Foto
Inhoud blog
  • Vertraging door ziekte
  • cultuur versus natuur rectificatie
  • cultuur versus natuur(3)vervolg
  • natuur versus cultuur 2
  • natuur versus kultuur
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Contactpunten
    Over filosofie en fotografie
    Afwisselende teksten over filosofie en fotografie en teksten met een knipoog.
    27-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertraging door ziekte

    Door ziekte verhinderd In januari hoop ik weer zover te zijn voor de vootzetting van mijn essays

    MAUP

    27-12-2017 om 17:15 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het antropisch principe (2) (zie ook blog van 01-12-2009)
    Stel je nu eens de volgende situatie voor. Er verschijnt een beroemde concertpianist op het podium van het het Concertgebouw. Hij zal een programma spelen van bijv. Chopin.. Men heeft echter op het podium een vleugel neergezet met een andere meer gelijkmatige  indeling van de zwarte - en witte toetsen. Het is duidelijk dat  onze virtuoos van dat ingestudeerde programma niets terechtbrengt. Hij zal lang moeten oefenen om met dat veranderde toetsenpatroon vertrouwd te raken. Hoe ons  huidige ongelijkmatige toetsenpatroon tot stand gekomen is heeft te maken met de zgn. kwintencirkel.
    Natuurlijk gaat elke vergelijking niet helemaal op  om het probleem , dat wij met ons voorstellingsvermogen hebben  de huidige snelle ontwikkelingen van de techniek te volgen . Het kan wellicht enigszins het gevoel vertolken dat wij bij de de huidige stand van de techniek hebben en ervaren. Zo zijn we in het vorige artikel ( antropisch principe 1: zie blog d.d. 01-12-2009 )    de oneindige ruimte en tijd van het heelal in geschoten met behulp van de elektronische telescopen  en tot 7500 lichtjaren toe op het eerste onbegrijpelijke zwarte gat gestoten.
    Nu, het  gaat bij de hedendaagse theorieën allang niet meer  om de alledaagse ervaring zoals ze door onze  zintuigen en ons voorstellingsvermogen worden opgedaan en verwerkt. Het is nu materiaal dat verkregen wordt door zeer complexe instrumenten , waarin een heleboel zeer ingewikkelde theorieën verwerkt zijn. Gaston Bachelard karakteriseerde deze wetenschappelijke instrumenten dan ook "als gematerialiseerde theoreën". Onze zintuigen zijn daarbij als zeer onbetrouwbaren bronnen van kennis gebleken. Wij kunnen er echter alleen maar mee aflezen wat deze geavanceerde machines en meetinstrumenten  ons bieden en die resultaten , die ons worden aangereikt, staan vaak haaks op de alledaagse ervaring van ons wereldbeeld .
    De volgende keer nemen we dan eens een duik in de onmetelijke diepten, die adembenemend zijn.

    Tot dan
    Maup

                   -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    01-02-2010 om 11:23 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballet als dans - en levenskunst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen                                    De klok loopt.......... De tijd vliegt.
                                       Daartussen in vergt het veel oefening
                                       om bij het meanderen
                                       op eigen tenen te gaan staan
                                       en niet op die van anderen !

                     Samen hoop ik met u daarbij de juiste cadans te vinden in 
                                                             
                                                           2010


    Voor vergroting op bijgevoegde foto klikken !

    Maup

                                           -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
                             

    31-12-2009 om 14:50 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Antropisch Principe
    Zo, na het intermezzo van beeld en geluid , weer even terug naar 02-10-2009. Hier beschreef ik hoe wij door de spectaculaire techniek met name van onze vertrouwde percepties van ruimte en tijd van "de pot "worden gerukt.
    We kunnen met onze uiterst geavanceerde electronische apparatuur onvoorstelbaar ver in het heelal doordringen. Zo las ik laatst , dat men in Amerika al op  7500 lichtjaren afstand  het eerste onbegrijpelijke zwarte gat heeft gelocaliseerd. Dit zijn gegevens waar wij met ons denken geen voorstelling meer van kunnen maken. Het tot nu toe gebruikelijke antropisch principe wordt daarmee niet langer van toepassing verklaard.: Dit principe luidt" In het heelal  is/was voldaan aan de noodzakelijke  nogal speciale voorwaarden voor ons bestaan, zodat wij nog als mens ( antropos ) binnen menselijke denkkaders daarvan kunnen denken, spreken en voorstellingen maken. Om niet in al te veel abstract verbaal brei(ij)werk terecht te komen , ga ik u de volgende keer aan de hand van een concreet alledaags voorbeeld dit antropisch principe hopelijk duidelijk maken.

    Maup
                  -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 

    01-12-2009 om 16:39 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste foto intermezzo van St Petersburg
    Zoals u wellicht weet werd peter de Grote gebiologeerd door Amsterdam. De rondvaart op de Neva laat duidelijk overeenkomsten zien tussen de grachten van Amsterdam en het IJ.

