E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    26-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 . b ,

    Plaat  II

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 4 . a ,

    Plaat  I

    Decoratieve  versieringen

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 26 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 26

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 4 a
    ART . NR. 4 a
                      
                      Eerste  Ontspanning : 

            DECORATIEVE  VERSIERINGEN

    Juist !  Om  een  vermoeide  eentonigheid  van  de 
    " lijnen - oefeningen "  tegen  te  gaan  doen  wij  nu  een  beroep  op  uw  fantasie  en  smaak . Met  de  thans  verkregen  kennis , o.a. van  de  lettervormen  gaan  we  nu  zelf  iets  ontwerpen . Door  de  oefeningen  van  de  hand  heeft  het  gevoel  voor  evenwicht  en  harmonie  zich  al  enigszins  ontwikkeld  en  daarvan  gaan  we  nu  gebruik  maken  bij  het  tekenen  van  verschillende  versieringen . Wij  zullen  zien  dat  door  kleine  variaties  in  de  vorm  een  onuitputtelijke  rijkdom  aan  motieven  tevoorschijn  komt . Op  de  plaatjes  hieronder  zien  wij  enkele  decoratieve  versieringen , welke  met  behulp  van  letters  en  cijfers  zijn  samengesteld . Teken  ze  echter  niet  na , doch  probeer  zelf  iets  te  bedenken . Al  werkende  zult  u  ontekken  dat  er  talrijke  mogelijkheden  zijn . En  omdat  u  het  zelf  gemaakt  heeft  zult  u  de  vreugde  van  het  scheppen  beleven , hoe  bescheiden  deze  vorm  van  scheppen  ook  is . Kijk , we  staan  nu  toch  al  ver  af  van  ons  copiéren  in  het  begin .

                 Variaties  in  de   lijndikte .

    In  de  voorafgaande  afbeeldingen  zien  we  welke  belangrijke  rol  de  variatie  in  de  lijndikte  speelt . Het  effect  van  de  tekening  wordt  er  grotendeels  door  bepaald .  Evenals  bij  de  muziek  moet  ook  een  tekening  zijn  zwarte  en  witte  noten  hebben . Een  bepaald  geluid  zou  ondragelijk  worden  als  het  steeds  dezelfde  toon  bleef  aanhouden . Ditzelfde  geld  voor  de  lijnen  en  vlakken  in  een  tekening .
    Daarom  gaan  we  nu  hier  en  daar  onze  lijnen  accentueren , waardoor  we  een  indruk  krijgen  van   het  reliéf , zonder  dat  wij  gebruik  gaan  maken  van  het  aanbrengen  van  licht - en  schaduwpartijen . Dit  laten  variéren  van  de  lijndikte  noemen  we  ook  wel  " modulatie " in  tegenstelling  tot  " modelleren " , hetgeen  het  aanbrengen  van  licht - en  schaduwpartijen  is .
    Modulatie  wil  dus  zeggen : het  aangenaam  verdelen  van  de  kracht  in  de  lijnen  -  van  heel  licht  tot  zwaar -  en  het  prettig  verdelen  van  lichtere  en  donkerder  vlakken  in  een  tekening .
    Het  is  een  poging  dus  om  de  vormen  wat  schilderachtiger  te  doen  uitkomen .
    Bekijk  de  letters  A  B  C  van  fig . 21  maar  eens.
    Eerst  mager , zonder  kleur  of  kracht , vervolgen  letters  die  overal  even  dik  zijn  en  dan  die  fraaie  gemoduleerde  vormen . Zo  is  et  ook  met  de  bladeren , waarbij  wij  uiteindelijk  van  één  bepaalde  vorm   uitgaan . Dank  zij  die  simpele  variatie  in  de  lijndikte  van  de  omtrek  of  van  een  detail  wordt  een  opmerkelijk  effect  bereikt . Bij  de  voorbeelden  in  fig . 22  heeft  de  tekenaar  niet  alleen  met  de  lijnen  " gespeeld " , doch  tevens  door  de  afwisseling  van  de  zwarte  vlakjes  een  levendig  effect  weten  te  bereiken .
    De  variaties  in  de  lijndkten  moeten  natuurlijk  altijd  verantwoord  worden  toegepast ; alleen  wanneer het  zin  heeft  hiermede  een  bepaald  effect  te  bereiken . Bij  het  maken  van  decoratieve  versieringen  behoeven  we  nu  eenmaal  niet  volkomen  realistisch  te  werken .
    Anders  wordt  het  bij  het  tekenen  naar  de  natuur . Daar  moeten  wij  vermijden  om  met  de  rede  in  strijd  te  komen . Een  zware  lijn  onderstreept  de  vorm , verleent  hem  gewicht  en  geslotenheid . Een  onbelangrijk  onderdeel  zullen  we  dus  nimmer  met  een  krachtige  lijn  of  met  een  donker  vlak  aanduiden , omdat  hierdoor  de  harmonie  verstoord  kan  worden . Een  aardig  voorbeeld  is  de  laatste  T  van  fig . 23 .
    Het  doet  vreemd  aan  dat  die  zware  horizontale  balk  gedragen  wordt  door  dat  dunne  verticale  lijntje . De  T  die  er  naast  staat  " doet " het  direct  veel  beter .  En  wat  nu  voor  die  letters  geldt , dat  geldt  ook  voor  onze  tekeningen . Wanneer  wij  de  penseeltekeningen  van  de  Japanse  kunstenaars  bekijken  ( fig . 25 )  zien  wij , dat  door  een  eenvoudige , doch  goed  doordachte  modulatie  van  lijnen  en  vlakken  een  grote  kracht  en  levendigheid  is  verkregen .
    Deze  tekeningen   laten  ons  ook  meteen  zien  wat  wij  met  een  penseel  kunnen  bereiken .

