varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
30-01-2007
Vrienden al te gaar !
Vrienden : mensen die elkaar graag mogen, zegt het woordenboek. Met zo'n mensen komen we elke dinsdagmiddag samen, mensen die dezelfde job uitoefenen aan de haven van Antwerpen. Jaren terug, toen de schippersbeurs aan de Lange Nieuwstraat nog bestond, besliste Europa dat deze beurs moest ophouden en de vrije markt zijn rol moest spelen. Op die dag in november beslisten sommige mensen om iedere dinsdagmiddag samen een pint te drinken. Zo gezegd, zo gedaan ! De bevrachters van binnenschepen zagen elkaar iedere dinsdag en vertelden honderduit over alles en nog wat. Sindsdien wordt de traditie in ere gehouden met ups en downs. Soms zijn we met tienen, soms met twee, maar iedere week doen we verder. Over kinderen, geliefden, vakanties, zware moppen, alles komt aan bod. Ook het werk steekt af en toe de neus aan het venster. We hebben ondertussen al een paar "reisjes met bootjes" gemaakt, een huifkarrit in de kempen, een poppenkast en een stadsbezoek. Velen hebben genoten van deze samenkomsten met echtgenoten en kindjes. De afwezigen hadden altijd ongelijk. En dan... valt er iets voor in je leven, iets ingrijpends ! En dan weet je pas, wat het is : "vrienden hebben"!
De "Walcheren" liep de "Defi" op, bij het begin van het Albertkanaal in Herstal richting Luik. Door een roerbreuk liep de "Walcheren" met de kop op de muur, waarop het standbeeld van koning Albert I staat. Het schip viel dwars, daardoor haakte de "Defi" aan het anker van de "Walcheren" die de "Defi" openreette als een conservenblik. De "Defi" was geladen met coils (ijzerplaten op rollen) en zonk onmiddelijk. Hij belemmert nochtans niet de scheepvaart. Hierbij enkele foto's vlak na de aanvaring. Bij de aanvaring werd gelukkig niemand gewond.
Tendenzen worden meestal gevolgd, of ze nu goed of slecht zijn. Zo ook in de binnenvaart, waar de schaalvergroting zo'n vaart neemt, dat ze voor sommigen nauwelijks meer bij te benen is. De laatste generatie van binnenschepen is er zo één, de 135ers, schepen van 135m lang bij 11,40m breed. Spectaculair kun je ze noemen met 1 ruim zoals een balzaal er uitziet. Een breedte van 10,10m, net genoeg voor vier containers naast elkaar en een lengte van 100m. Een stuurkot dat hydraulisch omhoog kan, naar alle waarschijnlijkheid om over de berg schulden heen te kunnen kijken. En dikwijls blijkt één familie niet genoeg, maar worden sommige schepen gekocht door twee families. Eéntje 14 dagen op en af, en dan de volgende familie. Het beeld dat ik overhoud aan meer dan 35 jaar in de binnenvaart is er niet meer. Het is een onbestaand nostalgisch beeld geworden dat meer en meer vervaagd. Waar is de tijd, nog niet zo lang geleden, dat de dokken krioelden van spitsen, kempenaars, 55meters en 1000 tonners. Momenteel beginnen de 80m schepen (1250 ton) reeds tot de kleinere schepen te behoren. En straks zal het ganse kliënteel dat langs kleine waterwegen ligt, niet meer kunnen bediend worden door de binnenscheepvaart, omdat de kleine scheepvaart er niet meer zal zijn. Meer en meer dringt het zakelijke naar voor en meer en meer verdwijnt het vriendschappelijke in de omgang met varenden. Maar zijn ze even gelukkig dan hun vaders en moeders ? Hebben ze dezelfde gedrevenheid, dezelfde fierheid over hun schip of is het een " duur stuk metaal onder hun gat geworden, vol met flikkerende lichtjes in de stuurhut en hoogtechnologische snufjes ? Ik weet het niet meer, misschien, heel misschien zijn het de overpeinzingen van een oudere, nostalgische kwast die met weemoed terugdenkt aan zijn jeugd. Of toch niet......
't Was nog maar net nieuwjaar, en straks was er al een maand voorbij. In die maand was het autosalon en was ik aan een nieuwe auto toe. Om elk merk samen te kunnen bekijken, gingen we samen een kijkje nemen. Wat ons eerst en vooral opviel was de onkunde van de meisjes die tussen de wagens doorliepen en zogezegd de mensen dienden te informeren. Kort van rok en diep van décolleté verspreiden ze de grootste onzin over de wagens waarvan ze verondersteld waren alles te kennen. Als excuses hoorden we de meest onzinnige dingen zoals : "ik werk hier nog maar van vandaag, of nog erger : est ce que il y a une flamande qui sait dire quelque chose du EOS. Volkswagen spande de kroon : er liepen de meeste meisjes maar ze wisten het minst. Na VW, kwamen Opel, Renault, Mazda en Ford aan de beurt. Al van deze merken had een cabrio en daar waren voor gekomen. We zijn nu éénmaal cabrio-mensen. Ook onze vorige was een cabrio, en sindsdien zijn we er op verslingerd. VW was ons te duur, Opel viel ons tegen qua binnenafwerking en Mazda was wat te eng. We gingen naar huis en hadden eigenlijk nog twee kandidaten. Renault en Ford. Uiteindelijk was het financiële plaatje dat de doorslag gaf. Bij de dealer was het Ford die ons kwam verblijden met de grootste korting. De garage is open op zaterdagvoormiddag en zelfs op zondagvoormiddag is er iemand die uw noden aanhoord.Kortom, wij waren verkocht. Nu wachten we op 19 april, de dag waarop de Ford Focus CC voorgesteld wordt bij alle Ford dealers. In mei/juni halen we onze wagen af. Aftellen maar.
