ART . NR . 1 . - TEKENEN - OEFENING VAN HAND EN OOG .
Art . Nr . 1 .
Oefening van hand en oog .
De drie onderdelen van de A.B.C. - Methode
Ten eerste :
HET SCHRIFT als onbewuste tekening.
Als je kunt schrijven, kunt je ook tekenen.....
Alleen maar een mooie slagzin ? Nee , dit is een onbetwiste waarheid ! Reeds in de oertijd was het tekenen de enige manier van schrijven. Alleen door middel van voorstellingen konden onze verre voorvaderen hun gevoelens en eenvoudige gedachten overbrengen . Uit deze simpele tekeningen zijn langzamerhand de namen en de woorden onstaan . Men kan dan ook zeggen , dat de geschiedenis van het Alfabet in de grotten begint . Het schrijven was dus niets anders dan een vereenvoudige vorm van tekenen , zoals fig. 1 ons duidelijk laat zien . In deze langvervlogen tijden konden dus alleen zij schrijven , die konden tekenen . Tegenwoordig is het juist omgekeerd . Iedereen , of bijna iedereen , kan schrijven . Op school hebben wij de letters leren schrijven ; hen naast elkaar gezet en op die wijze woorden en zinnen gevormd , zodat wij onze gedachten kunnen uitdrukken en overbrengen . Er is natuurlijk geen sprake van , dat wij de lange weg van hiéroglyfe tot letter terug zullen gaan , maar de vaardigheid van de hand welke wij bereikt hebben door het schrijven , kan ons zeer goed van pas komen bij het leren tekenen . Want waarom zou de hand ons wel gehoorzamen als het gaat om het op papier zetten van een lettervorm en niet wanneer wij een andere , zij het een vaak ingewikkelder vorm willen vastleggen ? Maar dan zullen wij, om te beginnen , het oog moeten oefenen om die vormen vereenvoudigd te leren zien , zodat wij uit de veelheid van lijnen juist die weten los te maken , welke van belang zijn om tot een eenvoudig beeld te komen .
Ten tweede
DE LETTER als sleutel om te leren waarnemen.
En kijk, om deze lijnen nu te ontdekken , temidden van de kleinigheden die ons oog in verwarring brengen , zullen wij onze toevlucht nemen tot de letters van het alfabet . Tussen de vormen in de natuur of door mensenhanden gemaakt en de letters , zullen wij vaak grote overeenkomsten ontdekken . Natuurlijk zal er geen zuivere gelijkvormigheid zijn . De juiste vorm van C, een S, een L enz. zal vaak misvormd lijken zoals je in de tekening van de stoel ( fig. 2 ) kunt zien . De letter is vaak langer of breder dan normaal of de richting is anders . Maar bij het waarnemen berust het juist op vergelijking en een verre verwantschap tussen het eigen voorkomen van een bepaalde letter en dat van een onderdeel van het voorwerp . Dit nu zullen wij moeten leren zien . Op deze manier kunnen wij de belangrijkste lijnen ontdekken . Hierbij dienen wij echter rekening te houden met de overeenkomsten en met de verschillen . Bekijk nu de stoel van fig. 2 eens en zie hoe de K's, de H's, de Y's en andere letters ons helpen om een geraamte van de stoel te tekenen , om de zitting in zijn juiste vorm te kunnen weergeven en de perpectief te kunnen vastellen.
Beste leerlingen of bezoekers jullie kunnen de afbeeldingen vergroten door er op te klikken , en nogmaals vergroten met rechts onder te klikken op het icoontje .