E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    02-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 55 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55

    Het  is  niet  juist  wanneer  u  met  de  lineaal  op  het  voorwerp  zelf  de  verhoudingen  bepaalt . Houdt  de  lineaal  met  gestrekte  arm  tussen  u  en  het  voorwerp , hetzij  horizontaal  of  verticaal , doch  altijd  op  de  hoogte  van  het  oog .

    02-04-2006 om 15:41 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 7
    Art . Nr . 7

    DE  OEFENING  VAN  HET  OOG .

    Hoe  leert  men  zien ?

    De  studie  die  u   maakt  met  behulp  van  het  A.B.C. - scherm  zijn  zeer  belangrijk  en  wij  nemen  aan , dat  u  dit  zelf  ook  goed  inziet . Immers , met  zijn  hulp  zult  u  fouten , waartoe  u  zich  als  het  ware  " instinctmatig " hebt  laten  verleiden , kunnen  voorkomen . Met  dit  scherm  zult  u  bij  het  tekenen  naar  de  natuur  de  fouten  in  afmetingen  en  perspectievisch  verloop  kunnen  ontdekken . Leren  zien .  Dat  is  het  grote  geheim  van  het  tekenen .  En  om  dat  te  leren , zult  u  steeds  de  lijnen  van  het  voorwerp  moeten  vergelijken  met  die  van  het  ruitverdeling  op  het  schrem .  Dat  scherm  moet  uw  beste  vriend  worden .  Tekenen  is  vergelijken .  Wij  hebben  dit  al  gezegd , toen  we  over  het  gebruik  van  de  Lettervormen  spraken .  Bekijk  ieder  voorwerp  door  dat  scherm . 
    Bekijk  het  in  zijn  geheel , bestudeer  de  details , controleer  de  verhoudingen  en  vergelijk  uw  bevindingen  bij  het  bestuderen  van  andere  voorwerpen .  De  uiteenzetting  over  de  perspectief  hebben  wij  u  laten  zien  aan  de  hand  van  een  voudige  voorwerpen , opdat  u  de  vormveranderingen  die  zij  ondergaan  meteen  kunt  waarnemen  en  controleren .  Nu  zult  u  aan  ieder  ruimtelijk  voorwerp  soortgelijke  vormveranderingen  kunnen  ontdekken ( het  wijken  der  lijnen , de  verkortingen  enz. ) , wanneer  u  deze  door  het  scherm  bestudeert .  Gaat  het  om  voorwerpen   met  grote  afmetingen , dan  wordt  de  beginner  hierdoor  vaak  afgeschrikt .  Wees  er  echter  niet  bang  voor .  Wat  u  moet  doen , is  het  scherm  zo  opstellen , dat  het  gehele voorwerp  hierin  zichtbaar  is .  Op  die  manier  zult  u  de  perspectieviche  verschijnselen  gemakkelijk  kunnen  waarnemen  en  het  weergeven  van  het  geheel  wordt  daardoor  eveneens  vergemakkelijkt  ( fig . 52  en  fig . 53 ) .

    De  vereenvoudiging  van  het  zien  en  de  weergave.

