Foto
Inhoud blog
  • Vertraging door ziekte
  • cultuur versus natuur rectificatie
  • cultuur versus natuur(3)vervolg
  • natuur versus cultuur 2
  • natuur versus kultuur
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Contactpunten
    Over filosofie en fotografie
    Afwisselende teksten over filosofie en fotografie en teksten met een knipoog.
    27-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pas op! Met een "blind vertrouwen" trap je er zomaar in !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bispel 1 ( belerende tekst)

    Een pastoorke is op weg naar een hulpvragende parochiaan, die eenzaam en alleen in "the middle of nowhere" woont .De geloofsijverige zielszorger neemt de kortste weg en geraakt daarbij in een drijfzand gebied. Wanneer hij al tot zijn tweede kruis is weggezakt komt er gelukkig net een boer met tractor langs, die hem direct uit  zijn gevaarlijke positie wil helpen. 
    Maar zie, wegens zijn blind vertrouwen op zijn Schepper wijst hij deze hulpvaardige boer af.
    Na een half uur komt de boer weer langs , maar helaas, in plaats van bij de parochiaan komt de pastoor met een enkele reis via de Hemelbaan bij zijn Schepper aan.
    Nogal teleurgesteld in zijn rotsvast vertrouwen stelt hij Hem de vraag: "Waarom heeft U mij niet geholpen?", waarop hij als antwoord te horen krijgt: "Hoe zo, ik heb toch die boer langs gestuurd, wat had ik anders moeten doen?!"
                                               -----------------
    Bispel 2

    In de St Baaf te Gent zag ik op een pilaster een prachtig tableau met de volgende gekalligraveerde tekst:

                                                IK GOD
                           Ik heb gehoord dat velen van jullie
                           op een wonder zitten te wachten
                           het wonder dat ik , jullie God ,
                           de wereld zal redden

                           Maar hoe zal ik redden
                           zonder jullie handen?

                           Hoe zal ik rechtspreken
                           zonder jullie stem?

                           Hoe zal ik liefhebben 
                           zonder jullie hart?

                           Vanaf de zevende dag 
                           heb ik alles uit handen gegeven
                           heel mijn schepping 
                           en heel mijn vadermacht
                           IK WACHT NU OP HET WONDER 
                                          NIET JULLIE!!
                                                IK GOD 

    De volgende keer gaan we dan eens zien welke wonderen er  zo al  bij ons langskomen en die we met ons   blindvertrouwen in de wacht zetten!!

    Tot dan
    Maup 

    27-02-2009 om 01:00 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen?? (slot)
    " Een verblindende afwezigheid van Licht", geschreven door Ibn Gallun Al Tahir.
    Een boek , dat ik u niet aanbeveel op uw nachtkastje te leggen, voor het geval dat u niet in slaap kunt komen. Hoe ver  is hier de ander van de Ander van Levinas verwijderd.!  De bovengenoemde  schrijver zat  18 jaar opgesloten als politieke gevangene in een grot diep onder de grond. Geen barre fantasie , maar bittere werkelijkheid . Bewaakt door cipiers, waarvoor elke vergelijking van wreedheid en sadisme mank gaat. Hoe overleef je het.!?

    Het in scene gezette relaas van het toneelstuk Huis Clos( gesloten deuren) van Sartre (1905- 1980) doet het dan beter op uw nachtkastje. Hierin ontvouwt hij in de vorm van een boeiend toneel stuk zijn spraakmakend  filosofisch idee: "
    De hel , dat is de ander "

    Ook Thomas Hobbes (1588-1679) barst hiermee in het grote koor van filosofen  er dreunend op los met zijn basso continuo " homo lupus homini est" ( de mens is de ander een wolf. Hoewel ik deze vergelijking eigenlijk een belediging voor de wolf vind.)

    Maar om wat dichter bij de zaak te blijven , u hoeft de krant maar open te slaan, de knoppen van radio en TV maar aan  te draaien en je wordt er  op slag zelf draaierig en kots misselijk van. Irak, Gazastrook, Quantana Mobay, Roeanda , Auschwitz,  teveel om op te noemen! Waar blijven we hier met onze ethische pakhuizen  vol Geneefse conventies en onvoorwaardelijke  afspraken over  misdaden tegen de menselijkheid?  Hier zijn de waarden en normen tot glibberige AARDWORMEN ontAARD en is  normaal tot een NORM-AAL gedegenereerd. Ze glibberen tussen en onder je (be)grijpgrage brein door, zonder er ooit echt vat op te krijgen.

    Het is, zoals de  filosoof Ludwig Wittgenstein(1889-1951) stelt:
    "
    Wetenschappelijke vragen kunnen mij interesseren, maar nooit werkelijk boeien. "
    Voor de echte vragen t.a.v de levensproblemen ( Ethiek, Religie en Esthetiek) verwierp hij dan ook elke betekenisvolle beschrijving . Niet omdat ze onwaar zijn , maar juist omdat ze willen verklaren. En dat doen ze echt niet.
    Voor hem was dan ook voor levensvragen geen enkele theorie van belang.
    "Zelfs als de theorie waar was, zou ze me niet interesseren , want ze kan nooit DAT zijn wat ik zoek" , schreef hij in 1949 twee jaar voor zijn dood.
     Want: , zo vervolgt hij:,
    "filosoferen leidt op dit gebied tot ontmaskering van allerlei onzin in het labyrint van de taal en tot een aantal builen ,butsen en deuken  , die het verstand heeft opgelopen toen het tegen de grenzen van de taal aanrende" 

    We zitten op dit terrein in de kreukelzone van ons taalvoertuig, waartegen je je niet WA of ALL-RISK verzekeren kunt. Een goede AIR-BAG biedt je misschien nog even verlichting , maar ook dat blijkt helaas maar lucht te zijn.
    Op dit grensgebied van onze taal is het daarom maar beter en eerlijker te kiezen voor de blessed ignorance (gezegende onwetendheid) dan voor die damned cognition( vervloekte betweterigheid). Deze laatste heeft in de mensengeschiedeninis van het verleden en het heden al voor  genoeg rotzooi ,dogmatische en fundamentalistische  geestvervuiling gezorgd. Daarom is zwijgen hierover de beste vorm van welsprekendheid. Maar de mens is nu eenmaal een met taal begiftigd wezen (of moet ik hier "vergiftigd" zeggen?), zodat al die taal-hijgerige gelijkhebberij helaas ook in de toekomst onverminderd door zal blijven gaan met alle deuken, kreuken en butsen vandien. Dat is de enige collectieve verzekering voor die toekomst met een in bloed geschreven polis en een mensonterende hoge premie bij de verzekeringsmaatschappij:
                                     " DOOD-GEWOON "

    Tot de volgend keer maar weer.