    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/72157622882815234/show/

    Maup

                                          =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    27-11-2009 om 01:23 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotointermezzo 3 Het Catharine paleis bij St Petersburg.
    Op circa 30 km van St Petersburg ligt het zomerpaleis, waar Catharina II, de dochter van Peter de Grote en Catharine I, graag in de zomer vertoefde. De archtect Rastrelli richtte voor haar het belangrijkste onderdeel van het complex in tot dit oogverblindende paleis. Geld speelde hierbij totaal geen rol. Rastrelli slaagde erin de façade met een lengte van meer dan 300 meter rijkelijk te voorzien van beeldhouwwerken. Alleen al voor de buitenkant werd ongeveer 300 kilo goud gebruikt. Het interieur is van een oogontstekende schoonheid , met de barnstenen kamer als voorbeeld van overdadige en overstelpende schoonheid. Hiervan kon ik helaas geen foto's maken vanwege de strenge suppoosten met hun dreigende goelag -blikken.
    Verwonder en kijk zelf door op de hieronderstaande link te klikken.

    Maup

     
     

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    08-11-2009 om 15:56 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto intermezzo 2 St Petersburg /Rusland
    Russisch ballet/ Roulette

    Ik heb m'n uitstekende compact camera mee genomen om niet te veel op te vallen. Dat kwam me uitstekend van pas bij de balletvoorstelling van de "Sleeping Beauty". Deze vond plaats in het huistheater van het Winterpaleis in de Hermitage. Hier was een fotografeerverbod. De opnames zijn daarom niet optimaal omdat :
    a de camera problemen had met de moeilijke belichtingsomstandigheden
    b zijn baas in het geniep moest knippen.

    Klik op de hierbijgevoegde link en beoordeel zelf het redultaat.

    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/72157622603516031/show/

    vriendelijke groet
    Maup

    05-11-2009 om 12:04 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto --intermezzo



    Morgen vertrek ik naar ST- Petersburg. Daarom deze keer weinig tekst, maar veel beeld.

    Klik daartoe op de onderstaande links  voor de dia-serie die ik verleden week gemaakt heb van de Basiliek in Oudenbosch (Brabant).

    De tweede link (daaronder) verbindt u naar uitgebreide informatie over dit prachtige gebouw, waarvan Dr.  Pierre Cuypers de architect is. Deze kreeg zijn opleiding in Antwerpen en werd geboren in Roermond ( Limburg).

    Heel veel kijkplezier

    Tot de volgende keer
    Maup






    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/72157622596285626/show/


    http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=0h&oq=&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGIC_nl&q=oudenbosch+basiliek

    25-10-2009 om 13:51 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Techniek- spatiotemporeel fotogeniek

    Geweldig om de spectaculaire ontwikkelingen van de electronische techniek te mogen meemaken. 
    Als enthousiaste hobby-fotograaf  met mijn digitale spiegelreflexcamera  en de daarbij benodigde verschillende lensen  de complexe wekelijkheid te ontwerkelijken is een steeds weerkerende verrassende belevenis. De daarbij gevoegde talloze  beeldbewerkingsprogramma's op mijn computer maken het ook nog eens  mogelijk om de  ruimtelijke (spationele) realiteit te manipuleren tot een grafisch ruimtelijke virtualiteit. Maar ook met het begrip tijd (tempus) valt een en ander te beleven. De techniek maakt het ook mogelijk om van een cyclisch meetbare klokkentijd tot een lineair onmeetbare digitale tijd te komen. We kunnen in "no time"d.m.v. internet (bijv met Skype) over de hele wereld  in  beeld en geluid met iedereen in contact komen. En dit is relatief nog niet eens zo spectaculair wanneer wij dat vergelijken met o.a.  de ruimtevaartraketten , die bijv nu al onderweg zijn naar
    Saturnus om daar onderzoek te doen naar een van de vele manen , die deze planeet omcirkelen. We gaan naar de maan en "gaan daarmee niet aleen naar de maan" , want over een paar jaar ligt Mars alweer aan onze voeten.  Wij worden door deze tijdruimtelijke (spatiotemporele) exponentiële ontwikkelingen  van onze natuurlijke  basisconcepten van  tijd en  ruimte vervreemd. Deze zijn op zich al problematisch genoeg getuige de vele pogingen die zijn ondernomen om hiervan een duidelijk inzicht te krijgen. ( o.a door Kant , Augustinus  , Einstein en niet te vergeten de quantummechanica). Wij worden van de  onze gewende concepten van  "de pot"gerukt en voelen ons daardoor niet meer op ons gemak. Vanuit die gepemperde levensfase is het weer noodzaak  op eigen benen te leren staan en schoorvoetend te leren lopen naar een open nieuwe mondiale en universele  fase , die zijn weerga niet kent. Fantastisch , dat het SeniorenNet ons daar de helpende hand biedt.