'k Heb gisteren terug mijn kinderen gezien, en voor mij was dat een feest ! Mijn dochter en kleinzoon waren op bezoek en onze Wout vertelde honderduit over alles en nog wat. School, vrienden n vriendinnetjes, het kwam er allemaal uit. Hij was terug wat gegroeid, maar is net als zijnen opa een bourgondiër en dat merk je aan zijn rondingen. We hebben net als vroeger met elkaar geravot en speels als hij is, genoot hij er van met volle teugen. Ik moest dan ook een ganse dag aan hen denken en sliep vannacht slecht. Maar de wetenschap, dat ik hen weerzag, was voor mij voldoende. Bovendien kwam hij niet enkel een prachtige nieuwjaarsbrief voorlezen, maar bekwam ik ook zijn é-mailadres. Hij zal nu regelmatig van zijnen opa iets horen, en ik hoop ook hem terug te horen. 't Is een stapje vooruit, maar 'k voel het aan, net als de eerste stap op de maan van Neil Armstrong toen hij zei : "that's one small step for man, one giant leap for mankind". Wel voor mijn was het "a big leap" !
Wanneer alles volgens plan verloopt, zou het wel eens kunnen dat Oostende terug een vaste verbinding krijgt met Engeland. Aankomst zou niet meer Dover zijn, maar Sheerness. Deze haven werd vroeger bediend vanuit Vlissingen met twee schepen van de duitse rederij, Olau lines, die met de Olau Hollandia en Olau Brittania een vaste dienst verzorgde. Nadien verhuisden deze beide schepen naar het franse Calais. Momenteel zou het gaan om de zogenaamde BGV's, bateau à grande vitesse, futuristisch van uitzicht met twee drijvers achteraan. Er zou opgestart worden vanuit Boulogne en Oostende. Er zou ook een bijkomende vaste verbinding komen tussen Boulogne en Noorwegen. De schepen van 210m lang kunnen ca 260 auto's en 10 autobussen nemen plus een tachtigtal autobussen. Daarenboven kunnen 1.500 passagiers mee. P&O en Sea France zullen alvast hun tarieven dienen aan te passen, willen ze op de markt blijven zodat het voor de toeristen meegenomen is qua tarieven. Goed nieuws dus, voor zij die "good old england" volgende zomer willen bezoeken. De franse uitbaters van deze snelle verbindingen investeerden inmiddels niet minder dan een half miljard euro. Het wordt menens en een prijzenoorlog lijkt daarbij niet uitgesloten. Met zijn allen naar the united kingdom !
Een nieuw jaar is weer begonnen. We hebben terug met z'n allen teveel gegeten en gedronken. Waarschijnlijk hebben we ook goede voornemens en beloften gemaakt, wetende dat wij deze misschien wel niet zullen kunnen waarmaken. De ene belooft om niet meer te roken, de andere om gezonder te gaan leven. Meer sport te doen. Ouderen doen het simpeler, hun beloftes zijn niet meer van dit kaliber dat grote investeringen nodig zijn om "het" waar te maken. Ik heb mezelf beloofd om tevreden te zijn met wat ik heb. Mijn vriendin, de gezondheid van beiden, het bootje dat we hebben en onze vrienden. En dan de plannen ? Die liggen klaar. Vooreerst is er de wintersport. Dit jaar voor de eerste maal, twee weken op de latten in plaats van ééntje. Nog drie weken en we zijn weg. De latten gewaxed en dan met de vrienden naar Oostenrijk. Foto's en lotgevallen komen later op deze blog. We kennen de streek en het hotel, maar kennen we onze grenzen ? Behalve skiën, gaan we ook een dagje naar Zwitserland. Aangezien onze vrienden geen fervente skieërs zijn, zullen wandelen en langlaufen op het programma staan. Wijzelf doen aan alpijns skiën. 's Avonds, je weet wel, après-ski en dan lekker eten. Het avondprogramma zal wel gevuld worden met een pint drinken en gezellig keuvelen over alles en nog wat. Pas als we terugkomen, komt ons bootje weer op het voorplan. We gaan dan richting maart en hopen en dromen van lange mooie dagen, die we vullen met reizen en reisjes met ons bootje : "de el verde".
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.