    Maup

    http://picasaweb.google.nl/maupsmits/Films02?authkey=87LhuyHjtRI#5294264532785593426

    Klik op bovenstaande link voor de foto- presentatie
    met muziek: " Midsummernightdream in Norway"

              -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    29-01-2009 om 22:51 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen?? ( 5)

    Situatie 1   Gisteren naar Utrecht geweest. Lekker broodje haring gegeten met daarna een overheerlijke capuccino. Vis moet tenslotte zwemmen. Daarna richting Dom om het orgelconcert van Jan Jansen te beluisteren. Onderweg tussen de bekende zaterdagmiddagdrukte stond daar aan de kant een blinde man met naast hem zijn trouwe blinde geleidehond. Hij zwaaide wat ongecoördineerd  met zijn armen  om de aandacht te vestigen op zijn uitzichtloos bestaan. Naast de hond een gekreukte  hoed met enkele munten erin. Ik passeerde hem met de gedachte " Daar moet de sociale dienst maar wat aan doen.!" Maar  dit beklagenswaardige beeld bleef mij dóórlopend doorlópend achtervolgen. Ik ben vol mededogen op mijn schreden teruggekeerd om alsnog  een aantal penningen in zijn ingedeukte hoed te gooien om daarna met mijn uitgedeukt gemoed van het prachtige domorgelconcert te kunnen genieten.

    Situatie 2 Op de terugweg kwam mij een uitbundig groepje jongelui tegemoet. Zij produceerden gezamelijk een kakafonie aan kreten die met de nog prachtige nagalmende orgelklanken danig interfereerden. Maar erger nog : boven hun haarwarrige hoofden hielden zij grote borden omhoog met daarop : "FREE HUGS - GRATIS  KNUFFELEN"
    Om aan hun knuffelaanbieding te ontkomen week ik hen  begeleid van een onparlementaire opmerking met een grote boog uit.
                                          ++++++++++++

    Filosofie heeft de naam van ingewikkeld te zijn.

    Welnu , met de korte situatie schets 1, is de kern van de moeilijk toegankelijke filosofie van Emanuel Levinas in a nutshell weergegeven. Het Gelaat ( hij schrijft het altijd met een Hoofdletter) van de Ander is voor hem de kern van zijn ethiek. U moet het gelaat daarom wat wijder opvatten dan alleen het gezicht . Bij hem heeft het meer de betekenis van de ontmoeting , zoniet , de confrontatie met de ander. De ontmoeting met onze medemens brengt altijd een keur aan  gevoelens  met zich mee. We gaan die reeks hier nu niet langs. Maar één gevoel speelt bij Levinas  wel  een heel belangrijke  rol nl.: Het Schuldgevoel. Daar wilde ik  zo gauw  mogelijk weer vanaf door een muntje in de hoed te gooien om zo weer opgeschoond van het concert te kunnen genieten. Van dit verschijnsel maken we allemaal collectief gebruik in de nationale biechtstoel van ons gironummer bij grootschalige collectes en inzameling programma's van de media. Maar jammer dan, er zijn schuldgevoelens , daar doet  de hele Santenkraam van  onze lieve Maria , priester, dominee en pastoor niets aan. En daar, zo zegt Levinas , hebben we  een echt  levenslang ethisch probleem. De spijtoptanten van een abortus, de post traumatiek van frontsoldaten en  moordenaars zijn daar enkele voorbeelden van. Dat is verrekte  ethiek waar alle rek dus  uit is !!!

    De volgende keer situatie 2,
    waarbij de ander weer anders  betrokken is.

    Tot dan
    Maup

    Voor foto's zie :
    http://home.planet.nl/~smi03002/
                               
     met muziek:                        http://picasaweb.google.nl/maupsmits/Films02?authkey=87LhuyHjtRI#5291509020989122802

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


    17-01-2009 om 00:44 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intermezzo: voor allen een deugdzaam en waardevast 2009!!
    Ik wens u allen een "verdraaid" goed jaar toe zodat het beste van 2008 het slechtste voor 2009 zal zijn!!!

    Maup.

    Zie  ook mijn homepage

    http://home.planet.nl/~smi03002/

    31-12-2008 om 16:35 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen?? ( 4)
    1. Jezus: " Heb uw Naaste lief als U zelve"
    2. Kant : " Wat u niet wil dat U geschiedt, doe dat ook een Ander niet "

    1 "Naaste"  Wie is dat???????
    2."Ander "  Wie is dat ??????? 


    1. Bij meervoud, dus meer dan één ( Naasten) en (Anderen)  hebben we zuiver  formeel meet-    en  taalkundig gezien al een probleem

    Maar  ethisch gesproken hebben we in het enkelvoud en meervoud altijd een probleem.!!

    Dat laatste laat ik u zien aan de hand van een anecdote uit het leven van Kant zelf.

    Voordat Kant plaats naam achter zijn schrijftafel maakte  hij dwangmatig elke dag dezelfde wandeling precies op tijd . De medeburgers van zijn woonplaats  Koningsbergen konden a.hw.  hun klokken erop gelijk zetten.
    Tijdens deze wandeling kwam hij op zekere dag een bedelaar tegen. Om zijn eigen stelregel (2) gestand te doen gaf hij deze ruimhartig een aalmoes.
    De bedelaar ook niet mis , gaf dit gulle gebaar door aan zijn vriendje met als resultaat dat Kant de volgende dag twee aalmoezen kwijt was. Dit "zwaan kleef aan " effect ging zo maar door totdat de slager zijn trouwe wandelaar op de gezette tijd miste. Ongerust geworden ging de slachter op onderzoek uit en ontdekte dat onze filosoof toch maar zijn route verlegd had om  de groeiende stroom bedelaars te ontlopen

    En daar hebben we Kant gevangen in zijn eigen gekloste Kantwerk. Hij is zelf de klos geworden  van zijn mooi opgezette filosofische gedachten spinsels. Zijn strakke rationaliteit , die hij samen gesmolten heeft tot de bekende smeedijzeren Categorische Imperatief (zie bij 2 de vereenvoudigde versie hiervan) is t.a.v de realiteit tot een breekijzer geworden. Nog een voorbeeld, maar nu  uit eigen leven gegrepen.
                                    Nu voor 't enkelvoud!

    Ik als "ouwe zak" krijg er zo langzamerhand schoon genoeg van dat driekussen -ritueel bij begroetingen op recepties, feestjes etc. enz.
    Daar kwam ik een dame tegen, die al diep in de kreukelzone verkeerde. Ik gaf haar afstandelijk met gestrekte arm een   hand , maar daarmee trok zij haar wang naar voren om de tot norm verheven "3 Kisses of Life " gretig in ontvangst te nemen. Ja, ja dacht ik,  dus leuk gevonden van die Kant , maar het raakt kant  noch  wal . Die strakke kantiaanse stelregel (Maxime) ga ik toch maar eens omdraaien tot een meer ludieke spelregel . Hij luidt dan als volgt:
              "Wat gij graag  wilt dat U geschiedt, misgun dat ook een Ander niet."

    Ook daarvan ga ik u een voorbeeld geven:

    Op dat zelfde feestje kwam enig moment later een prachtige jonge schoonheid voorbij. U  raadt het al. Die ouwe rakker veranderde spontaan in een gulzige  pakker.