    Tot een volgende keer.
    Maup

          -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 

    02-10-2009 om 12:48 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filosofie & Werkelijkheid ! EEN groteFictie!!

    Na de hoofdlijnen en zijlijnen (zie het vorige artikel) gaan we nog even door met spoorlijnen. Met dit beeld hoop ik u duidelijk te maken dat filosofie nooit enig raakpunt kan krijgen met de weerbarstige werkelijkheid.
    U staat op een perron op de trein te wachten. Voor u liggeen de twee rails , waarop de trein maar niet wil komen. Ze zijn vanaf uw standpunt rechtvooruit precies evenwijdig aan elkaar. Maar zijdelings bekeken verdwijnen ze aan de horizon in een punt.In  perspectieftaal noemen we dat het raakpunt., maar weten dat dit gezichtsbedrog is. Stel , u mag voor deze keer plaats nemen naast de wagenvoerder van de lang verwachte trein. Nu wordt het helemaal spannend , want het  raakpunt bereikt u nooit, sterker nog het wijkt met u mee vooruit door de voorruit. U wordt bedrogen door uw ogen. of wel : gezichtsbedrog pur sang , ook wel optische illusie genoemd.
     
    In het engels noemen ze  "gedachtengang "  "a train of thoughts" en dit past precies in mijn beeldspraak. Wij allen zitten in a train of thoughts , die nooit stopt . In ons hoofd zit een bovenleiding ( de denkkracht) die ons voortstuwt langs de ene rail ( de realiteit ) en de andere rail ( de virtualiteit) ofwel langs zijn en schijn. , en die schijnen bij elkaar te komen, maar dat blijkt een ernstige vergissing te zijn. Daar komen we alleen achter als we voorin zitten, de overige passagiers in de trein merken hier niets van . Zij verkeren in een positie waarin ze alleen in hun "train of thoughts" denken vooruit te  gaan.
    De vele jaren , dat ik filosofie heb gestudeerd , was ik een passagier in die "train of thoughts". Ik genoot van de prachtige landschappen en vergezichten die langs schoven. Die kwamen in allerlei mooie gedachten voorbij.( zie o.a. de vele blogs onder  de categorie filosofie )  Totdat ik , na vele jaren naast de wagenvoerder mocht plaats nemen , erachter kwam , dat al dat filosofische denken en praten nooit nooit , maar dan ook nooit van  enige invloed is geweest op de werkelijkheid. We dachten dat wel in de trein, maar voorin gezeten blijkt het één grote optische illusie te zijn.
    "Don't talk philosophy", zegt een van de personages uit de klassieke film Gone with the Wind , en de ondertiteling geeft weer "Vertel geen onzin"!
    Tot de volgende keer maar weer of niet, want u kunt altijd nog aan de noodrem trekken.
    Maup
                                    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    31-08-2009 om 15:20 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantie bericht vanuit Denemarken
    Even een grafisch bericht vanuit Holte / circa 20 km vanaf Kopenhagen.
    Klik maar op de onderstaande link

    maup

    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/72157606685241304/show/

    Het Rosenborg paleis met het park en de brug over de Sont
    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/72157594239255770/show/

    Een wandeling door Brussel en Laken
    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/741451/show/

    11-07-2009 om 00:00 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klankbeeldverslag van verblijf in frankrijk vakantie
    Hier even een klankbeeld van verblijf in Frankrijk Wel je geluid(boxen) aanzetten.
    Van 5 juli t/m 6 augustus zijn we in Denemarken.
    Groetjes


    Maup


    http://picasaweb.google.nl/maupsmits/MijnVideoS#5352760969303830338



    01-07-2009 om 21:50 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijlijnen zijn hoofdlijnen
    Zoals u wellicht weet is  april de maand van de filosofie. Talloze lezingen hebben in de afgelopen maand als een verbale tsunami Nederland overspoeld. Ontelbare a-viertjes en  hand-outs volgeschreven en gedrukt met filosofische bespiegelingen. Verwoede pogingen om mentale greep te krijgen op Wat, Wie en Waar.?? Ik heb er verschillende gevolgd en vervolgd. Me mee laten nemen op de hoge stortvloed van woorden, woorden en nog eens woorden. En nu dan, aan het einde van deze onstuimige  boottocht, vraag ik me af , heb ik me nu laten meenemen of heb ik me laten beetnemen? Ben ik in de boot gestapt of ben ik   in de boot genomen? Op zich , en daar ga ik weer , een paar aangehangen filosofische vraagtekens, die maar geen uitroeptekens willen worden. Of toch ?!