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 23
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig. 23

    25-03-2006 om 19:03 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 . a ,

    Fig . 21  en  21 bis ,
    Fig . 22 .

    25-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    24-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .

    Enkele  karakteristieke  penseeltekeningen  van  Japanse  kunstenaars .

    24-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - HET PENSEEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Het  Penseel

    24-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    23-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 .

    Fig . 13 .

    A )  HB  potlood  met  scherp  gepunte  stift .  Geeft  een  fijne  grijze  lijn .  Te  gebruiken  voor  de  hulplijnen  en  in  gevallen  waarover  we  later  zullen  spreken .
    B )  Een  zachter  potlood  met  rond  afgeslepen  punt .  Wordt  de  punt  te  breed , dan  bijslijpen .
    C )  Een  nog  zachter  potlood , waarvan  de  stift  beitelvormig  is  afgeslepen  ( C ) .  Met  de  punt  kunnen  fijnere  lijnen  getrokken  worden .  Houdt  je  het  potlood  schuin  op  het  papier  zoals  bij  C' , dan  ontstaat  een  brede  streek .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 17 .

    Cirkels , Ovalen  en  Ellipsen .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .

    In  deze  afbeeldingen  van  decoratieve  versieringen  en  voorwerpen , welke  geleidelijk  ingewikkelder  worden , ziet  je , dat  het  gebruik  van  de  assen  ontontbeerlijk  is  voor  een  juiste  weergave .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 .

    Fig . 19  en  20 .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr. 4 .

    Fig . 14 ,15  en  16 .

    Losse  lijnoefeningen

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    22-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 4 . - HET POTLOOD

    Art . Nr . 4 .

