varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
27-04-2006
Het leven gaat zo snel !!!
Volgende week is't mijn dochter haar verjaardag. Niets bijzonder zul je zeggen, maar wat gaat het snel, mensen. 'k Herinner me haar geboorte of 't was net gisteren. Ik zie nog altijd die roze wolk op een wit lakentje. De eerste drie weken in het UZ Gent. Nadien bleek alles loos alarm, maar toch hadden we angstige momenten doorstaan. Nadien van kruipertje naar lopertje, en van lopertje naar schoolgaand kindje. Het ging nog sneller. Voor men alles goed en wel besefte was ze afgestudeerd, verloofd en getrouwd. Nu is ze al zelf moeder van een flinke zoon. Met dezelfde verduivelde snelheid is ook Wout ondertussen al bijna acht. Men begint alles af te meten aan de kinderen en kleinkinderen.Om iets juist te dateren begin je al te zeggen van : wacht eens, ons Sophie is geboren dan, en het jaar nadien heb ik dit, dus moet dat nu al zoveel jaren geleden zijn. Erg, hé ! Maar gelukkig merk ik dat het goed gaat met hen. Een goed gevoel geeft het . Intens gelukkig zijn met kleine dingen, blijkt niet aan iedereen gegeven.Maak er een prachtige dag van , Sophie.
Na alles op de computer gezet te hebben, kunnen we zeker niet het aantal km's doen, hetgeen we ons voorgenomen hebben. Nu we in het bezit zijn van de cd-rom van alle vaarwegen van europa, zijn we aan het rekenen geslagen. Bedoeling is om vanaf de Moervaart naar Terneuzen te varen op 24 mei 's namiddags. De dag daarop zouden we vanaf Terneuzen de westerschelde oversteken naar Hansweert om daar, via het kanaal door zuid-beveland naar Wemeldinge te varen en aan de oversteek van de oosterschelde te beginnen. Deze grillige rivier met zijn gevaarlijke plaats "de keeten" dienen we te kruisen voor we aan de Volkerak sluizen komen en naar onze tweede slaapplaats varen, Ooltgensplaat. Op 26 mei varen we het hollands diep op en hopen we tegen 's avonds in Gouda te belanden. We varen dan op de nieuwe merwede en daar waar lek en merwede elkaar kruisen in Vreeswijk, gaan we bakboord uit op de hollandse yssel, Montfoort voorbij om in Gouda te belanden. Daar zouden we een dagje blijven om de stad te bezoeken. We gaan dan maandag 29 mei verder en varen nu op de gouwe richting Alphen a/d rijn. Vanaf daar begint de oude rijn. We varen voorbij de oude universiteitsstad Leiden en komen op het rijn-schiekanaal voorbij Rijswijk met als eindpunt Delft.Ook in Delft plannen we een dagje. Op de laatste dag van de maand varen we terug naar de universiteitsstad Leiden, waar we een uur of twee/drie later toekomen en er de namiddag blijven en er de sfeer opsnuiven. We vertrekken op 1 juni richting Amsterdam en varen via de ringvaart v/d haarlemmerpolder voorbij het braasssemermeer en de westeinderplassen naar de rustige sixhaven in Amsterdam.Er kan nog een dagje varen bijkomen mochten we ons overschat hebben of er grote wachttijden ontstaan voor één van de sluizen. We zien het wel ! De sixhaven is één van Amsterdams rustigste passantenhavens en is gelegen op een schiereiland, ver van het uitgangsleven van Amsterdam. 's Avonds plannen we zelf wel een stapken in de wereld te zetten in Amsterdam. Op de terugreis van Amsterdam naar de Moervaart staat er eigenlijk weinig op het verlanglijstje, tenzij een passage door de Biesbosch. De Biesbosch een wirwar van grachtjes en slootjes overwoekerd door bossen, waar men zeer kaartvast moet varen vanwege de ondieptes. De Biesbosch ontstond ten dele ten gevolge van de St. Elisabethsvloed die in één nacht van 11 op 12 november 1421 de omgeving van dit nationale park veranderde in een waterplas van meer dan 30.000 ha. Momenteel is dit beschermd gebied. Het week-end van 10/11 juni zouden we graag terug thuis zijn. We hebben dan twee en een halve week weggeweest. We zullen dan ca. 625 km gevaren hebben. We hebben natuurlijk een paar dagen reserve genomen. We zien wel hoe het loopt.