    De volgeschreven a-viertjes en hand-outs hebben een voor - en een achterkant, waarop men zijn gedachtengoed kwijt kan.  Deze springen zo vanzelfsprekend in het oog , dat we vergeten, dat ze bij de gratie van de vier onopvallende  zijkanten bestaan. Deze zijn nl. zo smal en klein dat we beter van zijlijnen  kunnen spreken. Wij kunnen er hooguit met een fijnschrijver puntjes op kwijt, die dan met de rest van de  lijn een uitroepteken vormen. Een soort "momento legere": Gedenk bij het lezen, dat bij de bespiegelingen op de  voor en achterkant ,slechts vraagtekens geplaatst kunnen worden . De zijlijnen zijn de hoofdlijnen geworden waarop alleen maar plaats  voor uitroeptekens is  en that's it. !!!. Elke boute bewering , die wij op de voorkant- en achterkant maken met uitroeptekens  zijn af(be)gespiegelde figuraties van de voorgevormde tekens door  de zijlijnen , waarop de hoofdlijn van elke stellige bewering helaas voor niemand  meer zichtbaar is.  Het is hier waar het gezegde "het is bij het kantje randje echt AF" werkelijkheid wordt!!

    Welaan, zo kan het voorlopig wel weer. We gaan er even tussen uit om in september weer terug te komen langs zijlijnen /hoofdlijnen !??!
    Iedereen een goed vakantie toegewenst
    Maup

    Klik op deze link voor klankbeeld "Midsummernight in Norway"
    http://picasaweb.google.nl/maupsmits/Films02?authkey=Gv1sRgCJLqjo-yt7jZ8wE#5294264532785593426

                     -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    01-05-2009 om 13:40 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar het gedonder ook niet.
    Nu, eerst dan  maar enkele wonderen:

    1 Internet
    2 Stamcelonderzoek
    3 Embryo selectie
    4 In Vitro Fertilisatie
    5 Geboorte stimulerende medische ingrepen
    6 Dood/sterven verzachtende medische begeleiding.
    7 Ziekte bestrijdende middelen.( o.a. condooms  tegen aids)
    8 Ruimtevaart.
    9 Verkeersmiddelen zoals vliegtuig, auto , en zo meer.
    10Geboorteregeling

    Vervolgens het gedonder.

    Dat  begint weer, u raadt het al, bij no.: 2, 3, 6, 7 en 10. Het is de techniek die ons LEVEN op wonderbaarlijke manier positief  beïnvloedt. Zolang het maar over levenverwekken  gaat: geen probleem.(zuignappen, keizersneden, echo's, K.I, etc. enz.) Bij het levenverrekken, echter, is het gebeier van de donderende noodklokken door de pastorale, herderlijke klokkenluiders  niet van de lucht.( euthanasie, verdere medische begeleiding bij dood en sterven) Een vorm van morele hypocriete  accoustische luchtvervuiling die ons  leef- en denkklimaat danig verziekt. De herders in hun bontgedoste liturgische gewaden, badend in de luxieuze weelde van hun Godshuizen, zijn wel heel ver los -getheologiseerd en hooggeleerd van de  eenvoud van de eenzame deemoedige  herder in zijn herdershutje DWALEND met zijn kudde  op de grote stille heide in het rond. Neen, integendeel, dwalend zoeken naar grazige weiden voor hun kudde is er bij de op reli- macht beluste pastores niet bij. Zij weten alles  uit hoofde van DE C(j)URA, maar van de  DE FACTO weten zij niets. Bewierookte virtualiteit bedwelmt en hallucineert  hen weg van de  minderwelriekende realiteit, waarin bij  de "lust lacht"  de "rust zacht" hoort. Aan de conceptie van het leven  is onlosmakelijk de deceptie van de dood gekoppeld.  Dus als je voor (pro) conceptie van het leven  bent , word je automatisch doorgeschakeld  naar de  (pro) deceptie van de dood. Maar pro-conceptie van het leven kan niet uitgeruild worden tegen antie-deceptie van de dood. En omgekeerd: Als je voor anti-conceptie van het leven  kiest, kies je ook voor de  antie -deceptie van de dood. Een anomalie ( niet op te lossen paradox) ,WANT DAN IS EROP DEN DUUR LEVEN NOCH DOOD MEER. En dat zou nu juist  de dood van de kerk zijn!!!
    Wel leven, wel dood, daar leeft de kerk van . Geen leven , geen dood, is de dood van de kerk. Daar verliezen de pastores hun bestaansrecht  op hun reli-macht gebaseerde arrogante, theologische hersenspinsels , waarin zij hun kuddedieren trachten gevangen te  houden. De uitspraak van onze "gezegende" Benedictus xvi , dat het gebruik van condooms juist het verschrikkelijke aidsprobleem zou verergeren, is een in zijn academische,  theologische, arrogante  optiek   geldige  , maar empirisch medisch-logisch, een pertinente  onware propositie ( uitspraak). Hij zaagt daarmee zelf de poten onder zijn heilige Stoel vandaan, die dan eindelijk na zoveel eeuwen van ellende gelukkig  geen podium (poot) meer heeft om op te staan. Maar ja, zolang er nog schapen zijn , die met hun kuddedierlijk blindvertrouwen  in dat paradoxale  drijfzand blijven trappen , blijft God tevergeefs op het wonder wachten. ( zie hiervoor het voorgaande artikel.) Helaas ten faveure van Benedictus en ten malheure van Deus!! Benieuwd hoe hij deze paradoxale schijnheiligheid met zijn aardse ratio zal beredeneren in hemelse sferen. Dat wordt ,denk ik , de eerste echte  kruistocht, die mij nu eens zeer welgevallig zal zijn.

