E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    21-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 . - MEETKUNDIGE FIG. WAARMEE HET VOORWERP KAN WORDEN OMSLOTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Meetkundige figuren
    waarmee  het  onderwerp 
    kan  worden  omsloten

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 en 5 . - DRIE AARDIGE SCHETSJES IN LETTERVORM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4  en  5 .

    Drie  aardige  Schetsjes 
    in  Lettervorm

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 2 . - FIG . 3 EN 3 BIS . - MAN MET BOLHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 2 .

    Fig . 3  en  3  Bis .

    Man  met  bolhoed

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 7 . - HET NATEKENEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 7 .

    Het  natekenen

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 2 . - FIG .8 . - HET NATEKENEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 2 .

    Fig . 8 .

    Het  natekenen

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 2 . - OEFENING VAN HAND EN OOG
    Art . Nr . 2 .

      Zien  wij  in  de  man  met  bolhoed  (fig 3 en 3bis)  niet  meteen  een  aantal  letters-  en  cijfervormen  ?   En  zijn  dit  dan  niet  evenzoveel  aanknopingspunten  om  het  karakteristieke  in  deze  kop  te  ontdekken  ?   Zelfs  wanneer  wij  dit  zouden  overdrijven  en  een  karikatuur  van  de  kop  maken , dan  zullen  letters  en  cijfers  ons  helpen  om  te  komen  tot  een  komische  en  onverwachte  uitbeelding . Maar  niet  alleen  de  bijkomstigheden  worden  ons  door  deze  wijze  van  onderzoeken  duidelijk . Heel  dikwijls  zullen  wij  met  behulp  van  letter-  en  cijfervormen  ook  de  expressie  van  een  bepaalde  houding , van  een  gebaar  of  beweging  beter  leren  zien  en  dus  gemakkelijker  kunnen  weergeven . Wij  herleiden  de  vorm  als  het  ware  tot  een  soort  schema  en  hoe  treffend  dit  kan  zijn  ziet  je  in  de  drie  aardige  schetsjes  van  fig. 4  en  5.  Dit  is  dan  ook  een  van  de  vele  voordelen  van  de  A.B.C.- methode .  De  beginneling , veelal  in  de  war  gebracht  door  een  voorwerp  met  zoveel  details , weet  niet  hoe  te  beginnen ;  welke  de  eerste  lijn  op  het  papier  moet  zijn . Hij  heeft  geen  oog  voor  het  wezenlijke , voor  de  belangrijke  lijnen , waaraan  hij  later  de  details , die  hem  fascineren , kan  ophangen .
    Wij  zouden  tot  in  het  oneindige  en  op  elk  gebied  met  voorbeelden , zoals  wij  nu  terloops  gaven , kunnen  doorgaan . Uw  eigen  inzicht echter , uw  vermogen  tot  waarnemen  en  vereenvoudigen  van  vormen  zijn  thans  wakker  gemaakt  en  zullen  stellig  leiden  tot  talrijke  eigen  ervaringen  waaraan  u  veel  plezier  zal beleven .
    Om  de  algemene  vorm  en  verhouding  van  een  bepaald  voorwerp  gemakkelijker  te  kunnen  bepalen , kunt  je  eveneens  gebruik  maken  van  nog  eenvoudiger  lijnen , horizontaal , verticaal  of  diagonaal  of  van  eenvoudige  meetkundige  figuren  als  vierkanten , rechthoeken  en  verschillende  veelhoeken , waarmee  het  voorwerp  kan  worden  omsloten  (fig. 6).
    Het  is  van  zelfsprekend  dat  een  dergelijke  manier  van  werken  niet  mag  leiden  tot  een  obsessie , zodat  de  manier  gaat  overheersen . Het  gaat  er  namelijk  niet  omdat  wij  tot  elke  prijs  een  bepaald  onderdeel  van  een  waargenomen  voorwerp  om  gaan  vormen  tot  een  letter . Het  is  slechts  een  middel  waarvan  wij  ons  bedienen . Een  middel  om  de  belangrijke  lijnen  te  ontdekken  waarmee  wij  onze  tekening  opbouwen . 

