen  we  ook  weer  niet  teveel  gaan  steunen  op  al  die  hulpmiddelen .  Naarmate  u  vordert , zult  u  zich  slechts  tevreden  mogen  stellen  met  het  bepalen  van  twee  afstanden : lengte  en  breedte  en  met  het  vaststellen  van  het  kader  om  de  tekening .  Daarna  bepaalt  u , door  met  het  oog  te  schatten , de  onderlinge  verhoudingen  van  de  verschillende  onderdelen  van  het  voorwerp .  Achteraf  kunt  u  deze  dan  nog  wel  met  hulplijnen  controleren  en  zo  u  wilt  kunt  u  ter  controle  het  scherm  gebruiken .
    De  verschillende  illustraties  in  dit  hoofdstuk  zullen  deze  uiteenzetting  stellig  duidelijk  hebben  gemaakt .  In  het  geval  van  een  voorwerp  in  perspectief  gezien , zoals  de  kast  van  fig . 63 , kunnen  wij  ook  prachtig  gebruik  maken  van  het  bestuderen  der  omringende  ruimten .  Door  de  grijze  driehoekjes  welke  " overblijven "  trachten  te  zien , zult  u  de  helling  van  de  schuine  lijnen  gemakkelijk  kunnen  bepalen  en  de  scherpte  van  de  hoeken  kunnen  vastellen .  Ter  controle  kunt  u  dan  nog  de  wijkende  lijnen  doortrekken  om  te  zien  of  zij  werkelijk  in  één  punt  samenkomen .
      Wanneer  wij  later  ook  beeldjes  of  andere  ingewikkelder  vormen  te  tekenen  krijgen , 
    zullen  wij  steeds  gebruik  maken  van  deze  methode , nl.  het  observeren  van  de  omringende  ruimten , om  zodoende  de  ware  vorm  uit  de  omgeving  " los  te  maken ". 
      In  de  fig . 64  en  65  laten  wij  u  nogmaals  zien  hoeveel  gemak  u  hebt  van  hulplijnen  waarmee  u  de  " vaste  punten " in  een  tekening  onderling  kunt  bepalen .  In  onze  afbeeldingen  zijn  deze  lijnen  met  door  het  kader  heen  getekend .  Bij  de  duif  ziet  u  dat  de  verticale  lijn , welke  langs  de  achterkant  van  de  kop  loopt , meteen  de  juiste  plaats  van  de  poot  bepaalt .  De  hoogte  van  de  vleugel  komt  gelijk  met  de  plaats  waar  de  kop  in  de  romp  overgaat .  Controleer  nu  voor  u  zelf  ook  de  overige  punten .  
      Het  beste  is  het  om  voor  de  hulplijnen  in  uw  tekeningen  een  HB  potlood  te  gebruiken , omdat  u  hiermede  een  lichtere lijn  krijgt , die  na  het  voltooien  van  de  tekening  gemakkelijk  weg  te  vlakken  is .  Voor  de  tekening  zelf  raden  wij  een  3B  potlood  aan .  Wanneer  de  tekening  in  potlood  eenmaal  goed  lukt , dan  is  het  nuttig  om  ook  eens  enkele  studies  met  penseel  en  O.I.  ink  te  maken .
     En  nu  zullen  wij  alles  nog  eens  kort  samenvatten .

    Samenvatting .

    Bij  het  tekenen  naar  de  natuur  komt  alles  aan  op  het  VERGELIJKEN  VAN  DE  AFMETINGEN  en  het  VERGELIJKEN  VAN  DE  VORMEN .

     Alvorens  met  een  tekening  te  beginnen  eerst  het  voorwerp  GOED  OBSERVEREN  om  het GOED  TE  BEGRIJPEN  en  zodoende  zijn  juiste  vorm  en  karakter  te  kunnen  weergeven .

     Begin  nimmer  met  het  tekenen  van  de  omtrek , doch  met  het  neerzetten  van  de  hulplijnen  om  zodoende  een  verantwoord  geraamte  te  krijgen . Een  tekening  wordt  van  binnenuit  opgebouwd .  Werk  aan  alle  gedeelten  van  een  tekening  tegelijk .  Dus  nooit  een  bepaald  gedeelte  helemaal  afmaken , wanneer  de  totale  vorm  nog  niet  zuiver  bepaald  is .  Leer  ieder  onderdeel  zien  in  zijn  betrekking  tot  het  geheel .

