E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    03-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 66
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 66
    Photografisch  document  wat  als  basis  gebruikt  wordt .

    03-04-2006 om 17:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Perspectivisch  controle  element .

    1 ) Vluchtlijnen  voor  voorwerpen ; plans  en  vergelijkingen .
    2 ) Recht  op  de  diameter  van  de  ellipsen  voor  cilinders  en  aanverwante  voorwerpen .
    ( het  uitlopen  van  de  lijnen  is  opgehouden , door  het  in  kader  van  het  blad  zetten ).

    03-04-2006 om 17:09 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 68
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 68
    Naar  verbeelding , volle  constructielijnen  op  doorschijnend  papier  zetten , ( de  stippellijn  hier  is  alleen  een  aanwijzing  voor  de  leerlingen ) .

    03-04-2006 om 17:01 geschreven door Freddy


    02-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 56
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 56
     Hier  ziet  u  een  tekening  van   een  koffiepot .  In  de  volgende  schema's  ziet  u  hoe  door  middel  van  hulplijnen  de  contructie  onstaat .

    02-04-2006 om 19:10 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 57 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57
    Op  het  midden  van  ons  papier  trekken  we  een  verticale  lijn , omdat  het  een  praktisch  symmetrisch  voorwerp  is .  De  tuit  en  het  oor  steken  links  en  rechts  bijna  evenver  uit . 
    Dit  kunt  u  gemakkelijk  vaststellen  door  middel  van  het  meten  met  de  lineaal  ( fig. 55 ) .  De  totale  breedte  zet  u  af  op  een  horizontale  lijn , welke  de  verticale  snijdt  op  de  plaats  waar  de  buik  van  de  pot  het  breedst  is ( meet  dit  ook  met  de  lineaal ) .  Vervolgens  trekken  wij  de  bovenste  en  onderste  horizontale  lijnen  en  de  linker  en  rechter  verticalen .  Zo  onstaat  een  rechthoek  waarin  het  gehele  voorwerp  past .  Nu  bepalen  we  de  hoogte  van  de  voet , van  de  buik , van  hals  en  deksel  en  geven  dit  met  horizontale  lijnen  aan .  Door  middel  van  verticale  lijnen  - voor  voet  en  buik - en  schuine  lijnen-voor  hals  en  deksel - bepalen  we  tenslotte  de  grote  algemene  vorm .

    02-04-2006 om 19:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 en 59.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 58  en  59
    Wij  zoeken  de  begin - en  eindpunten  op  van  de  schuine  lijnen  waarmee  de  vorm  van  tuit , oor  en  voet  worden  bepaald .  In  de  volgende  bewerking  ziet  u  dat  met  horizontale  lijntjes  belangrijke  details  worden  aangeduid , zoals  de  knop  van  het  deksel , de  gebogen  lijnen  enz .  In  werkelijkheid  is  het  dus  zo , dat  wij  in  de  grote  rechthoek  waarbinnen  de  gehele  vorm   valt , een  aantal  kleinere  geometrische  figuren  tekenen  welke  de  verschillende  onderdelen  omsluiten .  Wij  zijn  dus  nu  gereed  met onze contructie .  
    Zie  eens  hoe  door  middel  van  " modulatie " in  de  lijndikte  het  ronde  en  het  bolle  van  de  kan  is  weergegeven .  Wij  hebben  aangenomen  dat  het  licht  van  links  komt . 

    02-04-2006 om 17:58 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 en 59 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-04-2006 om 17:41 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .60 en 61 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 60  en  61 .
    De  afbeeldingen  laten  duidelijk  zien  waarover  het  gaat .  Het  silhouet  van  het  voorwerp  dat  precies  past  in  de  overgebleven , welke  links  als  een  zwarte  massa  is  weergegeven .

    02-04-2006 om 17:39 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-04-2006 om 17:34 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 60 en 61
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 60  en  61 .
    De  afbeelding  laat  de  hulplijnen  voor  een  vaas  zien , waarbij  ter  verduidelijking  de  overgebleven  ruimten  grijs  zijn  weergegeven .

    02-04-2006 om 17:33 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 62
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 62
    Wij  vragen  nu  nog  geen   ingwikkelde  tekeningen  zoals  dit  beeld .  Wij  laten  u  alleen  zien  dat  ook  in  dergelijke  gevallen  van  dezelfde  methode  gebruikt  wordt  gemaakt .

