varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
31-01-2008
Concullega's !!!
't Is een nieuw woord, en een samentrekking van de twee woorden, concurrenten en collega's. Op zich een bevreemdende zaak, maar toch... Bij nader inzicht niet zo vreemd. Wanneer in een zekere werkomgeving verscheidene mensen één en hetzelfde beroep uitoefenen, is het altijd interessant om van gedachten te wisselen en elkaar buiten de werkvloer te ontmoeten. Zo iets dergelijks hadden we verleden week gepland met onze collega's van een Gentse firma, met daarbij ook de bevrachter van dezelfde firma uit Antwerpen. Wijzelf in volle getalsterkte (3 man) en zij, net iets groter, zoals ook het kantoor (vier vrouwen en vijf mannen) hadden een "date" zoals dat heet. Het kader, waarin, was knap : het pakhuis in Gent. Met vanbinnen een metalen gebinte, modern van opmaak, waar men rustig een pint kan pakken en een stukje eten. Het werd gewoon een leuke avond, waarin ik mensen terugzag, waarvan het jaren geleden was dat ik hen zag en waarin ik ook mensen voor de eerste keer ontmoette waarmee ik reeds jaren bel. Zoals altijd bij zulke gelegendheden was de avond tekort en was iedereen het erover eens "dat we dat eigenlijk eens meer zouden moeten kunnen doen ! " Maar de tijd wordt door iedereen te haastig beleefd en sociaal contact zoals het meer zou moeten, is er niet meer. Jammer, maar toch bedankt concullega's. Het ga jullie allemaal goed. Ad multos anos. Oostvaarder.
Van de Deense rederij Maersk werd het grootste containerschip ter wereld te water gelaten. De "Emma Maersk", een schip met een lengte van 1302 ft (396,85m) en een breedte van 207 ft (63,10m) en een netto capaciteit van 123.200 ton. Duizelingwekkende cijfers en voor de nieuwsgierigen en geïnteresseerden onder jullie nog wat gegevens er bovenop. Vergelijkbaar qua grootte met het grootste vliegdekschip ter wereld met een 5.000 koppige bemanning, matrozen en officieren doet deze "Emma Maersk" het veel zuiniger aan. Met slechts een dertien koppen tellende bemanning vaart hij met een razende snelheid van 31 knopen (55,80 km/uur) van China naar Californië op 4 dagen tijd. Deze Deense reus bestaat uit 5 drijvende secties die aan elkaar gelast zijn. Met een commandobrug die hoger is dan 10 verdiepingen kan de Emma Maersk ca 15.000 containers vervoeren. Hij wordt geladen en gelost door 11 simultaan werkende kranen. Het schip is met deze afmetingen en kracht enkel geschikt voor het bevaren van grote zeeën en oceanen, en kan niet door het Suez- noch Panamakanaal. Met een dieselmotor van 14 cylinders in lijn geeft dit 108.920 BHP. De pistons b.v. hebben een diameter van 1 meter !!! Waar gaan we heen ? De motor is 26,70m lang en 13,20 breed en weegt 2.300 ton. Hij verbruikt ca.6.275 liter/uur. Het prijskaartje is dan ook aan de forse kant : $ US 145.000.000. Nog een persoonlijke noot : Stel dat de Emma Maersk ooit "snel" zou moeten uitwijken. Naderend schip, ijsberg of andere rondzwalpende dingen op zee.Met "snel" bedoel ik enkele km. Wat dan ? Immers dit type van schepen heeft zeker van topsnelheid tot stilstand 6 à 7 km nodig. Moet er nog zand zijn ?
