Halfweg mei kregen we in de Moervaart een "canal du nord" op bezoek ! Een niet alledaags bezoek, de Challenger - mr Van Belle kwam een stuk ophalen in het suikerfabriek van Moerbeke met bestemming Antoing. Bevrachter was mijn collega Cor van de firma Agro-Minne uit Gent. Het schip mat 72 x 5,77 en 842 ton grote tonnemaat. Met 1 ruim van 32m lengte kwam hij een silo ophalen van het ter ziele gegane suikerfabriek in Moerbeke. Tijdens een babbel verwittigde ik toen zowel bevrachter als de schipper zelf dat hij problemen ging krijgen met de hoogte van het schip aangezien 2 of drie bruggen niet volledig verticaal kunnen gedraaid worden. Met een stuurhut die zeer laag kan zakken zag hij het nochtans zitten. Ik wenste hem veel geluk, wetende dat het niet zou lukken. Maar tegenspreken mag je niet altijd. Met die wetenschap reed ik 's avonds, na een formidabel onweer naar Wachtebeke, waar ik de Challenger zag liggen, neus tegen de brug. Een kleine massa was al aanwezig : brandweer, politie, leden van de jachtclub Wachtebeke, enz... Rustig dronk iedereen z'n biertje bij 't warme weer en meneer Van Belle werd wat zenuwachtig met al die aandacht. Ondertussen had hij al vernomen dat de tweede en derde brug niet rechtop konden en er eerst moest gesleuteld worden alvorens hij doorkon. Op zijn kaart die dateerde uit de late middeleeuwen stond de zwaaikom als zijnde bruikbaar. Zachtjes vertelde ik hem dat er slechts een 40/50 cm diepgang was in de zwaaikom. Ik bracht hem in kontakt met een personeelslid van 't suikerfabriek en samen reden we naar zijn laadplek om de toestand aldaar eens onder ogen te zien. In het terugkeren bleek hij wat pessimistischer. Nadat hij aan boord was, keerden we terug naar ons bootje. 's Anderendaags bezochten we hem in Moerbeke. Hij vertelde me dat hij s'anderendaags rond 05.00 uur ging vertrekken. Ik zei hem dat ik de marifoon ging aanlaten, zodat hij, indien nodig mij kon bereiken. Toen hij aan het bochtenwerk begon, na alle bruggen te zijn gepasseerd riep hij me op. Ik hoorde aan zijn stem dat het moeilijke gedeelte achter hem lag. Toen hij voorbijvoer vroeg ik hem :"Et, la prochaine fois de nouveau une pièce pour Moerbeke". Lachend antwoorde hij : "Si on me paye, pourquoi pas" We wensten lachend elkaar het beste. Twee dagen later loste hij in Antoing. Hij belde me, dat alles vlot gegaan was. Nouw, vlot...is toch wat anders, dacht ik.
De Hr Patrick Criel heeft eigenhandig en zonder enige hulp de zelfklevende letters aangebracht op mijn bootje : Enya - tot zover deze mededeling op straffe van levenslange discussies.
Ik was op één mei met verlof tot en met twaalf mei. Het leek een eeuwigheid. Stiekem had ik gehoopt dat mijn bootje klaar zou zijn. Maar de Carron marine-werf verwittigde me dat het een week later zou worden. Ik had dan ook niets anders te doen dan te genieten met volle teugen van het prachtige zomerweer. In de voorbije cursiefjes kon je reeds lezen hoe het was op de werf, en hoe de werkzaamheden vorderden. Op vrijdag 9 mei was het dan eindelijk zover ! We moesten om 09.00 uur daar zijn. Het was nauwelijks halfacht toen we op de club aankwamen, waar we één van de auto's zouden achterlaten en waarna Petra ging terugkomen met de andere wagen, ik zou dan alleen varen richting Spanjeveer. Bij aankomst op de club was Robert al wakker en groette ons van ver. Van hem mochten we natuurlijk dat niet doen. Hij zou ons zelf voeren naar Zelzate, zodat we samen konden varen. Er zijn nog schatten van mensen. Mensen die belangeloos iets doen voor iemand anders, ze worden zeldzaam ! Robert, een ex-schipper is er zo één, nog ne vent uit het goede hout gesneden. Iets over halfnegen waren we in Zelzate op de werf. Ons bootje werd net uit de hangaar gereden, richting kraan. Enkele minuten over negen lagen we in 't water. We verheugden ons op het tochtje naar onze ligplaats.Maar het noodlot sloeg toe ! Bij het opstarten van de motor spoot de olie in de machinekamer. Een lek, riep Diederik en stopte ogenblikkelijk de draaiende motor. Het euvel werd snel gevonden. Het bleek, één van de nieuwe oliefilters te zijn,die niet recht was opgeschroeft. Oef, terug naar normaal. Na enig kuiswerk, de motor terug opgestart en alles bleek goed te draaien. De kraan loste nu zijn greep op het bootje en enkele seconden later spartelde de "Enya" terug als een visje in 't water. 't Was niet druk op het kanaal Gent - Terneuzen. Tussen de binnenschepen en coasters door laveerden we richting Gent, en eens aan stuurboordkant het "groene plakkaat" met daarop Moervaart en Lokeren, gingen we bakboord uit, de Moervaart op. Met aan stuurboord de koeltoren van Langerbrugge tuften we naar onze club. Na één uur en veertig minuten lagen we vast op ons plekje, Spanjeveer. Dit was verlof voor ons. Nu begon het werk, de boot terug in orde maken. Een aantal werkjes had men niet op de werf gedaan, omdat die te arbeidsintensief zijn : de beschietingen* achterin de kasten, waarachter het waterlek was, moesten terug geplaatst worden en in de machinekamer moest alle olie onder de motor verwijderd worden, en gereinigd. De boot moest volledig afgewassen worden, alle kasten binnen uitgekuist en op orde gezet, de nieuw letters "Enya" geplaatst. Kortom, onze dagen zouden goed gevuld zijn. We hebben het beide met graagte en liefde gedaan ! Na twee en een halve dag waren alle klussen geklaard, maar ons pijpje was uit. Vooral de machinekamerklus was er voor mij teveel aan. Gebukt en op de knieën bijna drie uur. Meer dan vijftien liter vervuilde olie haalde ik vanonder de motor. Een kl...e klus. Maar goed, alles is droog nu en in de namiddag heb ik de beschieting teruggeplaatst. Op zaterdag hebben we de ganse boot afgewassen en de resterende lijmresten verwijderd. De TV antenne afgebroken en drie brandblusapparaten geplaatst + branddeken in onze keuken. Onze spatzeilen* aangehangen. Ons bootje begon te schitteren. Fier, maar moe genoten we op maandag van onze laatste dag. Twaalf dagen, 't is inderdaad niet lang. * beschietingen : houten schotten achterin de kasten tegen de scheepswand. * spatzeilen : zeilen die achteraan het dek geplaatst worden om het achterdek te beschermen.