    02-04-2006 om 17:24 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 63
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 63

    02-04-2006 om 17:20 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 64
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 64

    02-04-2006 om 17:18 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 65 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65

    02-04-2006 om 17:18 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 7 a

    Art . Nr . 7 a

    HET  TEKENEN  IN  LIJN  NAAR  DE  NATUUR .

    Voorlopig  laten  wij  het  scherm  rusten .  Wij  maken  er  alleen  gebruik  van  bij  de  contrlole -  achetraf -  om  de  juistheid  van  de  lijnen  te  bepalen .
       Het  eerste  stadium :

    HET  BESTUDEREN  VAN  DE  VORM .

    Kies  een  eenvoudig  voorwerp  en  zet  het  voor  u  op  tafel .  De  afstand  tot  het  oog  moet  ongeveer  vijfmaal  de  grootste  afmeting  van  het  voorwerp  bedragen .  Zorg  voor  een  goede  belichting .  U  moet  het  voorwerp  duidelijk  kunnen  zien  in  één  enkele  oogopslag , zonder  uw  hoofd te  buigen  of  de  horizon  te  verleggen .  Het  prettigste  is , wanneer  het  licht  van  links  boven  het  voorwerp  valt .  Zo , en  nu  gaat  u  eerst  eens  aandachtig  dit  voorwer  bekijken .  Het  is  een  goede  gewoonte  waaraan  u  zult  moeten  wennen .  Doch  naarmate  u  vordert  zult  u  leren  inzien , dat  die  ogenblikken  van  "meditatie " vaak  het  welslagen  van  de  tekening  bepalen .  U  dient  zich  namelijk  rekenschap  te  geven  van  wat  u  tekent .  De  meeste  mensen  kijken  mechanisch  en  oppervlakkig .
    Het  zijn  de  mensen  die  zeggen  " ik  kan  geen  potlood  vasthouden " .  Hun  gebrek  libt  echter  ergen  anders : zij  kunnen  niet  kijken !
     " Gewoon  maar  kijken "  is  voor  het  tekenen  ook  niet  voldoende .  Wat  de  tekenaar  van  anders  onderscheidt  is  dan  ook  zijn  " bewust  kijken " .  De  tekenaar  leest als  het  ware  het  voorwerp .  U  moet  eens  opletten  hoeveel  tekeningen  van  beginners  een  zekere  leegheid  vertonen .  Wij  zien  een  paar  angstig  neergezette  lijnen  welke  ieder  verband  missen .  Men  is  niet  verder  kunnen  komen , omdat  men  niet  kon  of  niet  wist  het  voorwerp  te  " lezen " . 
    Om  de  vormen  te  leren  begrijpen  moet  ons  kijken  gepaard  gaan  met  nadenken .  In  onze  gedachten  moeten  wij  de  lijnen  reeds  op  het  papier  zien .  Steeds  moeten  wij  onszelf  ook  afvragen : waarom  loopt  die  lijn  zo  en  waarom  heeft  deze  lijn  weer  een  andere  richting .  Leer  ieder  voorwerp  zien  als  ware  het  doorzichtig .  Teken  in  uw  gedachten  de  lijnen  door , zoals  wij  deden  bij  de  cilinder  van  fig . 44 .  Tekenen  is  begrijpen  en  andere  laten  begrijpen .  Voor  een  leek  is  het  bekijken  van  een  partituur  een  zien  van  "tekentjes " op  papier .  Voor  de  musicus  echter  betekenen  deze  tekentjes  iets : ze  worden  geluiden , stilten , bewegingen .  Kunstenaar  is  hij ,  die  de  partituur  weet  te  ontcijferen .  Zo  is  het  ook  met  het  tekenen . Wij  moeten  de  vormen  in  de  natuur  leren  ontcijferen  om  op  die  manier  die  vormen  voor  anderen  begrijpelijk  te  doen  worden .