    Thans  zijn  wij  gekomen  aan  de  weergave  van  meer  ingewikkelde  voorwerpen  en  het  is  goed  hier  meteen  de  aandacht  te  vestigen  op  een veelvuldig  verbreid  misverstand .  Dit  bestaat  hierin ,  dat  men  meent  dat  de  kwaliteit  van  een  tekening  afhangt  van  een  pietepeuterige  afwerking  en  van  de  hoeveelheid  details  die  daarop  zijn  afgebeeld . Dit  is  onjuist , want  veelal  dient  deze  bedriegelijke  weelde  aan  details  slechts  om  fouten  die  men  in  het  begin  maakte , te  verbloemen .  Door  zich  in  het  begin  teveel  te  richten  op  de  onbelangrijke  details , wordt  de  algemene  vorm  - en  vooral  ook  de  verhoudingen -  verwaarloosd .  Het  geheim  van  het  tekenen  is  dan  ook , dat  men  weet  te  kiezen , welke  lijnen  van  belang  zijn  om  de  vorm  weer  te  geven , om  het  karakter  van  het  voorwerp  tot  uitdrukking  te  brengen .
    Hoe  kunnen  wij  nu  vermijden  dat  wij  teveel  gaan  tekenen ?  Welnu , dit  is  tamelijk  eenvoudig .  Wij  moeten  onze  tekening  als  het  ware  van  de  grond  af  opbouwen ; zorgen  voor  een  hechte  constructie .  Daarom  dus  moeten  wij  de  bijkomstige  details  buiten  beschouwing  laten  en  meer  gaan  letten  op  de  algehele  vorm , waartoe  het  tekenen  van  silhouetten  ons  reeds  heeft  gebracht .  Direct  bijj  de  eerste  opzet  al  moeten  wij  zoveel  mogelijk  gebruik  maken  van  hulplijnen , daar  deze  als  het  ware  het  geraamte  van  de  tekening  vormen .  Is  de  grote  vorm  op  deze  wijze  vastgesteld , dan  kunt  u  de  belangrijke  details  gaan  tekenen  en  daarna -  wanneer  blijkt  dat  het  noodzakelijk  is  voor  een  begrip  van  het  voorwerp - tekent  u  de  minder  belangrijke  details .  In  het kort gezegd  komt  het  dus  hier  op  neer , dat  uw  tekening  klaar  is ,  wanneer  u  zelf  meent  dat  hij  voldoende  is  uitgewerkt  om  de  bedoeling  weer  te  geven .  Begint  u  echter  met  het  weergeven  van  de  bijkomstigheden , dan  is  het  leed  vaak  niet  te  overzien .  Een  verkeerde  plaatsing  van  één  detail  heeft  tot  gevolg  dat  ook  de  andere  niet  op  de  juiste  plaats  komen  te  staan .  Op  die  wijze  heeft  u  in  het  geheel  geen  houvast  en  is  de  tekening  tot  mislukking  gedoemd .
    De  constrctie , het  geraamte  van  uw  tekening , behoedt  u  voor  fouten  in  proporties  en  perspectief .  Het  is  een  onbetaalbare  hulp , zoals  blijken  zal  in  het  laatste  hoofdstuk  van  deze  les :
    Vervolg:  Art. 7 a


    02-04-2006 om 12:48 geschreven door Freddy


    01-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 51 .

    Wij  laten  deze  opeenstapeling  van  voorwerpen  niet  zien , om  u  aan  te  moedigen  dit  op  dezelfde  wijze  te  doen . Het  gaat  er  slechts  om  u  te  laten  zien , dat  de  onderwerpen  voor  uw  studie  rond  om  u  heen  te  vinden  zijn .  Bestudeer  ze  stuk  voor  stuk  door  het  A.B.C. - scherm  en  teken  ze .

    01-04-2006 om 14:32 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 52 .

    01-04-2006 om 14:27 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 54
     De  eerste  hulplijnen  welke  u  trekt  zijn  de assen .

    01-04-2006 om 14:15 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 53 .

    Hier  ziet  je  heel  grote  voorwerpen  tesamen  met  kleinere  objecten .  Teken  echter  voorlopig  geen  stillevens .  Leer  eerst  de  voorwerpen  stuk  voor  stuk  te  tekenen .

    01-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 6 . a ,

    Fig . 50 .

    Silhouetten

    01-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 6 a
    ART . NR . 6 a

    HET  TEKENEN  VAN  SILHOUETTEN .  