    Tot de volgende keer
    Maup

         -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    01-04-2009 om 00:18 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pas op! Met een "blind vertrouwen" trap je er zomaar in !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bispel 1 ( belerende tekst)

    Een pastoorke is op weg naar een hulpvragende parochiaan, die eenzaam en alleen in "the middle of nowhere" woont .De geloofsijverige zielszorger neemt de kortste weg en geraakt daarbij in een drijfzand gebied. Wanneer hij al tot zijn tweede kruis is weggezakt komt er gelukkig net een boer met tractor langs, die hem direct uit  zijn gevaarlijke positie wil helpen. 
    Maar zie, wegens zijn blind vertrouwen op zijn Schepper wijst hij deze hulpvaardige boer af.
    Na een half uur komt de boer weer langs , maar helaas, in plaats van bij de parochiaan komt de pastoor met een enkele reis via de Hemelbaan bij zijn Schepper aan.
    Nogal teleurgesteld in zijn rotsvast vertrouwen stelt hij Hem de vraag: "Waarom heeft U mij niet geholpen?", waarop hij als antwoord te horen krijgt: "Hoe zo, ik heb toch die boer langs gestuurd, wat had ik anders moeten doen?!"
                                               -----------------
    Bispel 2

    In de St Baaf te Gent zag ik op een pilaster een prachtig tableau met de volgende gekalligraveerde tekst:

                                                IK GOD
                           Ik heb gehoord dat velen van jullie
                           op een wonder zitten te wachten
                           het wonder dat ik , jullie God ,
                           de wereld zal redden

                           Maar hoe zal ik redden
                           zonder jullie handen?

                           Hoe zal ik rechtspreken
                           zonder jullie stem?

                           Hoe zal ik liefhebben 
                           zonder jullie hart?

                           Vanaf de zevende dag 
                           heb ik alles uit handen gegeven
                           heel mijn schepping 
                           en heel mijn vadermacht
                           IK WACHT NU OP HET WONDER 
                                          NIET JULLIE!!
                                                IK GOD 

    De volgende keer gaan we dan eens zien welke wonderen er  zo al  bij ons langskomen en die we met ons   blindvertrouwen in de wacht zetten!!

    Tot dan
    Maup 

    27-02-2009 om 01:00 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen?? (slot)
    " Een verblindende afwezigheid van Licht", geschreven door Ibn Gallun Al Tahir.
    Een boek , dat ik u niet aanbeveel op uw nachtkastje te leggen, voor het geval dat u niet in slaap kunt komen. Hoe ver  is hier de ander van de Ander van Levinas verwijderd.!  De bovengenoemde  schrijver zat  18 jaar opgesloten als politieke gevangene in een grot diep onder de grond. Geen barre fantasie , maar bittere werkelijkheid . Bewaakt door cipiers, waarvoor elke vergelijking van wreedheid en sadisme mank gaat. Hoe overleef je het.!?

    Het in scene gezette relaas van het toneelstuk Huis Clos( gesloten deuren) van Sartre (1905- 1980) doet het dan beter op uw nachtkastje. Hierin ontvouwt hij in de vorm van een boeiend toneel stuk zijn spraakmakend  filosofisch idee: "
    De hel , dat is de ander "

    Ook Thomas Hobbes (1588-1679) barst hiermee in het grote koor van filosofen  er dreunend op los met zijn basso continuo " homo lupus homini est" ( de mens is de ander een wolf. Hoewel ik deze vergelijking eigenlijk een belediging voor de wolf vind.)

    Maar om wat dichter bij de zaak te blijven , u hoeft de krant maar open te slaan, de knoppen van radio en TV maar aan  te draaien en je wordt er  op slag zelf draaierig en kots misselijk van. Irak, Gazastrook, Quantana Mobay, Roeanda , Auschwitz,  teveel om op te noemen! Waar blijven we hier met onze ethische pakhuizen  vol Geneefse conventies en onvoorwaardelijke  afspraken over  misdaden tegen de menselijkheid?  Hier zijn de waarden en normen tot glibberige AARDWORMEN ontAARD en is  normaal tot een NORM-AAL gedegenereerd. Ze glibberen tussen en onder je (be)grijpgrage brein door, zonder er ooit echt vat op te krijgen.

