varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
01-07-2006
Verlof 2006, laatste versie ?
Wanneer je zo geconfronteerd wordt, met het slechte weer in het verleden, en nu door de operatie van mijn 2° man "Petra", dan weet je niet goed meer wanneer er kan vertrokken worden op verlof. Beiden willen we naar Nederland, volgend jaar staat weer Frankrijk op het programma en tussendoor wordt ook nog in België gevaren. Het enige waar we op wachten is gezondheid en laat ons hopen dat dan ook nog het goede weer van nu blijft hangen. De vooropgestelde datum is 12 augustus, tenminste indien alles normaal blijft verlopen. Met vertrek en aankomst van onze thuisbasis Spanjeveerbrug, zijn er toch al kleine voorbereidingen aan de gang. Zo heb ik onlangs het vorige tracé moeten veranderen, omdat er op de datum van vertrek een aantal werken gepland zijn op de waterwegen waar wij langskwamen. Ok, dan maar de route veranderd. Zo snel kan het met de pc, een niet meer weg te denken hulpmiddel in onze samenleving, en bijgevolg ook op watersportgebied. Met de reisplanner voor de binnenwateren van de E.E.G. de pc-navigo 2006 kan alles. We vertrekken op 12 augustus via het kanaal Gent-Terneuzen, waar we op het einde onze eerste sluis aandoen, we dwarsen daarop de Westerschelde en lopen Vlissingen binnen om via het kanaal door Walcheren naar Veere te varen. Een prachtig stadje, dat het kanaal met het Veerse Meer verbindt. Dit meer bevaren we de dag daarop. Op het meer zijn er een paar eilanden, allemaal onbewoond. Op sommige lopen er wilde paarden, op andere worden er bijenkasten gezet. Op sommige kleine eilandjes, werden aanlegsteigers gelegd, waar je kan overnachten en 48 uur verblijven. Je waant je dan zowat Robinson Crusoë op zijn eiland.We verlaten het Veerse Meer via de zandkreeksluis en steken de oosterschelde over via de keeten, het mastgat en het zijpe, en komen op het Haringvliet tussen het eiland Tiengemeten en het Vuile Gat. Halverwege het Haringvliet gaan we de Spui op en lopen Goudswaard binnen. Eens Nieuw- en Oud Beijerland voorbij, gaan we stuurboord uit en varen nu op de Maas, richting Dordrecht en het nederlandse Zwijndrecht. Het volgende kanaal is de Noord, een zeer druk kanaal, een aanlooproute voor binnenschepen richting Rotterdam. Eens de Noord uit, volgen we de Hollandse IJssel en varen voorbij Krimpen en Oudekerk a/d IJssel richting Gouda. Deze historische stad, waarvan de binnenstad een beschermd monument is, is natuurlijk een bezoekje overwaard. We varen nu op de Gouwe en gaan via Boskoop richting Alphen a/d Rijn.In deze stad ligt het bekende vogelpark Avifauna. De stad is van oudsher een verzamelpunt van industriën en ambachten, omdat het een knooppunt is van zowel spoor- als weg en waterwegen. De stad ligt aan de Oude Rijn in het hart van Randstad Holland. Het Aarkanaal loopt naar Langeraar, daar moeten we bakboord uit en gaan via Buitenkaag en volgen nu de route naar Haarlem, waar we op de Spaarne komen, riching Spaarndam. We dwarsen nu het Noordzeekanaal dat uitmondt in de Noordzee in IJmuiden. We volgen nu een stuk Noordhollands kanaal, dat tot in de punt van Nederland loopt en eindigt in Den Helder, waar bijna de ganse nederlandse vloot is gestationeerd. Nog altijd noordelijker loopt de route, we lopen voorbij het 't Zwet om twee sluizen te vermijden en varen daarna terug iets zuidelijker naar Purmerend om zo naar Edam te varen aan het IJsselmeer. Daar