Vandaag dinsdag kwam Martin om het toilet te herstellen aan boord. Wij hadden de pomp al volledig opengevezen tijdens het week-end, maar telkens kwam er buitenwater in het toilet gelopen. De afdichting in de wateraanzuigdarm bleek verhard te zijn. 60 cm diameter en veroorzaken van zoveel ellende. Een nieuwe besteld en probleem opgelost. Tweede punt was iets duurder, aanschaf van nieuwe inbouwijskast. Veel keuze heeft men niet op deze grootte van boot. Men moet nu éénmaal de binnenmaten van de kast respecteren. Bedrading bleek nog in orde en bij navraag in Nederland bleek deze in stock te staan. Dan maar vlug besteld en nu afwachten op volgende week, waar alles geplaatst wordt. Dan zijn alle zorgen en kosten achter de rug.
Zaterdag laatstleden zijn we begonnen met het voorbereiden van de "El Verde" op volgend vaarseizoen. De mekanieker kwam om de motor een volledig nazicht te geven. Rond halftien begon Roger te sleutelen om de beschermkap van de motor te nemen zodat de kleppen bloot kwamen te liggen. Het afstellen van deze kleppen is een secuur werk. Bij het draaien van de as bewogen de kleppen op en neer en werden met de juiste dikte gemeten of er niet te veel spel zat op de klep, die indien ze juist zat werd aaangedraaid. Zo werd iedere klep apart geregeld en op de juiste "dikte" vastgeschroefd. Dit werkje nam zo wat een drie kwartuur in beslag. Roger was blijkbaar tevreden en we begonnen dan ook met de eerste fuelfilter te vervangen. We lieten ook wat diesel lopen in een pot om eventueel vuil van in de tank op te vangen. Het bleek allemaal erg mee te vallen. Ook de leiding tussen de tank en filter bleek zuiver te zijn. Dan maar de tweede mazoutfilter aangepakt, hetzelfde scenaria. Ook die werd vervangen. Beide mazoutfilters dienen aangeschroeft, maar ook niet te, aangezien eronder een glazen pot gevezen is, die toelaat steeds de mazout visueel te kunnen keuren. Nadien volgt de oliefilter, ook die werd vervangen. Nadien werden alle slangen en spanringen aangedraaid indien nodig. We konden nu met het afpompen van de olie beginnen in een jerrycan om nadien af te geven bij het containerpark. Vijf en een halve liter olie 15W40 bleken genoeg. Nu het "moment suprême". Na grondig voorverwarmen sloeg de motor aan en snorde het motortje zoals een naaimachientje. Tevreden dronken we een pintje en namen daarna afscheid. Roger zou voor de winter terugkomen om de motor winterklaar te maken. Fase 1 was achter de rug. Oef !
Het volgende week-end is het eerste dat we aan boord zullen blijven slapen. Ze voorspellen wel niet al te best weer, maar goed, langer wachten kunnen we niet. We hebben al twee keer met alle mogelijke kleren en voedsel over en weer gereden. In het terugrijden heb ik al twee grondpanelen van de stuurhut meegenomen naar huis. Op zolder (mijn werkplaats) heb ik ze beide al afgeschuurd en voor de eerste keer in de lak gezet. Vanavond nog eens overdoen en dan kunnen ze drogen tegen het week-end. Ik hoop ook dat vandaag of morgen mijn cd-rom aankomt uit Nederland zodat ik kan beginnen onze reis op kaart uit te stippelen. Aan boord heb ik al onze slaapplaats in orde gebracht en ook de vochtvreters weggenomen. Vrijdagnamiddag leg ik eerst de panelen terug en maken we de boot slaapklaar. Water opvullen en de boiler in orde maken is de eerste vereiste. Daarna ga ik het oliepeil nakijken en een beetje vet in de schroefas pompen. Normaal moet dan de motor eens draaien. Dit wordt toch weer een spannend moment. Met de mekanieker werd reeds een datum afgesproken waarbij hij alle filters en de olie gaat vervangen.Verder alle dichtingen en slangen nazien, alsook de V-riem. Kortom, een algemeen nazicht. Het zou best kunnen, mochten de weersomstandigheden het toelaten, dat we een klein tochtje doen. Afwachten, is de boodschap. Verder volgt er dit week-end een grondige poetsbeurt. Ook worden alle touwen nagezien. De steiger wordt proper gemaakt. Samengevat, het seizoen mag best voor ons beginnen. We hopen op een zonnig zomertje.
