varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
06-06-2006
Oef, we varen weer !
Het is uiteindelijk dan toch gelukt. De eerste schampere zonnestralen zijn er, en weg zijn we met ons bootje. We hebben dan ook een tochtje van drie dagen gepland met vertrek uit Spanjeveerbrug naar Eeklo op zaterdag 3/6, vervolgens op zondag 4/6 naar Beernem en maandag 5/6 terug naar de basis. 't Is vrijdagnamiddag en bij onze thuiskomst snel de post doorgenomen, het laden van de auto gaat vlot en weg zijn we. We laden uit, we rijden om frietjes van 't frituur en hebben "vol au vent" klaargemaakt. Het smaakt bij een lekker glas wijn. Ik heb de laptop meegenomen om de reis nog eens door te nemen, wetenswaardigheden onderweg, weet je wel. Ik kruip in de motorruimte, neem de vetpomp en spuit wat vet in de schroefaskoker, nadien nog effen het oliepeil checken en alles kan weer dichtgelegd worden. Zaterdagmorgen, bewolkt maar droog, net zoals ze het voorspeld hadden. Rond tien voor negen start ik de motor. Hij loopt als een zonnetje, we halen de electriciteitsdraad weg, en lossen de touwen. Effen de boegschroef op, de neus van het schip voelt de ruimte en glijdt zachtjes van de kaai weg. Rustig varen we de moervaart af. Geen regen, dat scheelt een stuk. Petra staat helemaal vooraan om te kijken of het kanaal Gent-Terneuzen vrij is, wanneer we uit de moervaart komen. Normaal moet je oproepen op de marifoon wanneer je er uitkomt en vragen of er geen op- of afvaart is, maar reeds twee keer hebben we opgeroepen, niets gehoord en toch kwam er een schip af. We draaien volaan om zo snel mogelijk het vaarwater te dwarsen. Eens aan de kant laat ik het motortje draaien op een gezapige 1800 toeren. We gaan richting Langerbrugge en zien voor ons het veerpont over en weer gaan. Naast ons is een "pousseur"* ons aan het oplopen.* We blijven naast de pousseur en passeren beide het veerpont achteraan. Eens voorbij het eiland van Langerbrugge beginnen we uit te kijken om stuurboord uit te gaan richting ringvaart en vervolgens de zeesluis Evergem. In het zicht van de sluis roep ik met marifoon de sluis. We zijn met vier beroepsschepen en veertien jachtjes. Ik blijk er net af te vallen en moet wachten tot de tweede schutting.* Wij liggen net voor de sluis tegen de muur, maar moeten weg omdat een binnenschip water moet tanken. Dan maar verder opschuiven, samen met een jachtje uit Sas van Gent. Een half uur later roept de sluis op dat we achter een binnenschip binnenkunnen. De sluis ligt terug vol. Bij het buitenlopen uit de sluis is het ongeveer vijftien km. tot het volgende sas. Dat moet ongeveer anderhalf uur zijn. Bij het naderen van schipdonksluis merken we nederlandse werkschepen die bezig zijn nieuwe remmingen* te plaatsen. We liggen nog maar net op een ietwat ongelukkige plaats, en een koppeltje dat trouwt komt foto's trekken aan de sluis. Ze komen in onze richting en merken ons mooi bootje op, en vragen of ze aan boord een paar foto's mogen maken. Het bootje blijkt bij de fotograaf danig in de smaak te vallen. Hij trekt gedurende driekwartuur foto's, niet enkel van het koppeltje, maar ook van ons. Hij belooft ons foto's toe te sturen. Wij zijn benieuwd. De fotosessie is nog maar pas gedaan, of daar verschijnt de sluismeester. We wuiven het koppeltje uit en wensen hen verder alle geluk toe. Eénmaal in de sluis, gaan we er een kwartuur later weer uit. De sluismeester geeft ons mee, dat er een nieuwe club is in Maldegem op het kanaal naar Balgerhoeke toe, net voor de keersluis. Ik kijk naar mijn scheepsmaatje en ze knikt. Zonder woorden weten we van elkaar dat we de nieuwe club uitproberen. We varen door het prachtige schipdonkkanaal, ca 12 km lang, in de richting van Eeklo en Balgerhoeke. We komen aan de windmolens en zouden hier voor Eeklo moeten afslaan hebben. We varen nu nog een paar km. door en zien de nieuwe steigers van de nieuwe club. Er word ons een rustige plaats aangewezen. Een vijftiental bootjes ligger er. We sluiten de boot af en gaan op boodschappen. Nadat we terug zijn, laten we ons vallen in het nabijgelegen taverne en drinken een wijntje. We hebben het verdiend want de boodschappen waren een zes/zeven km. ver. We hebben spijt dat we onze fietsen niet meegenomen hebben, maar ja vergeten is vergeten ! We eten spaghetti aan boord en doen daarna toch nog een wandelingetje. Nadien slapen we als een roos, temidden van het stille Maldegem.
pousseur = twee aan elkaar gelinkte schepen (meestal 2 spitsen of 38m schepen), spitsen zijn de kleinste binnenschepen, vooral gebruikt voor de vaart op Frankrijk. oplopen = voorbijsteken schutting = één sluisbeweging remmingen = houten balken en dwarsbalken waartegen een schip kan aanmeren alvorens een sluis binnen te lopen of ook nog aan een brug.
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.