    U  weet  wat  een  silhouet  is ?  Het  is  een  eenvoudige , zuivere  omtrek  van  een  voorwerp  dat  wij  recht  voor  ons  plaatsen .  De  ruimte  binnen  die  omtrek  is  van  een  egale , liefst  donkere  tint .  Voor  onze  silhouetten  maken  wij  gebruik  van  O . I . inkt , omdat  wij  daarmee  zulke  mooie  zuivere  schaduwbeelden  kunnen  maken . Begin  met  een  heel  eenvoudig  voorwerp . Plaats  het  recht  voor  u , het  liefst  bij  een  raam , zodat  het  voorwerp  donker  afsteekt  tegen  een  lichte  achtergrond . Op  die  manier  zal  ook  uw  aandacht  niet  worden  afgeleid  door  bijkomstige  details . Dit  is  namelijk  wel  het  geval  als  het  voorwerp  zo  staat  dat  er  van  links  of  rechts  licht  op  valt . Door  het  voorwerp  voor  het  raam  te  plaatsen  ziet  u  dus  beter  zijn  algemene , grote  vorm  en  zult  u  het  gemakkelijker  kunnen  tekenen .

    Maak  gebruik  van  het  A.B.C.-scherm  en  probeer  steun  te  vinden  aan  de  hand  van  de  ruitverdeling  op  het  scherm . Teken  heel  licht  met  potlood  de  grondvorm  van  het  voorwerp  en  maak  zoveel  mogelijk  gebruik  van  hulplijnen .  Wanneer  u  de  tekening  op  die  manier  zuiver  in  potlood  heeft  staan , gaat  u  met  een  penseel  en  O.I. inkt  de  contour  natrekken .  Zorg  er  vooral  voor , dat  u  niet  buiten  de  potloodlijnen  komt .  Door  de  penseeloefeningen  welke  u  reeds  gemaakt  heeft , zal  dit  niet  moeilijk  zijn .
    Staat  de  contour  er  dus  in  inkt  zuiver  op , dan  vult  u  het  gehele  silhouet  in .  U  kunt  het  beste  op  tekenkarton  werken , daar  papier , door  de  grote  hoeveelheid  inkt ,  spoedig  zal  gaan  bobbelen .  Zorg  er  ook  altijd  voor  dat  u  met  een  vol  penseel  tekent , zodat , wanneer  u  een  penseelstreek  afbreekt  om  opnieuw  in  te  doppen , de  aansluiting  van  de  volgende  streek  vloeiend  overgaat .  Op  die  manier  verkrijgt  u  een  mooi  egaal  oppervlak .  Wanneer  u  fig . 50  bekijkt , ziet  u  dat  er  heel  aardige  decoratieve  versieringen  te  maken   zijn .  Vooral  de  meer  ingewikkelde  vormen , zoals  de  tak  en  de  bloem  hebben  een  mooi  effect . De  tekening  hiervan  is  natuurlijk  wel  moelijker , maar  al  tekenende  zult  u  ook  die  moeilijkheden  leren  overwinnen .      

                
     

    01-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    31-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
    DE  PERSPECTIEF  VAN  DE  CIRKEL .

