mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
12-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mechelen... die scone !
Van onze vaste gastmedewerker Karel....

Temse, 9 mei 2010, in de ochtend. Het is fris buiten en het weerbericht voorspelt veel bewolking, maar geen regen. Het licht speelt mysterieus, en over het water hangt de lucht dik van de nevel. 't Is prachtig. We kijken van op de dijk over de Schelde, zoals we al zo dikwijls hebben gedaan. Maar de natuur geeft geen 2 dagen hetzelfde beeld te zien en dus blijft het boeien.
In de verte komen 2 mensen aangestapt: het zijn onze gasten voor vandaag die speciaal wat vroeger dan afgesproken waren gekomen om ook van 't uitzicht te genieten. We kennen ze nu drie jaar, toen ze ons hun "El Verde" verkochten, hun vriendschap hebben we er bij gekregen ! Vandaag varen ze dus mee, voor 't eerst sinds wij de boot onder onze hoede hebben.
Het tij zit perfect om naar Mechelen te varen. En vermits Petra en André nog nooit op de Rupel waren geweest is dat de aangewezen bestemming.

Om 09.20u. varen we al af om tegenstroom op te tornen naar Rupelmonde. Ons bezoek geniet er zichtbaar van om nog eens op dat kleine bootje te zitten dat ooit hun hart gestolen had. Het water is vlak en de vaart verloopt rustig. De zondagochtendstilte heerst nog over 't water, maar op de steiger van Steendorp zijn toch al enkele watersporters wakker die duidelijk ook wel plannen hebben met deze dag. En verderop in Rupelmonde zijn ze ook al op en zelfs heel bedrijvig. Vanop een afstandje voelen we al dat ze daar iets van plan zijn. De "Vrouwe Nele", een mooie tweemaster uit Willebroek, ligt er aangemeerd en we steken het vaarwater over om er keurend en genietend langs te glijden. Enkele "Zodiacs" voor ons maken rondjes voor de kade. Dan zien we dat een politieboot van de partij is met veel geüniformeerd volk aan boord. De sfeer is er duidelijk erg gemoedelijk en er wordt kameraadschappelijk over en weer gezwaaid. Een prettige start van de dag dus... Als we achter het lichtschip uitkomen, merken we dat er ook op de kade veel leven is : Rupelmonde maakt zich duidelijk op voor een dag vol animo langs de waterkant !
We gaan door en draaien over stuurboord de Rupel op. Vanaf nu hebben we het getij mee en gaan een flink stuk sneller. Ik laat het toerental prompt wat zakken, dan is het ook wat stiller aan boord en ligt het verbruik nog wat lager. Ik stel de oud-schipper van de El Verde voor om zijn vroegere plaats nog eens in te nemen en dat moet ik duidelijk geen twee keer zeggen ! Het geeft mij de gelegendheid om zelf eens de toerist uit te hangen aan boord. Na precies anderhalf uur varen leggen we aan in Boom en ik moet zeggen : een bootje van 9 meter aanleggen met drie getrainde matrozen aan boord is natuurlijk een pure luxe.
In Boom strekken we de benen en de wandeling doet ons deugd. Het mocht wel wat warmer zijn terwijl we ons ogen de kost geven aan de vele art-deco huizen die we tegenkomen. We stappen in een ruime boog door de stad tot we vlak bij de gerenommeerde werf "Vennekens" uitkomen. Vandaar af tot over de dijk terug naar ons bootje en om 11.28u zetten we onze vaart naar de Maneblussers verder. De Rupel is vanaf hier op haar mooist met het summum waar ze splitst in Nete en Dijle. We houden stuurboord wal en varen de Dijle op. Dit veel smallere water is ook intens mooi en we genieten volop. Ik schakel de marifoon naar kanaal 20 - het werkkanaal - en roep benedensluis Mechelen alvast op. Maar er komt geen antwoord. Geen nood, want we moeten tenslotte het Zennegat eerst nog voorbij.
Onze gasten kijken hun ogen uit. André is altijd scheepsbevrachter geweest en kent dus elke plaats uit het hoofd (bovendien weet ie van elke beroeps die we zelfs op deze rustige ochtend passeren de naam te noemen) maar dat is nog iets anders dan het in levende lijve te zien !
Als we de toegang tot de Zennegatsluis aan stuurboord voorbij zijn gevaren roep ik de benedensluis nog eens op, maar weer zonder resultaat. We hebben tijd genoeg, dus ik maak me er geen zorgen over. In 't slechtste geval kan ik nog eens lekker ouderwets -.- blazen om toegang tot de kolk te vragen. Dat blijkt echter niet nodig want de sluiswachter heeft ons al zien aankomen en draait prompt de deuren open. Bij 't binnenvaren roept hij ons toe : waarom we niet opgeroepen hebben want dan hadden de deuren al opengestaan ? Na enig over en weer gepraat blijkt dat de sluismeester uitluistert op kanaal 10. In het boekje van W&Z staat er echter kanaal 20 aangeduid, dus mogen ze dat dan wel aanpassen in een volgende editie ! Als we ons vastmaken aan een staketsel in de sluis is het wel opletten om recht te blijven liggen. Waarom leggen ze geen balken van het ene staketsel naar het andere ? Het stoort de beroepsvaart niet maar maakt het voor jachtjes veel gemakkelijker om veilig vast te liggen. Ik neem meteen het besluit om een beoordelingsformulier in te vullen wanneer ik thuis ben. Het formulier is te vinden op www.waterrecreatie.be en je kan er een prijs mee winnen.