      Laat  u  niet  van  de  wijs  brengen  door  de  details .  Trek  zoveel  mogelijk  verticalen , horizontalen  en  schuine  lijnen .  Zoek  naar  de  vaste  punten .  Stel  de  plaats  van  een  punt  vast  met  betrekking  tot  een  ander  punt .  Precies  zoals  op  een  landkaart , waar  een  stad, die  op  een  bepaalde  meridiaan  ligt , wordt  vergeleken  met  een  andere .  Deze  onderlinge  betrekkingen  van  de   verschillende  onderdelen  van  het  voorwerp  moet  u  van  begin  tot  eind  blijven  observeren .  In  een  tekening  bestaat  een  onderdeel  slechts  in  betrekking  tot  de  andere .  Dit  geldt  niet  alleen  voor  de  afmetingen , maar  ook , zoals  u  later  zult  bemerken , voor  de  lichte  en  donkere  partijen  en  ook  voor  de  kleuren .
     Bekijken  wij  nu  fig . 59  nog  eens .  We  zien  dan  dat  de  tuit  van  de  kan  uitkomt  in  een  bepaalde  kruising  van  lijnen  en  dat  het  oor  wordt  bepaald  door  een  schuine  lijn .
     Wanneer  de  plaats  van  ieder  onderdeel  op  deze  manier  is  vastgesteld , is  de  taak  van  de  hulplijnen  volbracht  en  zijn  wij  tot  de  werklijke  omtrek  gekomen .  Om  de  details  in  die  omtrek  zuiver  te  kunnen  tekenen , mag  u -wij  dwingen  u  er  geenszins  toe -  gebruik  maken  van  de  lettervormen .  Hoe  u  ook  werkt , denk  ook  steeds  aan  de  vorm  van  de  overgebleven  ruimten  welke  buiten  het  voorwerp  liggen .  Deze  zijn  minstens  zo  belanrijk  voor  het  bepalen  van  de goede  vorm .
     Al  tekenende  zal  uw  oog  de  vormen  naukeurger  gaan  waarnemen .  U  zult  vlugger  gaan  werken  en  dadelijk  de  belangrijke  aanknopingspunten  kunnen  ontdekken .  Oefen  u  eerst  in  het  tekenen  van  een  enkel  voorwerp , hetgeen  u  op  verschillende  manieren  kunt  opstellen .  Naarmate  u  vordert gaat  u  moeilijker  voorwerpen  tekenen , doch  u  tekent  ze  nog  steeds  afzonderlijk .

       HET  TEKENEN  VAN  STILLEVENS.