    Het is, zoals de  filosoof Ludwig Wittgenstein(1889-1951) stelt:
    "
    Wetenschappelijke vragen kunnen mij interesseren, maar nooit werkelijk boeien. "
    Voor de echte vragen t.a.v de levensproblemen ( Ethiek, Religie en Esthetiek) verwierp hij dan ook elke betekenisvolle beschrijving . Niet omdat ze onwaar zijn , maar juist omdat ze willen verklaren. En dat doen ze echt niet.
    Voor hem was dan ook voor levensvragen geen enkele theorie van belang.
    "Zelfs als de theorie waar was, zou ze me niet interesseren , want ze kan nooit DAT zijn wat ik zoek" , schreef hij in 1949 twee jaar voor zijn dood.
     Want: , zo vervolgt hij:,
    "filosoferen leidt op dit gebied tot ontmaskering van allerlei onzin in het labyrint van de taal en tot een aantal builen ,butsen en deuken  , die het verstand heeft opgelopen toen het tegen de grenzen van de taal aanrende" 

    We zitten op dit terrein in de kreukelzone van ons taalvoertuig, waartegen je je niet WA of ALL-RISK verzekeren kunt. Een goede AIR-BAG biedt je misschien nog even verlichting , maar ook dat blijkt helaas maar lucht te zijn.
    Op dit grensgebied van onze taal is het daarom maar beter en eerlijker te kiezen voor de blessed ignorance (gezegende onwetendheid) dan voor die damned cognition( vervloekte betweterigheid). Deze laatste heeft in de mensengeschiedeninis van het verleden en het heden al voor  genoeg rotzooi ,dogmatische en fundamentalistische  geestvervuiling gezorgd. Daarom is zwijgen hierover de beste vorm van welsprekendheid. Maar de mens is nu eenmaal een met taal begiftigd wezen (of moet ik hier "vergiftigd" zeggen?), zodat al die taal-hijgerige gelijkhebberij helaas ook in de toekomst onverminderd door zal blijven gaan met alle deuken, kreuken en butsen vandien. Dat is de enige collectieve verzekering voor die toekomst met een in bloed geschreven polis en een mensonterende hoge premie bij de verzekeringsmaatschappij:
                                     " DOOD-GEWOON "

    Tot de volgend keer maar weer.

    Maup

    http://picasaweb.google.nl/maupsmits/Films02?authkey=87LhuyHjtRI#5294264532785593426

    Klik op bovenstaande link voor de foto- presentatie
    met muziek: " Midsummernightdream in Norway"

              -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    29-01-2009 om 22:51 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen?? ( 5)

    Situatie 1   Gisteren naar Utrecht geweest. Lekker broodje haring gegeten met daarna een overheerlijke capuccino. Vis moet tenslotte zwemmen. Daarna richting Dom om het orgelconcert van Jan Jansen te beluisteren. Onderweg tussen de bekende zaterdagmiddagdrukte stond daar aan de kant een blinde man met naast hem zijn trouwe blinde geleidehond. Hij zwaaide wat ongecoördineerd  met zijn armen  om de aandacht te vestigen op zijn uitzichtloos bestaan. Naast de hond een gekreukte  hoed met enkele munten erin. Ik passeerde hem met de gedachte " Daar moet de sociale dienst maar wat aan doen.!" Maar  dit beklagenswaardige beeld bleef mij dóórlopend doorlópend achtervolgen. Ik ben vol mededogen op mijn schreden teruggekeerd om alsnog  een aantal penningen in zijn ingedeukte hoed te gooien om daarna met mijn uitgedeukt gemoed van het prachtige domorgelconcert te kunnen genieten.

    Situatie 2 Op de terugweg kwam mij een uitbundig groepje jongelui tegemoet. Zij produceerden gezamelijk een kakafonie aan kreten die met de nog prachtige nagalmende orgelklanken danig interfereerden. Maar erger nog : boven hun haarwarrige hoofden hielden zij grote borden omhoog met daarop : "FREE HUGS - GRATIS  KNUFFELEN"
    Om aan hun knuffelaanbieding te ontkomen week ik hen  begeleid van een onparlementaire opmerking met een grote boog uit.
                                          ++++++++++++

    Filosofie heeft de naam van ingewikkeld te zijn.