    Op  een  vierkant  stuk  karton  trekken  we  een  cirkel  en  wel  zo , dat  deze  precies  de  zijkanten  van  het  karton  raakt . In  deze  cirkel  trekken  we  vervolgens  de  diagonalen , de  verticale  as  AB  en  de  horizontale  as  CD . Nu  leggen  wij  het  karton  plat  voor  ons  op  tafel  en  bekijken  het  door  het  A.B.C. -scherm .  We  zien  het  dan  zoals  fig . 43 b  aangeeft .  De  vormverandering  van  het  stuk  karton  zelf  hebben  we  reeds  kunnen  vaststellen ; de  daarop  getekende  cirkel  neemt  thans  de  vorm  van  een  ellips  aan .  Een  ellips  wil  zeggen , een  gesloten  kromme  lijn , meer  breed  dan  hoog , tengevolge  van  de  verkorting  van  de  verticale  as  AB .  Het  middelpunt  O  ligt  dichter  bij  B  dan  bij  A , vanwege  de  sterkere  verkorting  van  de  helft  van  het  vierkant , die  het  verst  van  het  oog  verwijderd  is .  Dit  zal  uiteraard  hetzelfde  zijn  voor  de  raakpunten  C  en  D  van  de  cirkel  met  de  zijden  van  het  vierkant . ( Toch  blijft , als  wij  de  ellips  op  zichzelf  beschouwen , het  snijpunt  van  zijn  twee  assen  in  het  punt  M , dat  evenver  van  A  als  van  B  ligt .  De  geometrische  vorm  van  de  ellips  moet  volkomen  symmetrisch  blijven  ten  opzichte  van  zijn  twee  assen  AB  en  EF ) .
    Wij  gaan  nu  de  cilinder  eens  bekijken .
    Veronderstel  dat  wij  een  cilinder  in  een  doos  zetten  die  precies  is  aangepast  aan  de  afmetingen  van  die  cilinder . Deze  doos  gaan  wij  nu  eerst  in  perspectief  tekenen , op  dezelfde  wijze  zoals  onze vorige  kubussen .
     Wij  nemen  aan  dat  de  doos  doorzichtig  is  en  trekken  in  de  bovenste  vierkant  en  in  het   onderste  vierkant  een  ellips .  Wij  zien  dan  dat  de  bovenste  ellips  meer  afgeplat  is  dan  de  onderste , omdat  hij  zich  dichter  bij  de  horizon  bevindt  en  dus  de  verkorting  sterker  is .  Vervolgens  hebben  wij  alleen  maar  de  raakpunten  van  de  onderste  en  bovenste  ellips  door  verticale  lijnen  met  elkaar  te  verbinden  en ..... de  cilinder  is  klaar !  Fig . 44 bislaat  ons  nog  eens  duidelijk  zien , dat  de  volheid  van  de  vorm  van  de  ellipsen  afneemt , naarmate  zij  dichter  bij  de  horizon  komen .  Wij  kunnen  deze  afbeelding  min  of  meer  vergelijken  met  fig . 38 .  Tenslotte  toont  fig . 45  ons , dat  een  liggende  cilinder  op  dezelfde  wijze  gecostrueerd  wordt  als  een  staande  cilinder .
    Dit  is  nu  voorlopig  alles  wat  wij  over  de  perspectief  moeten  weten .  U  zult  moeten  toegeven  dat  het  allemaal  toch  betrekkelijk  eenvoudig  is .  Trouwen , naarmate  u  oefent , zult  u  aan  deze  verschijnselen  spoedig  gewend  zijn  om  ze  dan  als  het  ware  gevoelsmatig  te  gaan  toepassen .
    De  zuivere  contructies  die  u  aan  de  hand  van  de  afbeeldingen  heeft  kunnen  bestuderen , zullen  u  in  staat  stellen  om  uw  eigen  schetsen  op  zuiverheid  te  kunnen  controleren .
    Niettemin  vinden  wij  het  noodzakelijk  om  u  te  wijzen  op  enkele  veel  voorkomende  fouten , die  de  beginner  geneigd  is  te  maken .

    WAAR  U  OP  MOET  LETTEN .

