varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
21-05-2009
Lokerse Feestdag !
Ze zijn in Lokeren niet katholieker dan de Paus, maar op hemelvaartdag wordt daar sinds lange tijd een botenmarkt georganiseerd. Nu niet dat er grote boten tentoongesteld staan voor verkoop, maar op de weide aan het zeilmeer vind men er allerlei standjes en kraampjes met prullaria, maar ook met nuttige dingen en kleinere bootjes en kano's. Met het mooie weer waren honderden mensen afgekomen op de botenmarkt. Tussen al die slenterende mensjes enkele bekenden van de club, van bevriende clubs, kortom een leuke babbel met sommigen, verwondering voor het feit dat er zo'n rommel nog dikwijls verkocht wordt, enz... Een nieuwigheid, er was een sloep voorzien die sommige beginners een waterdoop gaf, en hen rond te varen op het meertje. Kwestie om de goesting nog wat aan te scherpen. Na een uurtje terug naar huis, verder dromend van ons bootje, dat nu iedere dag iets dichter kwam. Nu staat hij droog op de wal, dachten we, en volgende week waren de nodige stukken er, en werd hij afgewerkt en terug in 't water gezet.Thuis hadden we al een lijstje gemaakt, met vele vragen over nrs. van verf, het plaatsen van een radarreflector, hoe trekken we het toilet droog voor de winterberging, want het is nu elektrisch, hoe werkt de automatische piloot, hoe werkt de generator en de nieuwe combi (omvormer/acculader), waar zit het oliepeil en wat is het soort oliefilters en waterafscheiders,enz... Genoeg stof om er een heus vragenbriefje van te maken en op tafel te leggen, zodat iedereen die een vraag heeft, ze er kan op kriebelen. Bijgaand terug een fotootje van ons bootje.
Toen we in januari/februari in Friesland rondtoerden, viel ons oog op een bootje, dat te koop kwam. Na het bezocht te hebben, waren we in de wolken. Overname van mijn bootje kon, maar de prijs bovenop was te hoog, vonden we. We lieten toch een kaartje achter, zo van, je weet het nooit. In April was in Sneek de kogel door de kerk. De Duitser die zijn schip verkocht, had een nieuwe besteld. ( 685.000) De verkoop ging ginder door en opnieuw werd ik benaderd. Ik bleef bij mijn vorig bod en hoorde hoe de man in het verre Sneek bijna in coma viel. Maar ik had tijd, tenslotte moest mijn bootje niet weg. Het seizoen kwam dichter en ik hoorde niets meer tot begin mei. De man bleek tot overleg bereid, maar vond mijn bod schandalig laag. Ik speelde in op de slechte markt qua verkoop en hoopte het beste. Hij deed mij nu een beduidend lager bod, maar ik moest nadenken, vertelde ik. Langs de andere kant werd men nerveus, dacht ik. Ik antwoordde niet gedurende een week. De man belde terug en verlaagde nogmaals zijn bod, zodat hij dicht bij mijn bod kwam. Ik deed opnieuw een tegenbod, nu ook inclusief alle kosten van aanpassingen (combi i.p.v. lader/omvormer, nieuwe marifoon met atis, plaatsen van alu-strips, waar de koorden schuurden en de verf verwijderden, enz... Ik zag voor mij de man bleek worden. Geef mij een dag zei hij, en ik bel je terug. Ik zei tegen Petra, diezelfde avond nog, die horen we niet meer terug. 's Anderendaags belde hij me en zei dat hij mijn bootje nog eens wou zien om een taxatie door te voeren. Hij kwam op zondag zoals afgesproken, tenslotte is Sneek 600 km heen en weer. De dag voordien had ik de Enya een extra poetsbeurt gegeven en waren blijven slapen. Na een uur de inspectie te hebben gedaan waren we tot op 5.000 verschil genaderd. Ik wou de bijkomende kosten inclusief, hij wou de kosten exklusief. Ik vertelde hem dat mijn budget op was, en geen toegevingen meer kon doen. De man had het moeilijk. Tenslotte ging de koop door, alles inclusief. Pas thuis realiseerden we ons dat we een zeeeeeeeeeeer goeie koop hadden gedaan. Dit soort schip stond verleden jaar 30.000 duurder. We hadden nog nooit 4 maand onderhandeld over een aankoop. Maar het was de moeite geweest, zelfs de twee reisjes naar Sneek er bij gerekend. Toen we deze week de factuur kregen met de cijfers er op, waren we in de wolken. We hadden een prachtboot gekocht aan een prachtprijs. De Duitse eigenaar en de Nederlandse verkoper hadden serieus ingebonden. Maar net zoals er in de huizenmarkt zaken te doen zijn, zijn er in de tweedehands schepen ook zaken te doen. En zeker als je een Duitser hebt die wat centen kan gebruiken, ist dass nicht so, Heinrich ?