                        Het   Potlood

    Eigenschappen  en  gebruik  van  dit  materiaal

      Een  zacht  potlood  is  een  volgzaam  en  gevoelig  tekenmateriaal  bij  uitstek . Naarmate  wij  er  meer  of  minder  op  drukken  onstaan  lijnen  van  uiterst  licht  tot  krachtig . Wij  moeten  het  potlood  vast  en  tegelijkertijd  licht  in  de  hand  houden ; zonder  krampachtigheid  dus . Het  moet  vrijuit  kunnen  rollen  en  zwenken  tussen  onze  vingers . Gebruik  altijd  potloden  van  goede  kwaliteit .  Ook  de  wijze  waarop  wij  onze  potloden  slijpen  is  van  belang . Een  scherpe  punt , een  ronde  punt  of  een  punt  die  door  het  gebruik  wat  schuin  afgesleten  is  geven  niet  alle  dezelfde  lijn . Hoe  zachter  een  potlood  is , des  te  meer  beantwoordt  het  aan  de  minste  of  geringste  beweging  van  de  vingers  en  kunt  er  ook  de  krachtigste  lijnen  mee  zetten . een  hard  potlood  daarentegen  geeft  een  grijzere  en  scherpere  lijn . Dergelijke  potloden  zijn  meer  in  gebruik  bij  architecten  en  tekenaars  in  bedrijven . Voor  ons  werk  kiezen  we  de  zachtere  potloden  uit  de  B serie , waarin  6B  het  allerzachst  is . De  H  serie ( harde  potloden ) loopt  van  H  tot  5H , waarin  5H , dus  het  hardst  is . Het  HB  potlood  is  noch  hard , noch  zacht . Door  dus  gebruik  te  maken  van  de  
    " hartegraad "  van  onze  potloden , kunnen  wij  de  lijndikte  in  onze  tekeningen  variéren  -  kunnen  wij  de  lijnen  dus  modileren .  Dit  is  uiterts  belangrijk , zoals  u  zult  bemerken .

         De  lijnen  -  Praktische  oefeningen

    Wij  onderscheiden  drie  soorten  rechte  lijnen : verticale  lijnen , horizontale  lijnen  en  schuine  lijnen . De  richtingen  van  de  eerste  
    twee  zijn  altijd  vast . Met  ons  3B  potlood  gaan  wij  die  lijnen  trekken , waarbij  we  de  kanten  van  ons  tekenbord  als  gids  hebben . Oefen  ook  in  het  tekenen  van  evenwijdige  lijnen , horizontaal , zowel  als  verticaal  en  met  variatie  in  de  ondelinge  afstand  ( fig. 14 )
    Schuine  lijnen  daarentegen  laten  verscheidenheid  in  richting  zien . Om  er  de  richting  van  te  kunnen  beoordelen  moeten  wij  die  lijnen  leren  zien  ten  opzichte  van  een  verticale  of  horizontale  lijn . Op  deze  wijze  schatten  wij  -  zo  nauwkeurig  mogelijk  -  hoe  groot  de  hoek  is , welke  de  schuine  lijn  maakt  met  een horizontale  of  verticale  lijn . Wij  zullen  nu  eens  van  boven , dan  weer  van  onderen  moeten  beginnen , nu  eens  links  dan  weer  rechts , dan  weer  naar  boven , dan  naar  beneden ( fig. 15 ). Kijk  echter  niet  naar  de  punt  van  uw  potlood - of  welk  ander   materiaal  ook -  maar  naar  het  doel , het  eindpunt .  De  blik  moet  aan  het  gebaar  voorafgaan . Het  verschil  in  gebogen  lijnen  is  oneindig . Laten  we  ze  vergelijken  met  de  rechte  lijnen  om  te  kunnen  zien  in  welke  mate  ze  zich  van  hen  verwijderen  om  op  deze  wijze  hun  juiste  kromming  vast  te  stellen .
     Maak  daarom  in  het  begin  ook  gebruik  van  verticale , horizontale  en  schuine  lijnen  als  hulplijnen . In  fig . 16  zien  we  enkele  voorbeelden  waaruit  we  inspiratie  kunnen  putten . Het  is  echter  niet  noodzakelijk  deze  voorbeelden  precies  over  te  nemen . Wel  is  het  van  belang  dat  u  eerst  wat  " vingeroefeningen " doet . Laat  het  potlood  in  de  lucht  spiralen  en  cirkels  beschrijven , zonder dat  het  't papier  raakt ; zo  maar  wat  spelen  dus , om  uw  hand  en  pols  " los " te  maken .  Wij  vragen  nog  geen  " meesterwerken " , verre  van  dat . In  het  begin  gaat  het  om  de  oefening . En  naarmate  u  oefent  zult  u  bemerken  dat  uw  hand  losser  wordt , dat  de  lijnen  zwieriger  worden , kortom dat  de  lijn  karakter  krijgt . Begin  de  gebogen  lijnen  afwisselend  van  boven  naar  beneden  en  van  links  naar  rechts .

