mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
23-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
In het leven van iemand die in Vlaanderen woont en met die weersomstandigheden dient af te rekenen, kunnen er beslissingen genomen worden, de ene dag zo, de andere dag weer iets anders. Nog maar eens gebleken. Gisteren nog vol lof over Nederland, vandaag besloten we dit niet te doen en toch maar richting Frankrijk te varen. Reden: iedere dag 4/5 beaufort,en dan Wester- en Oosterschelde moeten oversteken. Niet te doen, met ouder worden neem ik ook graag minder risico's dan vroeger. Eerlijk is eerlijk ! La douce France, dan maar. Nederland misschien volgend jaar, wanneer het minder waait !!!

23-07-2011 om 11:39 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
Categorie:hobby
>> Reageer (1)
19-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weer of geen weer, varen doen we toch.
Buienradars, het weer in B - F - NL, allemaal sites die ik de afgelopen dagen verslond. Vrienden die zaterdag richting zeeland vertrokken waren, meldden vanuit Tholen 5/6 beaufort, ruige zee. Moeite om met boeg- en hekschroef van de kant te komen. Het eerste en moeilijkste deel van de reis is de crossover van de beide schelde's. In plaats van ze in twee maal te doen, proberen we het in één keer. 3/4 lijkt ons doenbaar, 4/5 blijven we ergens liggen. Dat is de afspraak. Het wordt sowieso een moeilijke eerste dag.
Met de boodschap dat het volgende week ??? beter zou worden moeten we het stellen. Frankrijk wordt opzij geschoven, het zou toch weer Nederland worden. Duimen maar !
 

19-07-2011 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:hobby
>> Reageer (2)
11-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Spanning stijgt.
Straks verlaat ons bootje weer z'n vaste stek. Op zoek naar nieuwe horizonten en avonturen. Alles staat op papier via PC NAVIGO en er werd per dag een draaiboek geprint met alle sluizen en bruggen van het ganse trajekt. Op sommige dagen moeten er ca. 25 bruggen gepasseerd worden. Niet weinig, in Vlaanderen zou dit quasi onmogelijk zijn, maar ik heb er vertrouwen in dat rond de as Gouda en Leiden de brugwachters man's genoeg zijn om die klus te klaren.
Het weer baart ons nog altijd de grootste zorgen. Altijd redelijk veel wind.
We hebben nog gauw 100 liter bijgetankt en de centjes voor onderweg zijn binnen. In de startblokken zoals het heet. Nog snel wat mailtjes her en der. Een mailtje aan iemand die huwt, met de boodschap dat we aanwezig zullen zijn eind augustus en een mailtje aan de weduwe van een overleden collega, dat we er zullen zijn, bij onze vriend zijn laatste reis.
Daartussen, beste vrienden, zit het leven, de ene die lacht en terecht wat hij heeft het vrouwtje uit zijn leven gevonden, de andere heeft de man uit haar leven moeten afstaan en blijft verweest achter.
En wij, blij met ons bootje voor de reis en voor onze vriend die huwt maar ook een beetje rouwig omdat we een vriend verloren.... That's life !

11-07-2011 om 12:46 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:hobby
>> Reageer (0)
05-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaarroute.