Via mijn blogje leerde ik mensen kennen uit Stekene. Het verhaal over ergens een vergeten bootje, waar hij het niet kon hebben dat het verkommerde, en het bootje weer de glans gaf van een nieuwe schip : "Catharina" genaamd. Deze en hopelijk nog vele andere verhalen verschijnen binnenkort op mijn blog. Althans, ik vroeg de toestemming aan kapitein Ludo en scheepsmaatje Sonja, die enthousiast waren en mij prompt een verhaal deden over hun reis naar Borkum (mei/juni 2006), een Duits Waddeneiland. Ik laat hen zeer graag de eer en vooral met genoegen hun verhaal doen in een volgend artikel.
Onder een stralende zon hebben we op vrijdagvoormiddag 12 mei Burghsluis* verlaten voor een nieuwe reis naar de Wadden. Op de Roggeplaat zwaaiden12 zeehonden ons uit... Bewust gekozen : zo vroeg in het jaar wilden we toch wel de grote vakantiedrukte vermijden en als het weer zich van z'n goede kant liet zien, zou het volmaakt kunnen worden. Via Ooltgensplaat naar de Volkeraksluizen, op het Hollands Diep was er een sector afgezet met geleidetekens* voor de zopas overvaren Belgische lichter "GUAN"*. Strijensas binnengelopen en daarna via Gouda en de Amstel naar A'Dam. We gunnen onszelf een paar dagen in deze bruisende stad : pintje gedronken in "The Old Sailor", naar de Bijenkorf geweest, het Anne Frankhuis bezocht, salade gegeten in "De Prins", Prinsengracht, World Press Photo gaan zien in de Oude Kerk, snuisteren in kleine winkeltjes en 's avonds lekker gegeten aan de St. Olofsteeg. Afgepeigerd in de kooien gevallen !!! Op 17 mei naar de Oranjesluizen, bestemming : Enkhuizen. Er liggen hooguit 3 jachten aan de langssteiger. 's Nachts gaan de poppen aan het dansen. Regen en veel wind (6 Bft). Om 02.00 u. wakker van een vreemd geluid...klinkt als hamerslagen, dus in de regen naar buiten. Blijkt dobberende glazen fles te zijn ! GRRR...fles laten zinken !!! De drie volgende dagen komt er geen verbetering, dus liggen blijven, maar onverwacht wordt het nog heel gezellig...in de namiddag krijgen we bezoek van de 1e eigenaar en z'n vrouw. Ze hadden het schip meer dan twintig jaar.Het is een blij weerzien met hun vorige boot en bij mevr. vloeien er traantjes van weemoed, maar dat lossen we op met taart en koffie, daarna borrels en trappist. Gezellige boel, hoor...ze blijven 5 uur aan boord !!!! Amper op de wal of er wordt alweer op ons dak geklopt en wie staat daar voor ons raam te zwaaien ? Onze scheepsbouwer en z'n zeilmaat. Ze komen een wedstrijdje zeilen, maar door de harde wind wordt dat niks natuurlijk. Zijn Tradewind "SNUG" ligt al twee weken in Enkhuizen. Weer pinten op tafel !!! Een kwartier later loopt de "KWEK" binnen (van de Kwekkeboom kroketten) met z'n nieuwe Tradewind "ROGUE". Zeiknat !!! Die komt er ook nog bij...nu is't compleet. M'n hele voorraad bier gaat eraan !!! ENKHUIZEN. Na een ruig overtochtje liggen we drie dagen later in Stavoren; met het weer is het goed mis. Op de koffie geweest bij twee vrolijke Brabanders, Kees en Yvonne, op hun Pikmeerkruiser "ALICIA-MARIE". 's Avonds bij ons aan boord voor het aperitief...geaperitiefd tot 21.30 u. Hallo...Voorover in de kooien gevallen om 22.30 u. Dit moet stoppen !!! 's Nachts storm !! 