wordt de beslissing genomen of we op het IJsselmeer gaan ja of nee. We gaan zeker geen risico's nemen. Indien we over het IJsselmeer gaan, varen we vanuit Edam nog noordelijker naar Hoorn om via de Krabbegatsluizen in Enkhuizen nog iets noordelijker naar Medemblik te varen. Daar doen we de oversteek richting Stavoren of Staveren, in het Fries Starum en komen in de sluis het Vrouwtje van Starum tegen, die door haar hoogmoed de haven liet verzanden, door er graan in te storten. Althans zo wil de legende ! We volgen het Johan Frisokanaal, naar de gelijknamige prins van oranje en komen in Heeg. De bedoeling is dan het Sneekermeer over te steken om een goeiedag te gaan zeggen bij de familie Oost in Akkrum, de bouwers van ons bootje. We bewaren aan hen toch goede herinneringen. Daarna begint de terugweg. * Ligt het IJsselmeer nog goed, dan gaan we via het Sneekermeer naar de Lemmer via Prinses Margrietkanaal en varen op het IJsselmeer voorbij Urk, richting Lelystad, de Houtribsluizen in, naar Almere en vervolgens naar Muiden. * Is er teveel wind op het IJsselmeer (meer dan 4 beauort), dan nemen we in de Lemmer de richting van de randmeren om ook in Muiden te komen. De stad Muiden leeft van de watersport. Dit gedeelte van Nederland kennen we. We varen nu naar het zuiden, richting Vlaanderen.Via de Muidertrekvaart komen we op het Amsterdam-Rijnkanaal, een autostrade voor binnenschepen en coasters. Dit kanaal eindigt in Tiel, waar het in de Waal komt, die samen met de Lek de grote rivieren genoemd worden. Het volk dat boven of onder de rivieren woont, onderscheidt zich van elkaar. Boven zijn het echte hollanders, beneden zijn de mensen meer boergondiërs, net zoals wij. Hier wonen Brabanders, Zeeuwen en Limburgers, eens behorend tot het vlaamse gouw. Twistappel was immers altijd "DE SCHELDE". Nog altijd gelden er rechten en plichten die toen bij de scheiding der Nederlanden overeengekomen werden. Ook nu nog bestaan deze twisten nog tussen de twee landen over het gebruik van de Schelde. In Vianen verlaten we het Amsterdam-Rijnkanaal en komen we op de Merwede, kruisen de Lek in Vreeswijk en varen naar Gorinchem, ook Gorkum genoemd, waar we op de Beneden Merwede komen, die we, stuurboordkant nemen richting Sleeuwijk en Werkendam, de bakermat van de zwarte kousenkerk, een streng hervormde kerk, die alles verbiedt op zondag. In deze regio zijn dan ook alle sluizen gesloten. Alle zelfstandigen zijn gesloten, men is dus verplicht alles in te kopen op zaterdag. In Werkendam duiken we via de biesbossluis in dit prachtige nauurgebied. Reeds eerder kon je lezen in mijn blog met welke overstroming dit gebied ontstond. We komen terug op de grote vaarwaters, de Amer en het Hollands Diep, Willemstad voorbij. Daarna gaan we aan stuurbord terug naar de Oosterschelde via het Zijpe, het Mastgat en de Keeten. Schuinlinks aan de overkant wenkt Wemeldinge, begin van het Kanaal door Zuid-Beveland. Aan het andere uiteinde van dit kanaal ligt Hansweert dat toegang geeft tot de Westerschelde. We dwarsen deze rivier en lopen via Terneuzen en het kanaal Gent-Terneuzen terug naar onze thuishaven Spanjeveerbrug. We hebben ca.1.042,2 km afgelegd hebben en zijn door 40/45 sluizen gepasseerd.We zullen 16 dagen gevaren hebben. Deze route doen we enkel in goede weersomstandigheden en zijn voor kleine veranderingen vatbaar. Iedereen duimen dus voor 12 augustus.
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.