    Welnu , met de korte situatie schets 1, is de kern van de moeilijk toegankelijke filosofie van Emanuel Levinas in a nutshell weergegeven. Het Gelaat ( hij schrijft het altijd met een Hoofdletter) van de Ander is voor hem de kern van zijn ethiek. U moet het gelaat daarom wat wijder opvatten dan alleen het gezicht . Bij hem heeft het meer de betekenis van de ontmoeting , zoniet , de confrontatie met de ander. De ontmoeting met onze medemens brengt altijd een keur aan  gevoelens  met zich mee. We gaan die reeks hier nu niet langs. Maar één gevoel speelt bij Levinas  wel  een heel belangrijke  rol nl.: Het Schuldgevoel. Daar wilde ik  zo gauw  mogelijk weer vanaf door een muntje in de hoed te gooien om zo weer opgeschoond van het concert te kunnen genieten. Van dit verschijnsel maken we allemaal collectief gebruik in de nationale biechtstoel van ons gironummer bij grootschalige collectes en inzameling programma's van de media. Maar jammer dan, er zijn schuldgevoelens , daar doet  de hele Santenkraam van  onze lieve Maria , priester, dominee en pastoor niets aan. En daar, zo zegt Levinas , hebben we  een echt  levenslang ethisch probleem. De spijtoptanten van een abortus, de post traumatiek van frontsoldaten en  moordenaars zijn daar enkele voorbeelden van. Dat is verrekte  ethiek waar alle rek dus  uit is !!!

    De volgende keer situatie 2,
    waarbij de ander weer anders  betrokken is.

    Tot dan
    Maup

    Voor foto's zie :
    http://home.planet.nl/~smi03002/
                               
     met muziek:                        http://picasaweb.google.nl/maupsmits/Films02?authkey=87LhuyHjtRI#5291509020989122802

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


    17-01-2009 om 00:44 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intermezzo: voor allen een deugdzaam en waardevast 2009!!
    Ik wens u allen een "verdraaid" goed jaar toe zodat het beste van 2008 het slechtste voor 2009 zal zijn!!!

    Maup.

    Zie  ook mijn homepage

    http://home.planet.nl/~smi03002/

    31-12-2008 om 16:35 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen?? ( 4)
    1. Jezus: " Heb uw Naaste lief als U zelve"
    2. Kant : " Wat u niet wil dat U geschiedt, doe dat ook een Ander niet "

    1 "Naaste"  Wie is dat???????
    2."Ander "  Wie is dat ??????? 


    1. Bij meervoud, dus meer dan één ( Naasten) en (Anderen)  hebben we zuiver  formeel meet-    en  taalkundig gezien al een probleem

    Maar  ethisch gesproken hebben we in het enkelvoud en meervoud altijd een probleem.!!

    Dat laatste laat ik u zien aan de hand van een anecdote uit het leven van Kant zelf.

    Voordat Kant plaats naam achter zijn schrijftafel maakte  hij dwangmatig elke dag dezelfde wandeling precies op tijd . De medeburgers van zijn woonplaats  Koningsbergen konden a.hw.  hun klokken erop gelijk zetten.
    Tijdens deze wandeling kwam hij op zekere dag een bedelaar tegen. Om zijn eigen stelregel (2) gestand te doen gaf hij deze ruimhartig een aalmoes.
    De bedelaar ook niet mis , gaf dit gulle gebaar door aan zijn vriendje met als resultaat dat Kant de volgende dag twee aalmoezen kwijt was. Dit "zwaan kleef aan " effect ging zo maar door totdat de slager zijn trouwe wandelaar op de gezette tijd miste. Ongerust geworden ging de slachter op onderzoek uit en ontdekte dat onze filosoof toch maar zijn route verlegd had om  de groeiende stroom bedelaars te ontlopen

    En daar hebben we Kant gevangen in zijn eigen gekloste Kantwerk. Hij is zelf de klos geworden  van zijn mooi opgezette filosofische gedachten spinsels. Zijn strakke rationaliteit , die hij samen gesmolten heeft tot de bekende smeedijzeren Categorische Imperatief (zie bij 2 de vereenvoudigde versie hiervan) is t.a.v de realiteit tot een breekijzer geworden. Nog een voorbeeld, maar nu  uit eigen leven gegrepen.
                                    Nu voor 't enkelvoud!

    Ik als "ouwe zak" krijg er zo langzamerhand schoon genoeg van dat driekussen -ritueel bij begroetingen op recepties, feestjes etc. enz.
    Daar kwam ik een dame tegen, die al diep in de kreukelzone verkeerde. Ik gaf haar afstandelijk met gestrekte arm een   hand , maar daarmee trok zij haar wang naar voren om de tot norm verheven "3 Kisses of Life " gretig in ontvangst te nemen. Ja, ja dacht ik,  dus leuk gevonden van die Kant , maar het raakt kant  noch  wal . Die strakke kantiaanse stelregel (Maxime) ga ik toch maar eens omdraaien tot een meer ludieke spelregel . Hij luidt dan als volgt:
              "Wat gij graag  wilt dat U geschiedt, misgun dat ook een Ander niet."