                    Het  tekenen  in  lijn .

    Allereerst  gaan  wij  u  dus  leren  een  tekening  te  maken  in  een  enkele  lijn . Dit  kan  een  doel  op  zichzelf  zijn , doch  ook  een  voorbereidende  studie  tot  meer  uitgewerkte  tekeningen . Vele  schetsen  en  tekeningen , zoals  de  bewonderenswaardige  composities  van  Japanse  kunstenaars , danken  hun  kracht  aan  de  eenvoud  van  lijn . Bovendien  is  het  noordzakelijk  dat  we  eerst  een  vorm  in  lijnen  opzetten , voordat  verder  gegaan  kan  worden  met  het  aanbrengen  van  licht  en  schaduw  of  kleur . Kortom , we  bepalen  ons  thans  dus  tot  de  lijntekening . De  weergave  in  een  enkele  lijn  is  de  meest  eenvoudige  en  iedere  bedoeling  om  relief  aan  het  voorwerp  te  geven  is  ver  verwijderd . Om  de  vormen  tevoorschijn  te  roepen  en  deze  voor  het  oog  zichtbaar  te  maken  zullen  wij  deze  moeten  aangeven  met  een  lijn . Natuurlijk  bestaan  er  in  werkelijkheid  geen  lijnen  om  een  voorwerp . Ieder  vooorwerp , of  het  nu  mensen
    zijn  of  dieren  en  planten , staan  vrij  in  de  ruimte ;  geen  enkele  lijn  begrents  hun  vormen . Toch  zullen  wij  van  lijnen  gebruik  moeten  maken  om  de  omtrek  van  het  te  tekenen  model  op  het  papier  neer  te  kunnen  zetten .  Het  gaat  hier  dus  alleen  maar  om  het  weergeven  op  papier ;  laten  we  zeggen  om  een  bepaalde  vorm  van  schrijven !
      En  precies  zoals  ons  schrijven , dat  langzamerhand  een  bepaalde  vorm  heeft  aangenomen , onze  persoonlijkheid  uit  doet  komen  door  zijn  stijl , door  het  aangeven  van  dik  en  dun , precies  zo  zullen  onze  tekeningen  iets  laten  zien  van  onze  persoonlijkheid , door  de  wijze  waarop  wij  de  lijnen  neerzetten , dik  of  dun , vloeiend  of  enigzins  stug .

                          Het  natekenen .

