varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
23-06-2008
21/22 juni
Men had "over het algemeen" droog weder voorspeld. Onze bedoeling om naar Eeklo te varen kwam dichterbij, zeker nadat Patrick en Kristin van de "Ruth" hadden gezegd mee te varen. Vrijdagavond alles klaar gemaakt, oliepeil nagezien en nog eens de vetpot aangedraaid. Op zaterdagmorgen rond 09.30 u werden de motoren gestart en tien minuutjes later gleden we de toch wel mooie moervaart af, het kanaal Gent-Terneuzen tegemoet. Omdat de lader van mijn 2° marifoon blijkbaar kapot was, zette ik mijn andere marifoon op kanaal 11 om zo luisterend te zijn op het kanaal G-T. Aangezien hij niet voldoende opgeladen bleek, was de batterij leeg. Maandag bij Femm binnenbrengen in Antwerpen, orakelde ons Petra. Gelijk had ze. Het bleek uiterst kalm te zijn op het kanaal, totaal geen vaart. Zouden de prijzen van de gasolie nu ook de pleziervaart bedreigen, nu ook wij op witte diesel overgeschakeld zijn. Aan de laadbrug van "Disteel" zag ik de "Ergon" aan de overkant liggen, die moest voor mij de maandag daarop 1550 t coils* laden bij Europickling in Gent met bestemming Maastricht. Dan maar verder, stuurboord uit richting sluis Evergem. We waren net te laat om mee te kunnen, dan maar efkens aanleggen en wachten op de volgende schutting. Het zonnetje scheen fel en je voelde dat ze practisch recht op je kruin (bij mij, kruintje) scheen. 't Was immers de langste dag geweest. In een mum van tijd waren we door de sluis. We gingen stuurboord uit richting Brugge. Het kanaal Gent - Oostende lag er verlaten bij. Tot Schipdonksluis was een klein uurtje. We hadden ons voorgemeld en gevraagd naar de waterstand, omdat Patrick vreesde niet onder de bruggen te kunnen. Maar de sluismeester stelde ons gerust. Dan maar gebeld naar jachthaven Nieuwdorpe (Eeklo) en ook daar waren we welkom en hadden plaats. We manuvreerden allemaal feilloos de sluis binnen, maar net toen de sluis wilden verladen, kon ik geen gas meer geven. Waarschijnlijk de morsekabel waarmee ik gas gaf, stuk. De binnenbesturing dan maar. Het was de eerste keer dat ik de binnenbesturing bediende, en dat ging vrij vlot. Natuurlijk is het zicht beter op de buitenbesturing, maar kom met een andere kabel te bestellen zou de zaak hersteld zijn. Aanleggen bleek geen groot probleem, en we genoten verder van onze dag. 's Avonds kwam de zus van Kristin op bezoek en met vijf aten we gezellig in het aanpalende restaurant. 't Was nog warm buiten en we genoten van een heerlijke avond. Bij het ochtendgloren liep ik al vroeg buiten en ook Patrick rookte zijn sigaretje op de steiger. Hij vertelde me dat hij waarschijnlijk nog een gaskabel had liggen, maar wist niet of die paste. Hij besloot om te kijken of hij paste en hem eventueel te plaatsen. De voorbereidende werkzaamheden begonnen. De motorruimte werd vrij gemaakt en we maakten beide kabels aan elkaar vast om langs de bovenbesturing de kabel te geleiden naar de motorruimte. Maar hoe we ook zwoegden, ergens knelde hij en we kwamen geen vinger vooruit. Ik kwam effen uit de machinekamer, want in zo'n kleine ruimte op mijn rug op een ijzeren vloer. Er zijn prettiger dingen in het leven. We gingen het nu anders proberen en de kabel via de machinekamer naar boven te steken. Maar op dezelfde plaats bleven we steken. Met wat verlichting zagen we het euvel. Het gat waardoor alle kabels verdwenen, was te smal. Ik kapte met een grote schroevendraaier wat hout weg van het tussenschot, zodanig dat de kabel wat meer plaats kreeg, en ja hoor, ineens schoot hij naar boven. Ik stak hem op, tot Patrick hem langs boven kon vatten. Oef, zover waren we. We onderbraken het werk om buiten in 't zonnetje een pintje te drinken en wat bij te komen. De kabel bleek dikker, maar de lengte was identiek. Op een mum van tijd was alles terug vastgemaakt met strips en kon alles terug op z'n plaats. Nu nog testen ! Het "moment surprême". Maar alles bleek perfect, we waren allebei gelukkig, dat we het geshaft hadden. Vandaag geef ik toe, dat enkel een paar spiertjes nog pijn doen, maar dat zal wel van voorbijgaande aard zijn. De terugvaart verliep prima, ik kon opnieuw buitensturen en dat bleek toch wel aangenamer. Aangekomen dronken we nog een pintje op de goede afloop en waren blij dat tenslotte alles nog goed gekomen was. Patrick zou twee nieuwe kabels bestellen, ééntje voor hem en ééntje voor mij, zodat ik er één in reserve had. Ondertussen werd alles terug in de auto geladen en riep de dagtaak ons 's anderendaags op, om terug aan de slag te gaan. Toen ik in de auto stapte, en me nog even omdraaide om de mooie "Enya" te bekijken, dacht ik bij mezelf : "en zeggen dat we gisteravond nog spraken om haar te verkopen." Schande ! * coils = ijzeren platen opgerold tot rollen plaat (gewicht 25/35 ton/stuk)
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.