    Ook daarvan ga ik u een voorbeeld geven:

    Op dat zelfde feestje kwam enig moment later een prachtige jonge schoonheid voorbij. U  raadt het al. Die ouwe rakker veranderde spontaan in een gulzige  pakker.

    Met volle overgave aan die  driekussen - ceremonie ( ik had er nog wel  graag 5 van gemaakt ook) kon ik nog maar net gretig de drie gerimpelde kisses op haar rimpeloze gladde wangen lanceren, die niet direkt spontaan glimlachend in ontvangst werden genomen.
    Daarna ben ik enigszins gefrusteerd maar even aan de kant van de bar gaan staan om deze doctrine van Kant spiritueel  te verwerken. Drank is mijn vijand en  indachtig  het ethisch gebod van Jezus " Hebt uw vijanden lief? " kon ik op  het eind  van deze bonte avond toch nog met  een vol gemoed en geheel  moreel verantwoord,  maar nog wel weifelwankelend huiswaarts gaan, alwaar mijn trouwe huisdier-vriend , de kater , al op mij lag te wachten.

    Wordt vervolgd. 

    Proost. xxx/??? of xxxxx/????? ik kan er alle kanten  mee op.
    Maup.

                                -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    zie voor foto"s
    http://home.planet.nl/~smi03002/ of
    http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/sets/72157608938788558/show/























































     

     

     


















    01-12-2008 om 17:21 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarden en Normen of Voor- Waarden en Conformen??(3)

    Ethiek, daar zijn we nu in verzeild geraakt. Ethiek is te vergelijken met elastiek. Strekbaar en verrekbaar . Het is een gebied zonder oevers : een overloos meer. Om  met droge voeten aan de overkant te komen, ( die er dus niet is) hebben we "stap tegels" nodig, die al gauw verraderlijke , glibberige "slip tegels " blijken te zijn.  Maar we volharden in het hink -stap  spel van  veel gissen en nog meer missen. Dit in tegenstelling tot  de"harde" wetenschappen, (natuurkunde, wiskunde, scheikunde , sterrenkunde ) waar de vooronderstellingen (hypothesen) door onderzoek (experiment) worden bevestigd of ontkend ( geverifieerd ). Hoe anders bij de " zachte"geesteswetenschappen ( theologie, filosofie , sociologie psychologie). Hier beginnen we bij vooronderstellingen (aannames), die we met een hoop filosofisch gedonder en geschutter als prachtig vuurwwerk de lucht inschieten en die   daarna roemloos tenondergaan in dat oeverloze meer en  ons als toeschouwers door de  bij dit spektakel vergezelde rook  omneveld achterlaten.
    Bij ethiek, die o.a.  tot het terrein van de filosofie behoort, is het niet anders. De gillende keukenmeiden  en zevenklappers zijn voortdurend in de lucht. We staan erbij en kijken ernaar totdat ze als mooi gekleurde luchtballen naar alle kanten uiteenspatten. Het paradoxale in de hier gebezigde beeldspraak is, dat deze ballen in de ethiek nu  juist erg weerbarstig zijn.  Ik zou ze hier dan ook
     liever met toverballen vergelijken , waarop een ieder naar zijn eigen kleur kan zuigen, totdat  op den duur er geen bal meer van overblijft.  We noemen ze kortweg ook wel containerbegrippen.  Hier komen er een paar: 

    vrijheid
    gelijkheid
    broederschap
    menslijkheid
    rechtvaardigheid
    respect
    burgerschap
    schoonheid
    solidariteit
    waarheid
    eerlijkheid,
    liefde
     

    Het zouden allemaal ethisch onvoorwaardelijke waarden zijn. Theologen, filosofen, politici en geloofs- en  wereldleiders hebben  door de tijden heen telkens weer op hun eigen manier geprobeerd ons van die onvoorwaardelijkheden  te overtuigen. Met hun denkvruchten kun je aardig wat   bibliotheken  vullen.Uit die overstelpende overvloed zal ik hier een zeer beperkte keuze maken . Om te beginnen zal ik  u er alvast  twee noemen:  Kant en Jezus, die heel mooi vuurwerk hebben geleverd.    Dat vuurwerk hoop ik de volgende keer op een mooie , droge dag te ontsteken .  Maar toch, je weet het maar  nooit , wel een paraplu meenemen.

    Tot dan,
    Maup

    Voor foto's zie: http://home.planet.nl/~smi03002/ of 
                               http://www.flickr.com/photos/fotos_van_maupsmits/
                
                -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-                                              



     

    30-10-2008 om 12:58 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/12-31/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 02/04-08/04 2012
  • 07/11-13/11 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    kes_3
    blog.seniorennet.be/kes_3

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!