E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    29-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .30
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig .40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 41
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 41

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG. 42
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 42

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    27-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 34
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig .34

    27-03-2006 om 18:28 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 35
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 35

    27-03-2006 om 18:27 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 36
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 36

    27-03-2006 om 18:26 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 37
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .

    27-03-2006 om 18:25 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART .NR . 5
    ART . NR . 5

          DE  LIJNPERSPECTIEF.

    Inleiding  tot  de  studie  van  de  lijnperspectief .

    Wij  gaan  nu  beginnen  met  enkele  bijzonder  interessante  ontdekkingen , waarvoor  wij  teruggaan  naar  ons  in  ruiten  verdeelde  scherm .
    Fig . 27  toont  u , van  opzij  gezien , het  oog  van  de  waarnemer , dat , door  het  recht  voor  hem  staande  doorzichtige   scherm , een  dun  rechtlijnig  stokje  A.B.C.D.E.  in  schijne  stand  bekijkt .  Het  onderste  stukje  E  is  tengevolge  van  deze  schuine  stand  dichter  bij  het  oog  dan  de  rest  van  het  stokje , dat  zich  er  verder  van  verwijdert  naarmate  men  bij  A  komt . Dit  oog  ziet  het  stokje  door  de  stralen  die  ervan  uitgaan  en  die  in  het  oog  bijeenkomen . Deze  stralen  komen  dus  in  één  punt  bij  elkaar , zoals  ons  fig . 27  laat  zien .  Dit  " bij  elkaar  komen " noemen  wij  "  covergeren " . De  stralen  gaan  dus  door  het  scherm  volgens  de  lijn  A' . B' . C' . D' . E' .
    Deze  lijn  vormt  de  " projectie "  van  het  stokje  op  het  glas , of  anders  gezegd , het  beeld  daarvan .
    Het  is  duidelijk , dat  dit  beeld  kleiner  is  dan  het  stokje  zelf . Nu  moet  u  eens  letten  op  een  belangrijk  verschijnsel  : terwijl  in  werkelijkheid  de  stukken  ED - DC - CB - BA   op  het  stokje  even  lang  zijn , zien  wij  dat  op  het  scherm  de  stukjes E'D' - D'C' - B'A'  van  beneden  naar   boven  toe  steeds  kleiner  worden , waarbij  dan  het  kortste  stuk  ervan  overeenkomt  met  dat  gedeelte  van de  stok  dat  het  verst  van  het  oog  verwijderd  is . Onthoudt  dit  effect  van  verkleining -  of  liever  gezegd  "verkorting " - van  een  bepaald  onderdeel  van  het  voorwerp  ten  opzichte  van  een  ander  deel  dat  zich  dichter  bij  het  oog  bevindt .
    Laten  wij  nu  fig. 27 bis  eens  bekijken . In  plaats  van  de  lichtstralen  te  laten  zien  welke  in  het  oog  bij  elkaar  komen , hebben  wij  eenvoudig  de  horizontale  stralen  van  het  stokje  naar  het  scherm  genomen . De  nu  verkregen  projectie  is  evenwijdig , terwijl  de  vorige  convergeerde . U  ziet  dus  dat  de  stukken  A'B - B'C' - enz , onderling  gelijk  blijven , precies  zoals  op  het  stokje  zelf . Deze  wijze  van  weergeven - welke  geheel  theoretisch  is , omdat  wij  het  in  werkelijkheid  nooit  zo  kunnen  zien - noemt  men  " vlakke  projectie " ( Zie  fig . 28 A ) ; Het  is  een  methode , gebruikt  door  architecten  en  technici , met  als  enig  doel  het  juist  weergeven  van  de  onderlinge  verhoudingen  van  het  voorwerp , zoals  deze  in  werkelijkheid  zijn  en  niet  zoals  deze  zich  aan  ons  oog  voordoen  ( zie  fig . 28 B  en  C ) .
    Wij  namen  hierboven  als  voorbeeld  een  rechte  stok  onder  een  bepaalde  hoek . De  voorwepen  rondom  ons  zijn  echter  ingewikkelder  en  geven  niet  alleen  lijnen  te  zien  die  in  één  bepaalde  richting  gaan . Wat  echter  voor  het  een  geldt , geldt  ook  voor  het  ander .
    In  werkelijkheid  is  de  bundel  samenkomende  lichtstralen  geen  driehoek  met   het  oog als  toppunt , zoals  u  wellicht  uit  de  schematische  voorstelling  zou  opmaken . Nee , deze  bundel  heeft  de  vorm  van  een  kegel  en  de uitdrukking  
     " gezichtskegel "  gebruiken  wij voor  dat gedeelte  van  de  ruimte  dat  onze  blik  in  één  keer  kan  opvangen , in  de  hoogte , breedte  en  diepte , zonder  ons  hoofd  te  draaien  of  ons  gezichtsas  te  veranderen . De  basis  van  deze  kegel  komt  overeen  met  ons  " gezichtsveld " , dat  groter  wordt  naarmate  wij  verder  kunnen  kijken ( fig. 29 ) . De  begrenzing  van  dit  gezichtsveld  is  ongeveer  cirkelvormig . In  de  perspectief  noemt  men  dit  " tafereel " . Buiten  de  omtrek  van  de  cirkel  nemen  wij  weliswaar  onder  en  boven , rechts  en  links  nog  vormen  en  kleuren  waar , doch  deze  beelden  zijn  toch  niet  zuiver  te  onderscheiden . Alles  wat  zich  rondom  ons  werkelijk  gezichtsveld  bevindt  kunnen  wij  niet  zuiver  waarnemen  en  wij  kunnen  - nee , wij  mogen  dit -  nimmer  natekenen . 
    Dicht  bij  ons  is  de  gezichtskegel  smal  en  dus  het  gezichtsveld  beperkt . Maak  daarom  niet  de  fout  om  te  trachten  een  groot  gedeelte  van  de  voorgrond  op  de  tekening  te  krijgen , omdat  die  voorgrond  overeenkomt  met  de  delen  van  het  voorwerp  die  het  dichtst  bij  het  oog  zijn . 

