mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
30-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrienden al te gaar !
Vrienden : mensen die elkaar graag mogen, zegt het woordenboek. Met zo'n mensen komen we elke dinsdagmiddag samen, mensen die dezelfde job uitoefenen aan de haven van Antwerpen. Jaren terug, toen de schippersbeurs aan de Lange Nieuwstraat nog bestond, besliste Europa dat deze beurs moest ophouden en de vrije markt zijn rol moest spelen. Op die dag in november beslisten sommige mensen om iedere dinsdagmiddag samen een pint te drinken. Zo gezegd, zo gedaan ! De bevrachters van binnenschepen zagen elkaar iedere dinsdag en vertelden honderduit over alles en nog wat. Sindsdien wordt de traditie in ere gehouden met ups en downs. Soms zijn we met tienen, soms met twee, maar iedere week doen we verder. Over kinderen, geliefden, vakanties, zware moppen, alles komt aan bod. Ook het werk steekt af en toe de neus aan het venster. We hebben ondertussen al een paar "reisjes met bootjes" gemaakt, een huifkarrit in de kempen, een poppenkast en een stadsbezoek. Velen hebben genoten van deze samenkomsten met echtgenoten en kindjes. De afwezigen hadden altijd ongelijk.
                                  En dan... valt er iets voor in je leven, iets ingrijpends !
En dan weet je pas, wat het is : "vrienden hebben"!

30-01-2007 om 21:10 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het anker van de "Walcheren"
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het anker van de "Walcheren" dat de "Defi" openscheurde.

30-01-2007 om 20:47 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvaring in Herstal I
Klik op de afbeelding om de link te volgen De gezonken Defi -

30-01-2007 om 20:42 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aanvaring op het albertkanaal.
Klik op de afbeelding om de link te volgen De "Walcheren" liep de "Defi" op, bij het begin van het Albertkanaal in Herstal richting Luik. Door een roerbreuk liep de "Walcheren" met de kop op de muur, waarop het standbeeld van koning Albert I staat. Het schip viel dwars, daardoor haakte de "Defi" aan het anker van de "Walcheren" die de "Defi" openreette als een conservenblik. De "Defi" was geladen met coils (ijzerplaten op rollen) en zonk onmiddelijk. Hij belemmert nochtans niet de scheepvaart. Hierbij enkele foto's vlak na de aanvaring.
Bij de aanvaring werd gelukkig niemand gewond.

30-01-2007 om 20:40 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
25-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groot, groter, grootst.
Tendenzen worden meestal gevolgd, of ze nu goed of slecht zijn. Zo ook in de binnenvaart, waar de schaalvergroting zo'n vaart neemt, dat ze voor sommigen nauwelijks meer bij te benen is. De laatste generatie van binnenschepen is er zo één, de 135ers, schepen van 135m lang bij 11,40m breed. Spectaculair kun je ze noemen met 1 ruim zoals een balzaal er uitziet. Een breedte van 10,10m, net genoeg voor vier containers naast elkaar en een lengte van 100m. Een stuurkot dat hydraulisch omhoog kan, naar alle waarschijnlijkheid om over de berg schulden heen te kunnen kijken. En dikwijls blijkt één familie niet genoeg, maar worden sommige schepen gekocht door twee families. Eéntje 14 dagen op en af, en dan de volgende familie. Het beeld dat ik overhoud aan meer dan 35 jaar in de binnenvaart is er niet meer. Het is een onbestaand nostalgisch beeld geworden dat meer en meer vervaagd. Waar is de tijd, nog niet zo lang geleden, dat de dokken krioelden van spitsen, kempenaars, 55meters en 1000 tonners. Momenteel beginnen de 80m schepen (1250 ton) reeds tot de kleinere schepen te behoren. En straks zal het ganse kliënteel dat langs kleine waterwegen ligt, niet meer kunnen bediend worden door de binnenscheepvaart, omdat de kleine scheepvaart er niet meer zal zijn. Meer en meer dringt het zakelijke naar voor en meer en meer verdwijnt het vriendschappelijke in de omgang met varenden. Maar zijn ze even gelukkig dan hun vaders en moeders ? Hebben ze dezelfde gedrevenheid, dezelfde fierheid over hun schip of is het een " duur stuk metaal onder hun gat geworden, vol met flikkerende lichtjes in de stuurhut en hoogtechnologische snufjes ? Ik weet het niet meer, misschien, heel misschien zijn het de overpeinzingen van een oudere, nostalgische kwast die met weemoed terugdenkt aan zijn jeugd. Of toch niet...... 