    In  fig . 46  ziet  u  enkele  grote  fouten .  Een  ervan  ziet  u  dadelijk . Juist !  De  perspectief  van  de  cirkels  deugt  niet .  De  tweede  fout  is  het  weergeven  van  de  ruiten  op  het  tafellaken .  Zoals  het  nu  getekend  is  lijkt  het  op  een  voor  ons  hangend  kleedje .  Met  het  wijken  van  de  lijnen  is  in  het  geheel  geen   rekening  gehouden .  Ook  de  zijkanten  van  de  tafel  laten  geen  juist  perspectievisch  verloop  zien  en  tenslotte  mankeert  er  ook  iets  aan  de  groeven  op  de  karaf .  Perspectief  doet  zich  namelijk  ook  hier  gelden .  De  voorste  groef  is  het  dichtst  bij  het  oog  en  naarmate  zij  meer  naar  achteren  verdwijnen , zullen  ze  smaller  worden .
    Vergelijk  nu  fig . 46  goed  met  fig . 47  en  de  fouten  zullen  onmiddelijk  in  het  oog  springen .
    Het  tweede  voorbeeld  is  een  beetje  moeilijker .
    Een  ruimtelijk  voorwerp ( dat  dus  drie  afmetingen  heeft :  lengte , breedte  en  diepte )  zoals  een  kubus , kunt u  nooit  tekenen  zoals  het  is  afgebeeld  in  fig .  48 C .  Waarom  niet ?   Omdat , wanneer  u  één  van  de  vlakken  voor  u  ziet , zoals  bij  A , de  twee  zijvlakken  aan  het  gezicht  zijn  onttrokken .  
    Kubus  C  moet  dus  de  voorkant  laten  zien  en  een zijvlak  in  vluchtend  perspectief .
    Wanneer  deze  twee  vlakken  voor  u  zichtbaar  zijn  moet  de  stand  van  de  kubus  dus  zo  zijn , zoals  dit  bij  B  is  aangegeven .
    Hij  staat  dus  perspectievisch  onder  een  hoek  en  moet  als  zodanig  worden  weergegeven .  Alleen  in  het  geval  wanneer  deze  kubus  ( of  een  dergelijk  voorwerp )  deel  uitmaakt  van  een  groep , kunt  u  hem  tekenen  als  D'  en  D''  van  fig . 49  ( zie  ook  afb . 36 ) .
    U  ziet  het , bij  het  tekenen  komt  het  aan  op  gezond  verstand  en  duidelijk  waarnemen .  Bekijk  daarom  de  voorwerpen  eerst  goed  alvoren  u  gaat  tekenen .  Bedenk , dat  u , door  vijf   minuten  goed  te  kijken  vaak  meer  kunt  leren  dan  door  een  half  uur  te  tekenen .   Maar.....  we  zijn  nu  al  weer  lang  bezig  geweest  aan  ernstige  studie  en  daarom  heeft  u  recht  op  uw
    DERDE  ONTSPANNING :
    HET  TEKENEN  VAN  SILHOUETTEN
                            

    31-03-2006 om 16:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 43 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 43 .

    31-03-2006 om 13:10 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 EN 44 BIS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44  en  44 bis .

    31-03-2006 om 13:05 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 45 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    31-03-2006 om 13:03 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 46 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 46 .

    31-03-2006 om 13:03 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47 .

    31-03-2006 om 13:02 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 48 .

    31-03-2006 om 13:01 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .49
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 49 .

    31-03-2006 om 13:00 geschreven door Freddy


    30-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 6 DE HORIZON.
    ART . NR . 6

    DE  HORIZON .

    Bij  het  bekijken  van  de  kubussen  heeft  u   zich  natuurlijk  al  afgevraagd  waarheen  de  lijnen   " vluchten  " naarmate  ze  zich  van  ons  verwijderen .  Wanneer  zij  steeds  meer  naar  elkaar  toelopen, dan  zullen  ze  toch  ergens  bij  elkaar  komen . Inderdaad ! En  dat  punt  " ergens " ligt  op  de  horizon .
    DE  HORIZON - één  van  de  belangrijkste  perspectiebegrippen - wat  is  dat ?  Stelt  u  zich  voor , een  lijn , welke  onbegrensd  is,  volkomen  horizontaal  loopt  en  die  precies  gelegen  is  op  de  hoogte  van  onze  ogen  wanneer  wij  volkomen  recht  voor  ons  kijken . Ook  zoudt  u  zich  een  enorme, onbegrende  glasplaat kunnen  voorstellen  welke  volkomen  horizontaal  ligt , met  de  voorkant ( de  snede  dus ) tegen  de  ogen . En  of  wij  nu  op  een  ladder  gaan  staan  of  op  de  grond  gaan  zitten , nimmer  zult  u  de  onderkant  of  de  bovenkant  van  deze  glasplaat  kunnen  zien . Anders  gezegd : van  dit  steeds  " horizontale  vlak " - dat  loodrecht  op  het  tafereel  staat  zien  wij  dus 
    alleen  de  snede . Die  snede  is  dus  onze  horizon , welke  steeds  horizontaal  loopt  en  omhoog  en  omlaag  gaat  naarmate  wij  een  hoger  of  lager  standpunt  innemen .
    Voor  een  ieder  is  dus  de  plaats  van  de  horizon  verschillend . Bent  u  klein , dan  ligt  hij  lager  dan  de  horizon  van  een  groter  iemand . Wij  raden  u  aan , om  deze  verschijnselen  zelf  eens  te  onderzoeken , want  daar  gaat  het  immers  om : u  moet  leren  zien .