    DE  TWEE  GRONDBEGINGSELEN  VAN  DE  LIJNPERSPECTIEF .  

    Wees  vooral  niet  bang  om  met  deze  studie  te  beginnen . De  perspectiefleer  kan  men  samenvatten  in  enkele  zeer  eenvoudige  regels  en  het  is  helemaal  niet  zo  ingewikkeld  als  u  wellicht  denkt . Integendeel , bent  u niet  nieuwsgierig  om  door  te  dringen  in  het  geheim  van  de  vormveranderingen , naarmate  wij  die  vormen  van  verschillende  kanten  bezien  ? 
    Waarom  het  aanzicht  van  de  voorwerpen  verandert , al  naar  gelang  de  afstand  of  plaats  die  zij  innemen  ten  opzichte  van  ons , of  welke  wij  innemen  ten  opzichte  van  de  voorwerpen ?  Zou  u  er  geen  grote  voldoening  van  hebben , wanneer  u  op  die  manier  de  verschillende  vormverschijningen  in  de  natuur  beter  leert  begrijpen  en  deze  daardoor  ook  beter  zou  kunnen  weergeven ?
    De  perspectiefleer  is  een  zaak  van  waarnemen  en  gezond  verstand  en  geen  geheizinnige , theoretische  wetenschap . Is  het  nu  noodzakelijk  om  de  perpectief  door  en  door  te  kennen  alvoren  te  gaan  tekenen  en  schilderen ?  Zeker  niet . Als  u  van  nature  een  volkomen   " zuiver  oog  "  zou  hebben , dan  zou  het  zelf  geheel  overbodig  zijn . Wij  zouden  dan  gewoon  kunnen  tekenen  wat  wij  zagen  en  het  zou  goed  zijn . Doch  ongelukkigerwijze  hebben  wij  altijd  de  neiging  om  de  dingen  niet  weer  te  geven  zoals  wij  ze  zien , maar  zoals  wij  ze  in  werkelijkheid  kennen . Een  typisch  voorbeeld  hiervan : Een  kind  tekent  een  cilinder  die  voor  hem  staat . Hij  zal  de  bovenkant  weergeven  als  een   cirkel , de   onderkant  als  een  rechte  horizontale  lijn  ( fig . 30 ) . Waarom ?  Het  kind  geeft  geen  gevolg  aan  wat  hij  ziet , doch  aan  wat  hij  weet : hij  weet  dat  de  bovenkant  een  volmaakte  circel  is  en  dat  de  cilinder  niet  op  tafel  kan  staan , wanneer  de  onderkant  niet  vlak  is . Fig . 30  laat  zien  zoals  het  voorwerp  zich  werkelijk  aan  zijn  oog  voordoet . 