14 februari komt er weer aan, terug naar Oostenrijk, het land waar we op die datum trouwden verleden jaar. Alweer een jaartje, mensen wat gaat het snel. En 't wordt weer Seefeld in Tirol. We doen, zoals het past, één van onze beste exportproducten mee voor Frln. Sandra Rauth, ambtenaar van de burgerlijke stand in Seefeld, lekkere pralines. We gaan echter hoofdzakelijk voor het witte tapijt, de sneeuw. Zoals nu ligt er boven ca. anderhalve meter en beneden een half metertje. Meer moet dat niet zijn, we hopen in ieder geval dat de sneeuw van betere kwaliteit is dan in 2007. En dan komen de Gschwandskopf, de Rösshutte, de Birken en zelfs de Seefelder Joch dichterbij. Misschien kijken we zelf iets verder en gaan we ski-pistes in de nabijgelegen dorpen eens proberen. Kwestie om de grenzen te verleggen. Het wordt hoe dan ook terug een doe-vakantie. Onze latten zijn gewaxed, de fysiek is goed en de goesting om terug eens ongekende hoogtes af te razen is groot. Misschien ook een uitstapje naar het btw-vrije Samnaun in Zwitserland. We zouden geen "belgen" zijn, nietwaar !
Nog maar pas zijn de bubbels uit ons hoofd, driekoningen is voorbij en de dagen zijn aan het lengen. Tijd om dus de planning te beginnen om met de boot op vakantie te gaan. Hoewel Nederland ons altijd weer naar zich toetrekt, gaan we waarschijnlijk richting Frankrijk. Mister Sarkozy, here we come ! Onze vaarweg die ons nauw aan het hart ligt, blijft via de westhoek. Is het omdat de geschiedenis van Vlaanderen er zo dichtbij is ? Een reden temeer is dat je er op Vlaams grondgebied blijft. Ook in Frankrijk vaar je Frans-Vlaanderen binnen. Duinkerke, Calais (in het nederlands Kales), Arques, Leffrinckouque en Gravelines. Allemaal steden en gemeenten, waar af en toe door de oudere generatie, nog "Vloamsch" gesproken word. Allemaal dorpjes, niet ver van de "schreve*", waar op de markten nog tal van Belforten te zien zijn. Maar de volgende generatie zal 100% Frans zijn. Jammer om zoveel teloorgang ! In Gravelines en Calais zit je aan de noordkant van de Atlantische kust. Hier "leeft" nog altijd de 2° wereldoorlog. Iets ten zuiden daarvan begint Normandië. We zouden vooral de Franse kust willen bezoeken. Zo dichtbij, maar zo anders dan onze kust. Veel minder commerce en meer natuur. Steden als Duinkerke, Calais, Gravelines en Arques staan op ons programma. In Arques stappen we zeker de cristallerie eens binnen. Hier bevrachtte ik destijds miljoenen tonnen zand vanaf Maasmechelen, voor de fabricage van het kristal van Arques en de vuurvaste schotels van Arcopal. Kortom, zo'n reisje is best te doen en blijft beneden de 500 km. Tijd te over dus om iets te gaan bezoeken. We gaan alles wat verder uitwerken in detail via een pc-programma van noordersoft. De maand mei of de maand september komen in aanmerking. De details horen jullie beslist later. Oh ja, voor ik het vergeet, een oproep aan mensen die zeer zeker mijn blogje lezen. Het zou wel eens kunnen dat ook een tweede schip van de partij zou zijn :" ene el verde ??????????????????????????? * schreve = grensovergang
Van onze vrienden Karel en Leon ontvingen we een kaartje met eindejaarswensen,die twee weten me trouwens altijd te verrassen, en uit respect voor mijn oude vriend "el verde" genaamd, kon ik het van mijn kant weer niet laten om het te laten zien. Hier ga je, oostvaarder !
Vooreerst, aan alle lezers van mijn blogje, mijn beste wensen voor een spetterend en vooral gezond 2008 ! Via mijn vriend Ludo kreeg ik nog een lading foto's binnen over het ongeval van de "Anta" in Zele. Zoals jullie kunnen zien, kan een schip wel degelijk de ganse vaarweg belemmeren. Het 80m lange schip Anta stremde de zeeschelde in Zele over werkelijk de ganse breedte, duidelijk te zien op deze foto genomen vanuit de helikopter op 15 december ll. Ondertussen is alles verdwenen richting Nederland, rijp voor de schrootmolen.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.