    Over  het  algemeen  zal  de  beginneling  zijn  toevlucht  zoeken  tot  het  natekenen . Dergelijk  werk  kan  van  enig  nut  zijn , doch  al  spoedig  zal  hij  bemerken  dat  hij  er  weinig  of  niets  mee  opschiet .
    Want  wat  is  eigenlijk  tekenen ?  Het  is  het  weergeven  van  een  vorm  die  in  werkelijkheid  drie  afmetingen  heeft ( lengte , breedte , diepte ) op  een  vlak  met  twee  afmetingen  ( lengte  en  breedte ) .  Wanneer men  dus  gaat  natekenen  begint  men  met  een  opgelost  probleem . Op  de  na  te  tekenen  foto  of  plaat  zijn  alle  afmeetingen ,verhoudingen  richtingen  van  de       lijnen  al  vastgelegd  en  dus  gemakkelijk  meetbaar  en  te  controleren .  Door  natekenen  maakt  je  dus  alleen  maar  een  nauwkeurige  reproductie , eveneens  op  plat  vlak .  Al  wordt  de  handvaardigheid  er  misschien  enigszins  door  ontwikkeld ; het  leren  zien  wordt  er  niet  mee  bereikt . Bovendien  zult  u  door  natekenen  nimmer  een  eigen  stijl  kunnen  ontwikkelen , omdat  je  bij  dit  soort  werk  de  manier  van  zien  en  tekenen  van  anderen  overneemt .
    De  beginnende  cursist , die  zich  nog  niet  sterk  genoeg  voelt  om  de  eerste  stappen  te  zetten , zouden  wij  het  natekenen  kunnen  vergeven .  Hij  dient  dit  natekenen  dan  echter  te  zien  als  een  manier  om  vlugger  de  grens  tussen  het  natekenen  en  het  tekenen  naar  de  natuur  te  kunnen  overschrijden .
      Iedereen  kent  de  manier  van  " vergroten  op  ruitjes " .  Op  het  na  te  tekenen  model  maken  wij  een  ruitverdeling .  Dezelfde  ruitverdeling  maken  wij  op  ons  blad  papier , waarbij  het  aantal  ruitjes  uiteraard  gelijk  is  aan  die  op  het  origineel .  Moet  de  tekening  vergroot  worden , dan  worden  de  ruitjes  op  het  blad  papier  ook  groter  gemaakt ; het  aantal  ruitjes  blijft  dan  natuurlijk  ook  even  groot .  In  de  ruitjes  op  het  papier  brengt  men  vervolgens  alle  lijnen  van  het  origineel  over ; een  geduldwerkje  dus , maar  eigenlijk  kinderachtig .
      Toch  kunnen  we  van  deze  manier  veel  nut  hebben  wanneer  het  er  om  gaat  een  eigen  schets  te  vergroten  of  te  verkleinen , wanneer  wij  er  een  uitgewerkte  tekening  van  willen  maken .  Wij  gaan  nu  zelf  deze  methode  eens  toepassen  door  twee  of  drie  tekeningen  van 
    fig. 7  te  vergroten .  Al  tekenende  zult  je  weldra  begrijpen , waarom  wij  je  opwekken  tot  deze  taak , die  eigenlijk  in  tegenspraak  is  met  onze  stelregels .  Je  zult  namelijk  ontdekken  dat  je gaat  zoeken  naar  de  lettervormen  om  op  die  manier  vormen  en  richtingen  van  lijnen  over  te  brengen . Ten  overvloede  lieten  wij  dit  zien  in  de  tekeningen  van  fig. 8 . 

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    20-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 1 . a ,
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 1 . a ,

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 1 . - FIG . 2 . - STOEL IN LETTERVORM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 1 .

    Fig . 2 .

    Stoel  in  lettervorm

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 1 . - FIG . 1 . - UIT DE TEKENING ONSTOND DE LETTER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 1 .

    Fig . 1 .

    Uit  de  tekening
    ontstond  de  letter

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 1 . - TEKENEN - OEFENING VAN HAND EN OOG .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 1 .

                Oefening  van  hand  en  oog .

     De  drie onderdelen  van  de  A.B.C. - Methode
       
                             Ten  eerste :
     
    HET  SCHRIFT   
    als  onbewuste  tekening.

    Als  je  kunt  schrijven,  kunt  je  ook  tekenen.....

      Alleen  maar  een  mooie  slagzin ?  Nee , dit  is 
    een  onbetwiste  waarheid !  Reeds  in  de  oertijd  was  het  tekenen  de  enige  manier  van  schrijven.
    Alleen  door  middel  van  voorstellingen  konden
    onze  verre  voorvaderen   hun  gevoelens  en  eenvoudige  gedachten  overbrengen .  Uit  deze  
    simpele  tekeningen  zijn  langzamerhand  de  namen  en  de  woorden  onstaan . Men  kan  dan 
    ook  zeggen , dat  de  geschiedenis  van  het  Alfabet  in  de  grotten  begint .
      Het  schrijven  was  dus  niets  anders  dan  een  vereenvoudige  vorm  van  tekenen , zoals  fig. 1 ons  duidelijk  laat  zien . In  deze  langvervlogen  tijden  konden  dus  alleen  zij  schrijven , die  konden  tekenen .
      Tegenwoordig  is  het  juist  omgekeerd .  
     Iedereen , of  bijna  iedereen , kan  schrijven . Op  school  hebben  wij  de  letters  leren  schrijven ; hen  naast  elkaar  gezet  en  op  die  wijze  woorden  en  zinnen  gevormd , zodat  wij  onze  gedachten  kunnen  uitdrukken  en  overbrengen .
    Er  is  natuurlijk  geen  sprake  van , dat  wij  de  lange  weg  van  hiéroglyfe  tot  letter  terug  zullen  gaan , maar  de  vaardigheid  van  de  hand  welke  wij  bereikt  hebben  door  het  schrijven , kan  ons  zeer  goed  van  pas  komen  bij  het  leren  tekenen .
    Want  waarom  zou  de  hand  ons  wel  gehoorzamen  als  het  gaat  om  het  op  papier  zetten  van  een  lettervorm  en  niet  wanneer  wij  een  andere , zij  het  een  vaak  ingewikkelder  vorm  willen  vastleggen ?  Maar  dan  zullen  wij, om  te  beginnen , het  oog  moeten  oefenen  om  die  vormen  vereenvoudigd  te  leren  zien , zodat  wij  uit  de  veelheid  van  lijnen  juist  die  weten  los  te  maken , welke  van  belang  zijn  om  tot  een  eenvoudig  beeld  te  komen .