25-01-2007 om 20:41 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
23-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Ford Focus cabrio
Klik op de afbeelding om de link te volgen nog ééntje, omdat ik hem zo mooi vindt.

23-01-2007 om 21:58 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder, altijd maar verder.
Klik op de afbeelding om de link te volgen 't Was nog maar net nieuwjaar, en straks was er al een maand voorbij. In die maand was het autosalon en was ik aan een nieuwe auto toe. Om elk merk samen te kunnen bekijken, gingen we samen een kijkje nemen. Wat ons eerst en vooral opviel was de onkunde van de meisjes die tussen de wagens doorliepen en zogezegd de mensen dienden te informeren. Kort van rok en diep van décolleté verspreiden ze de grootste onzin over de wagens waarvan ze verondersteld waren alles te kennen. Als excuses hoorden we de meest onzinnige dingen zoals : "ik werk hier nog maar van vandaag, of nog erger : est ce que il  y a une flamande qui sait dire quelque chose du EOS. Volkswagen spande de kroon : er liepen de meeste meisjes maar ze wisten het minst.
Na VW, kwamen Opel, Renault, Mazda en Ford aan de beurt. Al van deze merken had een cabrio en daar waren voor gekomen. We zijn nu éénmaal cabrio-mensen. Ook onze vorige was een cabrio, en sindsdien zijn we er op verslingerd. VW was ons te duur, Opel viel ons tegen qua binnenafwerking en Mazda was wat te eng. We gingen naar huis en hadden eigenlijk nog twee kandidaten. Renault en Ford. Uiteindelijk was het financiële plaatje dat de doorslag gaf. Bij de dealer was het Ford die ons kwam verblijden met de grootste korting. De garage is open op zaterdagvoormiddag en zelfs op zondagvoormiddag is er iemand die uw noden aanhoord.Kortom, wij waren verkocht. Nu wachten we op 19 april, de dag waarop de Ford Focus CC voorgesteld wordt bij alle Ford dealers. In mei/juni halen we onze wagen af. Aftellen maar.

23-01-2007 om 21:55 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
14-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan Wout.
Klik op de afbeelding om de link te volgen 'k Heb gisteren terug mijn kinderen gezien, en voor mij was dat een feest ! Mijn dochter en kleinzoon waren op bezoek en onze Wout vertelde honderduit over alles en nog wat. School, vrienden n vriendinnetjes, het kwam er allemaal uit.  Hij was terug wat gegroeid, maar is net als zijnen opa een bourgondiër en dat merk je aan zijn rondingen.
We hebben net als vroeger met elkaar geravot en speels als hij is, genoot hij er van met volle teugen.
Ik moest dan ook een ganse dag aan hen denken en sliep vannacht slecht. Maar de wetenschap, dat ik hen weerzag, was voor mij voldoende. Bovendien kwam hij niet enkel een prachtige nieuwjaarsbrief voorlezen, maar bekwam ik ook zijn é-mailadres. Hij zal nu regelmatig van zijnen opa iets horen, en ik hoop ook hem terug te horen. 't Is een stapje vooruit, maar 'k voel het aan, net als de eerste stap op de maan van Neil Armstrong toen hij zei : "that's one small step for man, one giant leap for mankind". Wel voor mijn was het "a big leap" !

14-01-2007 om 10:18 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
10-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende, opnieuw een ferryhaven ?
Wanneer alles volgens plan verloopt, zou het wel eens kunnen dat Oostende terug een vaste verbinding krijgt met Engeland. Aankomst zou niet meer Dover zijn, maar Sheerness. Deze haven werd vroeger bediend vanuit Vlissingen met twee schepen van de duitse rederij, Olau lines, die met de Olau Hollandia en Olau Brittania een vaste dienst verzorgde. Nadien verhuisden deze beide schepen naar het franse Calais.
Momenteel zou het gaan om de zogenaamde BGV's, bateau à grande vitesse, futuristisch van uitzicht met twee drijvers achteraan. Er zou opgestart worden vanuit Boulogne en Oostende. Er zou ook een bijkomende vaste verbinding komen tussen Boulogne en Noorwegen. De schepen van 210m lang kunnen ca 260 auto's en 10 autobussen nemen plus een tachtigtal autobussen. Daarenboven kunnen 1.500 passagiers mee. P&O en Sea France zullen alvast hun tarieven dienen aan te passen, willen ze op de markt blijven zodat het voor de toeristen meegenomen is qua tarieven. Goed nieuws dus, voor zij die "good old england" volgende zomer willen bezoeken. De franse uitbaters van deze snelle verbindingen investeerden inmiddels niet minder dan een half miljard euro. Het wordt menens en een prijzenoorlog lijkt daarbij niet uitgesloten. Met zijn allen naar the united kingdom !