    Het  tweede  stadium  :  DE  VERHOUDINGEN

    Op  enkele  uitzonderingen  na , ziet  de  beginner  zijn  onderwerp  teveel  als  uit  kleine  stukjes  samengesteld .  Hij  ziet  het  geheel  nog  niet .  Wanneer  hij  gaat  tekenen  bekijkt  hij  zo'n  stukje , trekt  haastig  een  lijn , richt  het  hoofd  weer  op  en  trekt  de  volgende  lijn .  Omdat  hij  zonder  methode  te  werk  gaat , zet  hij  deze  fragmenten  achter  elkaar  op  een  rijtje , zonder  hun  werkelijke  grootte  te  schatten .  Dit  moet  op  mislukking  uitdraaien .  Wanneer  details  afzonderlijk  van  elkaar  worden  waargenomen , zal  er  nimmer  een  verantwoord  geheel  onstaan ;  Daarom  moet  u  altijd  eerst  de  grote  verhoudingen  vaststellen  en  daarna  de  verhoudingen  van  de  onderdelen .  Op  die  manier  komen  dan  vanzelf  de  details  op  hun  juiste  plaats  te  staan  en  in  de  juiste verhouding .

    Wanneer  u  een  voorwerp  tekent  waarvan  de  hoogte  groter   is  dan  de  breedte , dan  neemt  u  het  vel  tekenpapier  in  de  lengte , voor  u .  In  het  tegenovergestelde  geval  neemt  u  het  papier  in  de  breedte  voor  u .  Al  naar  gelang  u  op  een  stuk  karton  of  en  tekenbord  werkt , zet  u  het  papier  met  klemmen  of  punaises  vast .  Prettig  is  het  om  het  tekenbord  eerst  een  paar  vellen  papier  te  spannen  ter  grootte  van  het  bord  zelf .  Hiermede  voorkomt  u  dat  putjes  en  nerven  in  het  bord  storend  werken  bij  het  tekenen .  Gebruik  altijd  tekenpapier  van  goede  kwaliteit .  Het  mag  niet  te  grof  of  te  fijn  van  korrel  zijn .  Glad  papier  mag  u  voor  potloodtekeningen  nimmer  gebruiken .

    De  eerste  vraag  die  bij  de  beginner  opkomt  is  wel : " hoe  begin  ik  met  het  vaststellen  van  de  verhoudingen ? " .  Het  antwwoord  op  die  vraag  is  eenvoudiger  dan  u  denkt .  We  beginnen  namelijk  met  het  vaststellen  van  de  grootste  hoogte  en  de  grootste  breedte .  Deze  twee  maten  te  vergelijken , het  verschil  dat  tussen  beiden  bestaat  te  schatten , dat  is  de  hele  kwestie !  Wanneer  in  uw  tekening  de  twee  grootste  afmetingen  van  het  voorwerp  in  hun  juiste  verhouding  zijn  weergegeven , dan  ligt  daarin  de  kans , dat  alle  overige  verhoudingen  juist  zullen  zijn , op  voorwaarde  echter , dat  u  deze  ook  even  zorgvuldig  bestudeert  en  tegen  elkaar  afweegt .  Wij  geven  u  wel  de  raad  om  de  studies  voor  dit  deel  niet  te  klein  te  maken .  De  grootste  afmeting  van  een  voorwerp  mag  niet  kleiner  zijn  dan  10  cm .  Hoewel  er  toe  moeten  komen  de  verhoudingen  op  het  oog  te  leren  schatten , zullen  wij  in  het  begin  het  meten  met  potlood  of  lineaal  als  hulpmiddel  toepassen .  Neem  het  potlood  of  lineaal  ter  hand  zoals  fig . 55  laat  zien .  De  lineaal  wordt  door  duim  en  pink  gesteund .  Meet  nu , met  een  zoveel  mogenlijk  gestrekte  arm ,  eerst  de  hoogte  AC .  De  bovenkant  van  de  lineaal  laat  u  samenvallen  met  het  punt  C ; uw  duim  laat  u  langs  de  lineaal  glijden  totdat  de  nagel  samenvalt  met  het  punt  A .  Nu  gaat  u , zonder   uw  duim  te  verschuiven , dezelfde  handeling  uitvoeren  op  de  grootste  breedte  van  het  voorwerp .  U  kijkt  dus  hoeveel  keer  de  hoogte  op  de  breedte  gaat .  In  fig . 55  is  de  breedte  AB  gelijk  aan  4 X  de  hoogte  AC .  Om  deze  metingen  zuiver  te  kunnen  verrichten  is  het  de  zaak  dat  u  het  hoofd  volkomen  stil  houdt .  Ga  daarom  goed  op  uw  stoel  zitten  met  de  rug  tegen  de  leuning .  Van  groot  belang  is  ook , dat  u  de  arm  steeds  gestrekt  houdt  en  er  op  let  dat  de  lineaal  noch  naar  voren , noch  achteren , noch  naar  links  of  naar  rechts  helt .
    De  twee  enige  standen  die  de  lineaal  bij  deze  metingen  mag  hebben  zijn :  een  zuiver  verticale  voor  het  meten  van  de  hoogte  en  een  zuiver  horizontale  stand  voor  het  bepalen  van  de  breedtemaat .  In  het  laatste  geval  de  lineaal  vooral  niet  schuin  houden .  Houdt  hem  evenwijdig  aan  de  denkbeeldige  horizonlijn , evenwijdig  aan  de  horizontale  lijnen  van  het  scherm , toen  u  dat  zuiver  recht  tegenover  u  had  geplaatst .