    Met volle overgave aan die  driekussen - ceremonie ( ik had er nog wel  graag 5 van gemaakt ook) kon ik nog maar net gretig de drie gerimpelde kisses op haar rimpeloze gladde wangen lanceren, die niet direkt spontaan glimlachend in ontvangst werden genomen.
    Daarna ben ik enigszins gefrusteerd maar even aan de kant van de bar gaan staan om deze doctrine van Kant spiritueel  te verwerken. Drank is mijn vijand en  indachtig  het ethisch gebod van Jezus " Hebt uw vijanden lief? " kon ik op  het eind  van deze bonte avond toch nog met  een vol gemoed en geheel  moreel verantwoord,  maar nog wel weifelwankelend huiswaarts gaan, alwaar mijn trouwe huisdier-vriend , de kater , al op mij lag te wachten.

    Wordt vervolgd. 

    Proost. xxx/??? of xxxxx/????? ik kan er alle kanten  mee op.
    Maup.

                                -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    zie voor foto"s
    http://home.planet.nl/~smi03002/ of
    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/72157608938788558/show/























































     

     

     


















    01-12-2008 om 17:21 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen??(3)

    Ethiek, daar zijn we nu in verzeild geraakt. Ethiek is te vergelijken met elastiek. Strekbaar en verrekbaar . Het is een gebied zonder oevers : een overloos meer. Om  met droge voeten aan de overkant te komen, ( die er dus niet is) hebben we "stap tegels" nodig, die al gauw verraderlijke , glibberige "slip tegels " blijken te zijn.  Maar we volharden in het hink -stap  spel van  veel gissen en nog meer missen. Dit in tegenstelling tot  de"harde" wetenschappen, (natuurkunde, wiskunde, scheikunde , sterrenkunde ) waar de vooronderstellingen (hypothesen) door onderzoek (experiment) worden bevestigd of ontkend ( geverifieerd ). Hoe anders bij de " zachte"geesteswetenschappen ( theologie, filosofie , sociologie psychologie). Hier beginnen we bij vooronderstellingen (aannames), die we met een hoop filosofisch gedonder en geschutter als prachtig vuurwwerk de lucht inschieten en die   daarna roemloos tenondergaan in dat oeverloze meer en  ons als toeschouwers door de  bij dit spektakel vergezelde rook  omneveld achterlaten.
    Bij ethiek, die o.a.  tot het terrein van de filosofie behoort, is het niet anders. De gillende keukenmeiden  en zevenklappers zijn voortdurend in de lucht. We staan erbij en kijken ernaar totdat ze als mooi gekleurde luchtballen naar alle kanten uiteenspatten. Het paradoxale in de hier gebezigde beeldspraak is, dat deze ballen in de ethiek nu  juist erg weerbarstig zijn.  Ik zou ze hier dan ook
     liever met toverballen vergelijken , waarop een ieder naar zijn eigen kleur kan zuigen, totdat  op den duur er geen bal meer van overblijft.  We noemen ze kortweg ook wel containerbegrippen.  Hier komen er een paar: 

    vrijheid
    gelijkheid
    broederschap
    menslijkheid
    rechtvaardigheid
    respect
    burgerschap
    schoonheid
    solidariteit
    waarheid
    eerlijkheid,
    liefde
     

    Het zouden allemaal ethisch onvoorwaardelijke waarden zijn. Theologen, filosofen, politici en geloofs- en  wereldleiders hebben  door de tijden heen telkens weer op hun eigen manier geprobeerd ons van die onvoorwaardelijkheden  te overtuigen. Met hun denkvruchten kun je aardig wat   bibliotheken  vullen.Uit die overstelpende overvloed zal ik hier een zeer beperkte keuze maken . Om te beginnen zal ik  u er alvast  twee noemen:  Kant en Jezus, die heel mooi vuurwerk hebben geleverd.    Dat vuurwerk hoop ik de volgende keer op een mooie , droge dag te ontsteken .  Maar toch, je weet het maar  nooit , wel een paraplu meenemen.

    Tot dan,
    Maup

    Voor foto's zie: http://home.planet.nl/~smi03002/ of 
                               http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/
                
                -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-                                              



     

    30-10-2008 om 12:58 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor-Waarden en Conformen?? (2)
    Over Dareios, een Persische grootvorst en staatshervormer, bericht Herodotus het volgende : Dareios vroeg aan de Kallatiërs, een volk uit India , hoeveel geld het hun waard was om hun dode ouders te verbranden. Zij reageerden vol afschuw op deze vraag. Zij vonden het  dood-gewoon hun dode ouders op te eten.  De Grieken gruwden daarentegen weer op hun beurt van deze gewoonte , omdat zij gewoon waren hun dode ouders te verbranden. Met dit voorbeeld ( en er zijn er nog vele andere te noemen) is duidelijk dat verschillende culturen er verschillende gewoontes op na houden en daaraan hun  normenwerelden conformeren die onderling grote verschillen vertonen. De Leidsche rechts- filosoof Kinneging (1962) meent echter, dat achter die diversiteit van normen universele  morele richtlijnen(waarden) voor het menselijke bestaan schuil gaan onafhankelijk van tijd en plaats. Bij het hierboven omschreven voorbeeld is dan de norm weliswaar tegengesteld maar de achterliggende waarde dezelfde nl.: eerbied hebben voor je ouders.!!

    Dit overdenkende komt dan bij mij weer een mentale uilenbal ( of is het uilebal, dat leer ik maar nooit)  naar  boven en wel "Hoe zit dat dan met bijv. de vrouwenbesnijdenis?? Welke waarde zit er dan achter , of liever gezegd ,   onder deze afschuwelijke mensonterende  culturele norm:   Rechtvaardigheid, eerlijkheid, respect, eerbied , medemenselijkheid ?? U mag het zeggen.?!?
    Eerlijk gezegd word ik er misselijk van , vandaar die bal.

    De volgende keer verder.

    Maup
    voor foto's zie : 
    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/  en 
    http://home.planet.nl/~smi03002/

                            
                             -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



























    01-10-2008 om 00:16 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen??
    Zo, tijdens de vakantie heel wat gelezen, maar geen filosofie. Maar ondanks het feit , dat je o.a. de vakantie kunt gebruiken om je hoofd eens lekker leeg te maken, moet ik bekennen , dat mij dat maar moeilijk lukt. Hoe doen mensen dat toch. Mediteren?? Het lukt mij niet, misschien ook wel omdat ik het niet wil. In zo'n kleermakerszit met je ogen dicht, ik moet er niet aan denken. En , hoeps , daar ga ik al , ik moet er wel aan denken. Mijn kop zit , denk ik , niet alleen vol met gaten maar ook met allerlei gedachten-spagaten. Je maag leeg maken ,ok, daar kan ik me in vinden. Je strot  met een vinger naar binnen en het vomeren kan beginnen. Maar met mediteren je brein  vomeren, ik geloof niet dat ik dat ooit zal leren. Wel heb ik een poging tijdens mijn vakantie in die richting gedaan. Ver weg van mijn eigen-wijsgerige omgeving ( je practica-gnosis, zoals Merleau  Ponty dat noemt) blijven de zwaar op mijn brein liggende brokken toch  maar komen. Om het wat smakelijker te houden,noem ik ze liever mentale  uilenballen. De eerste bal (zie opschrift ) ligt al voor het oprapen. Als u er toch  geen trek in hebt, gewoon laten liggen.

    Maup

                               -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    Voor foto's zie:  http://home.planet.nl/~smi03002/
                              http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/

    01-09-2008 om 12:09 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwalitatieve sprong in het duister (Slot)
                                     De sprong in........... het duister.