Maar verder niet getreurd : het gaat allemaal snel en goed - dankjewel sluismeester ! en al gauw komen we aan het hoogtepunt van deze mooie trip, het binnenvaren van Mechelen. Bijzonder pittoresk. Kort maar knap. Dit is concurrentie voor Brugge en Gent. De steigers liggen bijna vol en we vinden het laatste plaatske om aan te meren.
Het is 12.50u We halen onze pick-nick boven en laten de verse koffie goed smaken. De jachthaven ligt werkelijk in 't centrum van deze Bourgondische stad.
Als we op de kade stappen lopen we al onmiddelijk over een oud bruggetje en kijken tegen een perfect onderhouden houten gevel aan. Indrukwekkend ! We lopen over de Haverwerf en langsheen de "Lamotsite" steken het water weer over en langs de IJzeren Leen - een sfeervolle winkelstraat - naar de Markt. Die is ronduit mooi. Hier "spreekt" de geschiedenis van een zelfbewuste stad. Vele goed bewaarde oude gevels en de statige Sint-Rombautstoren. We steken de Markt over naar het paleis van Margaretha van Oostenrijk, onze vroegere landvoogdes. Een pareltje ! (dat paleis bedoel ik dan wel). Vooral de overkapping van het voetpad in de Befferstraat doet onze monden openvallen van bewondering. We lopen door tot op de zonnige Veemarkt en hebben ondertussen al opgemerkt dat ook hier in de stad wat staat te gebeuren.
Er is een gezellig geroezemoes in de straten en overal komen we tribunes tegen. Petra informeert bij een agente wat er op til is. "Oh"er is een bloemenstoet op komst; begint om 3 uur. Sta je hier geparkeerd want dat kan dan niet hoor !"
We stellen haar gerust, van onze boot zullen ze geen last hebben in de Mechelse straten !We besluiten om op deze "bloemenstoet" niet te wachten, want om 16u. moeten we alweer aan de sluis zijn. Wat een dwaasheid, denk ik 's avonds als ik de tv aanzet om naar 't nieuws te kijken. Die "bloemenstoet" was zowaar de historische Hanswijkprocessie !!! Daar had ik wel een uurtje vertraging voor over !
Maar niet getreurd : we keren terug aan boord en om 15.45u varen we af met de prettige gedachte dat Mechelen het aanbevelen waard is, zowel de stad als de haven.
Ik roep al dadelijk de sluis op, nu dus via kanaal 10, en krijg prompt antwoord. De sluisdeuren zwaaien open, als we er aankomen. Samen met nog een andere jachtje worden we versast en vangen de terugtocht aan. Het is nu net hoogtij geweest en dat geeft een nog mooier uitzicht van de stroom. De terugreis verloopt vlot en om 18.30u liggen we weer vast aan onze thuissteiger. Hoe kunnen we de dag beter afsluiten dan met een etentje bij Marianne en Michel in 't clubhuis. Een heel goeie beslissing, zo blijkt achteraf. In 't clubhuis waren vele tafels gevuld met andere leden en de sfeer zat er goed in. Het eten smaakte en we hebben weer eens een mooie dag op en rond het water gehad.

Tot slot nog een bedenking van de Oostvaarder : Beste Karel en Leon, telkens we samen iets doen, valt vooral het aangename gezelschap op. Het blijve nog lang zo........


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

12-05-2010
heel gezellig om in fijn gezelschap zo een uitstapje te maken, jammer helaas van het minder mooie weer, maar de temperatuurkes gaan dit weekend verdubbelen.... fingers crossed André !

Een aangename avond toegewenst vanwege Amor Fati !

 

De gevaarlijkste hartziekten zijn nog steeds: afgunst, haat en hebzucht.

Afgunst wordt veeleer geboren uit de onvolkomenheid van hem die haar koestert, dan uit de volkomenheid van hem die haar inboezemt


  
lorelei.jpg

12-05-2010 om 16:12 geschreven door Amor Fati




Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!