    HET  EERSTE  GRONDBEGINGSEL  VAN  DE  PERSPECTIEF.
    Het  eerste  verschijnsel  waarvan  wij  ons  bij  de  perspectief  rekenschap  moeten  geven  is  de  voortgaande  verkleining  naarmate  een  voorwerp  zich  verder  van  ons  verwijdert . Wij  stelden  dit  reeds  vast  bij  de  stok  van  Fig . 27 . Nu  nemen  we  eens  een  ander  voorbeeld . We  zetten   3  kubussen  van  2  cm  sluitend  aan  elkaar . Samen  vormen  zij  dus  een  lengte  van  6  cm . Dit  zal  echter  niet  de  lengte  zijn  zoals  hij  aan  ons  oog  voordoet  indien  wij  die  kubussen  moeten  tekenen . Zouden  wij  die  lengte  van  6  cm  aanhouden , dan  vertoont  zich  een  beeld  als  in  fig. 31 a  is  te  zien . Wanneer  u  goed  kijkt  is  het  zelfs  alsof  de  achterste  kubus  groter  is  dan  de  voorste , terwijl  in  werkelijkheid  de  afmetingen  van  de  kubussen  gelijk  zijn . De  tweede  kubus  zal  echter , omdat  hij  verder  van  het  oog  verwijderd  is , kleiner  moeten  worden  en  de  derde  kubus  nog  kleiner . Tekenen  wij  het  op  die  manier , dan  onstaat  een  beeld  als  in  fig . 31 b  en  dit  beeld  stemt  overeen  met  wat  wij  in  werkelijkheid  zien .

    HET  TWEEDE  GRONDBEGINSEL  VAN   DE  PERSPECTIEF .

    Bij  de  drie  kubussen  van  fig. 31 b  kunnen  wij  het  volgende  vaststellen : a . dat  zij  een  soort  afplatting  of  ineenschuiving  ondergaan , b . hun  dikte  ( in  de  diepte )  neemt  af ,  c .  de vierkanten  van  boven - en  zijkanten  gaan  minder  ver  in  de  diepte  en  d . de  zijkanten  komen  steeds  dichter  bij  elkaar . Wij  merken  tevens  op , dat  de  lijnen  die  de  rij  links  en  rechts  begrenzen  dichter  bij  elkaar  komen , naarmate  zij  zich  verder  van  het  oog  verwijderen . Men  zegt  daarom , dat  deze  lijnen  die  in  werkelijkheid  dus  evenwijdig  lopen , maar  voor  ons  oog  "in "  het  papier  schijnen  te  gaan , " vluchtlijnen " zijn . U  moet  dit  tweede  verschijnsel , dat  uiteraard  een  gevolg  is  van  het  eerste , goed  onthouden .

    Wij  kunnen  de  verschijnselen  heel   goed  controleren  door  zelf  een  drietal  kubussen  te  bestuderen  door  ons  A.B.C. -scherm . Heeft  u  geen  kubussen  bij  de  hand , doe  het  dan  met  een  vel  papier  dat  u  vlak  op  tafel  neerlegt , zoals  fig . 32 a  laat  zien .  Wanneer  u  nu  de  ruitverdeling  op  het  scherm  zelf  als  richtlijnen  neemt  zult  u  zien  dat : a . de  lijn  CD  korter  is  dan  de  lijn  AB , omdat  CD  verder  van  het  oog  verwijderd  is , b . dat  daarom  de  lijnen  AC  en  BD  naar  elkaar  toelopen . Wanneer  u  nu  eens  op  dezelfde  wijze  één  van  uw  velletjes  geruit  papier  bekijkt , zult  u  bovendien  een  toenemende  verkleining  van  de  vierkantjes  waarnemen , omdat  de  ruimte  tussen  de  horizontale  lijnen  steeds  kleiner  wordt  en  de  verticale  lijnen  naar  elkaar  toelopen  ( fig. 32 b ) .
    We  plaatsen  nu  de  reeds  besproken  cilinder  op  ons  blad  papier  en  bekijken  hem  door  het  schrem ( fig. 33 ) . De  bovenkant  zien  wij  als  een  ellipsvorm , de  onderkant  eveneens , maar  voller  van  vorm  omdat  wij  er  meer  boven op  zien . Wij  tekenen  natuurlijk  alleen  de  voorste  helft  van  die  ellips , omdat  de  cilinder  nu  eenmaal  niet  doorzichtig  is . Let  nu  eens  op  de  punten  A  en  B . Deze  liggen  hoger  dan  het  punt  C , dat  het  dichtst  bij  ons  oog  ligt .                                 

    27-03-2006 om 17:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .27 en 27 bis .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 27  en  27 bis .

    27-03-2006 om 11:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .

    27-03-2006 om 10:58 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    27-03-2006 om 10:57 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .30 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30.

    27-03-2006 om 10:56 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 31.

    27-03-2006 om 10:55 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32.

    27-03-2006 om 10:49 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 33.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 33.

    27-03-2006 om 10:48 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!