     Tenslotte  kunt  u  zich  gaan  oefenen  in  het  tekenen  van  verschillende  voorwerpen  tot  een  stilleven  samengevoegd .  In  uw  omgeving  zijn  er  vast  en  zeker  voorwerpen  die  u  graag  eens  wilt  tekenen , en  waarmee  u  al  enigszins  vertrouwd  bent .  Kies  echter  wel  voorwerpen  van  verschillende  hoogte , vorm  en  volume .  Plaats  deze   voorwerpen  voor  u  op  tafel  en  schuif  er  eens  mee , om  zodoende  tot  een  prettig  geheel  te  komen .  Zet  ze  nimmer  zo  stijkjes  op  een  lijn , doch  laat  het  ene  voorwerp  het  andere  een  gedeelte  afdekken .  Dit  is  dan  tevens  uw  eerste  oefening  in  " compositie " .  U  zult  versteld  staan  welke  mogelijkheden  zich  voordoen  met  een  3  of  4  tal  voorwerpen .  Ook  zult  u  ondervinden , dat  het  ene  voorwerp  het  beter  doet  in  de  compositie  dan  een  ander , dat  een  symmetrische  opstelling  vaak  vervelend  is , evenals  een  al  te  regelmatige .  Een  onverwachte  opstelling  daarentegen  kan  het  oog  in  verrukking  brengen .  Ook  zult  u  ontdekken  dat  een  groot  voorwerp  heel   
    aardig  in  evenwicht  wordt  gebracht  door  twee  of  drie  kleinere  voorwerpen .  Dat  in  evenwicht  brengen  van  de  verschillende  vormen  is  ook  een  zaak  die  u  al  ziende  leert .  Hierbij  zult  u  dan  ook  opmerken  dat  een  oneven  aantal  voorwerpen  zich  tot  een  prettiger  compositie  zal  laten  rangschikken  dan  een  even  aantal .  Als  voorbeeld  van  een  gelukkige  opstelling  tonen  wij  fig . 66 , waarbij  is  op  te  merken  dat  het  geheel  in  een  pyramide  te  " vangen "  is .  Met  deze  " pyramide-opstelling "  komt  men  meestal  tot  aardige  resultaten .
      Het  tekenen  van  stillevens  is  een  uitstekende  oefening  in  het  bestuderen  van  de  vormen  en  verhoudingen , aangezien  wij  regelmatig  moeten  vergelijken . En  hierbij  niet  alleen  de  onderlinge  verhoudingen  van  een  enkel  voorwerp  vergelijken , doch  deze  ook  moeten  leren  zien  in  betrekking  tot  de  vormen  der  omringende  voorwerpen .  Ook  voor  het  weergeven  van  de  perspectief  in  deze  voorwerpen  zult  u  de  richtingen  van  het  ene  voorwerp  moeten  vergelijken  met , de  richtingen  in  het  andere .
      Het  is  welhaast  overbodig  te  zeggen  dat  u  bij  het  tekenen  van  een  stilleven  ook  zoveel  mogelijk  gebruik  maakt  van  hulplijnen .  Het  A.B.C.-scherm  komt  pas  te  voorschijn  wanneer  de  gehele  tekening  voltooid  is , om  zodoende  de  juistheid  van  uw  weergave  te  controleren .  Maak  uw  stilleven  niet  te  groot , maar  ook  niet  te  klein  ( grootste  afmeting  16  à  18  cm . ) .

    04-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    03-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 66
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 66
    Photografisch  document  wat  als  basis  gebruikt  wordt .

    03-04-2006 om 17:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Perspectivisch  controle  element .

    1 ) Vluchtlijnen  voor  voorwerpen ; plans  en  vergelijkingen .
    2 ) Recht  op  de  diameter  van  de  ellipsen  voor  cilinders  en  aanverwante  voorwerpen .
    ( het  uitlopen  van  de  lijnen  is  opgehouden , door  het  in  kader  van  het  blad  zetten ).

    03-04-2006 om 17:09 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 68
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 68
    Naar  verbeelding , volle  constructielijnen  op  doorschijnend  papier  zetten , ( de  stippellijn  hier  is  alleen  een  aanwijzing  voor  de  leerlingen ) .

    03-04-2006 om 17:01 geschreven door Freddy


    02-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 56
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 56
     Hier  ziet  u  een  tekening  van   een  koffiepot .  In  de  volgende  schema's  ziet  u  hoe  door  middel  van  hulplijnen  de  contructie  onstaat .

    02-04-2006 om 19:10 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 57 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57
    Op  het  midden  van  ons  papier  trekken  we  een  verticale  lijn , omdat  het  een  praktisch  symmetrisch  voorwerp  is .  De  tuit  en  het  oor  steken  links  en  rechts  bijna  evenver  uit . 
    Dit  kunt  u  gemakkelijk  vaststellen  door  middel  van  het  meten  met  de  lineaal  ( fig. 55 ) .  De  totale  breedte  zet  u  af  op  een  horizontale  lijn , welke  de  verticale  snijdt  op  de  plaats  waar  de  buik  van  de  pot  het  breedst  is ( meet  dit  ook  met  de  lineaal ) .  Vervolgens  trekken  wij  de  bovenste  en  onderste  horizontale  lijnen  en  de  linker  en  rechter  verticalen .  Zo  onstaat  een  rechthoek  waarin  het  gehele  voorwerp  past .  Nu  bepalen  we  de  hoogte  van  de  voet , van  de  buik , van  hals  en  deksel  en  geven  dit  met  horizontale  lijnen  aan .  Door  middel  van  verticale  lijnen  - voor  voet  en  buik - en  schuine  lijnen-voor  hals  en  deksel - bepalen  we  tenslotte  de  grote  algemene  vorm .

    02-04-2006 om 19:07 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!