varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
06-09-2007
's Lands mooiste natuurpark : De Biesbosch.
De 28e van de maand augusutus kondigt zich terug op een zonnige manier aan. We hebben in Spakenburg/Bunschoten een heerlijk nachtje rond geslapen. Op de radio geeft men 20/21° en zonnig, voor ons start de dag dan ook goed. We ontbijten rustig en horen dat België nog altijd geen regering heeft. De enen zeggen "ja", de anderen "non". Zo zal het altijd wel blijven, tenzij men ieder zijn weg laat gaan. Petra is benieuwd naar de Biesbosch, na mijn verhalen. 't Is na negenen wanneer we starten. We maken er vandaag een korte dag van. Ons doel is de Lage Zwaluwe te bereiken op de Amer. Na de start steken we de Lek over en komen op de Merwede bezuiden de Lek, Vianen tegemoet. Voor de sluis ligt reeds een binnenschip te wachten, samen met twee jachtjes. Een 80m schip zwaait in de kom, en komt onze richting uit. Hij komt als tweede in de sluis, achteraf komen nog drie jachten zich aanmelden. 't Wordt een volle bak ! Omdat beroepsvaart altijd voorgaat, schutten beide binnenschepen vooraan en alle jachtjes achteraan. We varen buiten na een twintig minuten en gaan nu naar Gorinchem. Na Gorinchem varen we naar Werkendam, de Biesboschsluis in. Men is andere lichten aan het plaatsen bovenop de sluis. Eén keer uit deze sluis komt men in een andere wereld. Rust, rust en nog eens rust heerst hier. Hier heerste tijdens de oorlog de Nederlandse ondergrondse verzetsgroepen. Ook werden hier veel joden verstopt. Er bestonden toen geen deugdelijke kaarten van dit gebied, en de kaarten die er van bestonden werden verstopt om niet in duitse handen te vallen. Onderweg komen we de rijkspolitie te water tegen, ze steken vrolijk hun hand op en we zwaaien terug. Een groot verschil met hun Belgische collega's, die nog altijd denken dat hun job bestaat uit mensen op het water of lastig te vallen of te verbaliseren omwille van de ene of andere futiliteit. "Als we willen, kunnen we je altijd pakken !", zei eens iemand van de waterpolitie onlangs tegen mij. Toezicht moet streng, maar integer zijn. Tegen een slakkengangetje komen we op de Amer. De zon brandt fel, ik heb last van rode vlekken op mijn handen, dat moet ik toch eens laten nakijken door de dokter. Het jeukt en ziet bloedrood. De jachthaven van Crezée is aan bakboord en die gaan we binnen. We leggen aan en gaan eerst nog wat shoppen in de winkel. Petra koopt van haar favorite vlaggen-reeks onderleggers om op te eten. De toonzaal is goed voorzien, en we besluiten om deze winter eens terug te komen. De dame achter de kassa verwijst ons verder te varen en onder de brug links naar "de jos" te vragen, "ne schat van ne vent" zegt ze er nog bij. Onder het brugje komt er een krasse zeventiger naar ons toegelopen. Het blijkt een Vlaming te zijn en afkomstig uit Grobbendonk. Tien minuten later weet ik heel zijn leven. Hij laat me aan de wachtsteiger liggen, helemaal vooraan en op een goede rustige plek. Hij legt nog een electra-draad bij omdat mijn draad net iets te kort is. Ooit waaide Jos hier binnen bij Crezée met een bootje, hij verkocht zijn bootje en kocht in plaats daarvan een caravan, waar hij nu woont. Hier slijt hij zijn oude dag, en kan ik nog woordje klappen, verteld hij. Wij hebben zeven uur gevaren en de km-teller staat op 55,9 km. Ad multos anos, Jos !
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.