10-01-2007 om 12:54 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
06-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweeduizend en zeven.
Een nieuw jaar is weer begonnen. We hebben terug met z'n allen teveel gegeten en gedronken. Waarschijnlijk hebben we ook goede voornemens en beloften gemaakt, wetende dat wij deze misschien wel niet zullen kunnen waarmaken. De ene belooft om niet meer te roken, de andere om gezonder te gaan leven. Meer sport te doen. Ouderen doen het simpeler, hun beloftes zijn niet meer van dit kaliber dat grote investeringen nodig zijn om "het" waar te maken. Ik heb mezelf beloofd om tevreden te zijn met wat ik heb. Mijn vriendin, de gezondheid van beiden, het bootje dat we hebben en onze vrienden. En dan de plannen ? Die liggen klaar. Vooreerst is er de wintersport. Dit jaar voor de eerste maal, twee weken op de latten in plaats van ééntje. Nog drie weken en we zijn weg. De latten gewaxed en dan met de vrienden naar Oostenrijk.
Foto's en lotgevallen komen later op deze blog. We kennen de streek en het hotel, maar kennen we onze grenzen ? Behalve skiën, gaan we ook een dagje naar Zwitserland. Aangezien onze vrienden geen fervente skieërs zijn, zullen wandelen en langlaufen op het programma staan. Wijzelf doen aan alpijns skiën. 's Avonds, je weet wel, après-ski en dan lekker eten. Het avondprogramma zal wel gevuld worden met een pint drinken en gezellig keuvelen over alles en nog wat. 
Pas als we terugkomen, komt ons bootje weer op het voorplan. We gaan dan richting maart en hopen en dromen van lange mooie dagen, die we vullen met reizen en reisjes met ons bootje : "de el verde".
    

06-01-2007 om 16:05 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
31-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarswensen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen De bemanning van het M/S El Verde wenst aan al zijn blog-     en andere vrienden een gelukkig, gezond en vreugdevol...

                               
                       
N I E U W J A A R !

31-12-2006 om 16:40 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
29-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een blik in 't verleden of kijkend naar de toekomst ?
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen we in Geraardsbergen lagen met onze "El Verde", fotografeerde Petra mij op de achterplecht van ons kottertje. Dromend voor mij uitstarend. Was het naar het verleden of de toekomst ? Alleen ik weet het, maar wees gerust, het is de toekomst. 't Verleden is voorbij, de toekomst ligt voor ieder van ons vlakbij. Langs deze weg hoop ik voor iedere blogger en zijn familie, het allerbeste in 2007 : zakelijk, privé en zeker op gebied van gezondheid. Vaart wel, vrienden, het ga jullie allemaal goed in het komende jaar 2 0 0 7