Ons Bootje verlaat de Haven van Zelzate en kiest voor 't grote Vaarwater ! (Elke andere afkorting berust louter op een toevalligheid). 't Is immers vandaag donderdag 8 mei 2008 en zelfs tot in het grote Brussel spreekt men over B-H-V. Raar, maar kom ! Alle gekheid op een stokje, deze namiddag kregen we goed nieuws vanuit Zelzate. Ons bezoek gisteren aan de werf moet toch wel indruk gemaakt hebben. Ne mens moet van tijd tot tijd zeggen waar 't op staat. Altijd akkoord zijn met alles is niet altijd goed. Maar kom, het lek bleek achter het houten beschot te zitten, daarvoor moesten twee kasten ontdaan worden van hun houten beschieting tegen de scheepswand. De koperen waterleiding bleek uit elkaar te zijn gesprongen . Nieuwe vijzen en rubbers werden bevestigd en daarmee bleek alle ellende voorbij. De koppeling werd direct aan een nieuwe waterpomp geschakeld, alles bleef droog en werkte goed. Oude pomp en expansievat liggen ondertussen bij 't groot vuil. De nieuwe pomp werkt op 12 of 24 V en is bijna geruisloos. Alle accu's kregen nieuwe klemmen. Op het dashboard van de binnen-besturing werd een nieuwe urenteller aangesloten alsook een tweede marifoon. Verder werden bij het volledige motor-nazicht alle filters alsook de olie volledig ververst. De kleppen zijn afgesteld en zowel de buiten-besturing als de boegschroef werden nagekeken.Tenslotte werd het onderschip tweemaal in de grondlaag gezet en nadien tweemaal antifouling. Roer en roerkoning werden terug in 't vet gestoken. Daarmee was het werf-nazicht klaar.Het enige wat niet werd gedaan was een nieuwe ruitenwisser plaatsen bij de buiten-besturing, niemand bleek bereid om te boren in het glas. 'k Heb dan maar gemailed naar een oude kennis van me, den Dress, Patrik Dresselaers van de gelijknamige firma uit St. Niklaas is zowat de enige die mij kan helpen. Wanneer iemand verstand heeft van glas, is hij het. Ik wacht op z'n antwoordje. We kregen dan ook groen licht om vrijdagmorgen 09.00 uur om de kraan te hebben die ons terug in 't water laat. Een vis zwemt nu éénmaal graag, mijn bootje ook. Behouden vaart, enya.
Deze morgen was ik terug in Zelzate op de werf Carron, waar alles rustig zijn gangetje gaat ! Onderschip is nu volledig afgewerkt en vandaag is de motor startklaar. De kleppen werden nagezien, olie is ververst en de verschillende filters (olie en mazout) zijn vernieuwd. Vandaag en morgen zal het lek opgespoord worden en komt er een nieuwe waterpomp in. Dan zijn er enkel nog het aansluiten van de tweede marifoon en het eventueel nakijken en/of vervangen van de uur-teller. Ik hoop dat ik woensdag/donderdag groen licht krijg en terug in 't water kan. Alles wordt dan nog eens grondig gecheckt in 't water en een proefvaart gemaakt. Dan zal moeten blijken of alles perfect werkt, maar ik verwacht het wel vermits het bootje reeds in prima conditie stond. Ik denk dan naar Lokeren te varen en er enkele dagen nog wat te schilderen. Ondertussen ben ik een heel eind gevorderd met onze jaarlijkse reis. De bedoeling is om dit jaar een stuk van de Maas vanaf Namur te doen, en verder het Canal de l'est af te zakken, indien mogelijk tot in Verdun. Of dat zal lukken is een andere vraag, want de afstand bedraagt zo maar eventjes 984,18 km heen en weer. Niet minder dan 144 sluizen ver ligt Verdun en Petra kijkt bezorgd wanneer ze al deze getallen hoort. Ik denk dat ik de reis, jammer genoeg, iets zal moeten inkorten wegens tijdsgebrek.Maar dat zijn dan weer zorgen voor later.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.