E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    17-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 53
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 53

    17-04-2006 om 14:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  X

    Schetsen  van  A . B . C . cursisten

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XI

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XII

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XIII

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XIV .

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XV .

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    16-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
    Art .Nr . 12 . c

    De  ondedelen

      In  al  deze  oefeningen  gaat  het  erom  het  belangrijkste  te  ondekken  en  weer  te  geven .
    Wij  zullen , in  deze  geest ,  de  verschillende  onderdelen  van  het  lichaam  nader  bestuderen , evenals  de  verschillende  onderdelen  van  de  kleding ; elk  van  beide  dus  apart  gezien .  Wij  zullen  trachten  om  het  zeer  eenvoudig  weer  te  geven , in  alle  rust , te  beginnen  bij  de  stilstaande  figuur .

    Evenwel  zullen  wij  deze  onderdelen  vanuit  verschillende  standpunten  bezien .  Het  ideaal  zou  zijn  indien  wij  er  langzamerhand  toe  zouden  komen  om , dank  zij  onze  ernstige  waarnemingen  en  studies , de  meest  kenmerkende  aangezichten  van  deze  onderdelen  " van  buiten  te  kennen " .  Deze  kennis  zal  U  namelijk  in  de  gelegenheid  stellen  om  uw  schetsen , die  een  beweging  tot  uitdrukking  brengen  en  te  schematisch  opgezet  zijn , aan  te  vullen .  Figuur  47  en  48  toont  U  duidelijk  hoever  U  kunt  gaan  in  de  vereenvoudiging  en  waartoe  U  moet  komen  in  dergelijke  oefenschetsen .  Deze  handen  en  voeten  enz . zijn  volkomen  teruggebracht  tot  hun  belangrijkste  lijnen .  Uitgaande  van  eenvoudige  vormen  kan  men  dan  verder  gaan  en  wij  laten  U  dit  op  Figuur  47  en  48  zien .  Maar  het  gaat  dan  al  meer  om  tekenen  dan  om  schetsen .  De  grens  tussen  deze  twee  is  niet  zuiver  te  omschrijven .  Hier  echter  moeten  wij  eerst  spreken  over  de  schets , en  langzamerhand , wanneer  U  met  ijver  blijft  oefenen , zult  U  in  staat  zijn  om  zich  vollediger  uit  te  drukken .  Voor  het  hoofd  en  het  gelaat  dienen  wij  ons  te  bepalen  tot  de  algemene  omtrek  van  de  schedel  en  van  het  gelaat , waarin  dan  verder  alleen  de  lijnen  van  de  gelaatstrekken  aangebracht  worden .  In  dezelfde  geest  gaan  wij  nu  te  werk  bij  het  weergeven  van  de  handen .  Dit  is  een  moeilijker  gedeelte  omdat  de  vorm  ingewikkelder  is  ten  gevolge  van  de  vele  gebaren .  Hier  zullen  wij  dus  nog  sterker  moeten  vereenvoudigen .  De  duim  en  de  vingers  geven  wij  aan  als  één  massa .  Is  het  gebaar  van  de  vingers  zeer  sprekend , dan  schetsen  wij  de  vingers  apart , doch  ook  heel  eenvoudig ; al  geven wij  de  scheiding  tussen  de  kootjes  met  een  enkel  streepje  aan .  Voor  de  voeten  en  het  schoeisel  zullen  in  de  meeste  gevallen  ook  alleen  de  contouren  voldoende  zijn .  Op  dezelfde  wijze  zullen  wij  de  onvermijdelijke  lijnen  en  plooien  van  de  kleding  vereenvoudigen .  Nog  even  komen  wij  terug  op  het  schoeisel .  De  grootste  moeilijkheden  leveren  de  verkortingen  op .  Maak  daarom  eerst  aparte  schetsen  van  dit  onderdeel  en  bekijk  schoenen , pantoffels  en  laarzen  van  alle  kanten ; van  boven  en  van  onderen , van  achteren  en  van  voren  en  ook  in  driekwart  aanzicht .  Let  goed  op  de  constructie  en  betrek  daarom  zoveel  mogelijk  hulp -  en  richting -  lijnen  in  uw  schetsen .  Het  is  stellig  aan  te  bevelen  om  voor  deze  schetsen  nog  eens  het  A.B.C.-scherm  te  voorschijn  te  halen  en  deze  schetsen  desnoods  op  het  ruitjespapier  uit  te  voeren .      