's Anderendaags nemen we afscheid van Kees & Yvonne. De wind is iets gekalmeerd en wij ook...we kruipen noordelijker via de Friese Meren. Op woensdag 24 mei belanden we in Lauwersoog na een pittige overtocht op de Lauwers. STORM OP DE LAUWERS. Een kwartier nadat we vastliggen, woedt er een loeiende storm op het Lauwersmeer en bakken regen komen over ons. Net op tijd binnen...en dan is er koffie !!! De volgende dag begint weeral slecht, maar geleidelijk valt de wind weg en na de middag komt de zon erdoor. OP WEG NAAR SCHIERMONNIKSOOG. We kijken elkaar aan en onze klok wijst toch al 18.20 u. Binnen enkele uren is het vloed, dus we besluiten om alsnog naar Schiermonniksoog te vertrekken. Een dik uur later varen we op de Zoutkamperlaag, richting Schier, bij een WNW 4 Bft. Eindelijk, de zilte geur van het wad, de lage zon die het water verandert in zilver, één enkele zeehond die nieuwsgierig z'n kop opsteekt, de kronkelende prikkenstaart naar de haven van Schier, de wolkenluchten aan de horizon... daar doen we het dus voor !!! In de avondschemering krijgen we een prachtige ligplaats, achter de mooie "PRESIDENT STEYN" met zicht op het wad. We blijven drie dagen op Schier en laten ons onderdompelen in dit geweldige natuurgebied. AVOND OP SCHIEMONNIKSOOG. Zondag 26 mei verlaten we Schier, het is koud (14°). De wind WNW 5-6 Bft, maar de volgende dagen worden nog slechter, dus wegwezen...nogal onzeker maken we los. Enige optie : Lauwersoog. Langs de prikkengeul naar de Glinder met het stormzeil op; ze gaat lekker op één oor liggen. Met de laatste vloed en achteropkomende golven door de Zoutkamperlaag, het zeiltje reeds weggenomen. 's Middags liggen we weer aan onze steiger in Lauwersoog en aangezien de voorspellingen niet veel goeds beloven besluiten we i.p.v. naar Noordpolderzijl naar Groningen stad te varen. Wél een hemelsbreed verschil. We hebben 6 dagen in deze levendige studentenstad doorgebracht ! De afspraak was om er te blijven liggen tot er een échte weersverbetering kwam. We zitten immers op een boogscheut van de Eems en met deze geweldige rivier valt niet te spotten. Op maandag 5 juni was er eindelijk beterschap, dus vertrokken we via het Eemskanaal naar Delfzijl. We hadden het vlug bekeken daar, want men bleek daar zwaar in de kermissfeer te zitten en ook de scheepswerf liet zich niet onbetuigd betreffende het lawaai. Na de stilte van de Schier konden we dit best missen...we zagen veel jachten met thuishaven Emden, de vloed was ingezet en plots zagen we een oversteek naar Emden wel zitten. Die namiddag lagen we in de grote zeesluis van Emden met 4 andere jachten en een vriendelijke Duitse schipper wees ons de vaarweg naar het centrum. Na eerst nog en spoorwegbrug te zijn gepasseerd, werden we beloond met een prachtige aanlegplaats, vlak achter het lichtschip "Deutsche Bucht" HAVEN RATSDELFT/EMDEN - LICHTSCHIP "DEUTSCHE BUCHT". 's Morgens stond de havenmeester op de steiger en vertelde een beetje beteuterd dat de spoorwegbrug gestremd was "voor drie dagen". Verbijstering alom. Iedereen gevangen in de Stadshafen Ratsdelft. "En is er dan geen andere uitweg naar de Eems ?" vroegen we. "Toch wel, dwars door het centrum, daarvoor moeten we 4 bruggen en 2 sluizen passeren, en ook hier is één brug gesperrt" maar we doen er alles aan om het zo vlug mogelijk te herstellen" Gelukkig is Emden een mooie stad en mochten we gratis liggen. We hebben ons goed geamuseerd in Emden, terwijl het hogedrukgebied boven de Oostfriese eilanden alsmaar uitbreiding nam. Donderdagmorgen verscheen op de steiger een breedlachende "Klaus" die ons meldde dat het bruggetje hersteld was. Dus vierklauwens de motor gestart en naar het eerste bruggetje. Zo'n vlugge