    Tenslotte  de  gesloten  gebogen  lijn - en  speciaal  de  cirkels , de  ovalen  en  de  ellipsen , waarbij  u  veel  nut  zult  hebben  van  een  rechthoek  of  vierkant , met  daarin  dan  getekend  de  assen  en  de  diagonalen , als  hulpvorm . Oog  en  hand  hebben  hieraan  een  enorme  steun  ( fig. 17 ) .
    Deze  assen  zijn  ook  heel  belangrijk  bij  het  tekenen  van  symmetrische  figuren . Door  eerst  deze  assen  te  trekken  kunnen  we  de  vorm  van  de   beide  helften  zuiverder  bepalen . Doch  eigenlijk  moeten  wij  bij  het  maken  van  iedere  tekening  gebruik  maken  van  de  assen  als  hulp- en  richtingslijnen . Een  ondersteunende  functie  dus , hetgeen  wij  heel  goed  kunnen  zien  bij  een  boom - of   bloemblad . Door  de  lijn  van  de  nerf  te  volgen  krijgen  wij  een  veel  beter  begrip  van  de  vorm  en  de  wending  van  het  blad . Staat  die  nerf  er  goed  op , dan  is  het  aangeven  van  de   
    zij-nerven  niet  zo  moeilijk  meer . Ook  wanneer  wij  een  figuur  gaan  schetsen  is  het  noodzakelijk  om  de  middenassen  op  te  zoeken . Zij  bepalen  de  karakteristieke  houding  of  de  uitdrukking . In  de  twee  schetsjes  van  fig. 19  hebben  wij  de  assen  met  een  stippelijn  aangegeven . In  de  tekeningen  van  fig. 20  zien  wij  tenslotte , dat  ook  voor  het  maken  van  decoratieve  versieringen  steeds  gebruik  gemaakt  wordt  van  de  construtielijnen  om  alle  onderdelen  op  de  juiste  plaats  te  krijgen .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig. 10 .

    Voorbeeld  van  het  tekenen  met 
    A . B . C . - Scherm .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 11 . - HOOG VOORWERP GEZIEN DOOR HET SCHERM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 11 .

    Hoog  voorwerp  gezien  door  het  scherm .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 12 . - BREED VOORWERP GEZIEN DOOR HET SCHERM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Fig . 12 .

    Breed  voorwerp  gezien  door  het  scherm

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 3 . - HET A.B.C. - SCHERM. - HET TEKENEN NAAR DE NATUUR .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 3

          Ten  derde :  Het  A. B. C . -  Scherm

              Het  tekenen  naar  de  natuur.