    Maar  wat  bent  u  nu  eigenlijk  aan  het  doen , wanneer  u  op  deze  wijze  te  werk  gaat ?  Door  de  handelingen  met  de  lineaal  zet  u  in  feite  het  scherm  weer  ineen ,  met  zijn  verticale  en  horizontale  lijnen .  Op  de  verticale  assen  geeft  uw  duim  de  hoogten  aan  en  op  de  horizontale  assen  bepaalt  hij  de  breedten .  Dezelde  maten  dus , die  u  in  de  vorige  oefeningen  bepaalde  met  behulp  van  de  ruiten  op  het  papier .

    02-04-2006 om 15:42 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 55 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55

    Het  is  niet  juist  wanneer  u  met  de  lineaal  op  het  voorwerp  zelf  de  verhoudingen  bepaalt . Houdt  de  lineaal  met  gestrekte  arm  tussen  u  en  het  voorwerp , hetzij  horizontaal  of  verticaal , doch  altijd  op  de  hoogte  van  het  oog .

    02-04-2006 om 15:41 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 7
    Art . Nr . 7

    DE  OEFENING  VAN  HET  OOG .

    Hoe  leert  men  zien ?

    De  studie  die  u   maakt  met  behulp  van  het  A.B.C. - scherm  zijn  zeer  belangrijk  en  wij  nemen  aan , dat  u  dit  zelf  ook  goed  inziet . Immers , met  zijn  hulp  zult  u  fouten , waartoe  u  zich  als  het  ware  " instinctmatig " hebt  laten  verleiden , kunnen  voorkomen . Met  dit  scherm  zult  u  bij  het  tekenen  naar  de  natuur  de  fouten  in  afmetingen  en  perspectievisch  verloop  kunnen  ontdekken . Leren  zien .  Dat  is  het  grote  geheim  van  het  tekenen .  En  om  dat  te  leren , zult  u  steeds  de  lijnen  van  het  voorwerp  moeten  vergelijken  met  die  van  het  ruitverdeling  op  het  schrem .  Dat  scherm  moet  uw  beste  vriend  worden .  Tekenen  is  vergelijken .  Wij  hebben  dit  al  gezegd , toen  we  over  het  gebruik  van  de  Lettervormen  spraken .  Bekijk  ieder  voorwerp  door  dat  scherm . 
    Bekijk  het  in  zijn  geheel , bestudeer  de  details , controleer  de  verhoudingen  en  vergelijk  uw  bevindingen  bij  het  bestuderen  van  andere  voorwerpen .  De  uiteenzetting  over  de  perspectief  hebben  wij  u  laten  zien  aan  de  hand  van  een  voudige  voorwerpen , opdat  u  de  vormveranderingen  die  zij  ondergaan  meteen  kunt  waarnemen  en  controleren .  Nu  zult  u  aan  ieder  ruimtelijk  voorwerp  soortgelijke  vormveranderingen  kunnen  ontdekken ( het  wijken  der  lijnen , de  verkortingen  enz. ) , wanneer  u  deze  door  het  scherm  bestudeert .  Gaat  het  om  voorwerpen   met  grote  afmetingen , dan  wordt  de  beginner  hierdoor  vaak  afgeschrikt .  Wees  er  echter  niet  bang  voor .  Wat  u  moet  doen , is  het  scherm  zo  opstellen , dat  het  gehele voorwerp  hierin  zichtbaar  is .  Op  die  manier  zult  u  de  perspectieviche  verschijnselen  gemakkelijk  kunnen  waarnemen  en  het  weergeven  van  het  geheel  wordt  daardoor  eveneens  vergemakkelijkt  ( fig . 52  en  fig . 53 ) .

