varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
31-08-2010
Donderdag 12 augustus - Jgh Sas van Gent - Jgh Portus Ganda - 21,27 km - geen sluizen.
In tegenstelling tot andere dagen blijft het rond tienen overtrokken met een licht windje er bij. Eens we buitenkomen op 't kanaal is het druk. Zeeschepen, grote binnenschepen met daartussen een onnozel jachtje dat zijn weg zoekt. Petra stuurt de Enya feilloos langs het kantje richting Zelzate. Via marifoon volgen we het doen en laten van de grote jongens nauwlettend op. Met een snelheid van 12,5 km/u passeren we Zelzate en merken dat de Gentse Haven steeds verder uitbreidt.Wanneer we de ingang van de Moervaart en de koeltoren passeren, is de Fa. Sarens bezig iets verder een locatie neer te poten met een splinternieuwe kaai, nieuwe hangaars en gloednieuwe brugkranen. Het vervoer van "ondeelbare stukken" zoals het genoemd wordt neemt gestaag toe. We zagen in het verleden de Fa. Sarens reeds bezig met de schroefbladen van windmolens te monteren met hun torenhoge kranen en dat wordt hier niet anders. Daar waar men in Vlaanderen nog vergadert over het plaatsen van windmolens, heeft Nederland reeds lang zijn keuze gemaakt. Friesland staat er vol van. Langs het IJsselmeer op mijn weg tussen Almere, Urk en de Lemmer staan er langs die ene kant meer dan 3/400 stuks. Wanneer ik dan lees, dat bewoners die op 5 km wonen zich negatief uitgesproken hebben over de plaatsing van 2 windmolens aan de E17, word ik nie goe !!! Sarens heeft nu ook eigen vervoermaterieel, met moderne duwbakken worden grote stukken vervoerd over het water en waar het moet overgenomen op eigen vrachtwagens met meer dan 120 wielen door eigen kranen. Alles in één hand. Da's pas organisatie. Door te lang te treuzelen is dit voor de binnenvaart een gemiste kans. Te lang werd Sarens voor schut gezet door verscheidene bevrachterskantoren of schippers. Die tijd is nu voorbij, want de fa. Sarens doet alles zelf. En wat je zelf doet, doe je meestal beter ! Voorbij de werf varen we richting spoorbrug die we bijtijds bellen voor een passage. We zijn een halfuur op voorhand aan de brug, waarop de tijden aangegeven staan van opening. Tien minuten voor de opening bellen we de man nog eens. Hij antwoord : "nog vijf minuutjes en ze gaat open, menier ! Eens het stalen gevaarte in beweging, starten we de motor. Op groen gaan we verder onder de volgende brug, waar we niet moeten neerleggen. De twee volgende bruggen leggen we de radarbeugel neer en glijden er feilloos onderdoor. We hadden gisteren François gebeld en verwittigd van onze komst. De man staat reeds klaar en wijst ons een steiger aan. Om halfdrie ligt ons bootje vast. We boeken voor twee dagen en zullen zaterdag vertrekken, richting thuishaven. Gedaan verlof, 't was weer te kort en zo snel voorbij. Maar ook de waarheid heeft zijn rechten. 't Was prachtig, we hebben nieuwe rivieren en kanalen bevaren, leerden prachtige mensen kennen en hun bootjes, en kwam in Vlissingen mijn ex-bootje tegen, ex-NAPO VIII, nu Goldfinger. DAT is het positieve !
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.