    Thans  zijn  we  voorbereid  op  het  tekenen  naar  de  natuur , doch  zullen  daarbij  wel  op  moeilijkheden  stuiten .
    Het  gaat  er  namelijk  om , dat  wij  om  een  vlak  van  twee  afmetingen  ( ons  blad  tekenpapier )  een  afbeelding  gaan  maken  van  iets  dat  in  werkelijkheid  drie  afmetingen  heeft ( lengte , breedte  en  diepte ) en  dat  we  kunnen  observeren  aan  het  model  zelf , zonder  gebruik  te  maken  dus  van  een  tekening  of  foto  daarvan . 
    Onze  taak  zou  natuurlijk  gemakkerlijker    worden  indien  wij  dit  model , zoals  het  voor  ons  staat , door  middel  van  een  ruitverdeling  op  ons  papier  konden  overbrengen .
    Welnu , het  is  mogelijk  !   Speciaal  voor  u  hebben  wij  een  methode  gevonden  die  je  in  staat  stelt  net  zo  gemakkelijk  naar  de  natuur  te  tekenen  als  dat  je  zou  natekenen .  Wij  gaan  namelijk  de  natuur  in  " vierkantjes " verdelen  ! Eenvoudig , nietwaar  ?
      Wanneer  wij  voor  een  foto , een  tekening  of  een  schilderij  een  doorzichtig  raam  plaatsen  en  recht  voor  dat  raam  plaatsnemen , dan  zullen  we  ontdekken , zonder  dat  we  ons  aan  valse  suggesties  behoeven  over  te  geven , dat  er  eigenlijk  geen  afstand  is  tussen  raam  en  voorstelling , doch  dat  raam  en  voorstelling  één  geheel  vormen .
      Nu  gaan  we  op  het  doorzichtige  scherm  een  ruitverdeling  aanbrengen  en  wat  zien  wij  dan  ? Juist , de  foto , de  tekening  of  het  schilderij  is  nu  ook  in  vierkantjes  verdeeld .  Het  aantal  vierkantjes  kunnen  we  dus  op  ons  tekenpapier  aanbrengen  en  net  zo  eenvoudig  als  bij  onze  vorige  oefening  kunnen  we  het  voorbeeld  natekenen .
      Wanneer  wij  nu  ons  voorbeeld  gaan  vervangen  door  een  echt  voorwerp , zult  je  zien , dat  dit  voorwerp , in  vierkantjes  verdeeld , op  ons  scherm  zichtbaar  wordt .  In  fig. 9  ziet   je  het  A.B.C. - scherm  in  de  hoogte  opgesteld ; door  het  een  kwartslag  te  draaien  kunt  je  het  gebruiken  voor  een  tekening  op  liggend  formaat .  Er  zijn  cijfers  en  letters  aangebracht , zodat  je  snel  iedere  horizontale  en  verticale  lijn  op  uw  papier  kunt  terugvinden .  Het  papier  is  immers  voorzien  van  een  gelijke  ruitverdeling , maar dan  vergroot .  
      Je  moet  het  voorwerp  zo  neerzetten , dat  de afstand  tussen  u  en  het  voorwerp  5  à  6  maal  zo  groot  is  als  de  grootste  maat  in  het  voorwerp  zelf .  Door  het  scherm  kijkend , moet  je  echter  het  gehele  voorwerp  kunnen  zien .  Je  gaat  zo  zitten , dat  het  licht  van  links  komt , waardoor  je  geen  hinder  ondervindt  van  de  schaduw  van  de  hand  op  het  papier . Voor  linkshandigen  is  natuurlijk  een  lichtval  van  rechts  wenselijk .
      Het  prettigst  werkt  men  op  een  schuin  geplaatste  tekenplank ( of  stuk  dik  karton ) .  Laat  de  plank  dus  steunen  op  een  boek  of  op  de  tafelrand  en  rusten  op  de  knieén .  Je heeft  op  die  manier  een  beter  zicht  op  het  papier  en voor  het  observeren  van  het  voorwerp  behoeft  je  slechts  uw  ogen  op  te  slaan  en   niet  het  gehele  hoofd  op  te  heffen .  Zie  fig . 10 .
      Het  scherm   moet  zuiver  recht  voor  ons  worden  opgesteld  en  op  ooghoogte . Het  voorwerp  moet  er  in  zijn  geheel  door  te  zien  zijn , terwijl  wij  ook  de  ruitverdeling  duidelijk  moeten  kunnen  waarnemen .  Mocht  het   standaardje  niet  voldoende  hoog  zijn  om  het  scherm  in  zijn  gewenste stand  te  brengen , leg  er  dan  een  of  twee  boeken  onder .  Enfin , in  fig. 10  ziet  je  hoe  eenvoudig  dit  alles  is .
