varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
10-02-2006
We vertrekken rond 07.15 u. Dit wordt een dagje om met een slakkengangetje achter de beroepsvaart aan te tuffen. Aangezien de beroepsvaart altijd eerst in de sluis moeten, duurde het redelijk lang voor ons.Onderweg, begon de motor op bepaalde momenten zijn toeren te verliezen, en dit was voor ons geen gezellig geluid. Aangezien we reeds hetzelfde hadden gehoord toen we het bootje gingen afhalen in Akkrum, maakte ik mij toch niet al te veel zorgen. Net boven de sluis Grand Carré (Lille) viel de motor plotseling stil. Na wat pogingen om hem terug aan de praat te krijgen, lukte dat en heeft de motor zich verder koest gehouden. Rond 17.30 u voeren we net voorbij de oude fabrieken van Noyelles Godault. Ik herinnerde mij uit mijn varend verleden dat er net voorbij een rustig jachthaventje was. Ik had vroeger zelf gespeeld met het idee om met de spits daar eens in te varen.Zo gezegd, zo gedaan met de El Verde voeren we in het jachthaventje en meerden af op een prachtig steigertje. Samen met nog een paar jachten lagen we op deze prachtige plaats. Een overnachting in het haventje kostte 9,- incl. water en electra alsook gratis douchen. Hebben 's avonds lekker ons eigen potje gekookt na wat gebabbeld te hebben met de mensen van de andere jachtjes. Aangezien onze tocht lang en vermoeiend was geweest, kropen we snel nadien onder de wol. 's Anderendaags (05.08.05) worden we wakker onder een regenachtige hemel rond 06.00 u en beslissen om op te staan en vandaag een mooie trip te doen tot bijna aan de tunnel op het kanaal St. Quentin. Een redelijke afstand, ook met oog om morgen gelijk met de "TOUEUR"*door de tunnel getrokken te worden. Op het moment dat ik de sleutel wil omdraaien om de motor te starten, blijkt die geen kik te geven. Ik had 's avonds de batterijlader aangesloten, zodat de batterijen voldoende stroom zouden moeten hebben. Na wat gevloek en het zoeken van een verklaring, komt er hulp van een buurman. Die meent dat er één van de accu's kapot is. Hebben dan maar, na wat gesleutel, de batterij losgekoppeld en verder gewerkt op één batterij. De behulpzame schipper van de "CLOCHARD", onthou die naam want die komt later nog terug, was diegene die ons zo snel terhulp kwam. Na alles gestart te hebben, zijn we vanuit Courcelles rond 10.00 u gaan varen op zoek ook naar een nieuwe batterij. Van vroeger wisten we nog dat er in Douai, enige scheepswinkels waren en dat was ons doel. We komen aan in Douai, maar wat blijkt, alle scheepswinkels zijn verdwenen, zelfs het scheepswerfje boven de sluis van Couchelettes kan ons geen acuu aan de hand doen. Wat nu ! Wel had ik ondertussen een tip gekregen, alsdat er in de jachthaven van Cambrai alle nutvoorzieningen voorhanden waren, om enig reparatiewerk te doen. Dan maar naar Cambrai, maar onderweg nog meer problemen. Bij het indraaien van het Canal de St. Quentin valt de heleboel stil en daar drijven we dan ! Een geluk dat we met onze boegschroef ons naar de wal konden opduwen en eens aan een boompje vastgemaakt, dit, met de nodige nondes en miljaars, voorlopig gered waren. Motor toch terug aan de praat gekregen, niet zo evident, want er moest alles gebeuren op één accu. Na 5 sluizen = 5 keer stilvallen, komen we rond 18.00 u in het jachthaventje van Cambrai aan, waar een zeer gewillige havenmeester het nodige doet om ons 's anderendaags via een verkoper van auto-onderdelen, ons van een nieuwe batterij te voorzien. Dit was me wel het dagje ! Ik heb nu wel een terrasje verdiend, en dat gunnen we ons ook. Nadien wordt er rustig aan boord gegeten. Op hoop van zegen, voor morgen. Dit was me wel het dagje.miljaars en nondes, toch terug de motor aan de praat hebben gekregen. Dit ondanks we moesten opstarten aan één accu. Na vijf sluizen, vijf maal te hebben stilgevallen komen we rond 18.00 u in de jachthaven aan van Cambrai, waar een gewillige havenmeester ons een mooie ligplaats bezorgd. Ook geeft hij ons de naam van een verkopen van auto-onderdelen die ons 's anderendaags in de voormiddag een nieuwe batterij kan bezorgen. Het was me wel het dagje, maar na een verdiend terrasje, eten we 's avonds aan boord.
* TOUEUR = machine, die je verplicht bent te nemen en te betalen, bij het doorvaren van tunnels op kanalen in Frankrijk.
Reacties op bericht (1)
20-10-2006
Clochard
Hallo,
In je verhaal heb je het over een schip "de Clochard". Een vriend van mij is op zoek naar dit schip en naar de eigenaars. Hij is nl. een van de vorige eigenaars. Heb jij toevalllige meer gegevens over de huidige schipper. Naam Telefoon adres, ..
Alvast bedankt
20-10-2006 om 22:21
geschreven door Frans Van Briel
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.