29-12-2006 om 17:38 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij wachten gewoon op de lotto !!!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog maar net is het reizen met ons bootje achter de rug, de winterslaap begonnen met het klaarmaken van de "El Verde", of daar verschijnen weer, zoals ieder jaar, de beurzen.
Ik nam ze vroeger allemaal mee, te beginnen met de grootste : "boot Düsseldorf", boat belgium in Gent en de beide hiswa's, de droge in Amsterdam en de natte in IJmuiden. Vroeger meer specifiek gericht op de verkoop van boten, de laatste tijd geëvolueerd naar all roundbeurzen. Op een beurs zoals Düsseldorf, zowat de grootste in de wereld, kan je dan ook zowat alles wat met watersport verband houd, zien in alle kleuren en geuren. Niet minder dan 17 paleizen tonen je alles. Tweeduizend boten staan er tentoongesteld in negen paleizen, zeil- en motorboten, speedboten, jetski's. De overige paleizen staan ter beschikking van andere watersportgebonden gebieden, zoals duiksport, vissport en visboten. Voor kano's en kanotoerisme werd ook een paleis voorbehouden. Scheepstoebehoren is verspreid over drie paleizen. Dat heeft de laatste tijd zo'n hoge vlucht genomen, denken we maar even aan radar, gps, marifoon en andere electronische toestellen. Ook wat boot-toebehoren betreft is het aanbod oneindig. Het enige paleis wat overschiet, herbergt maritieme kunst.  
De paleizen met boten worden ingenomen door hoofdzakelijk nederlanders met stalen motorboten en zeiljachten. Nederland behoort samen met de scandinavische landen tot de wereldtop. 95% van alle stalen motorboten komen uit Nederland. In Finland is het bootbezit het grootst. Eén op vier Finnen is in het bezit van een boot, terwijl er in Nederland één op vijfendertig is. Wij, Belgen komen wat verder aangesloft met één op driehonderd tachtig. Maar...de Belgen zijn bezig aan een inhaalbeweging. En dat heeft alles te maken met de verbeterde infrastructuur de laatste jaren. Kanalen en rivieren liggen er beter bij dan enkele jaren geleden. Aanlegplaatsen, haventjes komen links en rechts erbij. Wanneer de overheid blijft investeren in waterwegen, sluizen, jachthavens en aanmeermogelijkheden is dit zeker geen weggegooid geld. Wij zien meer en meer Duitsers, Fransen en Nederlanders gebruik maken van deze mogelijkheden en wij kwamen dit jaar ook regelmatig Engelsen tegen. Overal stonden ze in dezelfde winkels om proviand in te slaan en aten ze in dezelfde restaurantjes. Daar is ook onze economie mee gediend. Bunkeren, motoronderhoud kunnen langs onze rivieren en kanalen nog veel verbeterd worden. Kortom, er is nog werk aan de winkel.
In diverse paleizen promoten ook landen hun watersportmogelijkheden.Niet enkel Frankrijk, Duitsland, Engeland, Nederland maar ook België is op diverse beurzen aanwezig. Tenslotte liggen er in ons landje prachtige steden langs het water met Brugge en Gent op kop, maar ook Antwerpen, Hasselt en Brussel delen mee in de koek. In het zuiden hebben we steden zoals Doornik, Namen en Luik die zich promoten. Charleroi heeft een slecht imago wegens het teveel aan vervuilende industrie en het niet te stoppen banditisme. Maar ook veel kleinere steden hebben inmiddels ontdekt dat er via het watertoerisme mensen en geld kan aangetrokken worden. Aalst, Beernem, Péronnes, Lokeren, Geraardsbergen, Veurne, Deinze, Diksmuide, Mol, Turnhout, iedereen pikt zijn graantje mee.
En zeer vele gemeenten staan te trappelen om een steigertje aan te leggen.
Wij, van onze kant, kijken onze ogen uit naar al dat moois, maar blijven ondertussen met onze voetjes op de grond. Tenslotte doet onze "El Verde" het nog zeer goed, en kan je ons overal tegenkomen. Grote rivieren en meren, wij zijn er al geweest en hopen met ons kottertje nog op veel meer. Nederland of Frankrijk, er staat niets vast voor volgend jaar. Maar genieten zullen we zeker doen. Wij hopen op een minder winderig jaar, want dan gaan we vast richting IJsselmeer en zullen we Urk, Leeuwarden, Medemblik en andere noordelijke steden aandoen. Indien de wind ons weer parten speelt, wordt het sowieso Frankrijk en waarschijnlijk de Champagnestreek of Parijs. Maar dan hebben we iemand nodig om ons bootje naar ginds te brengen, zodat wij op ons gemak terug kunnen komen.We zien wel wat er van groeit.
En mochten wij zes op de lotto spelen, tja dan weet ik het niet, maar dan gaan we wonen op ons bootje, die dan wel wat groter zal zijn en boot heten in plaats van bootje.  