    Wanneer u erop gaat letten worden wij op elk gebied van ons ingewikkeld bestaan omgeven door "kwalitatieve sprongen" Wij kennen daarvoor vele volksuitdrukkingen, die dit phenomeen kort en krachtig weergeven zoals :
    De tijd heelt alle wonden
    Komt tijd komt raad
    Het hebben van de zaak is het einde van 't vermaak
    Een verleende gunst wordt na enige tijd een recht hebben op die gunst.
    Het buitengewone wordt op den duur heel doodgewoon. etc, etc.

    Het zal u niet veel moeite kosten hier nog vele aan toe te voegen.

    Er is echter één gebied waar dit mechanisme een bizondere plaats krijgt toebedeeld en wel de godsdienst met alle daarmee verwant zijnde (bij)verschijnselen. Daar is veel heibel en "geduvel' bij ontstaan en wel op het moment ,waarop we van het kwantitatieve  veelgodendom (polytheïsme) overgesprongen zijn naar het kwalitative  eengoden (ver)dom (monotheïsme). Hier dus  een springen  in omgekeerde richting nl. van veel naar een. In  de antieke culturen en ook ver daarvoor zoals o.a bij Grieken, Romeinen, Egyptenaren had bijna iedereen zijn eigen goden  en godinnen , die door de bevolking als  even waar werden  beschouwd en door de magistraat als even nuttig. Godsdienstoorlogen waren hier dan ook onbekend. Het gedonder begon pas echt  toen het  monotheïsme zich liet gelden bij bijv het Christendom, Islam en Boedhisme. Omdat wij allemaal , zoals de theoloog Kuitert zegt , aan een ongeneeslijke ziekte lijden :HET GELOOF, zoeken we daarvoor in onze (wan)hoop naar een therapie die geloofs-leven-verlengend is.
    De voortschrijdende wetenschap heeft van de antieke goden nl. BIJ- goden gemaakt. Deze op de natuur zetelende onoverzichtelijk  goden (water, zon , lucht en aarde) werden onttroond en vervangen door één "overzichtelijke" god met  bijsluiters en al  zoals  Bijbel, Koran  en zo meer. Geen gesol en gedol meer  met idolen.  De overvloed van weleer veranderde in een dunne spoeling van één heer, die door het infuus van de cultuur , waarin je grootgroeide , werd toegediend. Pausen  , Imams en Dominees en ander "goede" herders-zorgden als artsen  voor de verdoving en hielden daarmee de schare op de been. Maar bij het voortschrijden der tijden en wetenschappelijke  inzichten  verschenen de sceptici, agnosten  en  atheïsten op het toneel, die dit vredige wereldbeeld  verstoorden. Als bijzondere scherpslijpende geesten  onderwierpen ze het infuus aan een ingrijpende analyse en conststeerden dat het een nepmedicijn was (een placebo)  en dat uitspraken over een opperwezen onwaar zijn en het geloof daarin onzinnig was. De "verlichte" geesten brachten al hun scherpslijpende ratio's in stelling tegen de in hun  ogen kwakzalvende en zemelende heelmeesters/ressen in. Het werd een dolle boel met een hoog welles/nietes gehalte. Een gevecht van het  rationele kennen tegen het intuïtieve zekere weten, waarbij al snel in het vreselijke tot bloedens toe gestreden werd/wordt  om het wel - of  niet bestaan   van een God, Alah , Boedda enzomeer. Een hopeloos gevecht omdat het nooit tot een eindbeslissing komt . Het is een soort tennissen zonder net of voetballen op een veld zonder doelen , hoogspringen in het duister.
    Ik ga hier niet verder in op de vraag  of er nu wel of niet niet een opperwezen bestaat. Daarover heb ik in enkele voorgaande  blogs al uitvoerig gesproken. Wij zijn tot nu toe de enige wezens( dieren kunnen dat niet ) die deze zijnsvraag  kunnen stellen . Elk antwoord hierop is tegelijk waar en onwaar en valt daarmee buiten ons denkvermogen. En daarmee wordt die zinvolle vraag onmiddellijk  weer een zinloze  en dat grijpt diep in op ons eigen bestaan. Op dit vlak leidt elk overtuigen tot aftuigen.  Kunst en muziek symbolen en rituelen ( en dan bedoel ik niet de radio actieve afval ) kunnen , als je geluk hebt iets van dat ondenkbare en onzegbare tonen. Hier is zwijgen pas echt goud. En daarmee moeten we het maar doen!

    Zo , nu eerst op zomerreces en D? V tot september.

    Voor foto's zie:   http://home.planet.nl/~smi03002/
                             
                               http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/

    Iedereen een goede vakantie en tot het  volgende punt van contact. 

    Maup

                    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



     

    17-05-2008 om 17:39 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwalitatieve sprong ( 3 ).
    " Overdaad schaadt  !!!! " Prachtig  hoe kort en krachtig deze volksuitspraak een geheel gebied , bezaaid met mijnen  in het maatschappelijk bestel blootlegt. De technologie biedt op dit moment een weergaloze overvloed aan mogelijkheden , die als een tsunami ons leven overspoelt , waardoor we van  onze  vaste ankerpunten uit het verleden dreigen los gerukt te worden en op drift raken. Om te beginnen nemen wij bijv. de media-kermis. De informatie golven slaan hoog om ons heen en vullen onze oren met water waardoor we alleen nog maar ruis vernemen . M.a.w. we stompen af door deze kwantitatieve springvloed en hebben de kwaliteit van de berichtgeving volledig uit ons "oor' verloren. De media  weten helemaal niet hoe het aanbod van de talloze kanalen op een kwalitatieve wijze gevuld moet worden . Om de "verwaterde" gehoorgang nog enigszins massaal  te masseren, zoeken ze het in taboe-moreel  doorbrekende prikkels de kijk-  luister- en leescijfers op kostendekkend niveau te houden. Gevolg : de invoerkanalen, aanvankelijk
     bestemd  voor  zinnig info -estetisch-leerzaam en ook ontspannend , ludiek materiaal , worden langzamerhand steeds meer met  te ver door- en platgeslagen misselijkmakend  fast-foodachtig    "radio-actief afval" opgevuld. Met name de oversexte programmas met "pen en gatverbindingen" worden door de van testosteron opgezwollen gladgelikte praatjesmakende presentatoren aan de man (vrouw??) gebracht . Het spannende ont-dekken  van de  onverklaarbare mysterieuze   daad is verworden  tot  een dekkende  overspannen masculine  stekker in het feminine apparaat.

    De volgende keer maar weer verder.
    Maup ( de zedelijke of redelijke prediker* ??)

    * doorhalen wat niet van toepassing is !
        -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-









































    25-04-2008 om 14:09 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwalitatieve sprong ( 2 ).

                                        De kwalitatieve sprong. ( 2 )

    Zoals gezegd speelt de tijd een belangrijke rol . En omdat het leven met al zijn verschijnselen aan tijd gebonden is , is het daarom niet verwonderlijk dat het  kwalitatieve springen zich op vele , zo niet op alle levensgebieden voorkomt. De vele gezegden en uitdrukkingen in onze taal   zijn daarvan een voorbeeld. Ik laat er hiervan enkele de revue passeren.

