varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
19-09-2006
Wallonië uit, Vlaanderen in !
Woensdag 6 september 2006 - 08.40 u - 4.490,52 - 30,7 km
Na een verkwikkende slaap hebben we ontbeten. Hier hebben we 's nachts werkelijk niets gehoord. 's Morgens daarentegen is het een leven van jewelste, zowel in het water als in de lucht. Vissen blazen een belletje aan de oppervlakte van het water en eenden allerhande en waterkuiken zwemmen, duiken en kwetteren er op los. In de bomen zingen allerhande vogels ons wakker. Gewoon zalig en we genieten er beiden van. Half negen en de enige vogels die we nog niet gezien hebben zijn de gasten van de mobiele ploeg. Om twintig voor negen staan ze er met hun wagen. Liefst 17 sluizen vandaag, dus maar snel losmaken. We varen de eerste sluis binnen, sluis 11 in Beloeil. We gaan varen via Ladeuze, Tongre en Maffle tot Ath. Het water is vuil met grasafval, boomstammen en plastiek zakken. Opletten geblazen, dus. In Ath heb ik prijs. Een gekraak aan de schroef verteld me dat er iets aan de schroef vastzit. 't Is middag in Ath en warm, en van de rustpauze van de mobiele ploeg, maak ik gebruik om mijn zwembroek aan te schieten, mijn duikersmes te nemen, en hop het sop in. Ik kan mij redelijk goed vasthouden aan mijn roer. Een zware plastic cementzak hangt rond de schroef en het roer gedraaid. Met het vlijmscherpe duikersmes snij ik het grootste gedeelte van de zak los. Na vier maal een duik genomen te hebben, zou het goed moeten zijn. De ganse mobiele ploeg plus de vele scholieren die genieten van de middagpauze kijken toe hoe "den dezen" werkt. Ook had de zak zich een stuk gevuld met water, zodat hij weegt als lood. De mannen van de mobiele ploeg helpen mij uit het water, want nergens is er een trapje of zo. Ik was me volledig om de reuk van modder van mij af te schrobben. Ondertussen is de mobiele ploeg zijn pauze voorbij en is het voor mij terug werken geblazen. Petra zet zich vooraan om beter het water gade te slaan, zodat er geen tweede keer moet gedoken worden. Ik ben blij wanneer ik hoor dat mijn motor weer zoemt zoals altijd. Vanaf de sluis in Bouvignies liggen de sluizen nu ook wat verder uit elkaar. De vorige lagen soms op nauwelijks 150m uiteen. Rond halféén zijn we in Bilhée, daarna volgen nog Rebaix en Papignies. De laatste sluis voor de taalgrens is Deux-Acren, geboorteplaats van de ex-wielerlegende Frank Vandenbroucke, het godenkind van weleer dat nu de gebroken carrière terug op poten probeert te zetten. Eénmaal Lessinnes voorbij, waar vroeger de leisteen vandaan kwam komen we over de taalgrens terug in Vlaanderen. Nog enkele kilometers scheiden ons van Geraardsbergen. We komen er aan om 15.20 u. 'k Heb nog trek in een "mattetaart" de lokale specialiteit. De weg naar de muur is lang en meer en meer respecteer ik onze Flandriëns die hier naar boven zwoegen. 't Is vandaag zomer en al de ganse dag warm. Voor de volgende dagen wordt er eveneens warm weer voorspelt. Laat ze maar doen. Morgen staat Ninove op het progrmma, niet te ver, maar misschien de moeite waard. De motor heeft reeds 31,38 uur gedraaid - we vaarden reeds 208,8 km en passeerden aan 42 sluizen.
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.