                          Ten  tweede

    DE  LETTER  als  sleutel  om  te  leren 
    waarnemen.

    En  kijk, om  deze  lijnen  nu  te  ontdekken , temidden  van  de  kleinigheden  die  ons  oog  in  verwarring  brengen , zullen  wij  onze  toevlucht  nemen  tot  de  letters  van  het  alfabet . Tussen  de  vormen  in  de  natuur  of  door  mensenhanden  gemaakt  en  de  letters , zullen  wij  vaak  grote  overeenkomsten  ontdekken . Natuurlijk  zal  er  geen  zuivere  gelijkvormigheid  zijn . De  juiste  vorm  van  C,  een  S,  een L  enz.  zal  vaak  misvormd  lijken  zoals  je  in  de  tekening  van  de  stoel  ( fig. 2 ) kunt  zien . De  letter  is  vaak  langer  of  breder  dan  normaal  of  de  richting  is  anders . Maar  bij  het  waarnemen  berust  het  juist  op  vergelijking  en  een  verre  verwantschap  tussen  het  eigen  voorkomen  van  een  bepaalde  letter  en  dat  van  een  onderdeel  van  het  voorwerp . Dit  nu  zullen  wij  moeten  leren  zien . Op  deze  manier  kunnen  wij  de  belangrijkste  lijnen  ontdekken . Hierbij  dienen  wij  echter  rekening  te  houden  met  de  overeenkomsten  en  met  de  verschillen .
    Bekijk  nu  de  stoel  van  fig. 2  eens  en  zie  hoe  de  K's, de  H's, de  Y's  en  andere  letters  ons  helpen  om  een  geraamte  van  de  stoel  te  tekenen , om  de  zitting  in  zijn  juiste  vorm  te  kunnen  weergeven  en  de  perpectief  te  kunnen  vastellen.

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    19-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BESTE LEERLINGEN OF BEZOEKERS .......
    Beste  leerlingen  of  bezoekers  jullie  kunnen  de  afbeeldingen  vergroten  door  er  op  te  klikken , en  nogmaals  vergroten  met  rechts  onder  te  klikken  op  het  icoontje .

    19-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEKEN EN SCHILDERCURSUS FRITSKE2
    TEKEN  EN   SCHILDERCURSUS   fritske2


    DE   EERSTE  LESSEN  BESTAAN  UIT

                  
    OEFENING  VAN  HAND  EN  OOG  -  ART . NR . 1 
                  
    DE  LIJNPERSPECTIEF  ART . NR . 5

     HET  SCHETSEN  VAN  PERSONEN  -  ART . NR . 9
                  
    DE  VERKORTINGEN  ART . NR . 9 . a .
                  
    HET  SCHETSEN  NAAR  LEVEND   MODEL   ART . NR . 11

     LICHT  EN  SCHADUW  -  ART . NR . 13
                  
    ZONLICHT  EN  KUNSTMATIGE  BELICHTING . ART . NR . 13 . b 


    VOOR  HET  VERVOLG  VAN  DE  LESSEN  GAAN  WE   NAAR   fritske3               

    VOOR   SCHILDERSTECHNIEKEN
      ZIE  DATUM  14 - 10 - 06  !!!

    19-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!