    Oefening baart kunst.
    Momenteel speel ik bijna elke dag de moeilijke zgn. "zwarte toetsen étude " van
    Chopin. Een lastige  piano studie , die op de zwarte toetsen van de piano moet worden  gespeeld. De grote lijnen zitten al aardig in de vingers, maar let op, er komen een aantal passages in voor , die tegen mijn natuurlijke motoriek ingaan. Deze bezorgen mij niet alleen hoofdbrekens maar in nog heviger mate veel vingerbrekens. Die moet ik elke keer  en vaak met tegenzin , heel langzaam herhalen en nog eens herhalen , vervolgens de snelheid opvoeren totdat er een moment komt ,dat de kwalitative sprong plaats vindt. Gemeten naar  de  muzikale en  motorische aanleg zal de oefenfase korter of langer zijn .  In het ergste geval komt hij nooit  en dat is dan het kritieke moment dat om frusterende reden met het spelen gestopt wordt. Het grote probleem voor iedere  pianoleraar(es) en niet te vergeten : de ouders. Ook voor mij zal het nog vele blogjes verder zijn, voordat ik hem onder de "vingers" heb. Ik houd u op de hoogte. Nu maar eerst weer "even" oefenen.

    De volgende keer nemen we dan een voorbeeld uit het sociale vlak. 

    Tot dan 
    Maup

    Foto's:
    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/
                http://home.planet.nl/~smi03002/
                             .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- 

    06-04-2008 om 13:58 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwalitatieve sprong
                                       De kwalitatieve sprong

    Van oorsprong leunt deze kwalificatie op een natuurkundig proces , waaraan de naam aggregatietoestand is gegeven.
    Hiermede worden de drie toestanden van materie  bedoeld die al naar gelang de druk erop toe-of afneemt  zich heen en weer bewegen tussen 
    vast naar vloeibaar
    gas naar vloeibaar en omgekeerd.

    Zo ook  het versnellen van de rotatie van een elektron  zal leiden tot een drastische verandering in de eigenschappen van dat elektron. Het is dus niet alleen de druk, maar ook de snelheid , die een rol kan spelen en daarmee  ook de tijd .( Zie hierna het voorbeeld van de ingesluimerde non )

     
    Kortom een stof kan door inwerking van druk veranderen in vaste-, vloeibare-, of gasvorm. Door verdere wetenschappelijke  ontwikkelingen zijn daar de laatste tijd nog plasma en de zgn Einstein- condensaat bijgekomen.
     Het  ijs onder de druk op  de schaats door het gewicht   van de schaatser wordt tot  water waardoor de ongeoefende schaatser zo lekker onderuit kan gaan.
    Ook is het  gas in uw kampeer- gasfles onder "barre" druk in vloeistof opgeslagen. Het interessante is nu dat dit verschijnsel  zich tevens  op maatschappelijk, persoonlijk, en  psychologisch gebied voordoet . Hier is er dus ook sprake van, dat door de toeneming van de  kwantiteit een verandering van de kwaliteit tot gevolg heeft. Dit verschijnsel duidt men dan aan met de kwalitatieve sprong .  Ik mag dat met een voorbeeld duidelijk maken.

    " De non viel onder de langdurige mis in slaap". Hiervoor zijn de mis , maar met name ook de tijd  samen de oorzaak van het feit ,dat het met de mis  mis gaat en deze zich gaat kwalificeren in een gelukzalig snorrend geronk van een non op non-activiteit . Bij Søren kierkegaard speelt zich dat af op het gebied van de religie, het is bij hem een ongeloof - lijke  sprong naar  de overgave van het geloof, waar ik later op terugkom.  Bij Karl Marx gebeurt dat op maatschappelijk gebied . Hierbij, zo meent hij, dat een opstapeling van  kwantitatieve veranderingen leidt tot een kwalitatieve verandering in de sociaal/economische  verhoudingen. Het voorkomen van deze kwalitatieve sprong is dus  zeer divers.
    Belangrijk is echter , dat daarbij de tijd ,zoals gezegd,  ook altijd een wezenlijke  rol speelt. Maar ook komt het omgekeerde voor . Echter wel in mindere mate, waarbij we  dan zien dat het kwalitatieve kwantitatieve gevolgen heeft.
    De volgende keer zullen we één en ander duidelijk maken met overvloedige  en  concrete voorbeelden uit het leven gegrepen.
    Tot dan,

    Maup.
                   
        Foto's:   http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

















    .
     

    22-03-2008 om 13:58 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding ( een open eind )
                                      Filibusteren

    Waar dat woord etymologisch thuis hoort is nog niet helemaal duidelijk. De informatie loopt hierbij uiteen van het latijn , engels , frans naar het nederlandse "vrijbuiteren" Maar goed , laten we dat voor wat het is of niet is. Het is echter een techniek die op alle terreinen (on)bewust gebruikt wordt . Het komt er dan kort hierop neer, dat bij vergaderingen het debat wordt gerekt , zodat er een vermoeidheid  toeslaat   en dan de filibuster bij de afstemming van zijn voorstel z'n zin krijgt. De sluwe tactiek is gebaseerd op   een rekken en strekken naar verrekken. In de buitenlandse en binnenlandse politiek  zijn daar 
    talrijke voorbeelden van te vinden ( o.a. Den Uyl schijnt daarin goed geweest te zijn. )
    Maar deze vertragingstactiek is  in de loop van de tijd niet beperkt gebleven tot vergaderingen en debatten, maar heeft zich ook verplaatst naar terreinen daarbuiten. We hebben er dan een ander woord voor gevonden: " Stroperigheid" , of wat deftiger " viscositeit" Het verschijnsel filibusteren is dan verwikkeld geraakt en  verworden tot een proces , waar velen  in het publieke domein tegen aan lopen  en  men  dan niet meer precies weet wat er over je heen komt en  een gevoel van onmacht, kwaadheid en tenslotte hopeloze vermoeidheid ontstaat, zodat je het tenslotte dan  maar opgeeft of een advocaat in de arm neemt . Ook neemt men  dan vaak zijn  toevlucht tot de media  zoals   consumenten programma's van o.a."Radar", "In de Knip",  "Kassa" en zo meer. Telefoneren met een reeks van doorkiesnummers, om tenslotte weer terug bij af te zijn zonder ook maar met één  persoon contact te hebben gehad .   Brieven schrijven zonder ooit antwoord te krijgen etc. etc  Kafkaniaanse toestanden. U  komt ze zeker tegen : de mensen die  met zorgverlenende instellingen te maken hebben of ouders , die voor bijv. geestelijk gehandicapte zoon of dochter aangewezen zijn op financiële uitkeringen. En als u ze niet tegen komt , dan moet u de talrijke bovenvermelde consumentenprogramma's maar eens bekijken. Om razend en gek  van te worden. Bureaucratie en ambtenaren- DOM alom.
    Goed , ik stop maar met de waarheids(be)vindingen reeks. Hopelijk hebt u wel begrepen  dat de waarheid in't algemeen heel ver te zoeken is en heel vaak de leugen   regeert.

    Tot een volgen keer maar weer.