bediening hebben we nog niet meegemaakt, soms moet zelfs het gas er niet af ! Het was wel zaak om de Nesserlandsluis te halen die ons op de Eems moest zetten. Ze draaide enkel om 10.00 u en daarna pas om 13.00 u. Zo zouden we het tij missen...het was 09.55 u en we moesten nog het hele verbindingskanaal afvaren en in de verte zagen we de openstaande deuren..." dit halen we nooit, bel de man op" zei ik tegen Sonja. Zodoende bleven voor deze smekende vrouwenstem de deuren geopend. Het was 10.10 u toen we erin voeren...dat was meer dan op 't nippertje. Een kwartier later voeren we op de Eems,met de eb door het Ra*. Ongelofelijk mooi weer, bijna windstil en we lopen als een trein. We passeren Knock-radar en Eemshaven, dan komt aan stuurboord het wad droog te liggen. In de verte zien we de sky-line van Borkum en om 13.30 u varen we de Fische Balje binnen. In yachthafen Baalmann hebben we de ligplaatsen voor het uitkiezen. Het voordeel van het voorjaar-varen !! Ons doel is bereikt en nog wel onder een stralende hemel : daar kunnen we er wel ééntje op drinken... Het weer was standvastig mooi op Borkum, dus we hebben met volle teugen kunnen genieten van het eiland. Als je goed rondkijkt, kunt ge u nog gemakkelijk het grote Marine-verleden van Borkum voorstellen : vooral Burkana-hafen en z' omliggende woonblokken ademt nog de sfeer van de voormalige ligplaats van oorlogsbodems. DE FISCHERBALJE / BORKUM Op het kantoor van "Baalmann" kun je 's morgens verse "brötchen" afhalen. De bus stopt aan de haven en neemt je mee naar Borkum-Bad. Van op het strand zien we wel 50 zeehonden op de zandbanken liggen en ook de contouren van Rottum.* Op de strandboulevard "Burgemeister Kievit-promenade kun je heerlijk ontspannen bij kaffee und kuche en vis eten doe je in het restaurant aan de haven met zicht op het wad met z'n onovertroffen zonsondergang. Ja, hier doe je het voor !! 's Anderendaags met de fiets door de duinen en kwelders naar Ostland gereden. Koffie met aarbeipunt genomen. Daaaaaaaag dieet !!!! 's Avonds zijn Henk en Lia van de "HESTIA" bij ons aan boord geweest, het werd nog heel gezellig. De schipper van de HESTIA raadde ons aan om verder te gaan, zeker met dit mooie weer - Juist, Norderney* Baltrum* enz... maar alles ten spijt hadden we andere plannen, andere keer dan maar !!! Op zondag 11 juni om 07.00 u hebben we Borkum verlaten, goed zicht, de zon op zak !! De 18e juni zijn twee van onze kleindochters jarig (4j). Daar wilden we persé bij zijn !!! En we hebben het nét gered... het feest begon op 18/6 om 14.00 u. De hele familie dacht dat we nog op de Eems of zo zaten... Tot ieders verrassing stonden oma en opa om 15.30 u plots tussen de feestvierenden...en dan die blije kinderoogjes... Daar doe je het dan ook voor !!! Ludo en Sonja - m/s Catharina BORKUM.
* Burghsluis : thuishaven van de Catharina van Ludo en Sonja * geleidetekens : tekens of boeien die de scheepvaart begeleiden bij hindernissen of ongelukken * GUAN nota bene een binnenschip door mezelf bevracht met koper van R'Dam naar Olen Schipper Bulens kwam daar bij om het leven. * met de eb door het Ra : met laag water door het Ra * Rottum : één van de Duitse wadden-eilanden * Norderney en Baltrum : nog twee Duitse wadden eilanden.
OPGELET : bij ieder vetgedrukt woord horen prachtige foto's, die zijn voor een volgend artikel. met dank aan Ludo & Sonja voor hun prachtig verhaal.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.