    WIJKENDE  LIJNEN  EN  VERDWIJNPUNTEN
    EVENWIJDIGE  PERSPECTIEF

    Wij  keren  nu  weer  eens  terug  naar  onze  "wijkende  lijnen "  en  herhalingen  daarvoor  een  eerder  gedane  proef  ( zie fig. 35 ). Door  ons  scherm  bekijken  wij  het  vierkante  stukje  karton  dat  plat  voor  ons  op  tafel  ligt . Wij  zien  dan  dat  de  lijnen AC  en  BD , welke  de  zijden  links  en  rechts  begrenzen , " wijkende  lijnen " zijn . In  werkelijkheid  zijn  het  horizontale  lijnen  welke  evenwijdig  aan  elkaar  lopen . Zij  beginnen  dicht  bij  ons oog  en  lopen  naar  achter  toe . Het  andere  paar  lijnen  AB  en  CD  ligt  ook  horizontaal  en  in  werkelijkheid  ook  evenwijdig  aan  elkaar .
    Maar  in  tegenstelling  tot  de  lijnen  AC  en  BD  liggen  de  lijnen  AB  en  CD  evenwijdig  met  onze  horizonlijn - dus  met  ons  tafereel . Daarom  wijken  deze  lijnen  niet . De  enige  verandering  welke  zij  ondegaan  is , dat  zij  korter  worden  naarmate  zij  verder  van  ons  oog  verwijderd  zijn . ( CD  is  korter  dan  AB ) !  Hetzelfde  verschijnsel  zien  wij  bij  de  lijnen  EF  en  GH  van  het  staande   karton . De  lijnen  EG  en  FH  daarentegen  zijn  weer  wijkende  lijnen .
    Wanneer  wij  nu  de  wijkende  lijnen  van  het  liggende  en  het  staande  stuk  karton  gaan  verlengen  door  middel  van  " vluchtlijnen " ( de  gestippelde  lijnen  in  fig. 35 ) dan  zien  we  dat  zij  uitkomen  in  het  punt  P . Dit  punt  ligt  op  de  horizon ! Wij  leren  hieruit  dus , dat  alle  evenwijdige  horizontale  lijnen , welke  loodrecht  op  het  tafereel  staan , samenkomende  in  één  punt  op  de  horizon . Dit  punt  noemen  wij  het  " vluchtpunt " . Wij  zeiden  u  reeds  dat  perspectief  een  zaak  is  van  gezond  verstand  en  of  het  dus  gaat  om  stukken  karton  of  om  vierkante  of  rechthoekige  dozen , overal  en  altijd  zult u  deze  zelfde  verschijnselen  van  de  evenwijdige  lijnen  kunnen  ontdekken . Bekijk  fig. 36  maar  eens . De  vlakken  van  de  kubus  welke  naar  het  oog  zijn  toegekeerd  behouden  hun  werkelijke  vormen  en  afmetingen . De  vakken  echter  welke  loodrecht  op  het  tafereel  staan , ondergaan  vormveranderingen  omdat  zij  begrensd  worden  door  wijkende  lijnen .
    Tot  nu  toe  hebben  we  alleen  gesproken  over  de  evenwijdige  perspectief , welke  zo  genoemd  is , omdat  het  voorwerp  zich  recht  voor  ons  bevindt  met  één  vlak  evenwijdig  aan  ons  tafereel . De  wijkende  lijnen  van  het  voorwerp  staan  in  werkelijkheid  dus  loodrecht  op  het  tafereel .
    Wij  gaan  nu  onze  kubus  eens  wat  verdraaien , zodat  we  hem  onder  een  bepaalde  hoek  zien .

    PERSPECTIEF  VAN  VOORWERPEN  WELKE  EEN  HOEK  MAKEN  MET  HET  TAFEREEL.

