varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
17-09-2006
Terug naar school !
Vrijdag 1 september - 14.00 uur - 4.465,15 vaaruren - 47,6 km. 't Is 1 september en alle kinderen gaan terug naar school na twee maanden vakantie. En wij, derde keer goede keer. Dit keer nemen we het risico en zijn we weg. De vijf, zes volgende dagen voorspelt men redelijk weer. Indien we het nu niet doen, kunnen we het vergeten voor dit jaar. We hebben in de voormiddag nog onze laatste boodschappen gedaan en gaan rond de middag aan boord. In de weersvoorspelling geeft men redelijk veel wind, dus sluiten we Nederland uit. Jammer, maar het zal zeker voor een volgende keer zijn. Frankrijk, tweede keuze zegt Petra, doen we wel eens later. Ze heeft daarentegen wel veel zijn om in ons landje te blijven, ook op plaatsen waar ze nog nooit was. Ik, droom al jaren om gans de Dender eens te doen, maar bij gebrek aan tijd is het er nooit van gekomen. We kiezen voor "la belgique" en gaan varen zoals de Fransen dat zeggen " à l'improviste". Dus met de natte vinger dan maar. In overleg met mijn onmisbare tweede man, vertrekken we richting Deinze. Het stadje heeft ons de laatste maal gecharmeerd en dus is een tweede bezoekje aangewezen. Overtrokken, maar droog, het was de vorige maand anders toen alle hemelsluizen openstonden. De altijd prachtige moervaart laten we definitief achter ons voor het altijd drukke kanaal Gent/Terneuzen. Bij het uitvaren van de moervaart stoppen we om drie grote binnenschepen door te laten die vanaf Langerbrugge richting Terneuzen gaan. De drie, varen met een "grote snor" vooraan. Iets verder gaat de overzet naar Oostakker. We nemen hem achteraan en krijgen zijn grote golven "à volonté". Maar we zijn nu mans genoeg geworden met ons bootje en deinzen voor zo'n kleinigheid niet meer terug. Wat verder ligt de afslag aan stuurboord om de ringvaart te nemen richting sluis Evergem. Dit is de enige sluis voor vandaag. Bij het oproepen van de sas, mag ik gelijk binnen. Wat een weelde ! Bij het uitkomen van de sluis ga ik stuurboord uit en ga de richting Oostende. Na een uurtje varen, komen we aan de schipdonksluis, waar ik het kanaal verlaat en nu op het afleidingskanaal van de leie zit. Gedurende de vaart kom ik telkens drie/vier binnenschepen tegen, een volle sluis dus. Het verbaasd me steeds opnieuw, hoeveel de binnenvaart aan het terugwinnen is op het weg- en spoorvervoer. Druk, maar tegelijk groen, dit is de beste omschrijving van het afleidingskanaal. Eens voorbij Landegem met de nieuwe brug, begint het voor ons te korten. De ingang van de oude leie komt in 't zicht en we gaan bakboord uit om een kwartuur later de jachthaven van Deinze te zien. Geen plaats, dus maken we van de nood een deugd en leggen we ons tussen de speedboten. 't Is 18.00 uur wanneer we vastliggen, we slenteren rustig het centrum van Deinze tegemoet en maken een korte wandeling. We genieten van een avond zonder wind bij een aangename temperatuur en kiezen voor een bankje in het park met uitzicht op de "El Verde". Kan het nog vrediger ? We vertellen honderduit over onze verdere vaarplannen. Plots na tienen, wordt het killer, we gaan binnen en genieten van een rustig nachtje.
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.