    De  vereenvoudiging  van  het  zien  en  de  weergave.

    Thans  zijn  wij  gekomen  aan  de  weergave  van  meer  ingewikkelde  voorwerpen  en  het  is  goed  hier  meteen  de  aandacht  te  vestigen  op  een veelvuldig  verbreid  misverstand .  Dit  bestaat  hierin ,  dat  men  meent  dat  de  kwaliteit  van  een  tekening  afhangt  van  een  pietepeuterige  afwerking  en  van  de  hoeveelheid  details  die  daarop  zijn  afgebeeld . Dit  is  onjuist , want  veelal  dient  deze  bedriegelijke  weelde  aan  details  slechts  om  fouten  die  men  in  het  begin  maakte , te  verbloemen .  Door  zich  in  het  begin  teveel  te  richten  op  de  onbelangrijke  details , wordt  de  algemene  vorm  - en  vooral  ook  de  verhoudingen -  verwaarloosd .  Het  geheim  van  het  tekenen  is  dan  ook , dat  men  weet  te  kiezen , welke  lijnen  van  belang  zijn  om  de  vorm  weer  te  geven , om  het  karakter  van  het  voorwerp  tot  uitdrukking  te  brengen .
    Hoe  kunnen  wij  nu  vermijden  dat  wij  teveel  gaan  tekenen ?  Welnu , dit  is  tamelijk  eenvoudig .  Wij  moeten  onze  tekening  als  het  ware  van  de  grond  af  opbouwen ; zorgen  voor  een  hechte  constructie .  Daarom  dus  moeten  wij  de  bijkomstige  details  buiten  beschouwing  laten  en  meer  gaan  letten  op  de  algehele  vorm , waartoe  het  tekenen  van  silhouetten  ons  reeds  heeft  gebracht .  Direct  bijj  de  eerste  opzet  al  moeten  wij  zoveel  mogelijk  gebruik  maken  van  hulplijnen , daar  deze  als  het  ware  het  geraamte  van  de  tekening  vormen .  Is  de  grote  vorm  op  deze  wijze  vastgesteld , dan  kunt  u  de  belangrijke  details  gaan  tekenen  en  daarna -  wanneer  blijkt  dat  het  noodzakelijk  is  voor  een  begrip  van  het  voorwerp - tekent  u  de  minder  belangrijke  details .  In  het kort gezegd  komt  het  dus  hier  op  neer , dat  uw  tekening  klaar  is ,  wanneer  u  zelf  meent  dat  hij  voldoende  is  uitgewerkt  om  de  bedoeling  weer  te  geven .  Begint  u  echter  met  het  weergeven  van  de  bijkomstigheden , dan  is  het  leed  vaak  niet  te  overzien .  Een  verkeerde  plaatsing  van  één  detail  heeft  tot  gevolg  dat  ook  de  andere  niet  op  de  juiste  plaats  komen  te  staan .  Op  die  wijze  heeft  u  in  het  geheel  geen  houvast  en  is  de  tekening  tot  mislukking  gedoemd .
    De  constrctie , het  geraamte  van  uw  tekening , behoedt  u  voor  fouten  in  proporties  en  perspectief .  Het  is  een  onbetaalbare  hulp , zoals  blijken  zal  in  het  laatste  hoofdstuk  van  deze  les :
    Vervolg:  Art. 7 a


    02-04-2006 om 12:48 geschreven door Freddy


    01-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 51 .

    Wij  laten  deze  opeenstapeling  van  voorwerpen  niet  zien , om  u  aan  te  moedigen  dit  op  dezelfde  wijze  te  doen . Het  gaat  er  slechts  om  u  te  laten  zien , dat  de  onderwerpen  voor  uw  studie  rond  om  u  heen  te  vinden  zijn .  Bestudeer  ze  stuk  voor  stuk  door  het  A.B.C. - scherm  en  teken  ze .

    01-04-2006 om 14:32 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 52 .

    01-04-2006 om 14:27 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 54
     De  eerste  hulplijnen  welke  u  trekt  zijn  de assen .

    01-04-2006 om 14:15 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!