Zo belangrijk en zo dikwijls vergeten is de tweede "man" aan boord. Petra is mijn "tweede" man. Erg belangrijk in alles wat ik doe, dus ook aan boord. Niet alleen maken wij samen het eten klaar, doen de afwas en onderhouden ons schip, maar waar vooral de tweede "man" aan bod komt, is het maneuvreren. Het aanleggen in sluizen of aan de steiger is de belangrijkste job van de tweede "man". Zij moet daarbij niet enkel handig zijn, maar ook qua timing is het heel belangrijk. Op haar tekenen vertraagd of versneld het bootje, en diegene die achter het stuur staat, moet visueel goed contact hebben met z'n maatje, wil het aanmeren goed verlopen. Allebei letten ze op de stroming, het naast hun lopende verkeer van andere schepen plus houden ze in de gaten in welke positie zijzelf kunnen aanleggen. Veel handelingen die ter gelijker tijd dienen te gebeuren en waarvan afhangt of er geen schade aan het bootje komt. Na dit maneuver, wanneer er terug gevaren wordt of men aangemeerd ligt, ruimt ze de overtollige koorden op, zodat niets in de gangboorden blijft liggen.De fenders op hun plaats hangen, zodat geen schade kan opgelopen worden. Voeg daarbij alle onderhoudsklussen en huishoudelijke taken, het is een zware job. Dikwijls onderschat, en niet altijd in volle lof erkent. Dikwijls zie ik het gebeuren, dat er in sluizen scheldpartijen of ruzies ontstaan omwille van een verkeerd uitgevoerde beslissing tussen man en vrouw. Wanneer men dan in verlof vertrekt om gedurende drie weken of meer te moeten samenleven op zo'n kleine oppervlakte, dan wordt het soms wel moeilijk. Ik mag main twie pollekes kuessen, zoals ze in Antwerpen zeggen, dat ik zo'n uitstekend maatje heb aan boord. Dus maatje, bij deze, bedankt, zonder jou zou het niet kunnen en zou varen trouwens niet meer leuk zijn !
'k Heb mij gisteren de software aangeschaft, die mij toelaat om alle mogelijk trips en reizen over europese vaarwateren te realiseren. Het betreft een cd-romversie van 2006, uitgerust met een "dongle". Dit is een sleutel die illegaal misbruik van de gegevens onmogelijk maakt. Deze cd-rom werd uitgebracht door een nederlands-belgische samenwerking en is werkelijk op dat gebied het neusje van de zalm.Zowat alle bevaarbare waterwegen die je kunt dromen zijn er op aangeduid. De cd-rom is viertalig en kan in behalve het nederlands, ook in het frans, duits en engels gebruikt worden. Kan ook dienen voor verschillende schepen mits die met hun gegevens in de gegevensbank staan.Wat wordt er zoal gevraagd behalve de lengte, ook de breedte, de diepgang en de doorvaarthoogte, de kruissnelheid en de maximum snelheid, het gemiddeld verbruik per uur bij kruissnelheid en het verbruik per uur bij maximaal toerental. De plaats van vertek + uur en de plaats van aankomst plus aantal vaaruren of vaarafstanden dienen ingebracht. Daarna volgen een via-plaatsen, dit zijn plaatsen waarlangs wordt gevaren. Ook een aantal te mijden-plaatsen staan vermeld, dit zijn plaatsen waar u niet wenst te komen. Ik ben er al geweest of er zijn geen goede ligplaatsen, of er is teveel stromingn of nog andere reden.Daarna krijgt u de best mogelijke trip voorgeschoteld. Ook kan hij vier soorten trips berekenen. Snelste, kortste, meest rendabele of toeristische route, daartussen kunt u kiezen. Dit geeft vele mogelijkheden. Hij rekent u voor welke vaarwegen u moet nemen, rekening houdend met de hoogte van de bruggen, de diepgang, de sluizen en hun openingstijden, stromingen, enz... Tevens houdt hij, bij het uitstippelen van uw trip, ook uw logboek bij. Het enige wat moet ingebracht worden is natuurlijk het aantal kilometer of het aantal vaaruren dat u per dag wenst aan te houden. Vanaf deze