varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
04-05-2006
Oef, ons verlof is nu definitief !
Na reeds meerdere plannen te hebben gesmeed om ons jaarlijks vaarverlof op papier te zetten, zijn we nu eindelijk klaar. Van alles wat wij gepland hadden, komt niets in huis. Waarom ? Heel simpel, omdat er diverse stremmingen opgedoken zijn waar we toen geen weet van hadden. Zo zijn er werkzaamheden op het kanaal tussen Vlissingen en Veere aan drie bruggen, en gaat de jachtensluis in Antwerpen, de Royers er voor meer dan één maand van tussen. Intussen gebeuren ook werkzaamheden aan andere sluizen en bruggen, die we toen niet konden voorzien. Nu alle werkzaamheden ook gedownload zijn op mijn software van noordersoft, duiken er telkens stremmingen her en der op, op de door mij geplande vaarroutes. Uiteindelijk ben ik er dan uitgekomen en gaan we volgende reis doen.Het is natuurlijk zo, dat dit in nauwkeurig overleg gebeurde met mijn scheepsmaat Petra, mijn onmisbare "tweede man". Vertrek op 24 mei 2006 in Spanjeveer op de moervaart zoals gewoonlijk naar Terneuzen. Indien goed weer, gaan we de jachthaven buiten nemen op de westerschelde, indien het minder weer is nemen we de jachthaven binnen op het kanaal Gent-Terneuzen. 's Avonds kunnen we dan wat passagieren in Terneuzen. De dag daarop begint de tocht met een oversteek van westerschelde en oosterschelde tot kort voor het hollands diep. De bestemming is Ooltgensplaat. Hopende op gunstig weer, voor ons betekend dit droog en niet teveel wind. Vrijdag de 26° vertrekken we dan naar de biesboschhaven Werkendam. Daar moet ik opletten voor zondag weg te zijn, want er werkt niets op zondag in Werkendam omdat de godsdienst daar dit verbied.Wij hebben dan al ca 149 km gevaren. Op zaterdag varen we van de biesbosch naar de linge tot het eindpunt Geldermalsen. Om alle ongemakken te vermijden hebben we op zondag een rustdag gepland.Op maandag de 29° vertrekken we dan terug van Geldermalsen en passeren Leerdam en Arkel en terug Werkendam waar we de biesbosch ingaan richting Drimmelen op de Amer. De Biesbosch is een natuurpark dat zeer veel watersporters aantrekt. Ik neem aan dat het zo vroeg in het jaar wat kalmer zal zijn. Ik vaar op de 30° de Amer op en ga daarna het Wilhelminakanaal in en passeer Oosterhout om daarna het Markkanaal in te varen met als einddoel Breda. De laatste dag blijven we lekker liggen in de jachthaven van Breda. De eerste dag van de maand gaan we uit het kanaal en varen later de Dintel op met passageplaatsen Dinteloord en Dintelmond. We gaan daarna op de Volkerak en kort daarop de Zuid-Vlije. Als eindpunt komen we aan in de jachthaven Oude Tonge met op de km-teller 322,4 km. De 2° gaan we, na het passeren van de Krammersluizen naar het Grevelingemeer en varen dit meer teneinde om in Port Zélande te arriveren. Dit is een dorp enkel voor watersporters, met alle mogelijke faciliteiten voor deze sport. Ook alle bungalows errond zijn eigendom van mensen die er met hun jacht in de haven liggen. De bouwtrent is spaans, en alle horecazaken zijn maritien uitgerust. Tenslotte zijn er de winkeltjes met spullen die op een boot van pas kunnen komen. Ook daar hebben we een rustdag gepland omdat achter de dijk er ook een winkeldorp ligt, van het genre Sluis. Renesse is de naam en het ligt vlak aan de overkant van Brouwershaven. Op 4 juni vertrekken we van Port Zélande via de Grevelingen naar het Veerse Meer, en meer bepaald naar Kortgene. Op dit prachtige Zeeuwse meer liggen een aantal onbewoonde eilanden, waar wilde paarden nog vrij rondlopen. Een uniek schouwspel vanaf het water. Vele onbewoonde eilanden kunnen ook als overnachtingsplaats dienen. Het is ook de bedoeling de nacht op één van die eilandjes door te brengen.Ook hier hebben we een rustdag om van natuur te genieten. Vlissingen is het einddoel van de volgende dag, nadat we heel mooie plaatsen gepasseerd zijn, zoals Veere de Koninginnestad van weleer en Middelburg, een gezellige vlaamse winkelstad. In deze steden zijn er telkens toeristensteigers gemaakt met een maximum ligtijd van 2/3 uur,zodat men eventjes aan de wal kan springen en de stad bekijken. 's Avonds komen we dan in Vlissingen en nemen de sluis nog zodat we terug buiten op de Westerschelde zitten. Ook Vlissingen heeft bizonder veel moeite gedaan om de toeristen aan te trekken. Gezellige winkelbuurten, afgewisseld met goeie horeca-zaken, en een degelijk stadsvervoer met goed bereikbare voet- en fietspaden. We kunnen op dit gebied veel leren van onze noorderburen. 's Anderendaags doen we de oversteek terug van de westerschelde in de tegenovergestelde richting. Na de sluis in Terneuzen blijven we dan misschien nog eens liggen in Sas van Gent of Zelzate. We zien wel ! Normaal komen we op 9 mei terug op de moervaart. We zullen dan 491 km afgelegd hebben en tussen de 55 en 60 uur gedraaid hebben. Volgende week is er scheepswijding en wordt mijn nieuwe ijskast geplaatst, waarover natuurlijk een berichtje op deze blog.Wij hopen op een schitterend, zonnig verlof, want geef toe tot op heden werden wij nog niet zo goed bedeeld. Duimen maar !
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.