varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
29-09-2008
Terug naar onze thuishaven !
We waren gisteren nog maar net aangekomen en vastgemaakt of de fietsen werden van boord gehaald. Het doel was, hoe kan het anders, een café-taverne in de buurt. Nu ja, in de buurt, dat dachten we althans. Met de wind op kop, langs de prachtige dijk van Terneuzen, de buitenhaven voorbij, waar we toch even halt hielden om bootjes te bekijken. Terneuzen heeft er alles aan gedaan om de wat ingedeukte reputatie als "drugstad" te dwarsen en is flink op weg om van zijn dijk een fijne trekpleister te maken. Rijkelijk met kunstwerkjes voorzien, alsook met zitjes en leuningen in inox-uitvoering en overvloedige bankstellen. Daarbij aparte wegen voor fietsers en voetgangers. Na een halfuurtje effen halt gehouden, want de dames vonden dat we te snel reden. Op een bankje rustig terug op adem komen. Na twintig minuutjes terug de fiets op en naar de "griet". We komen er aan en op het terras is het al aardig aan 't vollopen. Allemaal fietsers. IJskreem, taartjes, wafels en pannekoeken komen in snel tempo, richting terras. Wij houden het bij een biertje en voor de dames een koel glas witte wijn. Na nog een biertje en wijntje houden we het voor bekeken. Tegenwind wanneer we gekomen zijn, betekent mee-wind in het terugrijden. We steken de grootste versnelling en zijn een halfuurtje later op de kermis in Terneuzen. Ik kan het verdomme niet laten, maar voorbij het smoutebollenkraam is voor mij een brug te ver. Zij die mij verweten "geen karakter" en "ge zijt al dik genoeg" enz... - zij zijn de eersten die ook een bol uit het zakje hengelen. De restinhoud van de zak verdijnt in 't maagje van den dré. Au, dat heeft gesmaakt ! We drinken nog een glaasje aan boord bij onze vrienden, rusten 's avonds wat uit aan boord en kruipen rond half elf in 't bedje.
Zondagmorgen 20 september, de zon vergast ons al met een gouden palet van stralen. We maken schoonschip en de zon droogt alles snel. We gaan nog eens naar de kermis en slenteren nadien de winkeltjes af. We zijn rond elf uur aan boord, aperitieftijd ! We spreken af om na de middag te vertrekken rond de klok van twee/halfdrie. Patrick moet immers nog een dutje doen voor we in gang schieten. Bij ons aan boord wordt er wat gelezen. Petra, haar boek en ik op zoek naar de juiste ruitenwissers die ik ga plaatsen op de Enya. Rond kwart voor drie maken we onze buren wakker. Starten maar, onze motoren grommen tevreden. We verlaten één voor één de haven, onze nederlandse buren roepen tot ziens, we nodigen hen uit voor een tegenbezoekje aan spanjeveer. Ze knikken en wensen ons goede vaart. De zon schijn fel, het water schittert in de zon en met open tent varen we met korte mouwen en in korte broek 't kanaal op. Varen op z'n mooist. 't Is rustig, zo vroeg op een zondagmiddag. De "Cellus" een zeeschip dat ik goed ken ligt in de Middensluis. We horen instructies geven en verwijzen naar het Zevenaarsdok in Terneuzen, losplaats voor de "Cellus" Vaste lading van de Cellus is cellulose of papierdeeg, basisproduct van allerlei soorten papier. Werk aan de winkel tegen maandag, want één van de klanten waarvoor ik bevracht is Verbrugge, het grote overslagbedrijf uit Terneuzen, de nr 1 in overslag van papierdeeg. Aan Sidmar is het terug een drukte van belang. Het zeeschip dat er gisteren lag is vervangen door een ander ertsschip, dat in lossing is. Voor en achter Sidmar verschillende bakken geladen met erts en kolen, allemaal voor het grootste metallurgie bedrijf van 't land. We horen via marifoon de loods afspreken wanneer hij het zeeschip komt halen. We gaan wat verder bakboord uit en dwarsen het vaarwater recht de Moervaart in. Aan de koeltoren, zoals steeds, vissers ten overvloede. Het water is er enkele graden warmer en de vissen talrijker zo blijkt. Na de bruggen over de vaart komen we aan Xhanks, een bedrijf gespecialiseerd in recyclage van restafval. Toen ik enkele weken geleden via mail mijn verontwaardiging uitte over het neergooien van bakken en binnenschepen, zonder rekening te houden met een minimale opening voor pleziervaart in de Moervaart, moet dit toch wel opgevolgd zijn. Van dan af liggen ze tijdens het week-end netjes op een rij en is er doorvaartmogelijkheid voor iedereen. Jammer dat vaarwegbeheerder het niet nodig vond te antwoorden. Zo ver blijkt onze administratie nog niet te zijn. In de verte komt Spanjeveerbrug in het vizier. We passeren het houten wrak van een jacht dat gedumpt werd en een half gezonken werkplateau van een Nederlands bedrijf. Alles kan blijkbaar in dit landje. Jammer !
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.