gegevens stippelt men uw trip per dag uit, rekent ook uw verbruik/uur, en rekent hoe ver u nog kunt komen met de tankinhoud. Op de cd-rom kun men behalve alle bevaarbare rivieren en kanalen, ook alle bruggen en sluizen aangemerkt zien. Ook verwijst hij naar het dichtstbijzijnde bunkerstation (tanken) en markeert hij alle telefoonnummers en marifoonkanalen van alle sluizen en bruggen + hun openingstijden en eventuele spertijden.Bij regelmatig downloaden worden ook alle werkzaamheden die uitgevoerd worden aan bruggen en sluizen vermeld op de kaart.Bij de overzichtskaarten van België, Nederland, Frankrijk en Duistland + de donaulanden en Noord-Polen kan hij aangesloten worden op een GPS, zodat je werkelijk je eigen bootje ziet varen op de kaarten, gelinkt aan alle mogelijke afstanden en diepgangen. Het klinkt eindeloos maar alle rekenwerk wordt kinderspel. Volgende aankoop wordt zeker een GPS/kaartplotter. De electronica heeft definitief de scheepvaart veroverd. Bij veel mensen heerst er nog een romantisch beeld van schepen, liggend in een baai vol wuivende palmbomen en stoere mannen achter rad en roer die met blote borst bij nostalgische muziek de einder tegemoet varen. Die tijd is definitief voorbij. Spijtig ? Misschien wel.
Destijds ging ik dagelijks spelen met mijn kleinzoon Wout. Hij is de enige zoon van Sophie, mijn enige dochter en Bart, mijn schoonzoon. Iedere dag weer, na 't werk, dook ik richting Wout om de gewone dingen van de dag met hem te delen. Wat hem bezielde, wat hem bezighield, interesseerde mij ook. Dikwijls lagen we op de grond te kijken naar TV of speelde we een spelletje, waarvan hij dacht dat hij het beter kon. Ik liet hem dan ook winnen, natuurlijk. Hij glunderde dan, want hij had zijnen opa geklopt.Ik las soms voor uit een boek of we kleurden in een boek of op zijn bord. Of we gingen shotten buiten of deden andere dingen. Wanneer ik hem van school ging halen, hadden we onderweg een heleboel te vertellen. De plaatsen waar ik gespeeld had toen ik klein was, de bomen en de vruchten in het bos. Ik vertelde het hem allemaal. 'k Weet nog, toen er een brand was geweest in de Nijverheidsstraat en er langs reed om hem te plezieren. Hij was altijd geïnteresseerd. 't Was altijd plezant met hem. Ik genoot van iedere seconde, en dat deed hij ook.Met sinterklaas, met pasen, zijne verjaardag of nieuwjaar. 't Was altijd feest. Hij groeide prachtig op en 't werd een grote jongen. Maar toen kwam mijn scheiding. Weg waren al die mooie momenten, weg al die vrolijkheid bij bezoekjes. Opa werd persona non grata. Ik bestond niet meer. Nadien zag ik hem drie keer op drie jaar. Gedurende twintig minuutjes op een parking vlakbij en tweemaal in het bos een uurtje, waar we voordien dikwijls waren geweest. 't Is allemaal voorbij. Net toen ik terug hoop kreeg hem wat meer te zien, ging alles verloren. Door wat of wie, wie zal het zeggen. 'k Verlang weer naar hem, mijnen beste kameraad, zoals ik hem altijd noemde. En 'k ben er zeker van, dat het bij hem ook zo is. Misschien later, Wout, maar mekaar zien doen we beslist. Uw opa is nog altijd uwe opa, en dat blijft zo voor de rest van zijn leven. Met ouder worden, wordt het moeilijker om dragen. De wonden helen trager, en de tijd schrijdt voort. Tijd is opa's vijand geworden, omdat ik besef, dat de tijd die mij nog rest, om mijn kleinzoon te zien en te omarmen opraakt. En dat stemt mij droevig. Het maakt, dat ik zelfs onder het schrijven, van tijd tot tijd moet stoppen, omdat er onder opa's bril, iets beweegt in zijn oog. Mocht je dit ooit lezen op je pc, beste maat, je weet het, mijn deur staat altijd open. 't Wordt Pasen, het feest bij uitstek van vrede en hoop. uwen opa.