    Maup
                                        -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    23-02-2008 om 14:47 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding (8)
                                              Gedogen

    Van de 3  dilemma's vind ik deze de meest duivelse. Hier loopt de spanning tussen geval en getal het hoogst op. Gedogen is een wereldwijd verspreide manier om met tegenstrijdige belangen en waarden om te gaan. Het phenomeen doet zich dan ook voor op verschillende terreinen van de samenleving. Euthanasie ,coffeeshops bordelen zijn o.a. dilemma's, waarbij het strak toepassen van mogelijk verbodsmaatregelen (wetten) meer problemen  oproepen dan oplossen. Hier ligt een geweldig  menselijk probleem aan ten grondslag , dat wordt veroorzaakt door de spanning tussen het universele belang (het getal) en het individuele belang( het geval). Die spanning is het duidelijkst te voelen bij de bovenvermelde gedoogzones. Wetten zijn hiervoor te algemeen(getallen) en walsen daardoor over de  complexe individuen(gevallen) heen. Wetten zijn in principe voorschrijvend  en per definitie niet beschrijvend. Om bestuurlijk aan deze worggreep te ontkomen hanteert men dan een gedoogbeleid , waar gevoelens van tegenstrijdigheden en hypocrisie de bekendste negatieve bijverschijnselen zijn.
    Een recent voorval rondom het stoppen van pasgeborenen met onherstelbare afwijkingen aan hersenen , ruggemerg en zenuw gestel , waardoor een ondraaglijk lijden en uitzichtsloos leven in 't verschiet liggen, maakt het onderhavige dilemma weer eens pijnlijk duidelijk . De geavanceerde medische techniek brengt ons in ethische ongekende complexe problemen. Wellicht is er met  de definitie van ondraaglijk lijden medisch nog wel wat te melden. Of dat al niet moeilijk genoeg is  wordt dit sociaal-emotioneel  nog ingewikkelder bij het definiëren van het begrip uitzichtzichtsloos leven.
    Vorig jaar vond  15 keer(getal!) beëindiging  van het leven van een pasgeboren zwaar gehandicapte  zuigeling plaats  . Het CDA was geschokt  en er werd meteen een commissie ingesteld o.l.v. de Groningse professor Hubben. Via het parlementslid van het  CDA , Henk Jan Ormel , werd in de tweede kamer gemeld, dat het "merkwaardig" was dat tot op heden geen enkele melding bij de commissie was binnengekomen , terwijl juist daarvoor de commissie in het leven was geroepen. Ik weet uiteraard niet of u enige tijd geleden de  documentaire film hebt gezien , waarin op indrukwekkende wijze te zien was hoe integer , omzichtig en inzichtelijk door een team van ouders, verpleegkundigen ,neurologen en diverse specialisten met dit immense sociaal-emotionele  probleemgeval  procedureel werd omgegaan alvorens tot die verschrikkelijke beslissing te komen. Ja , en dan komt de politiek weer wetmatig (15) langs met allerlei bureaucratische rimram om , zoals dat hypocriet heet, e.e.a transparant te houden. Nu transparanter dan bovenvermelde film kan het niet. Het lijkt me dan prijzenswaardig ,deze  nog eens aan de leden van de gewraakte commissie te tonen en daarna het zwijgen ertoe doen en de knop op gedogen te zetten. Want als er één domein is waarop gedogen van toepassing is dan is dit het wel. Want elk vorm van wet en juristerij leidt in dit geval tot rasernij en dat mogen we met z'n allen die gewetensvolle medici met hun teams beslist niet aandoen. Zij verdienen het hoogste respect en mogen beslist geen slachtoffer worden van schijnheilig politiek
      regel-effect.!!

    Tot over enkele weken maar weer,
    Maup

                                   -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    01-02-2008 om 13:57 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding 7
                                     Repressieve tolerantie.

    De term werd voor het eerst gebruikt door Herbert Marcuse in de roerige  midden zestiger jaren.
    Het is een techniek waarbij aan  ideeën ,  die voor de heersende macht ongewenst zijn, juist een plaats wordt gegund om ze op die manier onschadelijk te maken.
    U hebt ongetwijfeld wel eens een vergadering bezocht waarbij  voor een belangrijke beslissing  uw adviserende stem werd gevraagd. U kon daar dan een advies geven waarna u van de commissie te horen kreeg , dat e.e.a zou worden  meegenomen in de beslissingsprocedure.
    Pas later kwam u  er langzaam achter dat u lekker over het bolletje was gestreken  met valse streken en  bij de (wijs)neus was genomen. Uw raad werd niet verzilverd in een daad. Wij hebben daar de wat meer dichter - bij -huis-  term voor gekozen nl.:  inspraak.
    Op een wat grotere schaal wordt deze tactiek ook o.a. toegepast in de verkiezingstijd/strijd . De politici betreden dan het politieke domein   om uw gezicht te  zien. Niets is hen daarbij teveel. Vanaf zeepkisten,  in café´s, quizzen, dansvloeren en sportevenementen ogen zij u aan en leggen hun oren te luister. De democratieën verworden dan tot goed geënsceneerde mediaspektakels. Onze huidige regering deed daar nog een scheutje bovenop. Eenmaal gezeten stonden ze meteen weer op om gedurende 100 dagen het veld in te trekken om aan ons beloftes te verstrekken. Ons te  doen geloven in hun beloven en u weet " belofte maakt schuld" Maar helaas, na 100 dagen weer  terug in den Haag, ging het weer mis  met het inlossen van de vraag . Het "beloofde" land  veranderde daardoor  in het "gekloofde" land. Een duivels dilemma met als resultaat:  De onoverbrugbare kloof tussen ons geval en het politieke getal, tussen het  publiek en de politiek  of, zoals u wilt: tussen Volonté de Tous  en Volonté Générale. In dit verband verwijs ik u ook graag naar de primaries ( voorverkiezingen ) voor het presidentschap in de VS, die momenteel in volle gang zijn. Echt een geldversl(bl)indende   Mega- Show . Veel plezier !!

    Tot over enkele weken
    Maup

                     -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    18-01-2008 om 00:27 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding (6)

                                  Het Duivelsdilemma van de Democratie.

    U kent stellig de prachtige etsen van de kunstenaar Escher .  Enkele zijn overbekend bijv.: Vliegende gansen de ene kant op en zwemmende  vissen de andere kant . Ook is het plaatje van de oude vrouw in combinatie met een jong meisje overbekend.( Dit is niet van Escher).  Je moet goed kijken, dan zie je nu eens het jonge meisje  en even daarna de oude vrouw.  Ons gezichtsvermogen schakelt  tussen nu eens de oude vrouw en en dan weer de jonge dame. Je hebt daar geen controle over. Dit verschijnsel staat bekend in de psychologie onder de naam " Gestalt-Switch " (Figuurverspringing)

