varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
20-10-2009
Maandag 13 juli 2009 - Temse/Merelbeke
met toelating van de auteur Karel Hoet :
De zon schijnt een heerlijk 22° over ons heen terwijl ik de laatste hand leg aan de aanhechting van de nieuwe roerkabel. Leon schikt de bagage in de boot. Nog even en we kunnen van wal steken, maar dat doen we niet zonder een goeie pousse-café op de steiger met Monique en Bert. Hoe kan je je vakantie beter beginnen : op het water, onder de zon en in goed gezelschap ? Om 16.05u is het tij gekeerd en varen we af met de stuwkracht van het opkomende tij. Het "Formidabeltje" vaart nog mee op tot aan de Durme, maar dan zijn we echt weg. We zullen de tijd tot hoogwater helemaal nodig hebben om sluis Merelbeke te bereiken. Maar eerst wacht ons het prachtige parcours van de meanderende Schelde. In enkele fiets- en wandelverslagen las ik dat dit stuk, tussen Rupelmonde en Dendermonde, het allermooiste is...nou - dat is wel zo, maar verder op de reis en van op het water bekeken zal ik dat relativeren, maar daar komen we later op terug. Ondertussen is het puur genieten van de schitterende beelden van de weelderige oevers vol zomers groen, of de prachtige kerkjes van Mariekerke, SintAmands, Baasrode of Wetteren. De steigers van Sint-Amands en Zele varen we ijskoud (correctie : met een beetje spijt - maar we hebben er nu geen tijd voor) voorbij. Bij Dendermonde vragen we ons zoals gewoonlijk weer af of de steiger aan de stadskant (rechteroever) nu wel of niet toegelaten is voor passanten. In het overdadige bochtenwerk dat de Schelde ons hier geeft is het best wel spannend om de beroepsvaart niet voor de voeten te lopen. Zo is er een groot binnenschip, de Futura die achter ons opdoemt. De beroepsvaart gaat veel sneller dan wij, dus ik vraag mij af hoe hij ons voorbij moet tussen al die bochten die maar weing ruimte overlaten voor maneuvers. Ik roep de schipper op via marifoon om dit te bespreken. Het anwoord is zonder meer duidelijk : "doe maar rustig aan want ik haal je nog zo gauw niet in, op rechte stukken ga ik wel snel, maar in de bochten ben ik dan weer héél traag, dus het duurt nog wel even voor ik aan voorbijlopen toe ben. Ik roep je op als het zover is, en dan zien we wel weer." En inderdaad, een half uur later roept de Futura de El Verde op met de vraag om op het lange rechte stuk even in te houden zodat hij voorbij kan. En zo gebeurt het. Wanneer het lange schip voorbij is, roept hij me nog op, om me nog een goeie vaart te wensen en dat laat zien hoe het prettig samenwerken kan zijn tussen beoeps- en pleziervaart ! Dank je, schipper ! We komen vlot door sluis Meelbeke en om 21u. liggen we bij Yachting Merelbeke aan de steiger. Voor 10 hebben we een ligplaats, onbeperkt electriciteit, wc en douche. We worden heel hartelijk ontvangen door een supervriendelijke havenmeester. We maken nog gebruik van de lange dagen om een mooie avondwandeling te doen en duiken dan ons vakantienestje in.
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.