Met het verlaten van de Moervaart en het kanaal Gent-Terneuzen, staat er de eerste dag de "crossing" van de Westerschelde op het programma. Via het kanaal van Hansweert naar Wemeldinge komen we op de Oosterschelde met als eindpunt voor die dag: Goes. Goes, daar nemen we een dagje vrijaf om de dag erop naar Goudswaard te varen op de Spui, onze eerste zware dag. De volgende dagen doen we Gouda en Leiden aan, de universiteitsstad.
We vertrekken van Leiden noordwaarts naar Alkmaar, de kaasstad. Alkmaar blijft in mijn geheugen na een busstrip met Sporting Lokeren tegen AZ, toen nog met de twee legendarische gebroeders Van de Kerkhof. We nemen onze tweede dag vrijaf om Alkmaar te bezoeken en varen 's anderendaags nog eens richting noorden op het Noordhollands kanaal tot net onder Den Helder, nl. De Kooy. Den Helder, DE Nederlandse marinebasis bij uitstek met duikboten, supporting vessels en de ganse gamma van de Nederlandse armada. We zijn nu in het Noordelijkste deel van Nederland en varen via het Balgzandkanaal en het Amstelmeer naar Den Oever, waar we twee vrije dagen nemen. We zitten immers aan de noordkust van Nederland. Tijd om te vieren, want we zijn beiden jarig op dezelfde dag.
't Is augustus geworden en tijd om terug naar het zuiden te varen. Akersloot op het Alkmaarder Meer is ons volgende doel, met daarna de Zaan, een prachtige rivier met Zaandam als belangrijkste passage en aankomstplaats Weesp op het Amsterdam Rijnkanaal. Na een stuk van dit kanaal nemen we de gekanaliseerde Hollandse IJssel en stoppen in Woerden. Nadat Gouda nog eens gepasseerd wordt, gaat het richting Vreeswijk, waar de Lek kruist met het Merwedekanaal. We varen via Leerdam naar Geldermalsen op de Linge, een prachtig riviertje met veel woonbootjes. Geldermalsen, waar ik zoveel schepen heen bevrachtte. Iedere schipper kwam terug met verhalen, dat het er zo mooi varen was. 'k Wil het nu wel eens met mijn eigen ogen zien. We verblijven er en nemen onze zesde rustdag.We nemen de richting Lage Zwaluwe op het Hollands Diep, al of niet via de Biesbosch. Dat beslissen we wel ter plaatse.'s Anderendaags varen we naar Yerseke. En wat denk je dat we daar zullen eten 's avonds ? Yes, een potje mosselen met frieten, natuurlijk. Vlaanderen komt in de buurt, "mij gedacht"....
Smalle toegangsgeul tot de haven van Yerseke, dus zeker binnen de boeikes blijven, anders zitten we vast. Na nog een dagje rust, met een fietstochtje in de buurt varen we Vlaanderen binnen, richting Gent, die fiere Vlaamse stede...
We duimen voor een geweldig verlof met een paar zware dagen, maar ook met negen rustdagen en vijf dagen minder dan 40 km. Kortom, doenbaar.
Na nog één of twee dagjes shoppen in Gent komen we terug op onze ligplaats.Hoe ver we raken en of alle doelen bereikt worden hangt grotendeels af van velerlei faktoren, weersomstandigheden, wachttijden voor sluizen en/of bruggen, defekten, het zal allemaal mee beslissen of alles lukt. "Keep fingers crossed,guys"...

05-07-2011 om 09:14 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:hobby
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Enya in de startblokken !
Alweer een poos geleden dat ik nog iets van mij liet horen. Maar niet getreurd, ik heb met volle teugen genoten van mijn bootje. Met reeds meer dan 20 uur op de teller met uitstappen naar Terneuzen, Sas van Gent, Lokeren en Portus Ganda (Gent) is de Enya gereed om dit week-end naar Maldegem/Eeklo te varen. Een laatste test voor het grote verlof dat met rasse schreden nadert.
Om het in nautische termen te houden: "If weather permitting we start in july our holidays".Tot en met midden augustus zitten we op 't water om er te leven zoals "God in Frankrijk".
Zoals gewoonlijk wordt het Nederland, met één variante, mocht er toch teveel wind zijn om Wester- en Oosterschelde te dwarsen, doen we Frankrijk. Laat ons hopen dat het Nederland wordt, dat fantastische "vaarland" waar we ons aardig thuis voelen. Een groot verschil met de vorige jaren is dat we de andere kant van het IJsselmeer kiezen. Niet meer de kant van Franeker of Leeuwarden, maar wel de westkant Alkmaar-Den Helder.
Ruim drie weken intens genot, waarvan 9 rustdagen.
Met niet minder dan 38 sluizen op het programma proberen we 871,5 km. te overbruggen. Een hele klus met na één week eind juli onze verjaardag voor Petra en mezelf.
Het volledige programma vinden jullie in een volgend artikeltje. De fietsjes staan klaar om aan boord te gaan, want gedurende de 9 rustdagen willen we alle streken die we aandoen al fietsend ontdekken. Verder zijn er ook een paar korte trips, waar we in de namiddag ook enkele wandelingen en fietstochten zullen maken. Genoeg om er een boeiend en ook wel leerrijk verlof aan over te houden. De "Enya" is na zijn onderhoudsbeurten motorisch en op schildergebied in uitstekende staat en is er klaar voor.
We kijken er beiden naar uit om ook deze mooie kant van Nederland te ontdekken. We hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn.

05-07-2011 om 08:08 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:hobby
>> Reageer (0)


Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!