      Nu  kunnen  wij  dus  gaan  tekenen  en  het  eerste  wat  we  doen  is  het  zoeken  van  één  of  twee  oriéntatiepunten  op  het  model , die  samenvallen  met  de  kruising  van  een  horizontale  en  een  verticale  lijn , bij  voorkeur  met  het  kruispunt  van  de  horizontale  en  verticale  as  van  het  scherm .  Op die  manier  kunnen  we  steeds  onze  positie  ten  opzichte  van  het  voorwerp  gemakkelijk  terugvinden .
      En  kijk  nu  eens  !  We  behoeven  niets  anders  te  doen  dan  dat  wij  deden  bij  het  natekenen  van  de  foto  of  tekening . Wat  wij  zien  tekenen  we  precies  zo  op  de  ruitjes  van  ons  tekenpapier .  Al  bent  je  nog  zo  onervaren , je zult  versteld  staan  van  het  directe  resultaat  dat  je  bereikt  bij  het  tekenen  naar  de  natuur . En  dit  zonder  enige  voorafgaande  studie  en  praktisch  zonder  enige  inspanning .  Doch  ook  voor  de  enigszins  gevorderde  leerling  zal  deze  manier  van  werken  nut  hebben ; zijn  wijze van  nauwkeurig  observeren  wordt  er  door  verbeterd .
    Het  A.B.C.- scherm  stelt  je  ook  in  staat  uw  tekening  meteen  goed  op  papier  te  krijgen . Dezelfde  ruitverdeling  immers  is  op  het  papier  aangebracht .  Je  ziet  door  het  scherm  eveneens  het  model  los  van  zijn  omgeving  en  in  de  goede  positie ; het  staat  niet  te  hoog  of  te  laag , niet  teveel  naar  links  of  teveel  naar  rechts . Hoeveel  beginners  hebben  geen  moeite  met  het  bepalen  van  de  juiste  plaats  op  het  papier . Hun  tekening  komt  vaak  te  dicht  bij  de  rand  te  staan  en  soms  kan  de  tekening  er  niet  helemaal  op .  Het  gevolg  is  dan  dat  zij  onderdelen  weglaten  of  de  verhoudingen  gaan  wijzigen .
      Kies  in  het  begin  eenvoudige  voorwerpen ; een  rechthoekige  of  ronde  doos , huishoudelijke  voorwerpen , een  vaas  of  snuiterij .  De  ruitverdeling  zal  je  het  zien  van  lijnen , vormen  en  afmetingen  gemakkelijk  maken .  Je  kunt deze  tekening  het  beste  maken  met  een  zacht  potlood  ( b.v. 3B ).
      Ongetwijfeld  zult  je  in  het  begin  wat  aarzelend  en  krampachtig  gaan  tekenen . Je  kunt  dit  verbeteren  door  losjes  en  soepel  te  leren  tekenen :  Immers , wanneer  je  schrijft  beweegt  uw  hand  zich  toch  ook  vrij  over  het  papier  ? Welnu  dan , probeer  te  tekenen  zoals  je  schrijft . Uw  hand  moet  gehoorzamen  aan  wat  het  oog  ziet . Handvaardigheid  is  echter  niet  alles  bij  het  tekenen , verre  van  dat , het  is  een  middel , maar  dan  een  middel  waarop  we  moeten  kunnen  rekenen .  We  beginnen  dan  ook  met  je  een  aantal  oefeningen  te  laten  maken  van  verschillende  lijnsoorten .  Wij  voegen  hier  echter  direct  aan  toe , wanneer  je  deze  oefeningen  vaak  zou  moeten  herhalen , het  geen  zin  heeft  het  op  de  manier  te  doen  zoals  de  pianist  zijn  "toonladders" speelt .  Dit  lijnen  tekenen  mag  je  niet  vermoeien  of  nerveus  maken .  Een  kwartiertje  "gymnastiek"  hiermee  op  verschillende  ogenblikken  van  de  dag  geeft  meer  resultaat  dan  één  langdurige  "zitting" . Maak  er  een  spel , een  sport  van ; wanneer  je  volhoudt  zal  uw  streek  al  spoedig  bewuster  en  steviger  worden .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    21-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 . - MEETKUNDIGE FIG. WAARMEE HET VOORWERP KAN WORDEN OMSLOTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Meetkundige figuren
    waarmee  het  onderwerp 
    kan  worden  omsloten

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 en 5 . - DRIE AARDIGE SCHETSJES IN LETTERVORM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4  en  5 .

    Drie  aardige  Schetsjes 
    in  Lettervorm

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!