29-12-2006 om 15:52 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
22-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kostbare gezondheid !
We gaan er dagelijks aan voorbij. Die goudschat die we hebben en gezondheid heet. Pas wanneer ziekte en noodlot toeslaat, beseffen we hoe kostbaar het is. Nadat ik enkele dagen in de kliniek verbleef voor een operatie en nadien zes weken thuis was, is het nu Petra's beurt. Gisteren werd zij op haar beurt geopereerd, maar mag op zondag 24/12 naar huis. Nadien volgt dan ook anderhalve maand ziekteverlof. En dan mag het stoppen, wij hebben onze hoeveelheid gehad dit jaar. Oef, tenminste met de feestdagen wordt het een beetje genieten. Met wat vrienden rondom een goed gedekte tafel met een goed glas wijn. Wat wil je meer. En dan maar hopen dat 2007 iets minder ziekte en kommer en kwel in petto heeft voor ons.

22-12-2006 om 11:35 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
19-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kerstverhaal zoals een ander.
Toen ik nog klein was, waren de winteravonden lang. Er was geen televisie, alleen de radio met "bonte avonden" werden gretig door zowat iedereen gevolgd. Qua amusement waren de mogelijkheden nul in vergelijk met nu. Nu = een tijd waar er soms teveel is, en de appreciatie daarom veel minder is dan vroeger. Ik herinner me dan ook levendig toen ik met nonkel Fons rond de leuvense stoof zat. De pot roodgloeiend en buiten vriezen dat het kraakte met prachtige bloemen op de ruiten. Die tijd vond ik enig. Toen konden mensen nog vertellen, en wij met open mond luisterden aandachtig. Mijn nonkel vertelde ook dikwijls over de oorlog en wat die allemaal teweegbracht in een groot dorp zoals Lokeren. Omdat ze een groot huis bezaten werden er tijdens de oorlog drie soldaten ingekwartierd, zoals dat heet. Twee onder hen waren van van goede komaf, zoals mijn nonkel zei en de andere was een boerenzoon.
Een van die mensen was ingenieur en bijzonder geïnteresseerd in de zaken die in Peenemunde later het daglicht zouden zien. Raketten, met andere woorden. De andere was een beenhouwerszoon uit Heidelberg en stierf later aan het oostfront, bij Stalingrad. Ook de boerezoon overleefde de oorlog niet en stierf in Rusland. De boerezoon Helmut kwam uit het oosten van duitsland en bracht naar Lokeren zijn persoonlijke kerstboom, kerstballen en een pin voor bovenop de boom mee. Het was er echt mee geladen, omdat de verpakking groter was dan het materiaal zelf. Alles was toen nog breekbaar. Niemand had dit toen bij ons al gezien. Met kerstavond was het feest voor de drie, ver van huiszijnde soldaten. Met prachtige kerstliederen in het duits werd de ganse familie waar men inwoonde ook uitgenodigd. Ze hadden vlees mee uit duitsland. Dat alles was vreemd voor de drie kinderen : mijn nonkel Fons, mijn moeder en mijn meter en hun vader. Met tranen in de ogen luisterden ze naar de songs die de drie in koor zongen. Er werd veel geweend, want ook de drie duitsers misten hun heimat.
Lang na de oorlog kwam de zuster van één van de soldaten nog ieder jaar naar Lokeren, Marianne heette ze. Ze was de zuster van de raketingenieur en hield staande toen er raketten in Baïkonoer werden gelanceerd, zij op één van de beelden haar broer herkende. Ze heeft lange tijd gelooft dat haar broer door de russen gepakt werd toen hij in Pëenemunde werkte aan de V1 en V2's en later in het programma gedropt werd door de russen in Baïkonoer. Vreemd verhaal, maar in deze tijd op z'n plaats. Zoveel jonge mensen die zinloos stierven voor idealen die er geen bleken te zijn.
Aan alle bloggers wens ik dan ook een prachtig en vooral vredige en gezonde kerst en nieuwjaar. Het ga jullie allemaal goed, vrienden !

