varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
29-11-2007
S C H O O N M O E D E R S !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
't Is me wat, schoonmoeders ! Niet iedereen in 't leven kan vertellen dat z'n schoonmoeder jonger is dan hemzelf. En toch, ze zijn niet altijd hoe men ze afschildert. Eigenlijk zijn er meer voor-dan nadelen. Ergens over spreken, over gelijk welk onderwerp, levert geen problemen op, want men kan rustig een babbeltje slaan over mensen en dingen die door beiden gekend en/of bekend zijn. Bemoeiziek, zegt men. Daar heb ik, eerlijk gezegd nog nooit last van gehad. Ze is iemand die bescheiden op de achtergrond kan blijven, behulpzaam is waar het kan, en...op de koop toe nog kan blozen ook, wanneer het moet. Een glaasje lust ze af en toe ook wel, en gezelligheid kent er geen grenzen.Kortom, ne crême van een mens. Iemand zoals men die zich wenst. Reislustig is ze ook al, want nu zijn ze terug weer weg naar "La Douce France" met hun mobilhome. Beiden genieten van 't pensioen, en 't is jullie gegund. Ad multos anos, signora Nadya !
Vrouwen zijn nu éénmaal vrouwen, met ideeën waar mannen niet, of minder bij stilstaan.Zo ook Petra, het interieur van onze boot zal en moet veranderen. Wij hebben op diverse plaatsen prijs gevraagd om alle kussens opnieuw te overtrekken. Wij kozen daarbij een stof, dat niet teveel onderhoud vergt en heel modieus is. Bijpassend koos Petra voor een mooie kleur van gordijnen, dubbel om niet te vlug te verschijnen. Er moeten ook nog twee sfeervolle verlichtingen gekozen worden. Kortom, het ganse interieur van onze boot zal dan af zijn.Het houtwerk en de zeilen zijn o.k. Dat spatzeilen werden van de boot afgehaald en hangen nu op zolder om na een stevige borstel-partij terug ingewreven te worden met een soort melkachtige vloeistof, die ze waterdicht moet houden. Eén van de dekken zou moeten geschilderd worden. Gangboorden en achterdek worden geschilderd plus alle plaatsen waar nodig is, zoals dat heet. Een klein stukje nieuwe plaat moet op de kiel komen ter hoogte van zithoek en kombuis. We denken daarbij om de werf Carron in Zelzate in te schakelen. Dichtbij en uit ervaring, heb ik van bevriende binnenschippers gehoord, een werf die betrouwbaar werk aflevert. Misschien indien de kosten niet te veel zijn, en indien nodig, worden alle anodes vernieuwd. In maart 2008 komt er een algemeen nazicht van de motor door een Daf-specialist. De jaarlijkse klusjes zoals het vervangen van de filters en andere olie worden sowieso gedaan. Al deze kosten zullen gespreid worden over twee jaar en het schilderwerk neem ikzelf voor mijn rekening. Ook het naaiwerk van alle gordijnen wordt een werkje voor Petra en haar vriendin Monique. Enkel de kussens worden overtrokken door een firma uit Lokeren, omdat het toch wel een werkje is dat voldoende kennis vergt. En dan de werf Carron, die moet mij een prijs bezorgen om de boot in- en uit het water te nemen plus de plaat aan te brengen, waarna ze in de antifouling wordt gezet. In April zou alles achter de rug moeten zijn. Duimen maar !
Wij zitten momenteel met extreem hoog water. Via de media worden we rond de oren geslingerd met peilmerken en hoogwatermerken. Wat is de geschiedenis er achter en hoe is het historisch gegroeid. In 1684 worden er een aantal stenen in diverse sluizen vastgezet. Deze stenen komen overeen met het zomervloedniveau van het IJ en bedroeg toen ongeveer negen voet en vijf duim (2,67689m). Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 35.000 zulke punten die als referentiepunt dienen bij hoogwatertoestanden. Tussen 1885 en 1894 werden alle peilschalen aangepast, zeg maar gecorrigeerd. Toen werd het AP ingevoerd, het Amsterdamse Peil. Iedere 10 jaar worden alle peilpunten gecheckt. Van de oude stenen schiet slechts één steen over. Die ganse sluis werd dan ook als monument opgenomen in de reeds vele bestaande nautische monumenten en helemaal hersteld. Zeg wat je wil over onze noorderburen, maar op dat vlak liggen ze jaren voorop.Dit baanbrekende werk loont zich, want er is niemand in Europa zo bezorgd om de invloed van het water op het land. Kijk maar naar de dijken, naar de sluizen, naar de waterkeringen. Nederland is nog altijd top in de wereld.En gisteravond loonde het zich weer. Enkel in Nederland was er praktisch geen schade. Alles was tot in de puntjes voorbereid. De waterkeringen werkten perfect. Het was de 2° hoogste waterstand ooit gemeten, NAP 350 (normaal amsterdams peil). Een N.W.wind gepaard gaande met hevige regenbuien en bovendien sprintij erbij, maakten dat de anders betrekkelijk makke Noordzee nu golven vertoonde van 10m en zelfs meer. Natuur is wat het is, en de kracht van wind gecombineerd met water is vrijwel niet te stuiten. Onder den Dam in Amsterdam op een 22 meter hoge heipaal werd met een bronzen bout het NAP verzekerd. Het ligt 1,43 m boven het NAP
Iemand die zich Chris noemt - heeft via mijn blog gemeld dat hij deze zomer een jachtje vanuit Friesland naar Antwerpen voer. Kwam je toen uit Leeuwarden via de randmeren in de maand september ? Heb toen iemand tegengekomen met een occasie- kruiser +/- 10/11m witte bovenkant en bruine onderkant of omgekeerd. Is het deze boot ? Groetjes om me via blog of mailtje te antwoorden. Oostvaarder
Kondens, vocht kortom is DE vijand van een stalen boot. Het voorkomen is één van de bezigheden van iedere stalen booteigenaar. Je hebt mensen die hun ganse boot overdekken. Anderen zeggen dan weer dat dit niet goed is, aangezien je zo de kondens opsluit. Daar is iets van. Andere oplossingen dan maar. En zo kwamen enkelen onder ons op het idee om alle ramen af te plakken met een soort zilverfolie. Deze isolatie geeft niet alleen meer warmte en is geluidswerend, maar vooral vochtwerend. Veel minder vocht binnenin, en daar gaat het om. Behalve dat wij de ganse boot afgeplakt hebben, hebben wij ook alle resterende dranken en beddegerief van de boot afgenomen. Hij is nu volledig winterklaar, op de boiler na. Deze moet nog geledigd worden. Watertank is dit al, en de fueltank is barstensvol tegen...., jawel de kondens binnenin de tanks. Overal, in het toilet en de aflopen waar nog water zou kunnen staan, is er een geut antivries gegoten. Het moest maar eens winteren !
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.