    In  fig . 37  zien  wij   onze  kubus  dus " onder  een  bepaalde  hoek " . Geen  enkele  lijn , geen  enkel  vlak  loopt  evenwijdig  met  het  tafereel . Alle  horizontale lijnen , welke  in  werkelijkheid  evenwijdig  aan  elkaar  lopen , zijn  dus  wijkende  lijnen  geworden . In  de  tekening  zien  wij  deze  lijnen  dan  ook  "vluchten ", maar  niet  in  één , doch  in  twee  "vluchtpunten " ( de  punten  P1  en  P2 ) . Het  ene  is  links , het  andere  rechts  gelegen . U  moet  dit  echter  onthouden : horizontaal  wijkende  lijnen  hebben  alleen  dan  hetzelde  vluchtpunt , wanneer  zij  in  werkelijkheid  evenwijdig  aan  elkaar  lopen . In  onze  kubus  zijn  het  dus  de  lijnen  EF , AB ,CD  enerzijds  en  de  lijnen  BF , AE , CG  anderzijds .

    DE  PLAATS  VAN  DE  VLUCHLIJNEN  MET  BETREKKING  TOT  DE  HORIZON .

    Uit  hetgeen  wij  tot  nu  toe  hebben  geleerd  kunnen  we  gemakkelijk  afleiden , dat  de  vluchtlijnen  welke  onder  de  horizon  liggen  een  opwaartse  richting  hebben . De  vluchtlijnen  nu , welke  boven  de  horizon  liggen  hebben  een  neergaande  richting . De  lijnen  die  precies  op  de  hoogte  van  onze  ogen  liggen , blijven  echter  horizontaal . Wij  herinneren  u  hierbij  nog  even  aan  die  grote  glazen  plaat , waarvan  de  snede  overeen  komt  met  de  horizon . De  vluchtlijnen  welke  dus  precies  op  de  hoogte  van  de  ogen  liggen  vallen  samen  met  de  horizon .
    De  afbeeldingen  zullen  al  deze  verschijnselen  voor  ons  zichtbaar  maken . Wij  zullen  dan  zien , dat  alle  vlakken  in  grootte  schijnen  af  te  nemen , naarmate  zij  zich  verder  van  ons  verwijderen  en  als  het  ware  dieper  in  de  achtergrond  dringen . Wij  kennen  dit  verschijnsel  reeds  van  de  verkorting . De  mate  van  de  verkorting  echte  hangt  af  van  de  gezichtshoek . In  fig . 38  is  het  zo  dat  het  oog  zich  bevindt  ter  hoogte  en  tegenover  het  punt O . Dit  punt  O  ligt  dus  op  de  lijn  welke  overeenkomt  met  de  horizon . Van  plank  A  zien  wij  dus  geen  wijkende  lijnen , omdat  deze  samenvallen  met  de  horizon . Van  de  planken  F , E  en  C  lopen  de  wijkende  lijnen  op  omdat  zij  onder  de  horizon  liggen . Tevens  merken  wij  op , dat  wij  de  planken  sterker  verkort  zien  naarmate  wij  er  minder  bovenop  kijken ( plank F  doet  zich  het  breedst  voor  omdat  wij  er  meer  " bovenop " kijken ) . Van  de  planken  D  en  B  liggen  de  wijkende  lijnen  boven  de  horizon  en  zij  hebben  dus  een  neergaande  richting . Omdat  deze  planken  boven  de  horizon  liggen  kijken  wij  er  dus  van  onderen  tegenaan . En  hoe  meer  wij  er  tegenaan  kunnen  kijken - dus , hoe  hoger  zij  liggen -  des  te  breder  zien  wij  die  plank ( D  zien  wij  breder  dan  B ) .
    Het  zal  u  duidelijk  zijn , dat  al  deze  verschijnselen   voor  ieder  ander  voorwerp  gelden , al  naar  gelang  de  plaats  dat  het  inneemt  ten  opzichte  van  de  horizon . De  afbeelding  op   ( fig . 40 )  zal  het  u  allemaal  nog  eens  duidelijk  maken . 
