mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
16-08-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jammer, maar helaas !
22 juli 2011 - Spanjeveer - Brugge Coupure 51,3 km met 1 sluis.

Plan A, plan B, vergeet het ! De wind en de regen, kortom de slechte weersomstandigheden hebben alles in de war gegooid. Nederland niet, want met 4/5 Beaufort gaan we niet over Wester- en/of Oosterschelde. Frankrijk niet, want het nodige vignet is te nadelig voor onze reis. Dan maar Vlaanderland, dat prachtige streepje land onder de Noordzee, waar de lucht zo mooi kan zijn, maar nu afgrijselijk grijs blijft.
't Is kwart over acht wanneer we de motoren starten. We koppelen onze electra af en schrijven onze meter op. We tanken water, noteren de waterstand en om vijf voor halfnegen, boeg- en hekschroef aan en de gas erop, een nieuw vaar-avontuur tegemoet. Met spijt in het hart, dat we de geplande reis naar het noorden niet kunnen doen, want daar ligt ons hart. 't Zal voor nen andere keer zijn ! Kan het niet laten en zeg tegen Petra: "En toch wordt het goed". Ze kijkt me beteuterd aan vol ongeloof.
Net voor 't uitvaren van de Moervaart maakt een binnenschip zich los. Ik roep "de buurman" op en vraag zijn planning. Hij wacht op voorbijgaande vaart en zet zich daarna in beweging richting Zelzate en roept via de marifoon: "Buurman, kom er maar uit, het kanaal ligt vrij. Vol gas kom ik op het kanaal Gent-Terneuzen. We wensen mekaar nog een goeie reis en gaan bakboord, richting Evergem sluis. Ik kruis het veer in Langerbrugge en ga nabij STORA stuurboord uit. Ik merk aan Petra's gedrag dat de sluis nadert. Maar, na onze eerste sluis wordt dit weer een gewoonte.
Ik meld me op kanaal 28, waar de vrouwelijke sluismeester(es) me begroet met:"goeie morgen, Enya". Met een schorre stem meld ik me ook:"goeie morgen, mevrouw de Enya opvarig voor de sluis". "Er kom er ééntje naar beneden, en dan mag jij er in"antwoord ze. "Dat gaat vlotjes, zeg ik tegen Petra. Ze knikt zonder iets te zeggen. Zenuwkes, denk ik. We minderen vaart en op 100m gaat de sluis open en komt er een binnenschip uit. We lopen moeiteloos binnen en maken vooraan vast, stuurboordkant, zoals opgegeven. 'k Zie Petra glimlachen, de kop is er af, denk ik.
Tien minuten later lopen we het kanaal Gent-Oostende op, richting Brugge. Een Franse spits loopt de oude sluis uit op hetzelfde moment dat ik de nieuwe sluis verlaat. Beroepsvaart gaat voort, dus laat ik hem voor. Op het rechte stuk in Lovendegem roep ik hem op, dat ik hem ga oplopen. "Aucune problême, Enya, va's y. Ik stuur de Enya de verkeerde kant en loop de spits op. We zwaaien naar elkaar. Ik bedank hem via kanaal 10 en wens hem een goeie reis. Een krakende stem wenst me goed verlof.
Na een uurtje lopen we schipdonksluis voorbij, richting keersluis Beernem. Eens in Beernem is het nog een uur varen tot de eerste twee bruggen in Brugge. Het durft hier al eens fout gaan in Brugge met de goede werking van de bruggen. Moerbruggebrug, Steenbruggebrug, Katelijnepoortbrug en de Gentpoortbrug, telkens meld ik me voor op kanaal 20. Iedere keer kom ik op 100m van de brug, wanneer de lichten op groen/rood slaan. Ik sta versteld over de goede werking. Ik roep op 20 Jacques, de havenmeester van de Coupure op. Bij hem bestelde ik gisteren een ligplaats voor 2 nachten. Ik draai op boeg- en hekschroef feilloos tussen 2 aangemeerde boten in. Touwtje voor en achter en een spring op de middenbolder en klaar is kees. Kwart over één, wouw, ongelofelijk snel. "En, Poes, alles kits" vraag ik. Ze blaast met volle wangen "oef". Haar lach wordt breder, de stress is er af.
Rond 18.00 uur ploffen we neer in makkelijke zeteltjes van een knap restaurant, ons aangeraden door de havenmeester. Petra neemt tongetjes en ik côte à l'os.
We hebben er geen van beiden spijt van en het smaakt heerlijk. Na een uurtje gaan we hand in hand naar boord.
We zetten onze schotel goed en kijken TV, de Tour en Vive le Vélo. Nadien volgt er nog een knappe documentaire. 't Is elf wanneer het kastje uitknipt. Een vermoeiende dag.
Morgen wordt het shoppen voor Petra. Zelf loop ik rond acht uur naar de bakker, haal een krant en koop bij de beenhouwer gehakt voor mijn spaghetti. 'k Kan't nie nalaten een vers gedroogd worstje mee te pikken. Ondertussen heeft Petra vers fruitsap en verse koffie gezet. We eten onder het lezen van de krant over de vreselijke schietpartij in Noorwegen. Wat is er in de wereld aan de hand, mensen ! Moet het zo verder ? Ontzet verneem ik later op de radio, dat het dodental richting honderd gaat, wat dan later weer wordt ontkend. Ikzelf blijf aan boord, en werk aan mijn eerste artikeltje voor mijn blog-vrienden op seniorennet.be. Na een klinkende zoen verdwijnt Petra richting Brugge.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!