varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
04-09-2007
Waar Lek en Merwede elkaar kruisen.
De bijwijlen harde wind van gisteravond is in de loop van de nacht wat geluwd. We hebben het klokje rondgeslapen. Ik had gisteravond nog het schip gedraaid en mij tussen een duits zeiljacht en nederlands motorjacht gelegd, beider breder dan ikzelf, zodat ik wat minder last had van de wind. We waren echter beiden zo moe van de lange tocht dat we door alles heen geslapen hadden. Twee jaar geleden lagen we hier ook, in deze door de kerk bestuurde jachthaven. Maar toen was het zondag, in die regio nog altijd de dag des heeren, met vrijwel geen activiteit. Toen ik twee geleden ging vragen hoeveel het was voor liggeld en electra antwoordde de man mij : "De Heer vraagt geen liggeld". Dit jaar, tijdens de week, kwam de havenmeester rond. Ik mocht al direct 14,25 betalen inclusief douche en electriciteit. 't Ja, tijden veranderen, ook bij de Heer ! Gestart om 08.35 u lopen we een kwartuurtje later de haven uit. Ook hier, op het Eemmeer is het water vol groene planten c.q. diertjes ? Drie kwartier later komt het laatste van de randmeren in zicht, het Gooimeer, de buitenkant van Amsterdam zeg maar. Met aan stuurboord Almere, een stad welke ontstond na de drooglegging van een stuk IJsselmeer en aan bakboord Muiden, een slotstad van uit de middeleeuwen, met voor schepen nog steeds vigerende tolrechten om de stad binnen te voeren. We komen nu terug op het immense IJsselmeer en genieten van een schitterend vergezicht van Amsterdam met er voor het eiland "de pampus" waar men uit de buurt moet blijven en rondzwaaien. Tijdens het voorbijvaren zien we een enorme bouwbedrijvigheid op het eiland. Waarvoor is ons niet bekend. We komen nu dichter bij de stad, en het valt ons op hoeveel aandacht de architectuur hier krijgt. Alle openbare gebouwen zien er futuristisch uit, en met heel veel zorg uitgevoerd. Ook voor de bruggen geldt dit. Drie, vier bruggen ogen zeer mooi en uitdagend qua vormgeving. Geweldig, vind ik dit. Zoals we uitgerekend hebben komen we in de oranje-sluizen in Amsterdam rond de middag. Heel veel sluizen zijn ontdubbeld in Nederland, zo ook de Oranjesluizen. Het ganse complex is gescheiden : pleziervaart en beroepsvaart. Dit is top op nautisch gebied. We beginnen nu aan de waterautostrade van midden-nederland, het Amsterdam-Rijnkanaal. Een saai kanaal met heel veel beroepsvaart en parallel lopend met de Vecht tot Utrecht. De Vecht is een bijzonder mooie rivier en staat zeker en vast op ons programma voor de toekomst. Hij loopt door het plassengebied Loosdrecht en Vinkeveen. Heel wat BN's hebben hier hun villa staan langs de Vecht. Brandsteder, Van Duin, Van Gorp, Postema en andere corrifeën van de radio en tv-wereld uit Hilversum. Na deze drie uur durende autostrade zijn we blij bij het opdraaien van de Merwede. 't Is 16.00 uur en onze eindbestemming Vreeswijk, aan de kruising van de Lek en de Merwede komt nabij. Eventjes er voor is een nieuwe jachthaven gebouwd, weer ingepoot tussen een aantal nieuwe trendy huizen met brugjes en nieuwe waterloopjes er omheen. Dit is gewoon prachtig om wonen. Hoeveel keer hebben we tegen elkaar niet gezegd : "hier zouden we wel willen wonen. We tuffen Vreeswijk binnen rond de klok van vijf en liggen 15 minuten later vast. Tijd om van kledij te wisselen. De kapitein wordt kok en de matroos poetsvrouw. Om halfacht na het aperitief eten we een omelet met garnaaltjes en gebakken aardappeltjes. Een lekker glaasje wijn bij het eten en koffie na. Wat wil een mens nog meer. Vandaag stond er 84,1 km op de teller - we hebben 8 uur en vijftig minuten gevaren en deden drie sluizen. 's Avonds het stadje bezoeken, kopen we ons nog een ijsje. We komen rond de klok van tien aan boord en kruipen onder de wol.
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.