    Het tekeningetje *, dat ik bij dit artikel heb gevoegd , zou ik naar analogie hier van  "Gehalt-Switch" ( inhoudsverspringing) willen noemen . Het is namelijk een verspringing van Inhoud en wel een verspringing van getal naar geval. Het getal bestaat dan uit 6, 4 en 2 en en de combinatie hiervan uit een profiel van een gezicht dus een persoon of individu, het geval
    Aan de linkerkant van deze tekening  bevinden we ons in het publieke domein ( PD )en kijken we tegen het gezicht aan. ( het geval )
    Aan de rechterkant zijn we in de politieke arena van Den Haag. Dus de tweede kamer (Binnenhof).( B H ) Hier is het getal dominant. Maar let wel , binnen  in onze representatieve democratie is hier een waaier aan politieke partijen te bespeuren, die waaiert van links over het midden naar rechts. De linkerkant van het spectrum (o.a. SP, Groen Links , PvdA ) opereert in grote lijnen op basis van het geval ( gezicht) . De rechterzijde ( o.a. CDA, VVD , CU )wordt gedomineerd door het getal. In het midden hebben we dan een mengeling van geval en getal (cocktail)  , als je daar teveel van inneemt wordt je goed draakonterig. Omdat we een representatieve democratievorm hebben zijn we bij samenstellingen van kabinetten altijd op coalities aangewezen. Momenteel zijn we overgeleverd aan een coalitie waarin rechts CDA en CU t.o.v. links (PvdA) de toon zet. De cocktail heeft hier teveel scheuten getal en te weinig geval. Lettend  op het gegeven dat gezichts -verlies gepaard gaat met getallen-winst en omgekeerd,  kan het regeren beginnen. Met veel laveren , navigeren en manipuleren loodst men moeizaam  het regeringsschip tussen Scylla en Charibdis( de tweede kamer ) door. Hiervoor heeft men een paar handige navigatie-trucs:
    -Repressieve tolerantie ( " join them to beat them")
    -gedogen
    -filibusteren.

    Daarover zal dan mijn volgend verhaal gaan:

    Eerst maar eens even een winterpauze nemen. Ik hoop dan in de derde week van januari 2008 weer in de lucht te zijn. Ik wens u allen prettige feestdagen toe en voeg daar de wens bij dat het beste van 2007 voor u het slechtste van 2008 mag worden. Het is daarbij heerlijk om bomen op te zetten over voornemens en idealen. Bedenk daarbij echter wel hoe moeilijk het  is  met  deze bomen aan de cirkelzaag van de werkelijkheid te ontkomen.!! 

    Maup

    *P.S.: Het lukte niet het tekeningetje direct bij dit artikel te voegen, vandaar dat het bij het "test" bericht staat.





                                    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    23-12-2007 om 11:04 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding ??? (5)
    "Zoveel hoofden, zoveel zinnen !" Om daar maar eens mee te beginnen.

     

    Laat ik wel duidelijk zijn : Ik ben nog steeds zielsblij onder  een volksregering ( = democratie) te leven . Het is de minst slechte van alle staatsvormen! Natuurlijk kleven daar problemen aan. Het moeilijkste probleem schuilt in het woord volk. Daar heb ik het de vorige keer al over gehad. Want met al die hoofden en al die zinnen kun je in de democratie niet veel beginnen. Om daaraan sturing te geven hebben we een truc bedacht: nl: "volksverlakkerij". Dat heeft door de de tijd heen   een negatieve ondertoon gekregen, maar heeft dat niet altijd gehad.( hoewel: zie Plato hierna!) . J.J Rousseau ( 1712 - 1778) signaleerde reeds de grote spanning tussen de zgn Volonté de tous ( = zoveel hoofden ....)  en  Volonté générale  ( = algemene wil dus: van het volk).  Om al die individuele neuzen van die  zinnige hoofden één kant op te krijgen  is een draai nodig die halsbrekend is. Die draai nl. is een verdraaiing naar niets, want volk is een woord waar niets onder zit. De truc zit'm nu daarin dat we van kwaliteiten ( =  zinnige hoofden) één kwantiteit maken als  nood -vulling voor het lege  volksbegrip. Welnu, dat is een noodvulling van een beperkte houdbaarheidsdatum gebleken  en daarmee hebben we het gedonder in de glazen. Ieder individueel geval wordt gereduceerd tot een getal. Want daarmee valt  te rekenen volgens de wet van de grote getallen ( =  meeste stemmen gelden). Vraag het maar aan die opiniepeilers, die verdienen  er een dikke boterham aan. Dat leidt dan weer  tot frustaties bij de kleine ge(v)tallen, die zich tekort gedaan voelen . Maar helaas , het kan niet anders, zodat o.a mijn flatscreen elke avond weer uitloopt op een  gediskwalificeerde erogene scene. Zo word ik elke dag met radioactief afval bestrooid in de vorm van accoustische herrie in winkelcentra, supermarkten , ja , zelfs de plek , waar je op je gemak wilt zitten ( toiletten) zou je wensen, dat afval  gelijk met je persoonlijke behoefte weg te kunnen spoelen. Let wel, Plato , waarschuwde al in de vierde eeuw voor Christus in de Politeia voor deze onoplosbaarheden. Zo kun je daarin zijn vlijmscherpe kritiek lezen over de democratie , die hij daar "theatrocratie" noemt. De politicus , die het  beste toneel speelt  krijgt het meeste applaus. Met de hijgende adem in z'n nek van het grote getal dat alleen op korte termijn met fast-food ( eten, drank, seks en vermaak) bediend wil worden komt hij  daardoor niet tot verstandige besluitvorming op het gevaar af dat hij dan wordt weggestemd en vervangen. 
    Zo leidt dan de democratie tot tomeloze consumptiedrift en behoeftebevrediging.
    We moeten dus daarbij zeer op onze hoede zijn voor die aanstormende machthebbers die handig en  populariserend op die  onderbuikgevoelens inspelen van die grote getallen en maar wat brallen zonder constructief mee te willen denken aan mogelijke oplossingen . Zo mijdt Geert Wilders elke discussie maar gebruikt hij de techniek van percussie ( toujours frapper). Telkens geeft hij dezelfde roffel op zijn trom hetgeen voor hem Koran op z'n mallemolen is. Ook Rita Verdonk gaat niet terug op haar honk  wat wel gebruikelijk is. Daarmee houdt  ze zich niet aan de  de spelregels door bij een misslag en een verkeerd gelopen run dat wel te moeten doen

    Maup.

                       -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    02-12-2007 om 00:00 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding ??? (4)
    "Dit is dan de campus, iets  verderop gaan we  naar binnen om de mooie collegezalen te bekijken", aldus de taalfilosoof Gilbert Ryle ( 1900 - 1976 ) , die trots een collega/ vriend lector in  zijn "universiteit " rondleidt. "En hier hebben we dan de research afdeling met de laboratoria, uitgerust  met uitstekende moderne outillages.", zo vervolgt hij. " Het is ook nog interessant om even een blik te werpen in de administratieve afdeling met de kantoren , computerzalen en drukkerijen. " En zo gaat de zichttocht nog even door. Na deze imponerende, roesrijke visuele cocktail, zo denkt Ryle , zal mijn vriend wel vervuld  van verbazing en bewondering hier niets meer aan toe te voegen hebben. Helaas, hoe anders , want zijn spitsgeestige vriend stelt hem dan de verpleterende slot vraag: " MAAR WAAR  IS NU DE UNIVERSITEIT ?!?!"