    16-04-2006 om 20:38 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
    Art . 12 , b

    Praktische  Raadgevingen .

            Het  model

      Wij  gaan  ons  eerst  nog  even  bezighouden  met  de  plooien  in  de  kleding  en  kunnen  niet  voldoende  wijzen  op  het  grote  belang  hiervan .  Steeds  immer moet  het  lichaam  onder  de  kleren  voelbaar  blijven .  Een  mouw , broekspijp  of  een  jurk  zouden  leeg , "onbewoond "  schijnen  als  U  er  niet  de  plooien  in  zoud  aangeven , die  ontstaan  door  de  houding  en  het  gebaar  van  uw  model .  Wij  herhalen  dan  ook , dat  U  niet  op  goed  geluk  af  de  hals , de  armen  of  benen  uit  de  kleding  mag  laten  steken , indien  dit  niet  volkomen  verantwoord  is .  Het  is  dus  bijzonder  nuttig  om  eerst  schetsen  van  houdingen  en  bewegingen  te  maken  naar  een  levend  model  met  zeer  weinig  kleding ( bijv.  in  badpak  of  sportkleding ) .  Overigens  kunt  U  zelf  ook  als  model  dienen  en  gedeeltelijke  of  gehele  naaktstudies  maken  door  een  spiegel  van  voldoende  afmetingen  of  door  een  tweetal  spiegels  -  oordeelkundig  opgezet  -  voor  U  te  plaatsen .  Niets  is  zo  goed  om  een  beweging  te  " voelen "  en  te  begrijpen  dan  om  hem  zelf  uit  te  voeren  en  te  bestuderen .  Een  andere  uitstekende  oefening  is  om  doorschijnend  papier  op  akademische  naaktfoto's  te  leggen  en  er  de  kleding  op  te  tekenen .  Ook  op  die  wijze  krijgt  U  een  goed  begrip  van  de  nauwe  betrekking  tussen  het  naakt  en  de  kleding .  De  omgekeerde  bewerking , nog  steeds  op  een  stukje  doorschijnend  papier , is  het  schetsen  van  het  naakt  op  een  foto  van  een  gekleed  model .  U  kunt  zich  daarbij  laten  leiden  door  de  punten  van  het  naakt  die  duidelijk  onder  de  kleding  zichbaar  zijn .  Dat  zal  uw  visuele  geheugen  en  uw  voorstellingsvermogen   oefenen , waarbij  U  steunt  op  vroegere  waarnemingen .  Na  veelvuldig  oefenen  zult  U  dan  stellig  in  staat  zijn , U  zich  een  beeld  voor  ogen  te  halen  van  de  werkelijke  lichaamsvormen , hun  houdingen  en  bewegingen .  

     

    16-04-2006 om 20:20 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 49 . DE ONDEDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 49 .
    De  onderdelen

    Hier  ziet  U  de  perspectievische  vormveranderingen  van  schoenen  in  verschillende  standen .

    16-04-2006 om 20:14 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 50 . DE ONDEDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 50 .
    De onderdelen .

    Let  op  de  vorm  van  de  zoom  van  de  pantolon .  Observeer  dit  bij  verschillende  figuren .

    16-04-2006 om 20:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .
    De  onderdelen

    16-04-2006 om 20:04 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:02 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:02 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:01 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .
    De  onderdelen ,

    16-04-2006 om 19:59 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .
    De  onderdelen .

    16-04-2006 om 19:59 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .
    De  onderdelen

    16-04-2006 om 19:57 geschreven door Freddy


    15-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . a ,

    Fig . 40 .

    De  perpectievische  schaal  van  verkleining .

    15-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!