Spijtig genoeg weet ik niet de dingen die je bezighouden vandaag. Toch wens ik je het allerbeste voor de toekomst en een prettig paasfeest en ook nog een deugdoend verlof. Vergeten doe ik je niet. Opa
Na meer dan vijf weken is het zo ver. We zijn terug op Spanjeveerbrug. We hebben dienst in de clubkantine. Ieder lid moet vier maal per jaar dienst doen in de kantine. Bediening achter de toog. Uitschenken en de klanten bedienen. We hebben al twee bakken met gerief voor de boot mee en gaan eerst aan boord om alles weg te zetten. Vervolgens gaat Petra reeds naar de kantine om alles in gereedheid te brengen terwijl ik in de motorkamer kruip en alle nummers van filters afschrijf om te bestellen. De grofvuilfilter tussen de motor en de dieseltank, gevolgd door de mazoutfilter en daarna de oliefilter. Effe de paneeltjes van de motorruimte opmeten want die moeten terug geschilderd worden. Ook de houten panelen die de vloer van de stuurhut uitmaken moeten opnieuw in de vernis gezet worden. Als laatste komt de ijskast aan de beurt. Met vier vijzen zit die ingeschroeft en ingebouwd in het kombuis. Na enig wrikken komt ze eruit. Nu de preciese afmetingen l x b x h en klaar is kees. Terug op haar plaats gezet, gaan we nu op toer via internet om te zien wat de mogelijkheden zijn. Want er zijn nog al wat verschillen. Tot meer dan 150,- voor hetzelfde merk. Sommige mensen denken omdat je een bootje hebt, je wel Onassis moet heten. 't Is zo, dat je in Nederland veel goedkoper af bent dan in België. Nederland is wel HET watersportland bij uitstek.We zullen gauw een 600,- kwijt zijn, als we alles zelf doen, + nog eens 50,- voor de verf en de filters. In ruil staat mijn bootje dan weer te pronken als nieuw. Wanneer ik ons bootje verlaat merk ik dat er iets niet klopt met de gewichtsverdeling. Daar moet ik zeker iets aan doen. Op de werf heeft men, destijds een batterij bijgeplaatst + een boiler. Dit betekent direct een gewicht van 50/60 kgs er bij langs bakboordkant.Ik zal moeten blokken ijzer als ballast langs de andere kant bijleggen om het evenwicht terug te herstellen.Intussen komt Petra me al halen om te komen helpen, want er zijn reeds klanten aangekomen. Alles snel dichtgemaakt en haastig naar de kantine. Tot 14.00 uur is het zeer druk en hebben we geen tijd om te eten. 'k Spring dan maar vlug in de wagen om afhaalchinees te halen, want vannamiddag is het Tom Boonen-show. Het blijft de ganse dag druk. We kijken uit naar 19.00 u wanneer onze dienst erop zit. Eens dit voorbij, nog alles snel opgevuld en alle glazen afgewassen. We zijn allebei moe, 't is kwart over acht wanneer we moe maar voldaan, zoals dat heet, naar huis rijden. Er wacht een verrassing. Living en keuken zijn afgewerkt. Nog enkel traphal en toilet en de schilder heeft gedaan.Ook onze vaatwas heeft de schilder ook al gedaan. De machine is afgeslagen, houten kasten in toilet en keuken zijn ook allemaal klaar. Wat een weelde met zo'n man. Om rapper gedaan te hebben heeft hij het week-end doorgewerkt. Nu kunnen we living en keuken terug in orde brengen. Kwestie om terug normaal te leven ! PC naar beneden halen en alles terug aansluiten. Dat is iets voor dinsdagavond. Nu ben ik er te moe voor en maandagavond moeten we naar een verjaardagsfeestje. Een werkende mens heeft nooit gedaan. Genoeg met zuchten en klagen. Op naar een nieuwe werkweek, met alle problemen vandien. Maar problemen worden nog altijd opgelost.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.