    Het moge wellicht duidelijk zijn dat Gilbert Ryle ons dit verhaal zelf vertelt om zijn categorieën- theorie te verklaren. Wij maken nl. door en  met onze gemankeerde taal steeds weer deze categoriefout bij begrippen die een groter domein bestrijken dan dat  deze door onze taal te "behappen" is tot  hapklare brokken , en daarmee pas  echt  brokken maken. Ons "taal-oog" is nl. groter dan onze "taal-maag"  Dit probleem wordt kort en bondig tot uitdrukking gebracht in de alom bekende notie " Het geheel is (veel) meer dan de som der delen." Om dit hopelijk nog wat concreter te maken geef ik hier een voorbeeld uit de fotografie. Van bovenvermelde universiteit kan ik geen foto maken , zoals me dat evenmin lukt voor de universele apartheid , mensheid , waarheid , volk .
    Het verraderlijke van de taal is nu dat wij van deze "mass-words"(Quine) wel  onware " pass-words" maken. En daar  gaan we mee op de loop , of beter gezegd:  gaan zij met ons op de loop. We zullen de volgende keer aan de hand van het "mass-word" volk   dat met een actueel voorbeeld verduidelijken.

    Groetjes
    Maup
                                -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    17-11-2007 om 23:04 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding ??? ( 3).

    Daar ligt ze dan, de " waarheid als een koe". Uitgedroogd en slechts vel over been. We rekken haar leven met onze sluw bedachte schijn-waarheden tot  het moment ,waarop  het stervende dier zal verrekken. We prijzen ons gelukkig , dat dit rekken en strekken  ons nog steeds gelukt. Het ontbreekt ons in het westelijke deel van de aardkloot daarbij niet aan kennis- en daarmee aan machtsmiddelen. Want kennis is hier  macht. We zijn eraan verslaafd . Met onze excuus- wijsheden liggen we met  ons (ge)weten in een geriefelijke bad en sussen ons  in een weelderige slaap. We dromen ons daarbij telkens weer  weg van de barre werkelijkheid . Telkens sluiten we de luiken om de barre ,reeële buitenwereld  te ontduiken., die zich via  oorlog , honger , ellende  en uitgehongerde onschuldige kinderen  d.m.v. de geluids- en beeldmedia zo ongenadig aan ons  vertoont. In het gunstigste geval flappen we bij een actie wat lappen tegen het ergste bloeden en om ons voor gewetenswroeging  te behoeden 
    Circa 6 jaar geleden is de Apartheid in Afrika afgeschaft. Het was DAAR, zo vonden  we, terecht een grove misdaad tegen de menselijkheid. 
    Nu dan zijn we in een geglobaliseerde wereld verzeild geraakt , die zich structureel kenmerkt door een UNIVERSELE apartheid  waarin hooguit een derde deel van de MENSHEID baadt in  een ongekende weelde in een comfortabel kapitalistisch mooi overdekt binnenbad , terwijl  het andere tweederde deel in een ontstellende armoede in een door een ongenaakbare zonnehitte leegverdampt buitenbad rondsabbelt. Een grove misdaad tegen de menselijkheid. Hoe dat maar kan gebeuren en BLIJFT gebeuren?? In mijn poging tot waarheidsvinding te komem spelen de hierboven vetgedrukte woorden een sleutelrol
    Daar gaat het de volgende keer dan over . Tot dan .
    Maup
    Foto's: homepage: http://home.planet.nl/~smi03002/

                                

    04-11-2007 om 16:55 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheids(be)vinding ??? ( 2).
    Stel: U bent helemaal alleen op de wereld  Van iedereen en godverlaten. Zorgen alom :  hoe bescherm ik me tegen kou , honger regen en wind, kortom hoe overleef ik?? Geen tijd  om hoogverheven gedachten te ontwikkelen. Eerst eten en dan de moraal, dat is in deze situatie normaal. Handelingen en geen bespiegelingen. Je moet op jacht, je moet je kleden, het vergt  een tweeledige instelling op de natuur. Het is een situatie met  en tegen de natuur. Enerzijds de vruchten ervan  plukken en anderzijds  uitrukken tegen haar nukken.  Daar kom je vanzelf via gissen en missen wel achter, het wordt vanzelf waar , daar hoef je niets aan te doen. Geen gezeur hierover, het is een waarheid als en koe. 

    We gaan er nu eens lekker niet ingewikkeld over  doen hoe u op deze wereld   gekomen bent en  hoe er  daarna  steeds meer mensen bijgekomen zijn. Die  banen langs evolutionisme en  creationisme zijn zo langzamerhand wel platgetreden en sleets geworden.

    De hieboven geschetste situatie dwongen de eerste mens(en) tot een dynamische levenswijze . Zij moesten het overleven met hun blote handen bevechten.  Één grote "Struggle for Life" Daartoe trokken ze steeds van de ene plaats naar de andere om weer nieuwe vruchten te kunnen plukken . Het waren nomaden puur sang om die harde waarheid als een koe  steeds weer het verweerde en doorgroefde  hoofd te kunnen bieden.
    Door  de uitvinding van de eggen en de ploegen kwam er verlichting in het harde zwoegen. Hetzelfde stuk land kon nu verschillende keren worden geplukt. Er vond  een overgang plaats  van het dynamische komen en gaan  naar   een agrarisch statisch bestaan .  En dan  begint het gedonder . Door het steeds verder ontwikkelen van de " tools" wordt het een leven vol "fools". Piket paaltjes rond om je eigen plekken en de ander kan verrekken. Met het steeds meer  verfijnen van de hulpgereedschappen komt er ook meer tijd vrij , die men o.a kan schenken aan het "hoogverheven" denken. De paaltjes worden grensen waarbinnen men zich steeds meer ,dankzij vernuftig denken ,kan veroorloven en wensen . Er ontwikkelt zich een wedloop aan slimmigheden volgens het recept " Kennis is Macht"
    Treinen, vliegtuigen, stoomboten , auto's , stoomketels , het zijn de  gimmicks van de grote industriële Revolutie , die zich  aan het eind van de 19de en het begin van de 20ste eeuw voltrok.  Door  eigen merken en kwalteiten groepsgewijze te accentueren vertekenden zich  de  aanvankelijke vage lijnen tot   duidelijk gemarkeerde aaneen gesloten grensen. De commerciële wedloop van elkaar overschreeuwen , snoeven en aftroeven is dan begonnen.
    Hierop volgde    de electronische revolutie, die grensoverschreiend  en grensoverschrijdend is. Globalisering alom. De koe van de waarheid wordt daarbij allengs uitgemolken en komt langzaam maar zeker droog te staan en gaat een roemloze dood tegemoet.  . Het plukken is verworden tot het rukken aan stukken. Maar geen nood, want we zijn zo sluw en slim om  haar waarheid te vervangen door onze eigen uitgevogelde "waarheden ". Sluw en geraffineerd weven wij ze tot een schijnheilige lijkwade , klaar om deze met vermeende devotie het  dadelijk geknookte koeienkadaver  voor ons beter (ge)-weten te verbergen.

    Wordt vervolgd

    Maup.  maup.smits@planet.nl

                              -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
     

    20-10-2007 om 01:21 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/12-31/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 02/04-08/04 2012
  • 07/11-13/11 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    abc_tuinieren
    blog.seniorennet.be/abc_tui

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!