19-12-2006 om 09:07 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
17-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Champagne, à volonté !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Champagne, de godendrank bij uitstek situeert zich in Frankrijk rondom de streek van Reims. Het was, is, en blijft de economische motor van deze streek aan de Marne.Wanneer men een tijdje er verblijft, kan men zich niet van de indruk ontdoen dat dit nektar alles beheersend is. Overal staat de naam Champagne op borden, wegwijzers, boeken, uitstalramen. Het ene na het andere huis is een champagnehuis, het ene al rijkelijker dan het andere. Allemaal kleine kasteeltjes, het interieur rijk, rijker, rijkst. Reims en ook Epernay zijn de twee champagnesteden bij uitstek aan de Marne. Ook in het nabijgelegen Damery zijn er een paar champagnehuizen. En precies daar ontdekten we toevallig onze champagne. Het huis Louis Casters is een bijna-vlaams huis. "La Patronne" komt uit Bocholt en haar kliënteel is 80% vlaams. Er wordt in de launch dan ook meer Vlaams dan wel Frans gesproken. Wij kochten dan ook enkele kistjes in dit Champagnehuis.
Tegelijkertijd keken we ook rond qua aanlegmogelijkheden aan de Marne. In Damery, vlak voor het champagnehuis lag er een steiger met electra en water. Dus daar zouden we rustig een nachtje kunnen verblijven. Maar ook in Epernay en Reims zelf, zijn er aanlegmogelijkheden. Epernay steekt er, wat mij betreft, als champagne-stadje bovenuit. Reims is te groot, Epernay is kleiner en oogt mooier. Met veel groen en overal bloemen is dit stadje ook een echte shoppingstad.
Voor de amateurs van dit heerlijke vocht, deze interessante site : www.champagne-casters.com.
Ad fundum ofte schol !

  

17-12-2006 om 19:58 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
12-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berging ms Ru-San.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een foto, met daarop de berging van RU SAN !

12-12-2006 om 11:27 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De leuke fietsers.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zijn niet enkel bootfanaten, maar ook fietsers bij uitstek. Het zijn vooral de schitterende jaagpaden van vroeger die nu dienst doen als fietspad langsheen rivieren en kanalen. En zeggen dat hier, op deze jaagpaden, vroeger mensen en/of paarden de binnenschepen trokken, net voor de tijd van de stoom. Gelukkig is die "goeie, oude tijd" voorbij !
Op de foto, Chris tijdens een pitstop van Stalhille naar Zeebrugge. 

12-12-2006 om 11:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dan met zijn hondenkar
Klik op de afbeelding om de link te volgen Je moet wel een echte dierenvriend zijn, om met je hond in een kar het ganse land te bezichtigen.

12-12-2006 om 10:53 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Men vergeet ons niet zo gauw.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Heden ten dage is vluchtigheid iets wat de mens in zich heeft. Het snelle leven levert flashes op van beelden, zodanig dat zelfs jongeren zich nog nauwelijks kunnen herinneren wat ze de vorige dag deden, of wie ze voor zich hadden. Het heeft inderdaad weinig te maken met Alzheimer, maar alles met de vluchtigheid van het leven zelf. Het was dan ook plezant, toen we deze week in onze mailbox een berichtje mochten ontdekken van twee nieuwe vaarvrienden uit Diksmuide, de bemanning van de Brutus III, Chris en Dan met de hondenkar. Zij waren de Dendre aan het afvaren, terwijl wij in de tegenovergestelde richting aan de opvaart bezig waren. Het was aan één van de talrijke sluisjes op de Dendre tijdens het wachten, dat wij elkaar leerden kennen. De Brutus III lag wat verder op, en zij waren het trajekt dat ze de dag daarop gingen varen aan het verkennen met de fiets. Tijdens het wachten aan de sluis deden we een babbeltje, zij waren twee maanden aan het varen. Wij stonden er wat bedremmeld bij met onze 14 dagen vaarverlof. Maar ja, meer hadden we niet. In ieder geval werd het een goed gesprek tussen vier bootfanaten die vol liefde spraken over hun bootje en de lotgevallen over hun reis. Voor één keer kwamen de sluiswachters te vroeg, en moesten we afscheid nemen. De volgende dag immers zouden we elkaar ergens kruisen op de Dendre. Petra stond, de dag daarop, dan ook bij iedere aantocht van elke boot, op de uitkijk of het de Brutus III niet was die kwam afgevaren. Eventjes verder zagen we elkaar, zwaaiend en toeterend kruisten we elkaar en wuifden nog een tijdje na. Dat was het dan, dachten we. Jammer dat we niet meer tijd kregen om elkaar wat beter te leren kennen. Maar ja, die bekende vluchtigheid van ons, weet je wel ! Na de reis kwamen die mensen menigmaal ter sprake zo van : "weet ge't nog, da waren die mensen met hun hondenkar. Maar verder kwam het ook niet. Tot deze week. Het was leuk en plezant, dat mailtje en vooral goed om weten, dat vluchtigheid niet overal bestaat.

12-12-2006 om 10:50 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!