    Zowel  bij  lijnen  als  bij  vlakken  en  bij  ruimtelijke  voorwerpen  zult  u  zich  thans  rekenschap  kunnen  geven  van  het  vluchten  der  lijnen  en  van  de  verkortingen . In  het  kort  demonstreren  wij  dit  nog  bij  fig . 42 . Eerst  is  de  lineaal  gezien  in  evenwijdige  perspectief , met  zijn  langste  zijde  naar  de  beschouwer  gekeerd . Achtereenvolgens  wordt  hij  in  verschillende  standen  geplaatst  ( perspectievisch  gezegd  dus  onder  een  " andere  hoek " )  om  tenslotte  weer in  evenwijdige  perspectief  te  komen , doch  nu  met  zijn  kortste  zijde  naar  ons  toegekeerd . In  fig . 41  hebben  wij  verschillende  vlakken  en  ruintelijke  voorwerpen  bij  elkaar  gebracht  om  u  een  geheel  te  laten  zien  van  perspectievische  verschijnselen  onder  een  bepaalde  hoek . Wij  merken  hierbij  op , dat  u  het  middelpunt  van  de  verschillende  vlakken , welke  door  het  perspectievisch  aanzicht  een  vormverandering  hebben  ondergaan . Het  middelpunt  bevindt  zich  namelijk  op  het  snijpunt  van  de  diagonalen .
    Tenslotte  gaven  wij  met  stippellijnen  de  onzichbare  zijden  aan . Vanzelfsprekend  zijn  ook  zij  onderwerpen  aan  de  perspectief .
    Tot  besluit  geven  wij  thans  een  kort  overzicht  van  de  betrekkelijke  eenvoudige  en  gemakkelijk  te  onthouden  regels  welke  betrekking  hebben  op  de  LIJNPERSPECTIEF .
    Verticale  lijnen  blijven  in  perspectievisch  aanzicht  verticaal , doch  hun  grootte  neemt  af  naarmate  zij  verder  van  ons  oog  verwijderd  zijn .
    Horizontale  lijnen  worden  in  twee  groepen  ondergebracht :
    A ) horizontale  lijnen  welke  evenwijdig  aan  onze  oogas , dus  aan  het  tafereel  liggen . Deze  lijnen  blijven  horizontaal . Hun  grootte  neemt  echter  af  naarmate  zij  verder  van  ons  oog  verwijderd  zijn .
    B ) hoizontale  lijnen  welke  een  hoek  maken  met  het  tafereel  en  waarbij  het  beginpunt  dus  meer  of  minder  bij  ons  oog  is , terwijl  het  uiteinde  zich  er  verder  van  verwijdert . Deze  lijnen  schijnen  zich  in  de  achtergrond  te  " dringen " !  Zij  " vluchten " dus  naar  de  horizon  en  komen  daar , wanneer  wij  ze  doortrekken , samen  in  een  " vluchtpunt " .
    Alle  horizontale  lijnen  van  deze  groep - in  werkelijkheid  dus  evenwijdig  lopend  aan  elkaar  -  komen  samen  in  hetzelfde  vluchtpunt .
    Er  kunnen  meerdere  vluchtpunten  zijn .
    Wanneer  de  horizontale  lijnen  van  het  voorwerp  loodrecht  op  het  tafereel  staan  komen  zij  samen  in  het  vluchtpunt  dat  wij  het  " oogpunt " noemen .
    De  horizontale  lijnen  die  in  werkelijkheid  evenwijdig  aan  elkaar  lopen  doch  NIET  loodrecht  op  het  tafereel  staan , komen  samen  in  de  vluchtpunten  die  wij     "verdwijnpunten " noemen . Deze  verdwijnpunten  kunnen  zowel  links  als  rechts  van  het  oogpunt  liggen  en  er  zijn  evenveel  verdwijnpunten  als  er  groepen  van  lijnen  van  deze  soort  zijn .
    Dit  zijn  dan  de  belangrijkste  perspectievische  regels . Onthoud  ze  goed . Voor  de  perspectief  van  de  circel , waarover  wij  nu  gaan  praten , gelden  in  principe  deze  wetten  eveneens .

    30-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    29-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .30
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40

    29-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!